Algemeen
Na een succesvolle juridische strijd in de Nederlandse rechtbank is Sophie van der Steen herenigd met His Royal Badness DK.
His Royal Badness DK is een 8-jarige NRPS-pony. Zijn vader is Hesselteich Golden Dream en zijn moeder de voormalige internationale FEI-pony Nina van de Beekerheide. Hij is gefokt door Demi Kurstjens.
Isa Hollands
De voshengst behaalde de hoogste score tijdens de NRPS Verrichtingsproef van 2020-2021.
De pony werd getraind door Saskia van Es, en hij was in eigendom van Serve Frantzen. Hij beleefde zijn doorbraak in de sport onder Isa Hollands. Ze debuteerden in maart 2022 op CDI-niveau in Lier en ze gingen naar CDIO Compiegne, waar hij meerdere keren moest voordraven om door de veterinaire inspectie te komen. De combinatie won daarna de kür op muziek. Tijdens hun volgende CDI, in Exloo, werden ze gediskwalificeerd.
Sophie van der Steen
Op 27 februari 2023 werd de hengst uitgeleend aan Sophie van der Steen. De familie van de amazone nam alle kosten op zich en Sophie trainde bij Joyce Lenaerts and Marcel Sterrenburg, op De Beukenvallei. His Royal Badness DK testte positief op het gecontroleerde medicijn Acepromazine tijdens het FEI meetmoment in Saint-Lô, Frankrijk, op 28 april 2023. Dit wordt gebruikt als verdoving. Eigenaar Frantzen kreeg als verantwoordelijke een administratieve sanctie van de FEI.
Van der Steen bracht de hengst voor het eerst uit op CDI Deauville in juli 2023 en won alle drie de rondes. Ze heersten ook op CDI Kronenberg en werden in 2023 Nederlands kampioen bij de Pony's. Ze sloten dat jaar af op CDI Aken Indoor met drie plaatsingen in de top 4. Op 1 maart 2024 wonnen ze het indoor NK Pony's.
Juridische strijd
Eigenaar Frantzen haalde His Royal Badness DK op 4 maart 2024 op en Van der Steens moeder, Judith Sondag, klaagde Frantzen aan. "De pony was in erg slechte conditie toen hij in februari 2023 bij ons op stal kwam. We hebben duizenden euro's uitgegeven aan zijn revalidatie en mijn dochter behaalde alleen maar grote successen met hem", vertelt Sondag aan Horses.nl. "Het is niet te geloven dat ze hem zonder kennisgeving hebben weggehaald."
De eigenaar kon de pony niet terugbrengen omdat hij hem vier weken naar paardenkliniek Equitom in België had gebracht. Daar werd vastgesteld dat de hengst een peesblessure in zijn linker voorbeen had. Hij moest tot 2 april 2024 in de kliniek blijven om te revalideren.
De rechtbank in Roermond deed op 19 maart uitspraak en bepaalde dat de His Royal Badness DK terug moest naar amazone Van der Steen. De pony keerde op 2 april 2024 terug naar De Beukenvallei, na een verblijf van 30 dagen in de kliniek. De rechter bepaalde dat de hengst tenminste tot het EK voor Pony's in Opglabbeek op 25-28 juli 2024 bij Van der Steen moet blijven. Frantzen kan tegen deze uitspraak in beroep gaan.
Van der Steen kwam vorig weekend niet aan de start bij de eerste observatiewedstrijd van TeamNL in Tolbert vanwege gebrek aan voorbereiding, en de pony is nog steeds herstellende.
Eurodressage ontving op 17 april een verklaring van Serve Frantzen en zijn advocaat, die ook op Horses.nl is gepubliceerd. "De overeenkomst met Sondag was om de volgende redenen op 18 maart beëindigd: er werd doping gevonden, er werd niet betaald voor het gebruik van de pony, de pony bleek weer kreupel toen hij na het NK naar Equitom ging voor zijn periodieke controle (het is niet waar dat ik de pony onder valse voorwendselen meenam). Hij werd in overeenstemming naar Equitom gebracht, en een eerder voorstel om een andere trainer te nemen werd afgewezen door Sondag. Men kan natuurlijk niet van mij verwachten dat ik, gezien de omstandigheden, de pony nog langer bij Lenaerts en Sondag zou laten. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze onplezierige zaak tot een goed einde wordt gebracht, in het belang van His Royal Badness."
De volledige uitspraak van de rechtbank is hier te lezen.