Uitblinkende hoefsmid studenten bekroond tijdens wedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14074
Geregistreerd: 20-04-16

Uitblinkende hoefsmid studenten bekroond tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:06

Persbericht
Algemeen

Afbeelding
Foto aangeleverd via persbericht.


Tijdens de recent gehouden 'Beste Allround Hoefsmid Leerling van Nederland' wedstrijd in Rijkevoort op zaterdag 13 april, hebben hoefsmid studenten van Zone.college opmerkelijke prestaties geleverd, waarbij ze de concurrentie van andere vooraanstaande hoefsmidscholen hebben overtroffen.

Sterke Prestaties in Verschillende Klassen
In de eerstejaarsklasse toonden de studenten van Zone.college een opmerkelijk niveau van vakmanschap. Er namen 12 studenten deel aan de wedstrijd. Onder hen veroverde Teun Cuppes de eerste plaats met zijn nauwkeurigheid en technische bekwaamheid bij het bekappen van een voet, terwijl Sterre Valk en Frenk Elzenga indrukwekkende prestaties leverden en daarmee op de respectievelijk tweede en derde plaats eindigden.

Boris Velthuijs schitterde in de tweedejaarsklasse, waar hij het opnam tegen acht andere studenten. Hij blonk niet alleen uit in het bekappen, maar ook in het beslaan van een voet, waarmee hij verdiend de eerste plaats veroverde.

In de derdejaarsronde stonden ook studenten van Zone.college voor nieuwe uitdagingen, waarbij Emily Klerk zich onderscheidde als winnaar met haar uitmuntende beslag, ergonomische aanpak, veiligheidsbewustzijn en klantgerichte communicatie. Niels Akkerman en Arnold Hendriks vervolledigden de top drie met hun indrukwekkende prestaties bij het diagonaal beslaan van het paard.

Afbeelding
Emily Klerk. Foto aangeleverd via persbericht.

Erkenning van Vakmanschap en Professionaliteit
De juryleden waren onder de indruk van de algehele professionaliteit en vaardigheden van de studenten van Zone.college, waarbij ze vooral letten op beslag, veiligheid, ergonomie, communicatie en klantgerichtheid.

Belang van Hoogwaardig Onderwijs en Vakmanschap
Deze prestaties benadrukken het belang van hoogwaardig onderwijs en vakmanschap in de hoefsmederijsector. Zone.college feliciteert alle winnaars met hun welverdiende succes en bedanken alle studenten voor hun deelname, evenals de praktijkopleiders voor hun inzet en toewijding.

Femke_Tweety

Berichten: 11990
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitblinkende hoefsmid studenten bekroond tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:37

Ik heb ooit een smid gehad die vrij trots was op het winnen van meerdere smeed-wedstrijden.


Misschien dat hij inderdaad het perfecte ijzer kon smeden.

Maar hij kon mijn paard absoluut niet fatsoenlijk op zijn voeten krijgen.
Mijn paard had niet helemaal standaard KWPN voeten van nature (ook totaal anders ras) maar dat is exact wat hij wel probeerde, tot en met de exacte hoef-hoek uit de boekjes.
Maar níet passend bij mijn paard.

Verder was het paard op leeftijd, en was wat stijf, been optillen deed hij super braaf alleen wat traag, en lang hoog houden kon hij niet.
Steeds even neerzetten, verder aan de volgende voet, en zo afwisselen werkte perfect (deed de smid voor deze ook altijd)
Maar dat kon deze smid ook niet.
Het moest en zou exact volgens 'standaard' exact volgens het boekje.

Mijn paard dat super vriendelijk was tegen iedereen, kon deze smid na drie bekap- en beslabeurten niet meer uitstaan.

En hij liep steeds slechter.

Na de 4e besla- en bekapbeurt heb ik afscheid genomen van de betreffende smid


Wedstrijdwinnend, allerlei keurmerken,

Maar kon èn niet omgaan met paard, én niet met iets dat ook maar een fractie anders was dan het exacte boekje.


Award winning, maar de slechtste smid die ik ooit gehad heb.

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:40

Fijne reactie Femke_Tweety, helemaal mee eens!

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Uitblinkende hoefsmid studenten bekroond tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:44

Zo'n wedstrijd winnen is inderdaad slechts een momentopname.
Maar wel superfijn voor deze beginnende hoefsmeden zo'n erkenning. Dat moedigt de studenten nog eens extra aan.
En dan al helemaal leuk dat een meisje ( toch wel een erg zwaar beroep lijkt me) zo uitblinkt, stoere foto ook.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Uitblinkende hoefsmid studenten bekroond tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:53

Ach. Is toch prachtig. Zoiets winnen als je al jaren je stinkende best doet op de opleiding?
Ik zou trots zijn.

Het is een goede basis. De rest komt, net als bij de andere goede smeden die geen award hebben gewonnen, vanzelf.

Laten we trots zijn! Mooi dat men het vak nog wil leren! Sta daar maar eens bij stil!

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:27

uieraard is dat winnen leuk.
Alleen zijn het eerstejaars en tweedejaars dus jaren hun best doen valt mee.
Maar dat terzijde.

Verder ben ik van mening dat een smid járen moet meelopen met een goede leermeester voordat je echt wat kunt. Ik ken een smid die eerst een tijd meegelopen heeft met alleen dichtmaken.... en toen dat perfect was gingen ze een stapje verder.
Ik geloof ook niet in pas begonnen smeden die meteen "orthopedisch beslag" op hun bus zetten....pas na jaren beslaan kun je gewoon een paard op 4 benen beslaan.

En we zijn ook blij dat mensen het vak nog willen leren, dat zeggen we nergens dat we dat niet waarderen.... maar een kritische noot mag best.

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:30

Ik zeg ook niet dat dat gezegd wordt.
Maar had persoonlijke een wat vrolijkere toon mooier gevonden. Altijd dat kritisch zijn.

Kritisch ben ik wel als de smid bij mijn viervoeter komt. Maar meteen zo kritisch op een leuk bericht…

Ook een eerstejaars doet zijn/haar stinkende best. Een prachtig begin voor een mooie carrière. :-)

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:24

Kritisch mag hier best, nieuwe smeden zijn leuk.... en hard nodig !!! Elke smid zit vol
En standaard voeten zal wellicht goed lukken met mensen die 1 of 2 jaar smid zijn....... alleen zijn er zoveel paarden die het daarmee niet gaan redden.

Femke_Tweety

Berichten: 11990
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitblinkende hoefsmid studenten bekroond tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:30

Om het nog iets in context te zetten, de smid die ik had zat al de nodige jaren in het vak, 10 a 15 zeker.
En won bij mijn weten nog af en toe wedstrijden...


Ik heb ooit 1 echt jonge smid gehad, toen in het relatieve begin van diens carrière. Dat was de beste die ik ooit gehad heb, en die heeft mijn paard denk ik ook een jaar of 10 gedaan. Tot zowel zijn praktijk verhuisde, als mijn paard, en ieder in een andere richting.
Helaas, want hem had ik er met plezier nog 10 jaar bij gehad.
Diens carrière is trouwens ook wel vrij hard gegaan, inmiddels smid bij Oa een kliniek, en bij topsportevenementen, ook internationaal.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Uitblinkende hoefsmid studenten bekroond tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:36

Mijn laatste smid is ook nog relatief jong. Hij heeft het vak geleerd van een oude rot in het vak. Tijdens zijn stage is hij hier geweest alle jaren, na het overlijden van zijn leermeester heb ik hem gevraagd of hij hier wilde komen. Geen seconde spijt gehad. Nu geen paarden meer op dit moment maar als er weer 1 komt ben ik van harte welkom bij hem. Zou niet graag in de schoenen staan van een smid, een vak apart! Erg leuk dat er veel jongelui het vak nog willen leren maar ook dat ze mee doen met dit soort uitdagingen!