Dronken man verkracht pony, camera's in stal leggen alles vast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

Dronken man verkracht pony, camera's in stal leggen alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 20:34

Omroep West
Algemeen

Afbeelding
Een pony in de stal. Afbeelding ter illustratie, dit is niet de pony uit het artikel.
Foto: Marlies Trap Fotografie


'Als het klopt, wat vindt u er dan van?' Dat wil de politierechter van Roy weten. De verdachte praat zacht als hij na enig nadenken antwoord geeft: 'Ik heb er geen woorden voor. Beschamend.' De beschuldiging tegen de 47-jarige Roy is dan ook nogal bizar: hij zou seks hebben gehad met een pony.

Dit is een verhaal in de Omroep West-serie 'Bij de Politierechter'.

De eigenaresse van de pony heeft al langer aanwijzingen dat er gekke dingen gebeuren in een stal van haar manege in Rijswijk. De deur is een keer opengebroken en ze heeft al eens sporen van modderige voeten gevonden. Daarom heeft ze camera's opgehangen.

Die hebben op een nacht in april opgenomen dat er een man achter de pony staat, met zijn broek omlaag en zijn geslachtsdeel in de aanslag. Het ruikt die ochtend naar alcohol in de stal en er zit een substantie in de vagina van de viervoeter, waarvan het NFI vaststelt dat het sperma is.

DNA in de pony
Drie maanden later wordt er een man aangehouden die in de stal ligt te slapen. De pony is dan allang weggehaald door de eigenaresse. Er staan nu schapen. Het DNA van deze man komt overeen met dat van het sperma dat in april in de pony zat. En de man is Roy.
De rechter vraagt het hem op de man af: 'heeft u seks gehad met de pony?' Roy zegt dat hij het zich niet kan voorstellen. 'Maar u zegt niet dat u het niet was', stelt de rechter vast, 'en drie maanden later bent u er weer, in die stal. Hoe kan dat nou?'

Gekke dingen
Roy zwijgt lang voor hij antwoord geeft: 'Ik doe soms wel gekke dingen, als ik niks te doen heb of veel alcohol heb gedronken.' De rechter wil weten of seks met een pony onder 'gekke dingen' valt. 'Ja, natuurlijk', antwoordt de verdachte beschaamd.

'Dat is nogal wat', vervolgt de rechter, 'de pony staat in de stal, doet daar geen vlieg kwaad en op de beelden zien ze uw geslachtsdeel en er is uw DNA in de vagina. Heeft u nou seks gehad', vraagt ze nogmaals. Roy zegt dat hij zich er niet van bewust is. 'Dan moet u wel ongelooflijk dronken zijn geweest', merkt de rechter op.

Angst voor vreemde mannen
Het dier is weliswaar niet gewond geraakt, maar heeft er wel degelijk iets aan overgehouden, vertelt de eigenaresse. 'Ze heeft angst voor vreemde mannen in de buurt en schrikt als ze snel van achter wordt benaderd. We hebben haar al twaalf jaar, dus we weten precies hoe ze zich gedraagt.' De pony is na het misbruik ondergebracht in een andere stal.

Met Roy gaat het ook niet zo goed, zo heeft de reclassering vastgesteld. Hij ziet er vermagerd uit en loopt met een kruk omdat hij een knie heeft gebroken. Hij kan met een betalingsregeling zijn huur en de zorgverzekering betalen, maar gas, water en licht heeft hij niet. Wel een schuld van ruim 30.000 euro. Hij heeft bijstand en wat er overblijft gaat op aan alcohol en soms drugs.

Hulp nodig
De rechter vraagt met oprechte verbazing: 'Maar dan kunt u toch niet leven?' Roy fluistert nu bijna: 'Ik overleef.' De reclassering vindt dat Roy de schuld- en andere hulpverlening in moet, al heeft hij daar geen goede ervaringen mee. Eerdere hulp leidde niet tot oplossingen, zo zegt hij, maar hij zal het ook niet afslaan.

De officier van justitie vindt het misbruik van de pony bewezen. 'Het is een feit waar veel mensen van schrikken en ongemakkelijk van worden. Hijzelf ook, want het is nogal een rare situatie.' Ze vindt het geen klassieke dierenmishandeling, maar vindt wel dat de pony eronder heeft geleden.

'Heel naar'
De officier houdt rekening met Roy zijn alcoholverslaving en depressies, maar ook met de gevoelens van de eigenaresse van het dier. 'Het zal je pony maar zijn, dat is echt heel naar. Wat doet recht aan dit toch zo bizarre feit en het leed van de pony?'

Ze vindt een forse straf op zijn plaats. Roy kan werken. Dat zou ook goed voor hem zijn. Ze eist daarom een werkstraf van 100 uur en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden als stok achter de deur, plus een hele reeks voorwaarden.

'Geen celstraf'
De advocaat van de verdachte wijst op een vergelijkbare zaak met een Shetland-pony in Overijssel, waar de rechtbank een werkstraf van 80 uur oplegde. Hij vindt ook dat het voorwaardelijke deel in die taakstraf zou moeten zitten en niet in een voorwaardelijke celstraf. 'Het is verwerpelijk, maar niet zo ernstig dat het een voorwaardelijke cel rechtvaardigt.'

De advocaat wijst ook nog maar eens op de geestestoestand van zijn cliënt: 'Hij is wanhopig, depressief, suïcidaal en al sinds 2010 bekend bij de GGZ. Als je moet overleven zoals cliënt dan is dat een zware tijd.' Roy krijgt het laatste woord. Hij houdt het kort: 'Dit had nooit mogen gebeuren.'

'Arme pony'
De rechter vindt het misbruik bewezen. 'Dat is natuurlijk een bizar feit. Die arme pony staat daar in de stal en wordt seksueel misbruikt. Ze kan niet praten maar er zit genoeg in het dossier om vast te stellen dat ze daar last van heeft gehad.'

Ze kan niet anders dan dezelfde straf te geven als haar collega in Overijssel: 80 uur werkstraf en ook een maand voorwaardelijke cel. Daarnaast moet Roy zich verplicht laten behandelen, desnoods in een kliniek, en moet hij afkicken van de drank en schuldhulp accepteren.

'Geen gekke dingen meer'
'Dat doe ik in de hoop dat het beter gaat en dat u niet meer in de verleiding komt om gekke dingen te doen, zoals u dat noemt. Dat was het. U mag gaan.'

De mensen van de manege gaan als eerste de zaal uit. Roy strompelt er op zijn kruk achteraan. Hij durft niet naar de eigenaresse van de pony te kijken.

*De naam van Roy is gefingeerd.

Willemiens

Berichten: 944
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 22:04

'Het is verwerpelijk, maar niet zo ernstig dat het een voorwaardelijke cel rechtvaardigt.'…

Wat een rechtssysteem… :x

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dronken man verkracht pony, camera's in stal leggen alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:26

Vind het echt ziek..

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:30

Willemiens schreef:
'Het is verwerpelijk, maar niet zo ernstig dat het een voorwaardelijke cel rechtvaardigt.'…

Wat een rechtssysteem… :x


Dat was het standpunt van de advocaat van "Roy", uit het bericht blijkt niet dat dit rechter dit ook zo heeft gezegd.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:57

Er is goed recht gesproken in mijn ogen. De man is volledig ontspoort door alcoholgebruik plus grote schuld dus moet hij verplicht naar een afkickkliniek en de schuldsanering (weer) in en daarna 80 uur werken. Hij krijgt een kans en als hij die niet pakt en valt terug dat gaat hij gelijk de bak in.
Prima.
Het is enorm sneu voor de pony dat dit gebeurt is. En dus ook voor de eigenares.
Ik zou kunnen leven met deze evenwichtige uitspraak.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:12

Ik vind dit vele malen erger als een wolf.

Monsters, sommige mensen

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:16

Horsie84 schreef:
Ik vind dit vele malen erger als een wolf.

Monsters, sommige mensen

Vreemde opmerking?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:34

pien_2010 schreef:
Er is goed recht gesproken in mijn ogen. De man is volledig ontspoort door alcoholgebruik plus grote schuld dus moet hij verplicht naar een afkickkliniek en de schuldsanering (weer) in en daarna 80 uur werken. Hij krijgt een kans en als hij die niet pakt en valt terug dat gaat hij gelijk de bak in.
Prima.
Het is enorm sneu voor de pony dat dit gebeurt is. En dus ook voor de eigenares.
Ik zou kunnen leven met deze evenwichtige uitspraak.


Eens. Ik denk dat dit meer bereikt dan een simpel alleen een taakstraf of gevangenisstraf. Of 't werkt? Dat zal de tijd moeten bewijzen. Dat hij zich er voor schaamd is in mijn ogen iig een betere reactie als iemand die het niet had kunnen schelen. Hij is er bewust van dat dit niet oké is. Maakt dat het goed? Nee maar beter dan een idioot die gewoon lekker verder gaat omdat ie 't wel oké vind

Maflinger_S
Berichten: 12161
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Dronken man verkracht pony, camera's in stal leggen alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:00

Dit is aan alle kanten een dieptriest verhaal.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:08

Om te kotsen die vent :r :x
Arme pony, waarom moeten dieren toch altijd de dupe zijn van de beesten...

Elisa2

Berichten: 37240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:34

Horsie84 schreef:
Ik vind dit vele malen erger als een wolf.

Monsters, sommige mensen


Verkracht worden is erger dan levend opgegeten worden?

Popstra
Berichten: 13767
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:00

Horsie84 schreef:
Ik vind dit vele malen erger als een wolf.

Monsters, sommige mensen


Mwa, die pony kan dat mensen dingetje in vergelijking met 1 van eigen soort wel makkelijk hebben hoor.

Maar het is super ranzig ja!

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:03

Elisa2 schreef:
Vind het echt ziek..


Die man is ook daadwerkelijk ziek, dus ja..
Deze man heeft hulp nodig en een deel van de straf is daar ook op gericht.
Hopelijk is de taakstraf ook passend en krijgt hij zijn leven weer een beetje op de rit.

MARenAMY

Berichten: 74
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Re: Dronken man verkracht pony, camera's in stal leggen alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:11

Arme pony |(

Heb er zo gewoon even geen woorden voor…

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:42

Het is super triest verhaal.
Ik begrijp dat de dader een depressieve man is met een gebroken knie, totaal in de schulden, geen perspectief em heeft mogelijk daardoor als gevolg een alcohol en drugs verslaving.
Ik hoop echt dat deze man de nodig hulp krijg. Rondlopen gebroken knie lijk mij heel pijnlijk.

Voor de eigenaar van de pony was een schade vergoeding van de valende staat wel zo netjes geweest. Wel vraag de pony ook echt is mishandeld of dat er alleen sprake was van seks. Al heeft de eigenaar daar natuurlijk ook niet ongevraagd.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:09

LianB schreef:
Het is super triest verhaal.
Ik begrijp dat de dader een depressieve man is met een gebroken knie, totaal in de schulden, geen perspectief em heeft mogelijk daardoor als gevolg een alcohol en drugs verslaving.
Ik hoop echt dat deze man de nodig hulp krijg. Rondlopen gebroken knie lijk mij heel pijnlijk.

Voor de eigenaar van de pony was een schade vergoeding van de valende staat wel zo netjes geweest. Wel vraag de pony ook echt is mishandeld of dat er alleen sprake was van seks. Al heeft de eigenaar daar natuurlijk ook niet ongevraagd.


Je kan nog zo ellendig zijn, er is hier geen excuus voor.

Ik vind trouwens ongevraagde seks ook mishandeling.

Raineri
Berichten: 6237
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:14

Popstra schreef:
Horsie84 schreef:
Ik vind dit vele malen erger als een wolf.

Monsters, sommige mensen


Mwa, die pony kan dat mensen dingetje in vergelijking met 1 van eigen soort wel makkelijk hebben hoor.

Maar het is super ranzig ja!


We vermenselijken de situatie ook wel een beetje, dier zal het niet prettig hebben gevonden. Vind de term verkrachting een beetje gek bij een dier. Alsof een dier überhaupt toestemming kan geven?

Bij inseminatie gebeurt hetzelfde, noemen we dat dan ook verkrachting?
Veel zorgelijker vind ik dat dit soort mensen zich uiteindelijk ook aan mensen vergrijpen of dat hun daden steeds erger worden. Je moet echt wel fikse problemen hebben wil je dit doen. Wel echt sneu voor die eigenaren ook.. denk je dat je dier veilig staat.. gelukkig waren ze scherp op de kleine signalen.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:24

Raineri schreef:
Vind de term verkrachting een beetje gek bij een dier. Alsof een dier überhaupt toestemming kan geven?


Juist omdat een dier geen toestemming kan geven ('informed consent', dus ja zeggen op iets waarvan je volledig begrijpt wat het inhoudt en wat de gevolgen zijn) is seks met een dier in de regel een verkrachting.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Dronken man verkracht pony, camera's in stal leggen alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:28

Het zelfde geld ook voor insemineren. Ik ken geen paard die daar om vraagt. Die staan veel liever bij een leuke hengst in de wei.

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:34

LianB schreef:
Het zelfde geld ook voor insemineren. Ik ken geen paard die daar om vraagt. Die staan veel liever bij een leuke hengst in de wei.

Misschien een ronde mee gaan met een KI bedrijf. De meeste mensen die een merrie insemineren worden ondergeplast :+ En echt niet elke hengst is lief... helaas.. Ze gaan niet samen romantisch op date of zo

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:53

Op een KI station gaan de merries al klaarstaan als ze het ritselen van het aantrekken van de handschoen van de inseminator al horen.
Dieren hebben seks planten zich voort op geleide van hun hormonen.

Deze pony zal niet hengstig geweest zijn, maar een mannenpenis komt bij lange na niet tot aan de baarmoedermond, laat staan dat-ie er doorheen komt (wat alleen kan bij hengstigheid, en nodig is voor bevruchting door een hengst), dus ze zal er lichamelijk niet veel van gemerkt hebben. Had ze dat wél gedaan bij niet-hengstigheid, dan was meneer ongetwijfeld gelanceerd.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Dronken man verkracht pony, camera's in stal leggen alles vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:15

Het seks noemen is geen vermenselijking trouwens hoor. Diersoorten hebben ook seks voor de lol, of voor rangordebepaling bijvoorbeeld. Zelfs ruziebeslechting. Het alleen maar als voortplanting aanduiden is inmiddels wel achterhaald.

Maar in de basis gaat dit topic daar niet om, dat gaat om seks tussen een mens en een dier.

Raineri
Berichten: 6237
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:36

VuurVleugels schreef:
Raineri schreef:
Vind de term verkrachting een beetje gek bij een dier. Alsof een dier überhaupt toestemming kan geven?


Juist omdat een dier geen toestemming kan geven ('informed consent', dus ja zeggen op iets waarvan je volledig begrijpt wat het inhoudt en wat de gevolgen zijn) is seks met een dier in de regel een verkrachting.



Het nadeel van zo’n halve quote is vaak verwijderen van nuance en het punt wat iemand maakt. Snap wel dat je op definitie reageert. Want het is op zichzelf een interessante discussie.

Een dier zoals een paard heeft niet hetzelfde bewustzijn zoals een mens. Zoals eerder gezegd: het reageert enkel op basis van hormonale ingevingen en weet niet wat de gevolgen zijn van inseminatie danwel heeft het besef van maatschappelijk gewenst gedrag. Een paard weet niet dat inseminatie oké is en wat die meneer deed niet. Er is een bijna neerlandicus op bokt. Ben wel nieuwsgierig of ze meeleest en ons kan helpen in discussie.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:47

Wintu schreef:
Je kan nog zo ellendig zijn, er is hier geen excuus voor.

Ik vind trouwens ongevraagde seks ook mishandeling.


Als je geestesziek bent zoals deze man is dat toch echt een verlichtende omstandigheid.

Een psychische ziekte en ook verslaving zijn ziektes.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:53

Ik vraag mij af of het geen vervolg is?
Lichamelijke gebreken (kapotte knie), 24h pijn, werkloosheid, buiten het opvang net vallen doordatdie zzp'er was, niemand om terug op te vallen, in de schulden, enz. Dit is wel speculatie, maar jammer kunnen dit soort dingen wel gebeuren in dit land.