Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6290
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:06

Nou Sasja, ik ben het deels met je eens hoor.
De reactie op FB lopen enorm uit de hand. 80% is "afschieten!". Op FB zeggen is 1 maar als de gemiddelde discussie face to face met bijvoorbeeld de gemeente, ook zo nors is, valt er niet mee te praten.

Laatst vroeg er iemand of er een manier was om zichzelf te beschermen als ze met honden het bos in ging. In plaats van nuttige reacties, reageerde iedereen dat je maar gewoon een geweer mee moet nemen..
Kom dan met nuttige antwoorden. Zo maak je geen vrienden hè.
Zulke mensen hebben we de overhand en de hele "anti-wolf" wordt nu bestempeld als een stel idioten die met een jachtgeweer rond wandelen.

Wolven voorstanders spelen hier weer op in, volgens mij is er al anonieme aangifte gedaan tegen mensen die iets te specifiek waren in hun reactie op fb met afschieten en 's nachts rond rijden.
De discussie wordt alleen maar heftiger zo.

Kinke

Berichten: 20562
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:06

dit is een 1.20 omheining. Kosten (in 2022) 1600 euro per hectare. Dus zal nu ongetwijfeld duurder zijn.
Ik ga ff in de ouwe sok kijken of we nog minimaal 16.000 euro hebben liggen....
Oh nee, eerst ff vragen aan de gemeente of dit mag

https://www.gld.nl/nieuws/7807484/ieder ... -omheining

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:09

Als in Nederland, net zo als in Duitsland, wordt ingevoerd dat de schapenhouders alleen nog een schadevergoeding krijgen als ze aan de basismaatregelen voldoen, moet je eens opletten hoe snel het dan kan worden gerealiseerd.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:10

De reacties zullen alleen maar heviger worden als onze regering nalatig blijft.
Wolven die niet schuw zijn, dus overdag gezien worden en wolven die vee pakken horen beheerd te worden. En ja dat kan Europees, hebben we in het noorden van Europa al gezien.
De wolven die alleen maar wild pakken, zoals de ecologen ons voorspiegelde wat zou gebeuren als de wolf hier vestigde kunnen prima blijven.

Dan heeft ieder toch wat hij wil?
Maar nee nu word er doorgedramd dat geen enkele wolf beheerd mag worden, weidedierenbezitters op kosten gejaagd die niet werken. Die worden nog lelijk aangekeken ook nog.
Dat is best wel eenzijdig hoor.

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:16

Nikass schreef:
Als in Nederland, net zo als in Duitsland, wordt ingevoerd dat de schapenhouders alleen nog een schadevergoeding krijgen als ze aan de basismaatregelen voldoen, moet je eens opletten hoe snel het dan kan worden gerealiseerd.

Opa van 89 die als hobby 7 schapen en 2 shetlanders heeft, gaat echt niet een wolfwerend hek plaatsen om zijn 1 hectare land. Hij is blij dat hij net smorgens hooi en brokjes over het hek kan kiepen.
OK, nu chargeer ik, maar je snapt mijn bedoeling.

Jullie doen net alsof iedereen een hek kan (laten) neerzetten en dat iedereen daar de financiële middelen toe heeft. Dat vind ik kortzichting.

sasja0705
Berichten: 2050
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:37

rien10 schreef:
Nikass schreef:
Als in Nederland, net zo als in Duitsland, wordt ingevoerd dat de schapenhouders alleen nog een schadevergoeding krijgen als ze aan de basismaatregelen voldoen, moet je eens opletten hoe snel het dan kan worden gerealiseerd.

Opa van 89 die als hobby 7 schapen en 2 shetlanders heeft, gaat echt niet een wolfwerend hek plaatsen om zijn 1 hectare land. Hij is blij dat hij net smorgens hooi en brokjes over het hek kan kiepen.
OK, nu chargeer ik, maar je snapt mijn bedoeling.

Jullie doen net alsof iedereen een hek kan (laten) neerzetten en dat iedereen daar de financiële middelen toe heeft. Dat vind ik kortzichting.



Dan moet Opa dus ook maatregelen nemen...

Juist hier oo bokt wordt toch altijd geroepen dat je -vooral paarden en ponies - NIET moet houden als je ze niet fatsoenlijk kan verzorgen
En "blij zijn dat ie nog hooi en brok over de omheining kan kieperen"

Wat voor een onzin kram je daar nu uit ?

Wat is met ontwormen, hoefsmid, scheren, klauwen verzorgen...
Maar nee, het ponietje en de schapen hebben ja alleen maar beetje voer nodig.


Ik ben het absoluut met Nikass eens...
Als nou de compensatie aangepast wordt , dan zou je zien hoe snel ook de "lieve" handelaar uit Stroe WEL wat kan veranderen...

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:03

Opa heeft met niemand contact, heeft geen internet, geen financiele middelen en is beginnend dementerend.
Ja, schuif hem de schuld maar in de schoenen. Lekker makkelijk.

Ik kraam geen onzin uit, ik zeg zelfs "ik chargeer, maar je snapt mijn bedoeling"

Je slaat nu zelf de discussie dood.

Echt, geloof me, er zijn mensen die het leven niet meer zo (goed) aankunnen. En ja, die hebben soms dieren.

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:06

Nikass schreef:
sasja0705 schreef:
Door die artikel hier te plaatsen is weer een mooi bewijs geleverd voor dat wat ik boven schreef over mijn angst.

Kennelijk wordt deze artikel heel selectief gelezen...

"Kind" en "hekken" worden hier weer eruit geplukt...
En de rest , bvb WAAROM sommige hekken niet werken... nope

Want alleen hier op bokt en in de anti groepen van FB , alleen daar zijn alle wolven-experts.

Nergens anders uiteraard... en alles wat ook maar in richting falen van de mens zelf duidt - is lariekoek... tuurlijk

Dus het blijft gewoon wachten op de buchs.


Ben wel benieuwd wat er dan hier besproken wordt als die erste pony /koe/kalf/ schaap / mens per abuis afgeschoten wordt


Ja ik schreef het al heel lang terug in diverse wolf topics: ga eens collectief iets ondernemen. Noaberschap staat toch zo hoog in het vaandel? Wolfwerende maatregelen kunnen alleen werken als je ze collectief inzet
Dat mensen die er alles aan doen om hun (hobby)dieren te beschermen alsnog slachtoffer worden, moet je niet de natuurliefhebbers verwijten, maar hun buren, die verstek laten gaan met het beschermen van de dieren, en daarmee de wolf leren hoe hekken en andere maatregelen te trotseren zijn.


Nu hebben de buren ook al schuld?

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:07

Nikass schreef:
Als in Nederland, net zo als in Duitsland, wordt ingevoerd dat de schapenhouders alleen nog een schadevergoeding krijgen als ze aan de basismaatregelen voldoen, moet je eens opletten hoe snel het dan kan worden gerealiseerd.


En ook in Duitsland vieren de aanvallen van wolven op vee hoogtij, zo hoe helpt al dat hekwerk aldaar?

Kijk als dat hekwerk nu werkt, ala, maar dat doet het niet, das juist het probleem. In het andere topic, geloof dat het daar staat, daar had iemand in Duitsland een superhekwerk, wolvenraster 2.0 zeg maar en raadt eens.....

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:11

DuoPenotti schreef:
De reacties zullen alleen maar heviger worden als onze regering nalatig blijft.
Wolven die niet schuw zijn, dus overdag gezien worden en wolven die vee pakken horen beheerd te worden. En ja dat kan Europees, hebben we in het noorden van Europa al gezien.
De wolven die alleen maar wild pakken, zoals de ecologen ons voorspiegelde wat zou gebeuren als de wolf hier vestigde kunnen prima blijven.

Dan heeft ieder toch wat hij wil?
Maar nee nu word er doorgedramd dat geen enkele wolf beheerd mag worden, weidedierenbezitters op kosten gejaagd die niet werken. Die worden nog lelijk aangekeken ook nog.
Dat is best wel eenzijdig hoor.


Je blijft je kop in het zand steken; je kunt wel passief gaan zitten wachten, maar het gaat je niet helpen.
Ja klopt, het regeringsbeleid is onvoldoende, ga je wachten op de volgende verkiezingen? En dan opnieuw op het rechtse incapabele zooitje stemmen?

Wintu: misschien begrijp je het niet, maar ja: de mensen die goed bezig zijn met maatregelen zijn de dupe van de lakse buren die hun schaapjes op een presenteerblaadje aan blijven bieden.

Rien: waar is het noaberschap gebleven? De burgermeester van Emmen vertelde er nog vol trots over! Desondanks laat iedereen opa aan zijn lot over?

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:16

Hoezo steekt DP haar kop in het zand en wacht passief af? Dat zie ik echt niet.

"Laske buren" is een waarde oordeel wat je niet kan vellen over al die mensen die geen hek plaatsen. Soms lukt het (nog) niet.

Edit, wolfwerende hekken bestaan. Kijk maar in de dierentuinen. 3 meter hoog, roestvrijstalen spijlen (want wolven kunnen ook klimmen) of glas. Schrikdraak om de zoveel cm. Ingegraven. Horizontale stukken er tussen. 3 meter hoog.
Dit is niet om te narren maar gewoon hoe het is.

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:18

Nikass schreef:
Dat mensen die er alles aan doen om hun (hobby)dieren te beschermen alsnog slachtoffer worden, moet je niet de natuurliefhebbers verwijten, maar hun buren, die verstek laten gaan met het beschermen van de dieren, en daarmee de wolf leren hoe hekken en andere maatregelen te trotseren zijn.


Hoe heeft degene die zijn dieren niet beschermt daar precies schuld aan, hoe leert die hoe de wolf wolfwerend raster moet trotseren, die hebben die mensen immers niet?

Zoolgangster

Berichten: 9705
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:23

sasja0705 schreef:
Als ik nu zie, in alle topics hier op bokt, alle anti-wolf groepen op FB en nu weer het filmpje op "geen wolf" waar dus doelbewust achter een wolf wordt aan gereden...

Ik krijg er echt angst van.

Angst voor de mens.

Door al dat geroep van "beheer" afschieten , plaatjes met wolf in een visier is het alleen weer een kwestie van tijd dat er weer door zo genamde " wij-regeln-het-wel" idioten op wolven geschoten wordt zoals toen in Stroe.

En nee, dan gaat het mij zelfs niet om de wolf maar het is wachten totdat er dan een mens of kind of pony voor de lens komt en even "per vergissing" verwond wordt of zelfs doodgeschoten.

Ik overdrijf ? Neu...
Juist hier op de Veluwe, juist hier in de bible-belt, hier heeft het alleen n kroeg, een keet, een paar biertjes en n paar populisten nodig. ...
En dan na zo'n middag/avondje zuipen is het hek van de dam.

Ik overdrijf ? Neu...
Ik zie het al 25 jaar regelmatig -met uiteenlopende oorzaken maar resultaat altijd het zelfde: stel (jonge)mannen die elkaar opjutten en het dan "even regelen"

Dan wordt er of een vermeende crimineel even uit zijn huis getrokken en in elkaar gerost, dan wordt een politicus thuis belaagd, dan worden demonstranten belaagd en ga zo maar door.

Nu is het de wolf die in de sociale media en de kroeg het thema is... en thuis is ja nog de buchs van pa of opa... die heeft vroeger ja nog gejaagd..
Dus kwestie van tijd totdat er ongelukken gebeuren...

En dan ?


Dergelijke regio's, met of zonder Bible trouwens, regelen inderdaad al jaren dingen zelf... ik heb jaren terug de opgehangen kraaien bij menig boerderij gezien, omdat men meende dat kraaien schadelijk zijn, en door een afschrikwekkend voorbeeld op te hangen, dacht men ze te weren... Dat afschrikwekkende voorbeeld was met het eigen geweer geschoten. Dat menig boer nog steeds bezit.
Of: gif door zaad strooien, zodat na het zaaien er tientallen dode vogels overal in de buurt lagen.

Dacht een boer last van kiekendieven te hebben? Dan schiet je die toch even een paar kogels door de nesten... konden de kippen weer loslopen. Maar ja, vossen lusten ook kippen, dan leg je aas voor de vos of je gaat ( of laat) ze schieten.

Er zijn de afgelopen jaren zelfs jachtopzieners betrapt op het jarenlang vergiftigen van roofvogels...
Dus ik heb al zo de indruk hoe het met de wolf straks gaat...

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:27

Ik snap dat mensen eigen rechter gaan spelen in het hoofdstuk wolf. Ik keur het niet goed, maar ik begrijp het wel.

Zoolgangster

Berichten: 9705
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:29

DuoPenotti schreef:
De reacties zullen alleen maar heviger worden als onze regering nalatig blijft.
Wolven die niet schuw zijn, dus overdag gezien worden en wolven die vee pakken horen beheerd te worden. En ja dat kan Europees, hebben we in het noorden van Europa al gezien.
De wolven die alleen maar wild pakken, zoals de ecologen ons voorspiegelde wat zou gebeuren als de wolf hier vestigde kunnen prima blijven.

Dan heeft ieder toch wat hij wil?
Maar nee nu word er doorgedramd dat geen enkele wolf beheerd mag worden, weidedierenbezitters op kosten gejaagd die niet werken. Die worden nog lelijk aangekeken ook nog.
Dat is best wel eenzijdig hoor.


Precies. En daarbij: als alleen de probleemwolven worden afgeschoten (of voor mijn part verdoofd en verplaatst) is de kans groot dat de wolf "vanzelf" schuwer wordt en zal die gebouwen van mensen hopelijk mijden. Werkt dat niet, kunnen we nog altijd zien wat voor maatregelen er dan nodig zijn...

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:38

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:
De reacties zullen alleen maar heviger worden als onze regering nalatig blijft.
Wolven die niet schuw zijn, dus overdag gezien worden en wolven die vee pakken horen beheerd te worden. En ja dat kan Europees, hebben we in het noorden van Europa al gezien.
De wolven die alleen maar wild pakken, zoals de ecologen ons voorspiegelde wat zou gebeuren als de wolf hier vestigde kunnen prima blijven.

Dan heeft ieder toch wat hij wil?
Maar nee nu word er doorgedramd dat geen enkele wolf beheerd mag worden, weidedierenbezitters op kosten gejaagd die niet werken. Die worden nog lelijk aangekeken ook nog.
Dat is best wel eenzijdig hoor.


Je blijft je kop in het zand steken; je kunt wel passief gaan zitten wachten, maar het gaat je niet helpen.
Ja klopt, het regeringsbeleid is onvoldoende, ga je wachten op de volgende verkiezingen? En dan opnieuw op het rechtse incapabele zooitje stemmen?

Wintu: misschien begrijp je het niet, maar ja: de mensen die goed bezig zijn met maatregelen zijn de dupe van de lakse buren die hun schaapjes op een presenteerblaadje aan blijven bieden.

Rien: waar is het noaberschap gebleven? De burgermeester van Emmen vertelde er nog vol trots over! Desondanks laat iedereen opa aan zijn lot over?

Vertel me een beste Nikkas waar ik mijn kop in het zand steek?

Omdat ik inzie dat geen enkele wolfwerende omheining werkt?
Omdat ik zie dat de wolf voornamelijk weidedieren pakt?
Omdat ik inzie dat alles, echt alles wat de zogenaamde zelfbenoemde wolven experts vertellen dikke vette BS is?
En omdat ik inzie om 2 "kampen" tevreden te houden we naar een middenweg moeten.
Dus alles wat zich niet gedraagt als een wolf zoals de "experts" ons verteld hebben wat ze zouden doen af te schieten. En alleen de wolf over houden zoals ons voorgespiegeld is.

Waar steek ik dan de kop in het zand?

Of steken juist de aanhangers van Leugenveld en co de kop in het zand.
Omdat het lieve wolfje gewoon overal inkomt, Surplus killing zijn kenmerk is in een weide.
Ook in de goedgekeurde wolven rasters.

WE hebben geen nieuwe verkiezingennodig om te beheren.
We hebben alleen meer de waarheid in de media nodig zodat de slaperds daar de waarheid inzien, meer niet.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:45

Als iedereen die nu voor de wolf is gaat meebetalen aan alle omheiningen die nodig zijn zou dat een mooi staaltje noaberschap zijn. ;-)

Het vervelende is alleen dat andere dieren hun leven laten in die hekken. Kennelijk telt hun leven niet..

Sanet

Berichten: 7984
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:46

Komt de noaber dan ook elke week even onder de omheining maaien? En over 3 jaar het ingegraven stuk vervangen omdat dat niet meer genoeg wolfwerend is?

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:46

Alles voor de wolf, de rest heeft pech
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:47

Sanet schreef:
Komt de noaber dan ook elke week even onder de omheining maaien? En over 3 jaar het ingegraven stuk vervangen omdat dat niet meer genoeg wolfwerend is?


Graag ook helpen plaatsen. :j

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:48

Sanet schreef:
Komt de noaber dan ook elke week even onder de omheining maaien? En over 3 jaar het ingegraven stuk vervangen omdat dat niet meer genoeg wolfwerend is?

:j
neem die noaber dan ook lieslaarzen mee.
Normaal maaien wij rond deze tijd al bij het gaas, maar dat kan niet want de sloten staan tot de knieen vol, en om te maaien moet je bij ons in de sloot staan.
Dus een eventuele stroomdraad staat nu al weken in het gras.

En wij hadden inderdaad gaas ingegraven, dat is ondertussen overal doorgeroest....

sasja0705
Berichten: 2050
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:43

rien10 schreef:
Ik snap dat mensen eigen rechter gaan spelen in het hoofdstuk wolf. Ik keur het niet goed, maar ik begrijp het wel.


Totdat de eerste mens of kind geraakt wordt...

En het "niet goedkeuren" , wel begrijpen... ik zie in de anti-wolven groepen nergens afkeuring als er plaatjes met visier-wolf gepost worden, ik zie nergens een wordt van afkeur als over schieten gepost wordt...


En snappen dat mensen eigen rechter spelen... ?

trek dat maar door na andere onderwerpen... als jouw buurman ten onrechte als pedophiel "ontmaskerd" wordt en een knokploeg hem het ziekenhuis ingeslagen heeft.
Oeps, foutje, was die ja helemaal niet.

En oeps, foutje, kind van de buurman is even nog in de schemering de wei in gelopen maar kreeg een vuurwerkbom of erger omdat de "buurtwacht" dacht, het is een wolf.

Allemaal absoluut te snappen

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:46

Wat wil je nu zeggen Sasja?

sasja0705
Berichten: 2050
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:53

@Duopenotti...
Dus jij en een handvol anderen zijn de "echte" wolvenexperts?

Alle anderen i Nederland en waar ook ever, die ook alleen n beetje tegengeluid geven ( want kennelijk zijn er in Belgie omheiningen die wel werken), praten alleen maar BS ?

Knap hoor!

Vraag mij alleen dan waar jij ruimte geeft om - zoals van jouw geschreven " de middenweg " te zoeken.
Want ik lees en zie hier van jouw geen enkele opening


@Rien10... ik ben overtuigd dat je heel goed begrijpt, wat ik wil zeggen ...

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:01

"Dus" dat is niet zo, en dat beweert hier ook niemand. DP constateert dat er een heleboel zaken die door de Pro-wolven mensen gezegd worden, niet waar blijken te zijn.

Dat "dus" is stemmingmakerij Sasja. Jij wilt toch een open discussie, schakel dan nu even de emotie modus uit en blijf op de inhoud reageren.

Jij bent overtuigd dat je weet wat ik wel of niet begrijp. Dat is een aanname. Ik zal proberen te verwoorden wat ik uit jouw post haal: Jij vind het raar dat ik dingen die ik afkeur kan begrijpen. Jij vind het raar dat inlevingsvermogen zo kan zijn dat je iets wel kan begrijpen, maar dat het ver van iemands (in dit geval mijn) bed kan staan. Zo ver zelfs dat die persoon (ik in dit geval) er nooit toe zal overgaan. Maar wel begrijp en niet goedkeur dat anderen dat wel doen.

Edit; als dat zo is, dan pleit dat niet voor jouw eigen inlevingsvermogen en snap ik je starre houding beter.

Edit; een mooi voorbeeld van wel begrip hebben, maar absoluut afkeuren https://nl.wikipedia.org/wiki/Marianne_ ... ngeklaagde.