Edward Gal maakt succesvolle comeback

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:09

BrankaZ schreef:
Als je kijkt kan je bij een getraind paard wel zien of die buikspieren aanspant.

En ja, ik vind de vergelijking wel opgaan. Want de verhoudingen in het skelet zijn wel anders, maar de voorwaarden om in een horizontale houding iemand op je rug te kunnen dragen is hetzelfde bij mens en paard.

Hmm ik vroeg je hoe je het ziet. Niet of je het kan zien of niet.

Als mens ben je niet gemaakt en niet gewend op handen en voeten (of knieën) te gaan. Dat alleen is al ongemakkelijk. Laat staan als je daar inderdaad +- 15kg bovenopzet. Immers ben je niet gemaakt voor die houding, niet gewend aan die houding en de belasting is relatief veel groter dan bij een paard (in mijn geval meer dan 20% ten opzichte van 10% bij mijn paard).

Persoonlijk vind ik dat een gekke vergelijking

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:17

Een paard loopt altijd biomechanisch correct, zelfs als ze op een manier lopen die wij niet wenselijk vinden. Biomechanica schrijft niet voor hoe een paard of mens hoort te bewegen, het beschrijft hoe een paard of mens beweegt.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:46

MyWishMax schreef:
Een paard loopt altijd biomechanisch correct, zelfs als ze op een manier lopen die wij niet wenselijk vinden. Biomechanica schrijft niet voor hoe een paard of mens hoort te bewegen, het beschrijft hoe een paard of mens beweegt.

Helemaal eens :j volgens encyclo:
“wetenschap die de beweging van de gewrichten, spieren en ledematen van mens en dier bestudeert”.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:58

MyWishMax schreef:
Een paard loopt altijd biomechanisch correct, zelfs als ze op een manier lopen die wij niet wenselijk vinden. Biomechanica schrijft niet voor hoe een paard of mens hoort te bewegen, het beschrijft hoe een paard of mens beweegt.

Helemaal waar. Het is enkel de logica van hoe het lichaam werkt en hoe de onderdelen invloed op elkaar hebben. En dressuur is bedoeld om het lichaam zo optimaal mogelijk te leren gebruiken.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:48

BrankaZ schreef:
Noem mij een leek, maar als ik paarden zie waar ik niet kan zien dat ze hun buikspieren aanspannen en dus ook niet hun bekken kantelen en de rug liften.... dan heb ik niet het idee dat die paarden een dragend achterbeen hebben i.p.v. een stuwend achterbeen.
En stuwend hoeft niet verkeerd te zijn, maar als het paard een ruiter moet dragen dan zie ik toch echt liever een rug die omhoog komt dan een rug die hol is.
Ga voor het idee zelf maar eens op handen en voeten zitten en trek je rug hol. Bedenk dan dat een jong kind (eigen, neefje, nichtje, buurjongetje, -meistje, etc.) op je rug wil zitten om 'paardje te rijden'.
Lukt dat met een holle rug en je hoofd in de nek?
Wat ga je dan doen om dat spelletje met dat kindje te kunnen doen en volhouden zonder flinke rugpijn?
En kun je met die holle rug wel je been goed naar voren brengen om te kunnen bewegen?
Dat is m.i. wat er bij paardrijden vaak misgaat. Biomechanisch is het niet correct. De sterke paarden met handige ruiters kunnen veel compenseren, maar eerlijk is eerlijk correct bewegen kan het niet genoemd worden.


Leek of niet, creatief ben je wel. Probeer zelf eerst maar eens op Handen en Voeten te zitten, de meesten kunnen hun tenen niet raken met hun voeten plat op de grond. Waarschijnlijk bedoel je op handen en knieen 'zitten'. Alle gekheid op een stokje, mensen en paarden vergelijken op deze manier is echt flauwekul en slaat de plank compleet mis.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:55

De rug liften is een populaire term die werkelijk nergens op slaat.

Als een paard zijn buikspieren aantrekt verkleinen de hoeken in de gewrichten, niets meer en niets minder. De rug komt echt niet omhoog. Sowieso zit er weinig beweging in het skelet.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:13

Benzz schreef:
De rug liften is een populaire term die werkelijk nergens op slaat.

Als een paard zijn buikspieren aantrekt verkleinen de hoeken in de gewrichten, niets meer en niets minder. De rug komt echt niet omhoog. Sowieso zit er weinig beweging in het skelet.


Ehm, dit zijn twee verschillende zaken.

Wat een mens niet kan en een paard wel:
de ribkorf bewegen ten opzichte van de schouderbladen.
Paard en mens hebben vrijwel hetzelfde 'bouwplan' qua skelet, maar een paard stamt niet van de apen af en wat bij ons het sleutelbeen is, is bij hen een band.

De ribkorf van een paard hangt dus aan spieren en banden tussen de schouderbladen zonder ;) 'botte verbinding'.
En dus kan een paard als onderdeel van juist spiergebruik de ribkorf (of zo je wil de schoft of de rug) 'liften' (optillen).
Maar dat gaat niet over de psoasspier, andere buikspieren, maar over schouderspieren (in het Engels bekend als de 'thoracic sling').

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:18

Ik heb het niet over een mens.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:31

Benzz schreef:
Ik heb het niet over een mens.


Dat weet ik.
Branka wel, en zo vreemd is die vergelijking niet.

Maar als we het over de verschillen gaan hebben, dan is schoftlift een reeële mogelijkheid van een correct gereden paard (ipv een onzin term)
maar dus iets wat een mens niet kan.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:11

Janneke2 schreef:
Maar als we het over de verschillen gaan hebben, dan is schoftlift een reeële mogelijkheid van een correct gereden paard (ipv een onzin term)

"Schoftlift" is volgens mij een nieuwerwetse term die bedacht is voor mensen voor wie uitleggen hoe je naar verzameling en oprichting toewerkt te lang duurt. Deze term wordt ook vaak gebruikt door mensen die op paarden rijden die niet heel gunstig gebouwd zijn voor verzameling en oprichting

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:28

Benzz schreef:
De rug liften is een populaire term die werkelijk nergens op slaat.

Als een paard zijn buikspieren aantrekt verkleinen de hoeken in de gewrichten, niets meer en niets minder. De rug komt echt niet omhoog. Sowieso zit er weinig beweging in het skelet.


Heb je weleens met je vinger onder de buik geprikt? Moet je eens kijken hoe ze de rug kunnen opbollen. Dat doen ze door de buikspieren aan te spannen. Als jij op het paard gaat zitten moeten de buikspieren ook aangespannen worden, anders zakt de rug naar beneden door. Buikspieren zorgen er dus zeker wel voor dat de rug omhoog komt.

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:30

Door het aanspannen van de buikspieren komt imo het hele deel van de wervelkolom wat omhoog met de rugwervels (thoracale wervels), niet alleen de schoft maar eigenlijk de gehele borstkas.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:55

Veronica2 schreef:
Janneke2 schreef:
Maar als we het over de verschillen gaan hebben, dan is schoftlift een reeële mogelijkheid van een correct gereden paard (ipv een onzin term)

"Schoftlift" is volgens mij een nieuwerwetse term

Dat ben ik met je eens, er was een tijd dat er nauwelijks of niet over gepraat werd.
Citaat:
(... een term) die bedacht is voor mensen voor wie uitleggen hoe je naar verzameling en oprichting toewerkt te lang duurt.

Geen idee.
Waar baseer je dit op...?

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:01

Zeker werd daar wel over gesproken. Dat werd gewoon goed paardrijden genoemd.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:04

prompter schreef:
Door het aanspannen van de buikspieren komt imo het hele deel van de wervelkolom wat omhoog met de rugwervels (thoracale wervels), niet alleen de schoft maar eigenlijk de gehele borstkas.

Dat denk ik ook en het plaatje is compleet met een gekanteld bekken, je kan eigenlijk niet zonder.

HorsePassion
Berichten: 995
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:26

Ik zie het al.
De topruiters zitten allemaal in dit topic _O-
Grapje :P

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:24

BrankaZ schreef:
Noem mij een leek, maar als ik paarden zie waar ik niet kan zien dat ze hun buikspieren aanspannen en dus ook niet hun bekken kantelen en de rug liften.... dan heb ik niet het idee dat die paarden een dragend achterbeen hebben i.p.v. een stuwend achterbeen.
En stuwend hoeft niet verkeerd te zijn, maar als het paard een ruiter moet dragen dan zie ik toch echt liever een rug die omhoog komt dan een rug die hol is.
Ga voor het idee zelf maar eens op handen en voeten zitten en trek je rug hol. Bedenk dan dat een jong kind (eigen, neefje, nichtje, buurjongetje, -meistje, etc.) op je rug wil zitten om 'paardje te rijden'.
Lukt dat met een holle rug en je hoofd in de nek?
Wat ga je dan doen om dat spelletje met dat kindje te kunnen doen en volhouden zonder flinke rugpijn?
En kun je met die holle rug wel je been goed naar voren brengen om te kunnen bewegen?
Dat is m.i. wat er bij paardrijden vaak misgaat. Biomechanisch is het niet correct. De sterke paarden met handige ruiters kunnen veel compenseren, maar eerlijk is eerlijk correct bewegen kan het niet genoemd worden.


Ieder paard die piaffe/ passage doet heeft een dragend achterbeen, de ene kan alleen beter de hoeken verkleinen dan de ander en het bekken beter kantelen.

Denk dat de discussie beter kan zijn wbt biomechanica, hoe is een paard gebouwd, hoe beweegt het daardoor en hoe ziet het er uit als deze met die bouw maximaal verzameld loopt? En alle verschillen die daarbij horen.

En: wat gebeurd er als een paard aan de voorkant in een houding geforceerd wordt, wat voor een invloed heeft dat op de rest van het lijf en de beweging. Wordt het paard dan strakker en heeft de rug eerder de neiging om hol te worden terwijl dat los staat van de bouw etc.

Mij valt altijd op dat de geforceerde paarden altijd durchlassigheid missen bijvoorbeeld. Dat staat dan even los van welke rijstijl er gebruikt wordt om te forceren, kan ook prima bij zogenaamd klassiek waar in het hoofd in een houding vastgezet wordt zodat het perfect op de loodlijn blijft ten alle tijden.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:26

HorsePassion schreef:
Ik zie het al.
De topruiters zitten allemaal in dit topic _O-
Grapje :P


Nee op Facebook, bestuderen biomechanica, kunnen niet rijden of nog geen B proef doorkomen en hebben het altijd alleen maar over de loodlijn zonder dat ze zelf precies snappen wat het is. :+

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:07

Ik citeer met instemming:
Elisa2 schreef:
Mij valt altijd op dat de geforceerde paarden altijd durchlassigheid missen bijvoorbeeld. Dat staat dan even los van welke rijstijl er gebruikt wordt om te forceren, kan ook prima bij zogenaamd klassiek waar in het hoofd in een houding vastgezet wordt zodat het perfect op de loodlijn blijft ten alle tijden.


Er is een effect dat als één gewricht 'vast' zit,
alle andere gewrichten minder swingend bewegen.

SuzanneF schreef:
Heb je weleens met je vinger onder de buik geprikt? Moet je eens kijken hoe ze de rug kunnen opbollen. Dat doen ze door de buikspieren aan te spannen. Als jij op het paard gaat zitten moeten de buikspieren ook aangespannen worden, anders zakt de rug naar beneden door. Buikspieren zorgen er dus zeker wel voor dat de rug omhoog komt.

Ja zeker. Als leerling van Linda Tellington ken ik dit als de 'backlift', dwz. het paard vragen om de rug omhoog te doen.
Ook leuk als jij te paard zit en je cursusgenoot doet de backlift...!
Je voelt je dier onder je 'groeien'.
(De schouderspieren 'thoracic sling' doen uiteraard mee.)

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:51

Elisa2 schreef:
HorsePassion schreef:
Ik zie het al.
De topruiters zitten allemaal in dit topic _O-
Grapje :P


Nee op Facebook, bestuderen biomechanica, kunnen niet rijden of nog geen B proef doorkomen en hebben het altijd alleen maar over de loodlijn zonder dat ze zelf precies snappen wat het is. :+

Ja echt _O-

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:14

Serieus domme vraag waarschijnlijk... maar dat men zelf dat niveau niet rijdt, betekent dus dat je geen vraagtekens mag zetten bij wat je ziet? In een tijd dat de paardensport en met name het hoge niveau veelvuldig onder vuur ligt?

Daarmee haal je toch het complete bestaansrecht van de sport weg? Als alleen een select groepje een mening mag vormen over een select groepje...

Laat ik het even breed trekken,
Het maakt de sport onaantrekkelijk voor publiek en daardoor voor investeerders, dus de financiële basis verdwijnt.
Dan is er toch uiteindelijk des te meer ruimte voor partijen als PETA om de sport te bannen?

Maar goed, ik zal de domme brunette wel zijn en het enorm overdrijven of het verkeerd zien. Ik blijf er bij dat je beter een aantal critici kan hebben binnen de sport en daar toch eens serieus naar kijken, dan die allemaal de mond te snoeren. Want het bestaansrecht valt en staat met communicatie; in dit geval beoordelingen inzichtelijk maken...

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:21

Janine1990 schreef:
Serieus domme vraag waarschijnlijk... maar dat men zelf dat niveau niet rijdt, betekent dus dat je geen vraagtekens mag zetten bij wat je ziet? In een tijd dat de paardensport en met name het hoge niveau veelvuldig onder vuur ligt?

Nee. Waarom wordt deze stroman altijd ingezet?
Er is letterlijk niemand die dat zegt.

Wat mensen wél zeggen, is dat als je niet de technische ins en outs weet, niet weet hoe een paard gebouwd is, en niet weet hoe dat paard beweegt, dat je dan geen inhoudelijk commentaar kunt geven op oefeningen die je zelf niet kunt rijden. Je weet dan gewoon ook niet hoe je zulke oefeningen rijdt.

Je kan hooguit zeggen dat je het er niet fijn uit kunt zien. Een leek kan zien of iets geforceerd lijkt, kan er van alles van vinden.

Maar commentaar over de beenzetting, de halshouding, de kanteling van het bekken terwijl ze überhaupt een holle rug of gekanteld bekken niet eens herkennen (wat duidelijk wordt door de voorbeelden die volgens hen goed zijn) vind ik echt idioot.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:23

Avalanche schreef:
Janine1990 schreef:
Serieus domme vraag waarschijnlijk... maar dat men zelf dat niveau niet rijdt, betekent dus dat je geen vraagtekens mag zetten bij wat je ziet? In een tijd dat de paardensport en met name het hoge niveau veelvuldig onder vuur ligt?

Nee. Waarom wordt deze stroman altijd ingezet?
Er is letterlijk niemand die dat zegt.

Wat mensen wél zeggen, is dat als je niet de technische ins en outs weet, niet weet hoe een paard gebouwd is, en niet weet hoe dat paard beweegt, dat je dan geen inhoudelijk commentaar kunt geven op oefeningen die je zelf niet kunt rijden. Je weet dan gewoon ook niet hoe je zulke oefeningen rijdt.

Je kan hooguit zeggen dat je het er niet fijn uit kunt zien. Een leek kan zien of iets geforceerd lijkt, kan er van alles van vinden.

Maar commentaar over de beenzetting, de halshouding, de kanteling van het bekken terwijl ze überhaupt een holle rug of gekanteld bekken niet eens herkennen (wat duidelijk wordt door de voorbeelden die volgens hen goed zijn) vind ik echt idioot.


Waarom mag deze stroman niet, maar de opmerkingen dat de topruiters in dit topic of op Facebook zitten wel?

Laten we nu niet hypocriet gaan doen hé...

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:51

Omdat het een stroman is. Een drogreden. Er wordt in de eerste plaats niet gezegd dat je geen vraagtekens mag zetten bij wat je ziet.
Er zit nogal een nuanceverschil tussen vraagtekens zetten bij wat je ziet, en dit:
Citaat:
Je ziet gewoon hoeveel kracht hij moet zetten om dat paard bij elkaar te houden. Veel te snel ‘opgeleid’. Dat arme beestje loopt niet op eigen benen maar op de spierballen van z’n ruiter. Door deze rijstijl ben ik gaan twijfelen aan de paarden’sport

Citaat:
Er staat zoveel spanning op de armen en handen van Edward, ofwel met kracht wordt dit paard in deze houding gedwongen.
Feitelijk " gebruik je" de teugel van de stang alleen indien nodig.
Waarom zie je bij de meeste " gevestigde ruiters" consequente spanning op deze teugel?
En ja, 2500 likes, zeer bedenkelijk .
Commentaar is niet toegestaan.
Helaas opbouwende kritiek ook niet.
Zou wel een eerlijk direct én transparant interview willen met de rijder( s) en hun begeleider/ instructeur en de captain.
Een eerlijk, direct en transparant interview wil ze. We gaan voor het gemak maar even voorbij aan het feit dat ze ietswat bevooroordeeld is en dat het dús nooit een eerlijk interview gaat zijn :') :')

Citaat:
Wat ik vooral mis is een achterbeen dat daadwerkelijk onder het paard komt

Citaat:
Gal rijdt als een zoutzak, zijn paarden lopen structureel achter de loodlijn, zijn teugelcontact is verre van vriendelijk en de stang wordt op spanning gehouden. Daarnaast rijdt hij met giga wrongen en een diep zadel, daarmee belemmer je je paard ook behoorlijk, omdat je daarmee met je hele lijf je paard in een houding dwingt. Zijn hele rijden komt de biomechanica van het dier niet ten goede. Mooi of niet mooi heeft er niet eens iets mee te maken.
Plus dat een stroman niet eerlijk is. Je stelt een argument anders voor dan dat het gezegd is in de eerste plaats. Dát is de reden dat het imo niet ok is.
Deze wint de hoofdprijs overigens voor mij.
Citaat:
Er is vrij weinig correct als een paard in zo'n houding wordt gedwongen. Het kan zijn hoofd, kaken, nek, rug en achterhand gewoon niet goed gebruiken. Dit wordt trouwens veel verbloemd door spectaculaire bewegingen waardoor mensen het al snel mooi vinden. Het zou al correcter zijn als het paard vóór de loodlijn zou lopen. Dan ga je al een ruimere pas zien, fijnere aanleuning en (als het paard het fysiek kan) een betere ondertreding van het achterbeen in bijv de piaffe.


Zomaar even wat quotes van Facebook.
Overigens dezelfde persoon als de laatste quote:
Citaat:
daarom rijd ik al geen wedstrijd meer ! Ik reed wedstrijd altijd voor de lol in nivo b recreatief. En werd altijd laatste in begin of eindigde nooit in de top 10 . Terwijl..... paard liep braaf altijd door de bak heen , hadden de grootste lol. Maar altijd (in mijn ogen) te laag beoordeeld. Ja paardje kon liep niet constant aan de teugel. Maar ik vind de lol en de juiste Harmonie belangrijker
Mensen die paard in krul trokken werden beloond met 1e plekken. Hoe dan???!! Ik begon toen ik 10 werd met rijden nu 31. Maar vind t diep triest hoe de paardensport zicht ontwikkeld heeft


_O-

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 09-05-24 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:52

Janine1990 schreef:
Serieus domme vraag waarschijnlijk... maar dat men zelf dat niveau niet rijdt, betekent dus dat je geen vraagtekens mag zetten bij wat je ziet? In een tijd dat de paardensport en met name het hoge niveau veelvuldig onder vuur ligt?

Daarmee haal je toch het complete bestaansrecht van de sport weg? Als alleen een select groepje een mening mag vormen over een select groepje...

Laat ik het even breed trekken,
Het maakt de sport onaantrekkelijk voor publiek en daardoor voor investeerders, dus de financiële basis verdwijnt.
Dan is er toch uiteindelijk des te meer ruimte voor partijen als PETA om de sport te bannen?

Maar goed, ik zal de domme brunette wel zijn en het enorm overdrijven of het verkeerd zien. Ik blijf er bij dat je beter een aantal critici kan hebben binnen de sport en daar toch eens serieus naar kijken, dan die allemaal de mond te snoeren. Want het bestaansrecht valt en staat met communicatie; in dit geval beoordelingen inzichtelijk maken...

Je laat in deze post wel een heleboel dingen gebeuren, in theorie.
Er zal nooit een wereld zijn waarin alleen de dressuurelite (of van een andere hippische tak van sport) iets mag vinden van de dressuurelite. Er zullen altijd miljoenen bondscoaches zijn, of 17 miljoen premiers, of noem het maar op. Net als bij het gewone nieuws is het verstandig om ook daar kritisch op te zijn en geen nepnieuws aan te nemen. Dat kan alleen door het opdoen van kennis bij de juiste bronnen, door bij te leren, door te luisteren naar deskundigen met een aantoonbare staat van dienst, informatie te filteren en ook te verwerpen als het niet bruikbaar is.