Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 00:20

En hoeveel van dat soort pro wolf mensen zijn er dan? Heb je ze gesproken? Of is het een verzinsel, omdat het zo makkelijk is als je iets hebt om je tegen af te zetten?

Je mag uiteraard zeggen wat je wil, maar als je dat doet terwijl je eerst mij quote, wek je toch minimaal de suggestie dat je op mijn bericht reageert. Waarom quote je mij anders dan?

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 00:42

Nou, dan zal ik je niet meer quoten. Dan kan jij daar geen last meer van hebben.
Weet ik veel hoeveel pro wolven mensen er zijn.
Ik zet me nergens tegen af. Ik vind wel dingen, ik heb een mening. Die is niet de jouwe, maar dat geeft niet. Verschil van mening is goed, dat brengt andere inzichten en ideeën.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:34

Kijk even op Facebook..dan zie je veel pro wolf mensen. Veelal degene die niet in wolvengebied wonen en er nog romantische Dances with wolves gedachten bij hebben.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:05

rien10 schreef:
Nou, dan zal ik je niet meer quoten. Dan kan jij daar geen last meer van hebben.
Weet ik veel hoeveel pro wolven mensen er zijn.
Ik zet me nergens tegen af. Ik vind wel dingen, ik heb een mening. Die is niet de jouwe, maar dat geeft niet. Verschil van mening is goed, dat brengt andere inzichten en ideeën.


Verschil van mening is prima. Maar wat je zegt is helaas vaak niet echt onderbouwd. Dat mag ook hoor, begrijp me niet verkeerd, maar is voor mij niet zo interessant.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:14

Elisa2 schreef:
Kijk even op Facebook..dan zie je veel pro wolf mensen. Veelal degene die niet in wolvengebied wonen en er nog romantische Dances with wolves gedachten bij hebben.


En hetzelfde zo veel anti-wolf mensen die voor afschot pleiten en daar zitten ook genoeg erbij die niet in wolven-gebied leven, maar juist in de stad.

En die "dancing-with-wolves-klojos"
Heb je hier in wolvengebied ook...

Had er vanochtend nog een bij stal...


Hetzelfde geld voor die "ik-regel-het-wel-met-de buks" , daar zitten ook genoeg "hobby-jagers" ertussen die anders niet aan de bak komen...


Kort : Idioten zijn echt in beide "kampen" vertegenwoordigd :+

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:22

Wat is er mis voor het pleiten voor beheer en afschot als je in de stad woont? Ik zit ook in de randstad en volg al deze ellende al een hele tijd en ben echt van mening dat dit op deze manier niet leefbaar is. Al die uiteen gescheurde hobbydieren, dat vind ik echt vreselijk voor die beessies en hun eigenaren. En het zal niet lang meer duren voor ze ook hier in het westen van NL aankomen en dan is het einde zoek. Hier heb je namelijk echt geen ruimte om je beesten te verplaatsen, mogen er geen hekken geplaatst worden, geen schuilmogelijkheden en bouwblokken staan veelal helemaal vol. Wordt een grote open vlakte aan schapen, koeien en paarden denk ik. :(

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:47

Goede vraag sowieso Celebi. Wat is er mis met beheer en afschot. Al het wild is daar onderhevig aan, waarom een wolf niet als de aantallen te veel worden in een gebied.

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:07

Dat is sowieso inderdaad een goede vraag. En daarnaast, om me tot degene te wenden die als mening hebben dat de wolf net zoveel recht heeft als de mens op een plekje: ik ben ook zeer voor de afname van de menselijke bevolking. De wereld is gewoon overvol en als we dat op een manier wat terug kunnen dringen scheelt dat enorm in vervuiling, voedsel en water schaarste en de schaarste op woningen. Ik neem ook bewust geen kinderen om (onder andere) die reden en hoewel de wolf inderdaad ook leefgebied nodig heeft heeft de mens dat ook en beide mogen wat mij betreft nu wel wat minder in aantallen toenemen op dit kleine stukje aarde. :j

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:51

Ja ik ben ook enorm voor een afname van de menselijke bevolking, ik zie dit als een van de allergrootste problemen op de wereld op allerlei gebied. Klimaat, dierenwelzijn, natuur etc.

Wolf moet ook gewoon beheerd worden, is voor het dier zelf ook beter dan blijven ze tenminste wat schuwer en hopelijk meer in de bossen.

En ja Sasja, je hebt gelijk..aan beide kanten zijn idioten te vinden.
Ik denk dat het belangrijk is om open te blijven staan voor elkaars meningen en zienswijze..dat gaat vaak mis (niet alleen met dit onderwerp) en dan ontstaat de polarisatie.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:52

Elisa2 schreef:
Ja ik ben ook enorm voor een afname van de menselijke bevolking, ik zie dit als een van de allergrootste problemen op de wereld op allerlei gebied. Klimaat, dierenwelzijn, natuur etc.

Wolf moet ook gewoon beheerd worden, is voor het dier zelf ook beter dan blijven ze tenminste wat schuwer en hopelijk meer in de bossen.

En ja Sasja, je hebt gelijk..aan beide kanten zijn idioten te vinden.
Ik denk dat het belangrijk is om open te blijven staan voor elkaars meningen en zienswijze..dat gaat vaak mis (niet alleen met dit onderwerp) en dan ontstaat de polarisatie.


Amen!

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:56

Elisa2 schreef:
Ja ik ben ook enorm voor een afname van de menselijke bevolking, ik zie dit als een van de allergrootste problemen op de wereld op allerlei gebied. Klimaat, dierenwelzijn, natuur etc.

Wolf moet ook gewoon beheerd worden, is voor het dier zelf ook beter dan blijven ze tenminste wat schuwer en hopelijk meer in de bossen.

En ja Sasja, je hebt gelijk..aan beide kanten zijn idioten te vinden.
Ik denk dat het belangrijk is om open te blijven staan voor elkaars meningen en zienswijze..dat gaat vaak mis (niet alleen met dit onderwerp) en dan ontstaat de polarisatie.

Maar als er iets niet gaat gebeuren is het wel afname van de menselijke bevolking, althans in Nederland. Alles is gebaseerd op groei groei en groei.

Ondertussen loopt de zorg vast, huizen te kort, water te kort, natuur te kort, files, echt noem maar op.
Maar geen enkele politieke partij zegt, gossie, laten wij nu eens kijken hoe wij onze economie eens draaiende kunnen krijgen zonder die groei van het aantal mensen.

Dus als er iets een droomscenario is is het dat wel.
Ook al zou ik er direct voor zijn.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:06


Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:22

sasja0705 schreef:
Adviseur provincies: Stop met vergoeding voor doodgebeten schapen https://www.nu.nl/wolf/6311059/adviseur ... hapen.html

Oud nieuws, die kant wordt allang opgestuurd. Straks krijgen houders enkel nog vergoeding voor gepakte schapen achter raster.
De subsidie voor hekwerk is vooral voor grote schapenhouders bij lange na niet genoeg.
Er wordt te veel veiligheid gehangen aan dat hekwerk, laat ze daar maar eens iets beters voor verzinnen, want het werkt niet. En als iets niet werkends zo enorm veel geld kost, gaat het niet gebruikelijk worden, men gaat geen geld over de balk gooien. Het blijkt tot nu zelfs niet eens wolfwerend te zijn en als de wolf binnen is, zitten de prooien als ratten in de val.
Dan kan je de vergoeding af nemen, uiteindelijk gaat het niet veel helpen in het aantal slachtoffers

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:47

Wintu schreef:
sasja0705 schreef:
Adviseur provincies: Stop met vergoeding voor doodgebeten schapen https://www.nu.nl/wolf/6311059/adviseur ... hapen.html

Oud nieuws, die kant wordt allang opgestuurd. Straks krijgen houders enkel nog vergoeding voor gepakte schapen achter raster.
De subsidie voor hekwerk is vooral voor grote schapenhouders bij lange na niet genoeg.
Er wordt te veel veiligheid gehangen aan dat hekwerk, laat ze daar maar eens iets beters voor verzinnen, want het werkt niet. En als iets niet werkends zo enorm veel geld kost, gaat het niet gebruikelijk worden, men gaat geen geld over de balk gooien. Het blijkt tot nu zelfs niet eens wolfwerend te zijn en als de wolf binnen is, zitten de prooien als ratten in de val.
Dan kan je de vergoeding af nemen, uiteindelijk gaat het niet veel helpen in het aantal slachtoffers


Maar precies dat zegt ie toch?
Meer geld voor subsidie...
Is daar nu ook weer wat fout aan ?

Dat is nu maar een goede insteek en juist meedenken plus overheid vragen om meer geld.... en dan is het ook wee niet goed.


Dan zou ik graag eens weten, welke oplossingen JIJ in gedachten had
-of heb je niet eens gelezen ?

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:20

sasja0705 schreef:
Wintu schreef:

Oud nieuws, die kant wordt allang opgestuurd. Straks krijgen houders enkel nog vergoeding voor gepakte schapen achter raster.
De subsidie voor hekwerk is vooral voor grote schapenhouders bij lange na niet genoeg.
Er wordt te veel veiligheid gehangen aan dat hekwerk, laat ze daar maar eens iets beters voor verzinnen, want het werkt niet. En als iets niet werkends zo enorm veel geld kost, gaat het niet gebruikelijk worden, men gaat geen geld over de balk gooien. Het blijkt tot nu zelfs niet eens wolfwerend te zijn en als de wolf binnen is, zitten de prooien als ratten in de val.
Dan kan je de vergoeding af nemen, uiteindelijk gaat het niet veel helpen in het aantal slachtoffers


Maar precies dat zegt ie toch?
Meer geld voor subsidie...
Is daar nu ook weer wat fout aan ?

Dat is nu maar een goede insteek en juist meedenken plus overheid vragen om meer geld.... en dan is het ook wee niet goed.


Dan zou ik graag eens weten, welke oplossingen JIJ in gedachten had
-of heb je niet eens gelezen ?


Zeg ik ergens dat dat fout is dan, ik noem het enkel.
Maar het is gewoon de overheid vragen om meer geld hoor, want hoe wordt er verder dan mee gedacht?

Waarom denk je dat ik het niet gelezen heb, het is al zo vaak gezegd en men komt telkens met hetzelfde. Maar de uitvoering gebeurt maar niet.
Heb ik oplossingen, nee, het enige wat ik weet is dat wolfwerend raster de wolf niet buiten houdt, het enorm veel geld kost, teveel soorten nog zijn uitgesloten van subsidie, het niet voldoende is voor de grotere bedrijven.
De oplossingen van de overheid: zet er een hek om, geef geen vergoeding meer en dan dwing je mensen een hek te zetten, verhoog subsidies voor hekwerk.
Welke oplossing dragen de instanties aan, geen een, ja hekwerk. Ik weet geen oplossing buiten beheer en afschot. Jij?

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:43

Wintu schreef:
Zeg ik ergens dat dat fout is dan, ik noem het enkel.
Maar het is gewoon de overheid vragen om meer geld hoor, want hoe wordt er verder dan mee gedacht?

Waarom denk je dat ik het niet gelezen heb, het is al zo vaak gezegd en men komt telkens met hetzelfde. Maar de uitvoering gebeurt maar niet.
Heb ik oplossingen, nee, het enige wat ik weet is dat wolfwerend raster de wolf niet buiten houdt, het enorm veel geld kost, teveel soorten nog zijn uitgesloten van subsidie, het niet voldoende is voor de grotere bedrijven.
De oplossingen van de overheid: zet er een hek om, geef geen vergoeding meer en dan dwing je mensen een hek te zetten, verhoog subsidies voor hekwerk.
Welke oplossing dragen de instanties aan, geen een, ja hekwerk. Ik weet geen oplossing buiten beheer en afschot. Jij?
[/quote]

Dus omdat jij vind dat het allemaal geen nut heeft, moet dan maar afschot komen -of hoe zie je "beheer"... en dan ?
Grensbewaking- zodat iedere Wolf die via Duitsland of België binnenkomt , ook meteen dan geschoten kan worden?
En wat doe je met de jakhalzen?
Oh, en de Lynx ( die is inmiddels ja ook weer in Duitsland) ?
Die zal ongetwijfeld over een tijd ook de grens over steken.

Misschien is het dan toch niet zo verkeerd om naar wegen te zoeken voor bescherming ...

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:54

sasja0705 schreef:
Dus omdat jij vind dat het allemaal geen nut heeft, moet dan maar afschot komen -of hoe zie je "beheer"... en dan ?
Grensbewaking- zodat iedere Wolf die via Duitsland of België binnenkomt , ook meteen dan geschoten kan worden?
En wat doe je met de jakhalzen?
Oh, en de Lynx ( die is inmiddels ja ook weer in Duitsland) ?
Die zal ongetwijfeld over een tijd ook de grens over steken.

Misschien is het dan toch niet zo verkeerd om naar wegen te zoeken voor bescherming ...


Zo, je maakt heel veel van dingen die ik niet eens genoemd heb. Maar helemaal prima hoor.
Laat ik het dan anders zeggen, waarom is beheer geen optie voor de wolf?

Je woont op de Veluwe, ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen wat beheer is?

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:14


Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:17


sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:59

Wintu schreef:
Kendra schreef:

Animal rights is erg gekleurd

Waarom ?
Ik zal zo even zoeken,of ik nog de officiële cijfers betref herten en wilde zwijnen hier op de Veluwe nog vind op mijn gecrashte oude laptop
Had ze eens opgevraagd...
Pin mij niet op vast maar volgens mij waren het bij de wildzwijnen 3.000 die per jaar weg moesten.

Afgelopen jaar was veel minder door de droogte en omdat er onder de zwijnen een ziekte heerste (bron hiervan is een kennis, die jager is)

Ik ga even zoeken...

Maar Animalrights is ook weer uit den boze ?

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:16

Klopt, ik ben ook absoluut geen fan van Animal Rights. Maar ik ga er vanuit dat de cijfers kloppen, die zijn vast ergens op gebaseerd. Het is wel jammer dat er geen andere site is met een overzicht (of je moet Faunabeheer van boven tot onder lezen). Wat mij betreft niets te verbergen.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:22

Maar wat zou er mis zijn met deze getallen als dat betekend dat zo alle dieren die overblijven genoeg voedsel hebben. De natuur niet eenzijdig overbelast word, enz.

Ik weet dat nu Limburg geen konijnen en hazen gejaagd mogen worden. Van konijnen snap ik dat.
Ineens hadden wij er weinig na ziekte. Nu dit jaar zie ik er weer veel. Dus bij goed beheer zullen die ook weer gaan mogen.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:54

Ik heb laatst eens een mooie rapportage gelezen van vereniging het Edelhert en met daarbij de cijfers en een goede uitleg. Volgens mij heb ik dat hier nog gepost. Ik zal eens zoeken, maar dan zag je dat de aanwas eigenlijk altijd nog groter is dan het afschot. Beheer is duidelijk wel noodzakelijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit, gevonden.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:49

Oh als de wolf nu maar gewoon in het bos zou blijven en zou eten dan zou het kunnen werken.

Opmerkelijk trouwens dat de voorjaarsstand zo enorm hoog was tijdens Covid.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:53

sasja0705 schreef:
Adviseur provincies: Stop met vergoeding voor doodgebeten schapen https://www.nu.nl/wolf/6311059/adviseur ... hapen.html


Ik vind het op zich wel een goed artikel, hier komt ook in naar voren dat meer hulp en vergoeding voor het plaatsen van een hek beter is en afschot van de wolf ook noodzakelijk is.

Ik vraag me alleen af, schapen worden vaak gebruikt voor begrazing van percelen waardoor ze dus regelmatig van perceel wisselen. Hoe zien zij dit dan voor zich? En hoe zien ze het voor zich hoe ander wild nu door gebieden moet trekken als deze helemaal volgebouwd zijn met hoge omheiningen? En andere dieren die in de hekken komen? Nu wordt er alleen aan de wolf gedacht maar het zit zoveel gecompliceerder in elkaar.