Edward Gal maakt succesvolle comeback

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:50

Helemaal mee eens 996981. :j Maakt het ook meteen lastig, maar van elk paard hetzelfde verwachten zonder rekening te houden met bouw, natuurlijke manier van bewegen en noem alles maar op is niet eerlijk.
Nu valt het mij vaak op dat iets van een andere stroming, zoals het zogenaamde moderne (waar iedereen die nu start onder geschaard wordt, ondanks dat er nog tig verschillende trainingsmethodes worden gebruikt), sowieso altijd 'fout' is bij die discussies en als er eenzelfde beeld bij eigen voorbeelden gezien wordt komt er daar een excuus voor.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:21

MyWishMax schreef:
Helemaal mee eens 996981. :j Maakt het ook meteen lastig, maar van elk paard hetzelfde verwachten zonder rekening te houden met bouw, natuurlijke manier van bewegen en noem alles maar op is niet eerlijk.
Nu valt het mij vaak op dat iets van een andere stroming, zoals het zogenaamde moderne (waar iedereen die nu start onder geschaard wordt, ondanks dat er nog tig verschillende trainingsmethodes worden gebruikt), sowieso altijd 'fout' is bij die discussies en als er eenzelfde beeld bij eigen voorbeelden gezien wordt komt er daar een excuus voor.

Zou dat niet voortkomen uit het gevoel continu naar jezelf te moeten “bewijzen” dat je de goede keuze hebt gemaakt een bepaalde stroming te gaan volgen? (Waar ik überhaupt geen fan ben van het volgen van verschillende stromingen, gezien goed paardrijden volgens mij juist draait om flexibel kunnen aanpassen aan wat een individueel paard op dat moment nodig heeft). Volgens mij kun je overal iets leren. Het feit dat de halve Nederlandse dressuurtop bij een westernruiter traint en sindsdien betere proeven rijdt volgend de FEI maatstaven is daar volgens mij het levende bewijs van :D

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:42

996981 schreef:
MyWishMax schreef:
Helemaal mee eens 996981. :j Maakt het ook meteen lastig, maar van elk paard hetzelfde verwachten zonder rekening te houden met bouw, natuurlijke manier van bewegen en noem alles maar op is niet eerlijk.
Nu valt het mij vaak op dat iets van een andere stroming, zoals het zogenaamde moderne (waar iedereen die nu start onder geschaard wordt, ondanks dat er nog tig verschillende trainingsmethodes worden gebruikt), sowieso altijd 'fout' is bij die discussies en als er eenzelfde beeld bij eigen voorbeelden gezien wordt komt er daar een excuus voor.

Zou dat niet voortkomen uit het gevoel continu naar jezelf te moeten “bewijzen” dat je de goede keuze hebt gemaakt een bepaalde stroming te gaan volgen? (Waar ik überhaupt geen fan ben van het volgen van verschillende stromingen, gezien goed paardrijden volgens mij juist draait om flexibel kunnen aanpassen aan wat een individueel paard op dat moment nodig heeft). Volgens mij kun je overal iets leren. Het feit dat de halve Nederlandse dressuurtop bij een westernruiter traint en sindsdien betere proeven rijdt volgend de FEI maatstaven is daar volgens mij het levende bewijs van :D


Eens. Het ene paard moet je ook wat dieper instellen dan de ander. Ene rijd je net wat voorwaartser dan de ander. De ene doe je meer wachtoefeningen mee en de andere probeer je scherper te krijgen etc.
Je kan niet 1 methode strak toepassen op alle paarden.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:42

Ja, ook met je eens. Altijd aanpassen aan paard en helaas door gezondheid ook wat aan mezelf, haha.

Er zijn wel dingen die ik echt niet wil doen of zelfs weiger, omdat ik er niet achter sta en ik heb wel een beeld van hoe en wat ik wil, maar dat is een beetje van veel verschillende. Daarnaast zit er zelfs in 1 stroming al veel verschil. Maar tegelijk lijken veel dingen ook op elkaar, zoals de wat nieuwere waar het grootste verschil is dat er nieuwe benamingen voor dingen zijn, terwijl de basis neerkomt op dingen die al jarenlang geleerd worden. Als je begrijpt wat ik bedoel.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:46

En dat is nou juist het mooie als je dat kan en overal wat leert. Maar heb soms het gevoel dat het bij sommige mensen wordt gezien als falen als ze een keer wat anders proberen.

En met streepjes en lijntjes, dat heb ik nog nooit gedaan maar kijk of de bovenlijn langer wordt of de onderlijn. Als het de laatste constant is dan zijn ze niet over de rug. Maar ook daar heb je weer paarden bij die gewoon een onvoordelige bouw hebben

Mijn spring gefokte merrie die gaat nooit zo tonen als een toto want haar lichaam kan dat gewoon niet. En met rijden hoef ik dat ook echt niet te verwachten
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:21

En toch heeft jouw merrie geen onvoordelige bouw, ze heeft een goede bovenlijn en een goed gebouwd kruis wat niet te kort/ plat/ of hellend is en wat ze in theorie goed zou moeten kunnen kantelen. Alleen het achterbeen is wat lang en steil, wat de hoeken verkleinen iets moeilijker kan maken.

Hier de link naar de proef van Edward, hoop dat de link het doet. Anders even naar clipmyhorse gaan op Facebook. Daar staat de video op de tijdlijn.
https://fb.watch/rWUu9ynI2Y/

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:24

Elisa2 schreef:
En toch heeft jouw merrie geen onvoordelige bouw, ze heeft een goede bovenlijn en een goed gebouwd kruis wat niet te kort/ plat/ of hellend is en wat ze in theorie goed zou moeten kunnen kantelen. Alleen het achterbeen is wat lang en steil, wat de hoeken verkleinen iets moeilijker kan maken.


Klopt, maar zo bergop tonen als een toto zal ze nooit. En korte hals en neerwaartse bouw. Ze is wel heel wendbaar :')

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:32

Toch is Toto jr ook niet zo voordelig gebouwd op stand..ook hij heeft een wat neerwaartse bouw. Maar door het talent voor sluiten/ zitten e.d kan hij opwaarts bewegen.

Afbeelding

Wordt een beetje offtopic misschien, ze hoeven in ieder geval niet perfect in elkaar te zitten om toch te kunnen uitblinken in iets. :)

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:34

En zelfs perfect gebouwd moeten ze wel een goed karakter hebben haha

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:49

Elisa2 schreef:
Toch is Toto jr ook niet zo voordelig gebouwd op stand..ook hij heeft een wat neerwaartse bouw. Maar door het talent voor sluiten/ zitten e.d kan hij opwaarts bewegen.

[ Afbeelding ]

Wordt een beetje offtopic misschien, ze hoeven in ieder geval niet perfect in elkaar te zitten om toch te kunnen uitblinken in iets. :)


Neerwaarts gebouwd kan ik m niet vinden om eerlijk te zijn. Mss bedoel je wat horizontaler maar niet neerwaarts.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:52

Jawel, ik zie ook een wat neerwaartse romprichting.

Verder wel een heel mooi paard.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:57

Lineair scoort hij een fractie links van het midden, waarmee de romprichting als minimaal opwaarts wordt beschouwd. Niks aparts

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:59

Citaat:
Maar piaffe met draf/passage vergelijken gaat niet op, toch? Ik heb altijd geleerd dat de piaffe een sterk verzamelde beweging is. Met nadruk op beweging en geen draf, omdat het geen zweefmoment hoort te hebben en hoewel de benen diagonaal opgetild worden, de voorbenen hoger geheven worden dan de achterbenen.

Piaffe hoort wel degelijk een zweefmoment te hebben.
Het is één van de dingen die het de zwaarste oefening maken.
(Het staande voorbeen hoort ook loodrecht te staan, 'onderstandig' wil zeggen dat de achterhand te weinig draagt.)

Citaat:
Sowieso moet je niet het ene dier met het andere vergelijken. Dat is puur om een gevoel semi-wetenschappelijk te maken.

Kijk liever naar hetzelfde paard eerder.

Je gaat toch ook niet twee mensen vergelijken.
Citaat:
Dat is ook waar de mensen die zo hangen naar “biomechanica” (tussen aanhalingstekens, want imo heeft het vaak niks meer met biomechanica van doen) ook mank gaan imo. Ze benaderen een dier als ding dat ten alle tijden op een bepaalde manier moet bewegen, anders is het niet correct. Daarbij wordt zelfs het voor- en achterbeen met elkaar vergeleken alsof ze dezelfde functie en gewrichten zouden hebben.

Ja hoor...
"Vast en zeker."
(Stadium één van nieuwe ideeën: negeren.
Stadium twee: belachelijk maken.
... kan iemand mij vertellen wat het functionele verschil is tussen de kogels van het voorbeen en het achterbeen...?)

Citaat:
Biomechanica is niks anders dan bewegingsleer.

De twee zijn verwant.
Biomechanica is zoiets als 'wat voor invloed heeft het op de beweging van het voorbeen als het schouderblad korter of langer is...?'
En ook het inzicht dat het niet goed is voor de schoudergordel als een voorhoef eerst naar voor wijst, dan teruggaat en wordt neergezet.
Of als het voorbeen landt met een bochtje/ knikje in de carpus ('voorknie'/ handwortel).
En het inzicht dat de rug uiteraard hoort te veren, maar dat het in stap en draf gaat over een links/rechts beweging (LA tilt op, jouw bil gaat omlaag) waarbij de wervelkolom nauwelijks beweegt (een echte 'holling' achter het zadel is een slappe psoas/ resultaat van slechte training).

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 11:55

Jammer Janneke dat je niet ingaat waar het echt om ging. Het grote verschil voor en achter zit hem in het spronggewricht vs voorknie. Ik ging er vanuit dat je dat wel begreep.

Daarnaast komt je niet terug op je bewering dat in verzameling het achterbeen verder naar voren zou moeten komen.

Dat, in combinatie met eerdere discussies over dit onderwerpt maakt dat ik het hierbij laat :) de discussie is zinloos.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:18

Als het paard de hoeken verkleint in het achterbeen en het bekken kantelt (dus verzameld loopt) neemt het meer gewicht op de achterhand. Als gevolg daarvan veert het meer door de kogel achter. Daarom is dit in de piaffes en pirouettes het beste te zien.

Een holling achter het zadel is niet per definitie een verkeerde training. Eerst het paard op stand bekijken, dan los in de beweging en dan ohz. Sommige paarden die overbouwd zijn en van nature een wat hollere rug hebben tonen altijd zo, ondanks dat ze wel verzameld lopen. Maar deze blijven ook altijd hoog in het kruis. Biomechanisch kunnen deze nooit zo zitten als bijv. een barok paard met een sterke bovenlijn die in evenwicht is gebouwd.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:34

Kortom, je kunt niet 1 plaatje op ieder paard plakken.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:48

Ik heb Steinbrecht er ook “even” bijgepakt :D

Hij wijdt tientallen pagina’s aan de piaffe en passage, die ik omwille van auteursrecht niet allen zal delen. Een belangrijk stukje in deze context cq discussie:

Afbeelding
Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:52

996981 schreef:
(...) dat je niet ingaat waar het echt om ging. Het grote verschil voor en achter zit hem in het spronggewricht vs voorknie.

... ik snap dat een voorbeen totaal anders is dan een achterbeen.

Maar dat geldt vooral "bovenaan".

In de pijnbenen zit ook nog wel verschil (qua lengte en 'bandenapparaat')
maar qua kogels bij mijn weten niet.
Dus een correct verzameld paard dat verder 'doorveert' in de achterkogels is logisch;
zie je een dier verder doorveren in de voorste kogels 'dan ruik je lont'.

Daar ging het mij om.

Citaat:
Daarnaast komt je niet terug op je bewering dat in verzameling het achterbeen verder naar voren zou moeten komen.

?
Taal kan tricky zijn.
Ik had het over een stuwende achterhand die niet ondertreedt, en een correct verzamelend paard dat de achterbenen onder het zwaartepunt plaatst.
(En 'terugkomen op' kan nadere uitleg zijn, of woorden terugnemen...)

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:28

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
(...) dat je niet ingaat waar het echt om ging. Het grote verschil voor en achter zit hem in het spronggewricht vs voorknie.

... ik snap dat een voorbeen totaal anders is dan een achterbeen.

Maar dat geldt vooral "bovenaan".

In de pijnbenen zit ook nog wel verschil (qua lengte en 'bandenapparaat')
maar qua kogels bij mijn weten niet.
Dus een correct verzamelend paard dat verder 'doorveert' in de achterkogels is logisch;
zie je een dier verder doorveren in de voorste kogels 'dan ruik je lont'.

Daar ging het mij om.

Citaat:
Daarnaast komt je niet terug op je bewering dat in verzameling het achterbeen verder naar voren zou moeten komen.

?
Taal kan tricky zijn.
Ik had het over een stuwende achterhand die niet ondertreedt, en een correct verzamelend paard dat de achterbenen onder het zwaartepunt plaatst.
(En 'terugkomen op' kan nadere uitleg zijn, of woorden terugnemen...)



Citaat:
Een stuwende achterhand is (kort, bot en grof gezegd) achter de massa (dwz niet onder het zwaartepunt)
en een dragende achterhand komt wel onder de massa / het zwaartepunt.

(Zo ontsporen discussies uiteraard snel....)


Je zegt letterlijk: een stuwend achterbeen is achter de massa/het zwaartepunt.

Een dragend achterbeen is onder de massa/het zwaartepunt.

Je bewering dat een stuwend achterbeen achter de massa is klopt gewoon niet. Een correct stuwend achterbeen (stuwen is geen vies woord. Stuwen is nódig om vooruit te komen) komt even ver onder het zwaartepunt als erachter. Dat zie je ook in een correcte arbeidsdraf. Juist dan reikt het achterbeen ver naar voren.

Bij een paard dat meer verzameld verplaatst het zwaartepunt meer naar achter. Het paard hoeft het achterbeen dus minder naar voren te brengen om toch richting zwaartepunt te gaan en gaat het achterbeen meer heffen.

Je kunt het letterlijk zien op mijn foto’s…. Daar komt je niet op terug noch door verduidelijking, noch doormiddel van nadere uitleg. De moeite om met jou in discussie te gaan, foto’s erbij te zoeken en tekst en uitleg te geven is het dus gewoon niet waard.

Laatste poging. De FEI standaard voor de draf;

Citaat:
The trot, always with free, active and regular steps, should be moved into without hesitation or haste.

The following trot tempi are recognised: Collected trot, Working trot, Lengthening of steps, Medium trot, and Extended trot.

Collected trot.
The Horse, remaining “on the bit”, moves forward with the neck raised and arched. The hocks, being well-engaged and flexed, must maintain an energetic impulsion, enabling the shoulders to move with greater mobility, thus demonstrating complete self- carriage and elevation. Although the Horse’s steps are shorter than in the other trots, rhythm, elasticity and cadence are not lessened.

(Letterlijk: de passen zijn korter. Hoe meer verzameld er wordt, hoe korter de passen).

Working trot. This is a pace between the collected and the medium trot, in which the training of the Horse is not yet developed enough and ready for collected movements. The Horse shows proper balance and, remaining "on the bit", goes forward with even, elastic steps, well-
activated hind legs, good hock action and a supple, swinging back.

The expression “good hock action” underlines the importance of an impulsion originating from the activity of the hindquarters.

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:35

Toch klopt er iets niet in de tekst van Steinbrecht (ja ik heb hem ook in de kast staan) en dat is de zin dat de piaffe alleen correct uitgevoerd kan worden wanneer het grootste deel van de last gedragen wordt door de achterbenen, maar dat is niet zijn "fout", men had alleen de apparatuur nog niet omdat te kunnen meten. Het grootste deel van de last blijft op de voorbenen, er wordt maar een klein deeltje van het totaalgewicht overgedragen op de achterbenen, alleen de buiging van de gewrichten verandert significant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:39

prompter schreef:
Toch klopt er iets niet in de tekst van Steinbrecht (ja ik heb hem ook in de kast staan) en dat is de zin dat de piaffe alleen correct uitgevoerd kan worden wanneer het grootste deel van de last gedragen wordt door de achterbenen, maar dat is niet zijn "fout", men had alleen de apparatuur nog niet omdat te kunnen meten. Het grootste deel van de last blijft op de voorbenen, er wordt maar een klein deeltje van het totaalgewicht overgedragen op de achterbenen, alleen de buiging van de gewrichten verandert significant.

Als je bedenkt dat de piaffe van oorsprong de voorbereidende stap van de levade is, klopt zijn theorie wel.

Tegenwoordig is de piaffe het eindpunt, vroeger een voorbereiding op.

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:02

Oh eens hoor, en ik bedacht achteraf dat ik wel heel erg off topic ga hiermee :=

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:45

Noem mij een leek, maar als ik paarden zie waar ik niet kan zien dat ze hun buikspieren aanspannen en dus ook niet hun bekken kantelen en de rug liften.... dan heb ik niet het idee dat die paarden een dragend achterbeen hebben i.p.v. een stuwend achterbeen.
En stuwend hoeft niet verkeerd te zijn, maar als het paard een ruiter moet dragen dan zie ik toch echt liever een rug die omhoog komt dan een rug die hol is.
Ga voor het idee zelf maar eens op handen en voeten zitten en trek je rug hol. Bedenk dan dat een jong kind (eigen, neefje, nichtje, buurjongetje, -meistje, etc.) op je rug wil zitten om 'paardje te rijden'.
Lukt dat met een holle rug en je hoofd in de nek?
Wat ga je dan doen om dat spelletje met dat kindje te kunnen doen en volhouden zonder flinke rugpijn?
En kun je met die holle rug wel je been goed naar voren brengen om te kunnen bewegen?
Dat is m.i. wat er bij paardrijden vaak misgaat. Biomechanisch is het niet correct. De sterke paarden met handige ruiters kunnen veel compenseren, maar eerlijk is eerlijk correct bewegen kan het niet genoemd worden.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:55

Hoe zie jij of de buikspieren aangespannen zijn Branka? Hoe zie jij dat de rug voldoende gebold is om de ruiter te kunnen dragen? Hoe zie jij of het bekken gekanteld is? (Strikvraag :D )

Is een neefje of nichtje op de rug van iemand die van nature op twee benen loopt, vergelijkbaar met een ruiter op een paard?

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Edward Gal maakt succesvolle comeback

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:58

Als je kijkt kan je bij een getraind paard wel zien of die buikspieren aanspant.

En ja, ik vind de vergelijking wel opgaan. Want de verhoudingen in het skelet zijn wel anders, maar de voorwaarden om in een horizontale houding iemand op je rug te kunnen dragen is hetzelfde bij mens en paard.