Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 21:46

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Paul/Flickr


Gisteren vond de Grand National weer plaats op de renbaan Aintree, vlakbij Liverpool, Engeland. De 176e editie van het jaarlijkse evenement werd gewonnen door I Am Maximus, die met zijn jockey Paul Townend als eerste over de finish kwam.

In totaal verschenen er 32 paarden aan de start, waarvan er 21 de eindstreep haalden. Zeven paarden werden aan de kant gezet en vier jockeys kwamen ten val. De organisatie had een aantal veiligheidsmaatregelen genomen. Zo waren er onder andere minder deelnemers, een staande start, het korter maken van een van de hindernissen en het toevoegen van schuim en rubberen voetplanken aan elke hindernis. Daarnaast werd de race dit jaar op een vroeger tijdstip gehouden, namelijk 16.00 uur (plaatselijke tijd). De organisatoren hoopten dat de omstandigheden hierdoor optimaal zouden zijn. De Jockey Club, die de baan beheert, zei dat de veranderingen niet het gevolg waren van de protesten vorig jaar, maar "data-gedreven" en volgden op een evaluatie van recente Grand Nationals.

Orla Coghlan, van dierenwelzijnsorganisatie Animal Rising, was toch niet tevreden met deze editie van de Grand National: "er is misschien geen paard gestorven tijdens deze race, maar toch wordt er om de dag een paard gedood in de Britse racerij, en dat is alleen maar het publieke gezicht van de industrie". Ze voegt er nog aan toe dat haar organisatie wil paardenraces "naar de geschiedenisboeken verwijzen".





Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Banjer op 16-04-24 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:43

Bij de tweede hindernis zie je toch echt een paard vallen :o?

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:47

Ik denk dat ze met "gevallen" overleden bedoelen.

Normaal sneuvelen er altijd wel 1,2 paarden tijdens die race..dus het een "vooruitgang" dat het nu niet zo was. Maar tegelijk, als er om de dag een paard gedood wordt door de race industrie dan begrijp ik de dierenwelzijngsorganisatie volledig.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:49

Het feit dat dit nieuws is is al erg genoeg.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:10

BigOne schreef:
Het feit dat dit nieuws is is al erg genoeg.


Dat was ook mijn eerste idee: het feit dat dit nieuws is, stemt tot nadenken. Triest is dit :( .

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:32

BigOne schreef:
Het feit dat dit nieuws is is al erg genoeg.

Daar sluit ik mij bij aan.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:37

Dit is een tak van de sport die ik echt verafschuw.

Lughnassadh

Berichten: 1806
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:55

BigOne schreef:
Het feit dat dit nieuws is is al erg genoeg.

Ook mijn eerste gedachte......

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:02

Lukasje schreef:
BigOne schreef:
Het feit dat dit nieuws is is al erg genoeg.


Dat was ook mijn eerste idee: het feit dat dit nieuws is, stemt tot nadenken. Triest is dit :( .


Dit dus....

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:25


josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:30

Elisa2 schreef:
Ik denk dat ze met "gevallen" overleden bedoelen.

Normaal sneuvelen er altijd wel 1,2 paarden tijdens die race..dus het een "vooruitgang" dat het nu niet zo was. Maar tegelijk, als er om de dag een paard gedood wordt door de race industrie dan begrijp ik de dierenwelzijngsorganisatie volledig.


Welke cijfers zouden er zijn over dressuur- of springpaarden die dagelijks overlijden? Niet dat ik het niet erg vind, maar ook bij ander paardengebruik gaan paarden dood of worden door blessures ingeslapen. En ook natuurlijk wanneer ze gewoon weidepaard zijn, gaan die paarden wel eens dood.
Maar ik heb geen idee van cijfers hoor, de vraag kwam wel in me op. Weet iemand daar iets van?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:36

josien_m_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat ze met "gevallen" overleden bedoelen.

Normaal sneuvelen er altijd wel 1,2 paarden tijdens die race..dus het een "vooruitgang" dat het nu niet zo was. Maar tegelijk, als er om de dag een paard gedood wordt door de race industrie dan begrijp ik de dierenwelzijngsorganisatie volledig.


Welke cijfers zouden er zijn over dressuur- of springpaarden die dagelijks overlijden? Niet dat ik het niet erg vind, maar ook bij ander paardengebruik gaan paarden dood of worden door blessures ingeslapen. En ook natuurlijk wanneer ze gewoon weidepaard zijn, gaan die paarden wel eens dood.
Maar ik heb geen idee van cijfers hoor, de vraag kwam wel in me op. Weet iemand daar iets van?


Maar dat is toch totaal wat anders? Hier gaan (bijna) altijd paarden dood of ze raken gewond en daardoor is statistisch de kans op ongevallen een stuk groter bij deze race.

Stel dat bij íedere springwedstrijd een paard overlijdt of gewond raakt, pas dan is het te vergelijken met de Grand National.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:39

Nee, ik bedoelde niet alleen in deze race, maar wat er staat over "de race-industrie".

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:41

Bij bepaalde wedstrijden bij de eventing gebeurt dat ook juist wel. Maar daar zie je juist altijd de opmerkingen dat er al zoveel gedaan js om het veiliger te maken enzovoorts. Dan komt het alleen in het nieuws als er een paard overlijdt en niet elk paard dat valt.

Daarbij is dit niet dé rensport/dé
race industrie, maar juist 1 bepaald soort race. Er zijn nog hele andere races. Dat zou hetzelfde zijn als dressuur, springen en eventing allemaal onder 1 noemer te schuiven.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:52

Laat ik de vraag dan anders stellen: hoeveel paardenlevens kost onze manier van omgaan met paarden in de dressuur- en springsport dagelijks? Overlijden van ouderdom of ouderdomskwalen daarbuiten gerekend. Heeft iemand enig idee daarvan?

MARenAMY

Berichten: 73
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:52

DuoPenotti schreef:
BigOne schreef:
Het feit dat dit nieuws is is al erg genoeg.

Daar sluit ik mij bij aan.


Ik ook

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:55

josien_m_ schreef:
Laat ik de vraag dan anders stellen: hoeveel paardenlevens kost onze manier van omgaan met paarden in de dressuur- en springsport dagelijks? Overlijden van ouderdom of ouderdomskwalen daarbuiten gerekend. Heeft iemand enig idee daarvan?


Nee, want hoe ga je vast stellen wat door de sport komt en wat erfelijk of een ongeluk is? Wordt niet bijgehouden, want geen organisatie die alle paarden volgt wat in de racesport wel zo is.

Maar dat is bij de races net andersom, zelfs als het bijvoorbeeld een gescheurde aorta is of een ernstige blessure buiten de races om wordt het vaak in de media wel neergezet als overleden door/in een race. Een botbreuk aan de hand komt door de industrie, maar in andere disciplines is het een tragisch ongeluk.
Niet dat er niks mis is, dat absoluut niet, maar het is wel bijzonder om te zien hoe er soms dingen in de media komen en hoe wisselend mensen oordelen als het een andere tak van sport is.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:00

Daarom probeer ik het gebeuren ook in perspectief te zien en juist wel alle manieren om met paarden te werken erbij te betrekken.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:13

josien_m_ schreef:
Daarom probeer ik het gebeuren ook in perspectief te zien en juist wel alle manieren om met paarden te werken erbij te betrekken.


Snap ik, het lijkt alsof ik tegen je in ga, maar ik begrijp wat je bedoelt en bedoelde het als aanvulling haha.

SjonnieZ

Berichten: 2334
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Geen paarden gevallen bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:37

Te triest voor worden dat dit feit nieuws is. Tijd om die race af te schaffen.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:07

_Reneee schreef:


Ehm ja..dit is wel erg tegenstrijdig..

Josien:
Ik durf te wedden dat er echt een heel stuk minder dressuur en springpaarden overlijden dan renpaarden. De eventing, daar wil nog weleens een dodelijk ongeluk gebeuren.

En met renpaarden doel ik voornamelijk op de steeple chase paarden dat is toch wel de gevaarlijkste tak.

Qua sterfte door overbelasting en blessures, dat komt in alle sporten voor en ook bij amateurs en hobbyisten. Het meeste valt of staat door een goed management en goede training.

josien_m_
Berichten: 2416
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:20

Maar onze gedachten over aantallen zijn waarschijnlijk niet de werkelijkheid. In één keer een dodelijke val tijdens een wedstrijd is erg natuurlijk, maar een paard kapotrijden ook en is een langere lijdensweg voor het dier en niemand die het ziet thuis. Uiteraard is training superbelangrijk, datzelfde geldt echter voor racepaarden natuurlijk. We hebben allemaal een blinde vlek of vinden het normaal dat ons paard geen 30 wordt... Net zoals in het wild natuurlijk paarden geen 30 worden! Ik probeer vooral niet eenzijdig te kijken naar zulke cijfers.

Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:20


Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:22

Dat is alleen maar goed, maar voor mij is er wel verschil.

Het vergelijk zou opgaan als er bij spring en dressuur wedstrijden ook regelmatig paarden dood gaan en dat gebeurd gelukkig nauwelijks.

Het lange termijn kapot rijden, ja dat gebeurd natuurlijk nog meer bij die volbloeden die zo achterlijk jong belast worden en soms met 3 al finaal kapot zijn.

Bij andere takken van de sport komt het helaas ook voor, maar dat is imo niet gerelateerd aan sport. Mensen die alleen in het bos rijden kunnen hun paard ook kapot rijden.

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:27

Kennis van mij had een gezond ? Paard, jaar ervoor helemaal goedgekeurd. Leuke rustige buitenrit en pats, stort zo dood neer . Gescheurde aorta, pech? Ja, komt veel vaker voor. Waar schaar je die onder? Paard had echt nog niets te lijden gehad en had ook op stal of weide kunnen gebeuren.