Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 16:50

RTV Utrecht
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Eemnes/Baarn - Rond de gemeentegrens van Eemnes en Baarn is het nieuws over de mogelijke komst van een windmolen hard aangekomen. Klanten en omwonenden van pensionstal De Heidehoek hebben handtekeningen ingezameld, en ook natuurorganisatie Behoud de Eemvallei keert zich faliekant tegen een windturbine in het gebied.

Als boer Arnoud van Daatselaar op zijn telefoon tikt klinkt plotseling een luid geraas en een pulserend 'woesj, woesj' uit een bouwvakkersradio. "Dit geluid gaan we straks horen", illustreert hij. "Dat is voor mij niet te doen, en ook niet voor mijn klanten." Nog een tikje op zijn telefoon en het lawaai is weg. De vogels zijn weer hoorbaar en verderop klinken paardenhoeven.

Duit in het zakje
Via de media hoorde Van Daatselaar dat buurgemeente Baarn over een windmolen nadenkt. Het gemeentebestuur wil zo een duit in het zakje doen bij de regionale opgave om duurzame energie op te wekken. Een windturbine lijkt de enige optie voor de bosrijke gemeente. De zoeklocatie aan de gemeentegrens ligt vlakbij Van Daatselaars paardenpension met 120 stallen. En de paardenliefhebbers zijn 'not amused'.

Van Daatselaar is maatschappelijk betrokken en staat volledig achter de energietransitie. "Natuurlijk, er moet wat gebeuren. Ik wil ook meedenken over duurzame energie. Ik wil de daken op mijn gebouwen en stallen best ter beschikking stellen voor zonnepanelen. Maar een grote windmolen? Not in my backyard."

Gooise dames
De kracht van De Heidehoek in Eemnes is de ligging, zegt Van Daatselaar: goed bereikbaar, in het midden van het land en vlakbij natuurgebieden waar je fijne ritten te paard kunt maken. "De Gooise dames komen hier met hun eigen paard rijden en ik zorg dat de boel netjes op orde is", zegt Van Daatselaar. "Ze komen voor ontspanning, het contact met elkaar en om in alle rust te genieten van hun paarden. Van zo'n windmolen wordt niemand gelukkig."

De klanten die bij de stallen hun paarden verzorgen zijn het met Van Daatselaar eens. Paarden zijn gevoelige dieren, en de prikkels die het geluid, de bewegende schaduw en de bodemtrilling van zo'n windturbine veroorzaken zouden hun dieren van streek kunnen maken, is de vrees. Robin Kaars uit Eemnes leidt haar hengst George op een drafje door de buitenbak. Ook zij sluit zich aan. "Paarden zijn vluchtdieren, dus uiteindelijk zal het veel stress geven. Als een paard 24 uur per dag, zeven dagen per week naast geluidsoverlast en slagschaduw staat, is dit geen ideale locatie meer."

Plannen dwarsbomen
Windmolens verstoren ook andere dieren, weet bestuurslid Kees Koolmees van natuurorganisatie Behoud de Eemvallei. Hij is door Van Daatselaar uitgenodigd om de situatie te bespreken. In een open vrachtwagenoplegger kijken ze met een bekertje koffie in de hand uit over het terrein. Koolmees voert al jaren strijd tegen de overheid om plannen te dwarsbomen die de natuur langs de Eem bedreigen. "Mijn gevoel zegt dat we hier echt wat aan moeten doen", zegt hij tegen Van Daatselaar. "Dit laten we zo niet gebeuren."

Koolmees waarschuwt dat weidevogels die naar de Eempolder vliegen en vleermuizen door de malende wieken uit de lucht geslagen zouden worden. "Dit is een heel divers gebied in de overgang van bos naar grasland en zo'n windturbine is een enorme aantasting. Dieren vliegen gewoon de gehaktmolen in. In de Eempolder gaat het dankzij de nestbescherming door boeren juist zo goed met de grutto, die in de rest van het land in aantallen juist hard achteruit gaat."

'Negen keer hoger'
Een fotospandoek achter de mannen weerspiegelt hun uitzicht. Van Daatselaar heeft in de malse graslanden achter de paardenbak een windmolen geprojecteerd die boven de boomrand uittorent. Koolmees vindt dat de impressie nog tekort schiet. "Als die rode beuk daar 12 meter hoog is, dan zal die windturbine zeker negen keer hoger zijn."

Van Daatselaar is blij dat Behoud de Eemvallei zijn bezwaren deelt. Hij heeft inmiddels bijna 200 handtekeningen van buurtgenoten en klanten ingezameld en ontvangt volgende week de Baarnse wethouder Steven de Vries op zijn erf om die te overhandigen. "Mijnheer Koolmees is deskundig en bijzonder vasthoudend en hij heeft een groot netwerk. Ik hoop de wethouder met die petitie en met media-aandacht te kunnen overtuigen dat hier geen plek is voor een windmolen."

Alleen een onderzoek
Wethouder De Vries heeft eerder al laten weten dat het alleen om een onderzoek naar de mogelijkheden gaat. Hij wil vooral laten zien dat Baarn doet wat het kan om de doelen te halen die zeven gemeenten in de regio Amersfoort samen hebben gesteld. Van die afspraken is tot nu toe weinig gerealiseerd. Als de bestuurders niet snel met een plan komen dat genoeg duurzame energie oplevert, dreigt de provincie Utrecht plaatsen voor windmolens af te dwingen. En dan zal de gedeputeerde vooral kijken naar gemeenten die nauwelijks een bijdrage leveren.

Baarn heeft weinig andere mogelijkheden binnen de grenzen. Een groot deel van de gemeente bestaat uit bos en andere natuur. Zonnevelden aanleggen op agrarische grond is volgens de wethouder nog te ingewikkeld. Volgens een verkenning van de provincie liggen alleen aan de gemeentegrens bij knooppunt Eemnes nog kansen. Maar ook daar liggen obstakels. Het onderzoek door de gemeente moet uitwijzen of een windmolen plaatsen realistisch is. Behalve het bedrijf van Van Daatselaar kunnen ook de nabijheid van zorginstelling Sherpa en grote gastransportleidingen in de bodem nog een hindernis opwerpen.

De gemeenteraadsleden van Baarn moeten zich er nog over uitspreken. Van hen is bekend dat ze tot nu altijd in meerderheid tegen het plaatsen van windmolens waren. Arnoud van Daatselaar, de paardenliefhebbers van de Heidehoek en stichting Behoud de Eemvallei zullen hen daar aan blijven herinneren.

Op de website van RTV Utrecht zijn een foto en een filmpje te zien.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:12

nee dat moet je willen, je hele daken vol met zonnepanelen en je stallen met paarden eronder... als er kortsluiting komt is dat een grote bbq met geroosterd paardenvlees

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:24

Gutteguttegut. Paarden trekken zich daar naar alle waarschijnlijkheid niets van aan - die vind ik juist opmerkelijk makkelijk met het staan naast spoorlijnen, snelwegen, zelfs onder de aanvliegroute van straaljagers. Dit gaat echt helemaal om de mens.

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:44

Ik heb jaren gereden bij een boer waarbij de windmolen gewoon op het erf stond, net als de paarden. Niks aan de hand (nou ja, die ene keer dat de bliksem insloeg op een wiek was wel heftig, maar dat schijnt heel zeldzaam te zijn geweest)

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:54

Dat was ook mijn gedachte :+
De reacties zijn overal hetzelfde.. 'Ik ben voor groene energie, maar vooral not in my backyard'. Terwijl ik nergens lees op welke afstand die molen zou komen.
Die paarden boeit dat echt niet haha. Een dag wennen en ze kijken er niet meer naar om. Niet anders dan paarden die onder een aanvliegroute van een vliegveld of langs een snelweg staan. En slagschaduw heb je ook maar maximaal zoveel uur per jaar, als de molen gewoon op die minimale afstand van wat was het, 350m?, wordt geplaatst, als er aan woonhuis bij de stal ligt.
Ik snap best dat bewoners het spannend vinden door alle horrorverhalen, maar 9 van de 10 keer is het gewoon sentiment waarom mensen zo tegen windmolens zijn. Ik bedoel, wat hebben die pensionklanten er van last van, behalve het uitzicht en hooguit af en toe wat zoeven van de wieken als het geritsel van de bladeren het geluid niet overstemt.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:15

Hier in de buurt staan er.
Ken meerdere mensen die in de nacht niet kunnen slapen. En verder zitten dan 350.
Andere hebben er geen last van.
Het geluid is blijkbaar toch voor iedereen anders.
Zo hoor ik bijvoorbeeld de tl verlichting van de afzuigkap mijn vriend niet.

Dus het afdoen als onzin of aanstellen vind ik echt heel naar.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:42

Ik ken de plaatselijke omstandigheden en de betreffende stal, weet ook waar de windmolen moet komen en kan jullie vertellen dat dat echt een kl*te plek is.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:43

Aan de ene kant snap ik de weerstand, aan de andere kant denk ik ook dat paarden er heel snel aan wennen met misschien hier en daar een uitzondering.

Maar er is zoveel innovatie en ik hoop dat ze daar ook naar kijken. Ik weet niet of hier Rotterdammers zijn die weten hoe het daar met de tulp wind"molens" gaat maar die schijnen al (vrijwel?) geen geluid te maken, geen slagschaduw en veilig(er) voor vogels.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:14

DuoPenotti schreef:
Het geluid is blijkbaar toch voor iedereen anders.
Zo hoor ik bijvoorbeeld de tl verlichting van de afzuigkap mijn vriend niet.


Voor mensen ja. Maar voor paarden? Ik heb echt oprecht geen paarden gezien die zich druk maken dat soort geluiden. En dan vaak aanzienlijk harder of meer plotseling. Zoals gezegd: treinen, snelwegen, tractoren, straaljagers, het terrein doen met de bladblazers... er zijn een boel situaties met veel herrie waar paarden gewoon weinig om geven, en specifiek de minder scherpe geluiden op de achtergrond doet ze over het algemeen echt weinig.

Dat mensen er iets van vinden kan best, maar de paarden worden hier alleen maar gebruikt om het verhaal aansprekender te maken, niet omdat iemand denkt dat het werkelijk een probleem is voor de paarden.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:38

Geef ze gelijk, die dingen zijn schadelijk voor de gezondheid. En dan nog niet over de horizon vervuiling gesproken.
Was al jaren niet meer door de polder gekomen, tot een paar weken terug.
Werkelijk verschrikkelijk, wat een horizon vervuiling.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30262
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:51

Nou heb je aan de Eemnesserkant zo ver het oog reikt windmolens, die ene molen langs de snelweg (want daar zit Daatselaar met zijn stal) zal dat niet uitmaken.

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:49

DreamGuide schreef:
Ik ken de plaatselijke omstandigheden en de betreffende stal, weet ook waar de windmolen moet komen en kan jullie vertellen dat dat echt een kl*te plek is.


Ik ken de stal ook, een windmolen daar in de buurt lijkt mij ook totaal niet handig.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:09

OleJon schreef:
Geef ze gelijk, die dingen zijn schadelijk voor de gezondheid. En dan nog niet over de horizon vervuiling gesproken.

Horizon vervuiling, oké, maar gezondheid? Er vallen jaarlijks duizenden doden door luchtvervuiling uit kolencentrales.. https://www.change.inc/energie/22-000-v ... rales-1435
Nee, voor onze gezondheid zijn windmolens bewezen beter dan fossiele brandstoffen.

Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:25

Afbeelding
En fluiten dat ze (kunnen) doen. Paarden hebben er geen moment naar gekeken.Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:25

Wat ik mij afvraag, bij mensen is het bekend dat een, bijvoorbeeld, constante bromtoon of constante fluittoon tot mentale en zelfs daardoor fysieke klachten kan leiden.

Hoe zit dat met dieren/paarden?

Sanniejtjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:39

Het ligt wel aan de afstand en type molen. Wij hebben er 6 op een rij achter ons, op 400 m, hele grote. Je hoort ze nauwelijks, en ik ben mega gevoelig voor geluid. Onze buurman 2 huizen verop heeft ook 1, kleiner, ander model, en die hoor je behoorlijk. Maar heb niet het idee dat mijn paarden maar enig hinder ondervinden. Hier is ook de regel dat ze uitgaan bij slagschaduw, dat is maar zelden. Dat kan wel erg vervelend zijn.

Als hij erg dichtbij komt, en het is geen mega molen, dan snap ik dat dit weerstand brengt…

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:46

Ik zou juist geen mega molen willen.

Hier staan juist hele grote. En die hoor je continue.

Vermogen: 4500,00 kW

Diameter: 149,00 m

Ashoogte: 135,00 m

Totale hoogte: 209,50 m

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:56

_San87_ schreef:
Wat ik mij afvraag, bij mensen is het bekend dat een, bijvoorbeeld, constante bromtoon of constante fluittoon tot mentale en zelfs daardoor fysieke klachten kan leiden.

Hoe zit dat met dieren/paarden?

Nou ja dit… dat je niets aan de paarden ziet (zoals op de foto) wil niet zeggen dat ze het niet horen of er last van hebben..

Iemand die zich stoort aan het geluid kan dat zeggen.. een paard kan alleen maar beperkt ongemak tonen. Als ze bijv gaan afvallen dan ben je al veel te laat..
dan moet je ze op verschillende plekken monitoren en meten.
Ik zou mezelf bijv erg storen aan de slagschaduw..

Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:04

Ik geloof oprecht niet dat mijn paarden (of de andere) ook maar iets van ongemak ervaren van de windmolens.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:14

Er is in Nederland amper onderzoek gedaan voor mensen. Nivel heeft dat gedaan maar artsen vinden het een flut onderzoek. Bij dieren is er nog minder onderzoek.
Dus stellen mijn dier heeft geen last... Nee te kort door de bocht.
https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... elijk-ziek
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a345fae9/

Er is een melkveehouder met meer dode en zieke dieren.
Maar wat onderzoek daar heeft uitgewezen kan ik niet vinden.
Maar als dat net zo'n onderzoek is als dat van Nivel levert het nooit info op.

Ook in Frankrijk maken boeren zich zorgen

https://www.melkvee.nl/artikel/212935-o ... dheid-vee/

Ik heb kennissen die regelmatig elders slapen om bij te komen... Dat is toch verschrikkelijk

Balou_k

Berichten: 14093
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:43

Ik mag aannemen dat ik mijn paarden toch redelijk goed ken. Ze zijn niet anders dan op een andere locatie. De molens fluiten af en toe bij een bepaalde draai, maar ik hoor geen andere brom of pieptonen.

Ze hebben geen stress of angst getoond en zijn gewoon blije puppy’s.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:57

_San87_ schreef:
Wat ik mij afvraag, bij mensen is het bekend dat een, bijvoorbeeld, constante bromtoon of constante fluittoon tot mentale en zelfs daardoor fysieke klachten kan leiden.

Hoe zit dat met dieren/paarden?


Ik heb een tijd geleden iets gelezen dat dat dus wel zo was, maar dat kan ik nergens meer vinden. Of het was misschien juist de trillingen van de grond die niet direct voelbaar waren maar wel grote effecten hadden op de dieren. Was groot verschil met echt medische problemen bij de dieren. Eerst dachten ze aan fok problemen maar ook totaal onverwachte dieren die al jaren gezond waren kregen vrij snel problemen op die locatie. En die problemen waren er niet voordat de windmolen er was.

Helaas kan ik het niet meer vinden.

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:03

"Het lawaai en de trillingen van de aanleg van windmolens hebben onder water een verstorend effect op zeezoogdieren, vissen, schelpdieren en andere diersoorten die zich door middel van geluid oriënteren, naar voedsel zoeken en communiceren, zoals zeehonden, bruinvissen en dolfijnen. Door onderwatergeluid van wind op zee kunnen ze gehoorschade oplopen en sterven. De aanwezigheid van stroomkabels leidt tot elektromagnetische storing. Dit kan een negatief effect op haaien en roggen hebben omdat die via elektrische zintuigen hun prooien vinden.

Vogels die overtrekken kunnen gewond raken en sterven door de wieken van de windmolens. Andere vogels ontwijken de turbines, maar verliezen rust- en foerageergebieden."


Bron: https://www.wwf.nl/wat-we-doen/waar-zij ... e-noordzee

Dat is voor zeeleven, maar ook zoogdieren hebben zelf een energieveld die verstoord kan raken door electromagnetica etc. Het kan dus zeker invloed hebben, echter is er nog heel weinig onderzoek naar gedaan verder.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:34

@Balou Fluiten is niet het grootste probleem , het is de brom.
Die grote jongens fluiten niet, des te meer ze wel de brom hebben.
En de ene neemt dat erg sterk waar en de ander niet.

En dat het ene paard er dan geen last van heeft geloof ik best, zegt niks over de ander.

Zo ook trafokasten die gaan brommen waar ze dat eerder niet deden.
Stond pas wat in het eindhovensdagblad daarover.
Maar ook dat heb ik al bij vee gelezen.
https://archive.is/tGAPD

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Pensionstal Eemnes wil geen windmolen van Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 11:23

Denk dat ik nog liever een windmolen in de buurt heb dan die hele zware hoogspanningskabels.