Edward Gal maakt succesvolle comeback

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:38

Nou, zelfs ik snap dat wel hoor!
Het is denk ik ook niet echt moeilijk om uit te leggen waarom een oefening moeilijk is voor een paard.
Dat vraagt echter wat inlevend vermogen in de kennis van de gemiddelde toeschouwer.
En daar gaat het dan meestal mis, omdat veel deskundigen acuut verzanden in ingewikkelde technische details ...

MyWishMax

Berichten: 25461
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:42

Maar jij hebt het erover dat het moet lijken alsof het paard het uit vrije wil wil doen. Juist de paarden die zo enthousiast worden kunnen ook zo moeilijk te rijden zijn op zo'n manier dat ze nog steeds wel doen wat er gevraagd wordt en niet alle moeilijke en voor hen leuke dingen eruit gooien. Dat kan dus ten koste gaan van de harmonie, omdat je op zo'n moment nee moet zeggen tegen het paard.
Het is niet alleen minder harmonie als er iemand op zit die hardhandig rijdt of die een paard boven zijn of haar niveau wilt laten presteren. Het kan juist ook zo zijn wanneer het paard nog veel meer kan en wil.

Om maar niet over vorm van de dag te spreken. Wat de ene dag als vanzelf lijkt te gaan kan de volgende dag ineens minder vanzelfsprekend zijn en het hoeft niks met de ruiter te maken te hebben.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:44

Kendra schreef:
Nou, zelfs ik snap dat wel hoor!
Het is denk ik ook niet echt moeilijk om uit te leggen waarom een oefening moeilijk is voor een paard.
Dat vraagt echter wat inlevend vermogen in de kennis van de gemiddelde toeschouwer.
En daar gaat het dan meestal mis, omdat veel deskundigen acuut verzanden in ingewikkelde technische details ...

Dan snap je echt al meer dan je denkt en meer dan 80% van de Facebook trainers hoor :D :))

prompter

Berichten: 11255
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:48

Ja, dat facebook heb ik ook niets mee, niet voor niets dat ik mijn account verwijderd heb, wat een ergernis. Maar een sport moet ook niet al zijn critici wegwuiven met "je hebt er geen verstand van", want dierenactivistengroepen hebben daar echt geen boodschap aan.

MyWishMax

Berichten: 25461
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:54

Dat is ook zeker zo, prompter, zowel fb als wegwuiven :')

Dat bedoel ik ook met bepaalde dingen kan je zeker wel een mening over hebben. De mond open is er daar sowieso 1 van. Een voldoende voor een onderdeel dat echt de mist in gaat ook,zoals dus bijvoorbeeld binnenkomen en groeten wat scheef is en nooit stil staan. Dan gaat het niet over hoe je dat wel moet rijden, maar dat de jurering niet klopt en dat geen voldoende zou mogen zijn.
De meer technische dingen worden lastiger. Dus als mensen gaan roepen hoe er gereden moet worden of precies hetzelfde beeld verwachten van elk paard.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:57

prompter schreef:
Ja, dat facebook heb ik ook niets mee, niet voor niets dat ik mijn account verwijderd heb, wat een ergernis. Maar een sport moet ook niet al zijn critici wegwuiven met "je hebt er geen verstand van", want dierenactivistengroepen hebben daar echt geen boodschap aan.

Eens hoor :j

Wordt echt tijd dat de FEI meer toe gaat zien op welzijn. Zolang ruiters scoren met wat ze doen gaan ze niet veranderen in de mate waarin dat nodig is.

De critici zitten overigens vooral in de paardenwereld zelf. Daarbuiten heeft men lang niet zo’n sterke mening.

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:59

PSvanLot schreef:
Totilas had toen de grote klapper moeten maken in Londen als ik het me goed herinner.

Een klapper maakte hij wel. Een financiële.

Hoe schatten jullie de kansen van EG op de OS in? Potentiële gouden medailles?

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:59

996981 schreef:
En dat is precies wat ik bedoel. Iedereen snapt dat een open mond ongewenst is. Dat het moeilijker is om een paard volledig ontspannen te houden in een oefening als passage of een zigzag appuyement dan op een grote volte in arbeidsdraf snap je echter als je er ervaring mee hebt.

Inderdaad. Het is ook belangrijk om te kijken naar het hoe en waarom van die open mond. Heel vaak is het helemaal niet omdat de ruiter zit te trekken, maar veel vaker omdat het paard van het been af is en daarom sterk wordt of juist even achter de hand kruipt en het bit te los laat. Je moet altijd kijken naar het geheel, liefst in beweging en niet zoals de foute-foto-lovers alleen naar bepaalde details. De oplossing is eigenlijk altijd dat het paard weer aan het been moet komen en daar heb je natuurlijk een heel repertoire van oefeningen en ingrepen voor.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:01

Kendra schreef:
Hij had absoluut geen paardenverstand en keek anders dan de jury's, maar hij had een feilloos oog voor ontspanning en harmonie. Dat is denk ik ook makkelijker te begrijpen dan de uitleg van alle technische details. En is wat mij betreft ook wat dressuur soms zo mooi maakt.

Ik geloof ook best dat een leek kan zien of het plaatje er harmonieus uitziet of niet. Of dat die een ontspannen paard kan zien.

Alleen heb je voor de oefeningen die in de GP worden gevraagd, wel ook een zekere aanspanning nodig.
Volgens mij vragen oefeningen als een passage, piaffe, of een pirouette enorm veel kracht van een paard. En je kunt niet volkomen ontspannen een krachtprestatie neerzetten.

En dat is mijn ergernis met FB commentaar.

996981 schreef:
Kendra schreef:
Nou, zelfs ik snap dat wel hoor!
Het is denk ik ook niet echt moeilijk om uit te leggen waarom een oefening moeilijk is voor een paard.
Dat vraagt echter wat inlevend vermogen in de kennis van de gemiddelde toeschouwer.
En daar gaat het dan meestal mis, omdat veel deskundigen acuut verzanden in ingewikkelde technische details ...

Dan snap je echt al meer dan je denkt en meer dan 80% van de Facebook trainers hoor :D :))

Echt hoor, de inleving ontbreekt volledig.....

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:03

rien10 schreef:
PSvanLot schreef:
Totilas had toen de grote klapper moeten maken in Londen als ik het me goed herinner.

Een klapper maakte hij wel. Een financiële.

Hoe schatten jullie de kansen van EG op de OS in? Potentiële gouden medailles?

Geen idee, ik kan dat echt niet inschatten.

Ik vind wat ik nu van hem zie, er wel echt fijn uitzien, en volgens mij is het een heel goed paard :)

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:07

De wedstrijd moet nog gereden worden, maar er zijn best veel combinaties die vaker hoger hebben gescoord en bovendien geen onderbreking hebben gehad. Laten we hopen dat de beste combinatie bovenaan komt te staan en dat we het daar allemaal mee eens zijn :D.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:11

996981 schreef:
En dat is precies wat ik bedoel. Iedereen snapt dat een open mond ongewenst is. Dat het moeilijker is om een paard volledig ontspannen te houden in een oefening als passage of een zigzag appuyement dan op een grote volte in arbeidsdraf snap je echter als je er ervaring mee hebt.


.... oké.
(Mij lijkt dat gewoon logisch: balans, ontspanning en noem maar op worden harder uitgedaagd bij lastiger oefeningen.
En als het goed gaat, dragen de lastiger/zwaardere oefeningen ook bij aan de ontwikkeling van het dier.)

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:13

rien10 schreef:
PSvanLot schreef:
Totilas had toen de grote klapper moeten maken in Londen als ik het me goed herinner.

Een klapper maakte hij wel. Een financiële.

Hoe schatten jullie de kansen van EG op de OS in? Potentiële gouden medailles?

Dat kun je alleen inschatten als je weet welke combinatieś vanuit andere landen gestuurd worden.

Maar laat ik zo zeggen: Met wat ik verwacht wat er gestuurd wordt en die geen blessures krijgen, vermoed ik niet dat hij in de top 5 terecht komt.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:16

Benzz schreef:
rien10 schreef:

Hoe schatten jullie de kansen van EG op de OS in? Potentiële gouden medailles?

Dat kun je alleen inschatten als je weet welke combinatieś vanuit andere landen gestuurd worden.

Maar laat ik zo zeggen: Met wat ik verwacht wat er gestuurd wordt en die geen blessures krijgen, vermoed ik niet dat hij in de top 5 terecht komt.

Denk het ook niet :n

denisesilver

Berichten: 2943
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:17

Kendra schreef:
Nou, zelfs ik snap dat wel hoor!
Het is denk ik ook niet echt moeilijk om uit te leggen waarom een oefening moeilijk is voor een paard.
Dat vraagt echter wat inlevend vermogen in de kennis van de gemiddelde toeschouwer.
En daar gaat het dan meestal mis, omdat veel deskundigen acuut verzanden in ingewikkelde technische details ...

Om het dan even full circle te lullen; heel vaak wordt de opmerking gemaakt dat ruiters/amazones/combinaties het op "dat niveau" gewoon allemaal perfect voor elkaar moeten hebben. Naast dat perfectie onbereikbaar is, moet men zich ook beseffen dat óók in de top er paarden en ruiters soms net komen kijken, en in de oefeningen moeten kunnen groeien.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:03

Mee eens, en er zit een verschil tussen iets kunnen constateren. En kunnen zien waar dit vandaan kan komen en voor dat laatste is wat ervaring wel wenselijk. Dan is het in perspectief te plaatsen en dat helpt om het goed te kunnen beoordelen.

Wat betreft Edward, daar ga ik geen uitspraak over doen na 1 wedstrijd. Zie ze over een paar weken irl tussen de anderen dus ben benieuwd. Het is en blijft een waanzinnig goed paard.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:10

koend schreef:
Is dat ongefundeerd commentaar geven en denken dat je het kunt niet een beetje eigen aan paardensport?
Je rijdt 10 lesjes op de manege en je denkt dat je zo ongeveer kunt rijden. Je ziet " fouten" bij de anderen. Je ziet iemand verlichte zit galopperen en denkt dat hij niet in zijn zadel kan blijven zitten...
Je rijdt 100 u en je ontdekt dat je toch nog wel enkele dingen kunt leren. Maar je ziet dat ook de anderen dingen fout doen.
Je rijdt 1000 u en je denkt dat je genoeg kent om les te geven, maar daarmee betaal je privélessen want je beseft dat je nog veel te leren hebt.

Ondertussen zal ik wel aan 10 000 rijuren zitten en ik durf mij steeds minder in discussies mengen. Wat weet ik er nu van? Wat met het ene paard evangelie was, lukt met een ander paard voor geen meter ... Steeds opnieuw zoeken en alles in vraag stellen.

Maakten jullie ook zo een evolutie door?


Oh jazeker, dit is heel herkenbaar. Je raakt nooit uitgeleerd en een open mind houden is enorm belangrijk. Op een gegeven moment na heel veel paarden en problemen weet je toch wel iets. (sowieso het besef dat de basis het belangrijkste en het lastigste blijft)

Wat mij het meeste bij is gebleven, heb veel gewerkt tussen topruiters. En hoe hoger het niveau hoe bescheidener en meer dit besef er was. Ookal konden die mensen in mijn ogen toveren. Daar in tegen kom je op de gemiddelde pensionstal en daar is het eerder andersom zeg maar. :+ :D