Rotterdam met stip in de agenda van Willem Greve

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14158
Geregistreerd: 20-04-16

Rotterdam met stip in de agenda van Willem Greve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:41

CHIO Rotterdam
Sport

Afbeelding
Willem Greve en Grandorado TN tijdens de ereronde na hun overwinning met het
Nederlandse team in de Longines Nations Cup op het CHIO Rotterdam in 2022.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


De winnaar van de Grote Prijs van Rotterdam 2023 heeft blijft z'n zegereeks voortzetten. Gisteren voegde hij daar tijdens het NK springen zijn tweede nationale titel aan toe. We belden met Willem Greve.

Als we hem spreken, is hij weer gewoon aan de gang. We vragen hem als eerste of hij nu zo goed is of zijn paarden. We kennen Willem als iemand die in is voor een lolletje en vaak krijgen we een gevat antwoord van hem, maar nu is hij heel serieus. Willem: “Ik kan niet zonder hen, dus zij zijn zo goed. Ik heb een geweldig NK gehad. Niet alleen voor mijn paarden Grandorado TN N.O.P. en Pretty Woman van ’t Paradijs. Er was veel meer. Mijn stalruiter Mart IJland won brons bij de Young Riders, mijn neefje Joep Schaap brons bij de Children, zilveren medaille winnaar bij de senioren Hessel Hoekstra heeft een poosje bij mij gewerkt, de zoon van een goede vriend van mij Thijmen Vos won goud bij de Junioren, het was een echt Twents feestje.”

Het begon in Rotterdam
Het houdt niet op voor Willem. De successen rijgen zich aan elkaar. Begon die flow in Rotterdam? Willem: “Voor Rotterdam wonnen we in Mannheim met het team en daarna volgde inderdaad Rotterdam waar we met het team weer wonnen en ik individueel de Grote Prijs op mijn naam mocht schrijven. Die overwinningen zetten mij echt op de kaart. Daarna behaalde ik mooie resultaten in Falsterbo, Valkenswaard, ik mocht naar het Europees Kampioenschap, in Barcelona wonnen we de troostfinale met het team, Maastricht, La Coruna, Gotenburg, Indoor Friesland, Amsterdam, Den Bosch en nu het NK inderdaad.

Iedereen speculeert nu meteen over de Spelen in Parijs, maar dat is voor mij nog lang niet aan de orde. Ik geniet van wat ik meemaak en moet het eerst maar eens zien vol te houden. De ervaring leert dat we blij moeten zijn als we aan het einde van de rit vier fitte combinaties over houden en ik hoop er daar één van te zijn.”

Drie paarden voor het hoogste niveau
“Ik ben wel heel gelukkig dat ik momenteel drie hele goede paarden heb voor het hoogste niveau. Ik heb altijd wel een paard gehad voor dit werk, maar drie, zoals nu, is wel heel bijzonder. Extra mooi is dat alle drie deze paarden als jong paard gekocht zijn en ik ze zelf opgeleid heb naar dit niveau. Deze successen hebben niets te maken met een zak geld op tafel gooien. Ik ben echt heel gelukkig met eigenaren als Team Nijhof en de familie Corbelt die dit soort paarden voor mij aanhouden.”

“Overigens heb ik geen favoriet. Pretty Woman is een delicate merrie met alle mogelijkheden. Ze moet nog wat kilometers maken, maar dat komt zeker goed. Grandorado TN N.O.P. is een powerhouse, maar iets verlegen. Iedereen ziet hem als een brutale hengst, maar hij moet je eerst kennen, je moet hem echt aan je kant hebben. Highway TN N.O.P. is een paard met een enorme werklust en instelling, wat brutaler dan Grandorado. Eigenlijk zijn ze niet te vergelijken. Om in voetbaltermen te spreken, je kunt Messi en Ronaldo ook niet vergelijken.”

Rotterdam in de agenda
We vragen Willem of we hem dit jaar weer in het Kralingse Bos mogen verwelkomen. We krijgen het antwoord dat we graag horen. Willem: “Jazeker! Rotterdam staat met stip in mijn agenda. Individueel, maar ik hoop ook voor het team in de Longines League of Nations te mogen rijden. Komend weekend ga ik naar Mannheim met andere paarden. Highway heeft even vakantie gehad en Grandorado krijgt nu ook even rust. Hamburg, Rome en Aken staan verder op mijn planning. De paarden moeten springen en concoursfit zijn. Niet te veel, maar wel genoeg.”

Carambole leerpaard
Naast de drie toppers die Willem nu heeft, mogen we natuurlijk ook Carambole niet vergeten, zijn topper die niet lang geleden afscheid nam van de sport. We horen de warmte in Willem zijn stem als hij vertelt: “Carambole ken ik door en door. Hij was zo super te bedienen, nooit kijkerig, altijd heel betrouwbaar. Als hij twee paarden als Highway en Grandorado om zich heen had gehad, had het met hem misschien ook nog wel anders gegaan. Hij is een top leerpaard voor mij geweest en door hem ben ik niet alleen ouder maar ook wijzer geworden.”

Winnen went nooit
We zijn benieuwd. Al die successen in slechts één jaar. Springt er voor de kersverse Nederlands kampioen één bovenuit? Willem: “Ik heb een warm gevoel bij Amsterdam. Natuurlijk was Den Bosch ook een echt hoogtepunt. Twee overwinningen in Rotterdam is bijzonder. Maar ook Indoor Friesland was belangrijk. Omdat het een indoor concours is en een drie sterren evenement. Dat is eigenlijk een intermediate tussen alle massale twee sterren concoursen en de grote vijf sterren concoursen. Alle overwinningen zijn gewoon mooi, ieder op zijn eigen manier, het went nooit.”

Hopelijk ook in Rotterdam weer. Ik hoop dat we prachtige sport kunnen brengen in de Longines League of Nations en dat het mooi weer zal zijn. Oranje boven, we gaan ervoor en ik hoop dat iedereen die in de gelegenheid is komt kijken zodat we er een mooi feestje van jullie 75 jarig jubileum kunnen maken.”

Dat zou geweldig zijn, Willem. Dank dat je zo snel tijd voor ons wilde maken en heel graag tot over twee maanden in het Kralingse Bos.