[Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

[Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 00:25

*Bokt
Bokt Community

In een van mijn topics werd gevraagd naar mijn manier van rijden.

Er werd zelfs een volg topic geopperd, maar de waarheid is dat ik niet regelmatig genoeg rijd om dat enigszins boeiend te houden voor het moment. _O-

Ik vind het best moeilijk om dit onderwerp te starten, maar ik kom vast op gang. Paarden en africhten zijn mijn grote passie en waar het hart van vol is…. Maar opstarten is altijd een dingetje voor mij dus vergeef me een eventueel stroeve start. :o

Eerst is het misschien goed om te zeggen dat ik absoluut niets unieks of speciaals doe. Mijn manier van rijden is een samenraapsel van verschillende instructeurs, persoonlijke voorkeur en medische noodzaak. Mijn doelen zijn dezelfde als die van elke ruiter: een ontspannen, soepel paard dat goed door het lichaam beweegt en plezier heeft in het werk.

Over een deel van mijn ‘keerpunt’ als ruiter heb ik al veel geschreven: mijn herseninfarct en de gevolgen daarvan. Maar een belangrijke factor die me op dit pad gezet heeft is mijn grote koning… Sammeke…. <3 voor nu begin ik bij het begin… met Sam… Rêve zal er snel bij gehaald worden omdat ze twee uitersten zijn die, als ze samen besproken worden, een mooie grijze zone bieden. Maar als ik dat meteen doe, wordt deze blog een scriptie. _O- Dit jaar maak ik Joy zadelmak en doorloop ik letterlijk het proces weer van het begin, dus die verschijnt vast ook op een gegeven moment.

Afbeelding

Sam kwam als vijf jarige ruin naar me toe met veel ergernissen en heftige reacties. Ik merkte al snel dat mijn ‘nieuwe lijf’ mijn ‘oude manier’ niet meer aan kon, en bovendien had Sam ook een behoorlijke hekel aan de traditionele: ‘actief van achter naar voren tegen de hand op rijden.’

Sam steigerde als je aan zijn mond kwam of gooide dusdanig met het hoofd, dat hij een vorige ruiter een hersenschudding bezorgd heeft. Sterker, er is me verteld dat hij in een van zijn acties zichzelf een hersenschudding bezorgd heeft. Het zou veel verklaren. :+
Hoe dan ook: geopereerd zijn aan je schedel is een sterke motivatie om dat te voorkomen. :+

Als je je been aanlegde, werd hij een gevaar voor zichzelf en dus ook voor iedereen rondom hem. Het was heel snel duidelijk: als ik met mijn nieuwe lijf en nieuwe paard wilde kunnen samenwerken, moest ik gaan nadenken.

Grof gezegd was mijn eerste zorg zijn hoofd. Een klap tegen mijn hoofd was voor mij op dat punt zelfs met cap gevaarlijk. Ik koos voor de weg van de minste weerstand: geen contact maakte dat hij geen reden had om te gooien met zijn hoofd. Maar natuurlijk kom je nergens als je letterlijk niet aan je paard kan komen.

Initieel ging ik op zoek naar ontspanning en niets anders. Losse teugel en been zoveel mogelijk van hem af. Door dat te doen ging ik onbewust werken met een verbasterde vorm van neckreining, al had ik dat absoluut niet door. Buiging verkreeg ik niet met mijn been, maar met mijn zit. Dat was de enige manier om niet tegen mach vijf door de piste te vliegen. (Sam kan bizar snel galopperen. :+ )
Ik herinner me nog steeds dat ik op een moeilijke dag zei; ‘als ik deze aan het lopen krijg, krijg ik elk paard aan het lopen.’
Woorden uit frustratie, onwetendheid en vooral: woorden die aan tonen hoe onzeker ik op dat moment was.

Afbeelding

De tijdspanne kan er wat naast zitten, want we zijn inmiddels bijna 15 jaar verder. Maar na een paar maanden hadden Sam en ik een fragiele balans gevonden die me toestond hem in drie gangen te rijden, maar ook niets meer. Nog steeds had hij uitbarstingen van ongecontroleerd rennen als ik even mijn been aan legde, al werden die minder. Ik heb letterlijk heel bewust met hem moeten werken met doorzitten, omdat hij steeds wegvloog alsof de duivel zelf achter hem aan zat als ik langer dan drie passen doorzat.

Ik stond met hem op een manege die veel onderlinge wedstrijden organiseerde en ik besloot hem, zodra hij het doorzitten accepteerde, in te schrijven om de simpele reden dat ik dan kon trainen tijdens de wedstrijddag. :+ ik had totaal geen illusies over de resultaten of enig competitief doel, ik wilde gewoon ook kunnen trainen op zondag gezien ik nog 40 uur per week werkte op dat moment.

Ook dát heeft een grote en een i.m.o. belangrijke verandering in mij teweeg gebracht. En zo zie je maar dat het leven je soms ook heel subtiel compleet verandert. Waar wedstrijden daarvoor voor mij echt competitie waren, is wedstrijden rijden sindsdien voor mij puur een onderdeel van de training. Ik heb een bepaald doel in mijn hoofd voor de proeven, dat veelal niks te maken heeft met effectief winnen of hoog scoren en alles met hoe mijn paard reageert en hoe ik daar vervolgens op in speel.

Je hoeft niet altijd een figuurlijke klap voor de kop te krijgen om anders tegen dingen aan te gaan kijken. :D

Afbeelding

Het was via Bokt en op zo’n wedstrijdje dat ik mijn eerste grote hulp ontmoette. Een Bokker met veel kennis, die wilde luisteren naar zowel Sam als mij. Ik weet niet of de Bbokker in kwestie genoemd wil worden, dus voor nu doe ik dat niet.

We begonnen met Sam te leren te ontspannen, ondanks dat we aan hem kwamen. Dat begon heel simpel en ging tegen alles in wat me ooit geleerd was: Sam leerde in stilstand afkauwen op licht contact. Zodra hij losliet, stak ik mijn hand naar voor. Daar wilden we hem hebben: dat de reactie op licht contact geen paniekerig gooien met het hoofd meer was maar in de plaats het hoofd omlaag.

Van daaruit gingen we in stap werken aan mijn been licht tegen hem leggen. De eerste lessen heb ik letterlijk enkel gestapt en haltgehouden. Sam moest eerst ontspannen en los in de hals stappen. Pas wanneer hij helemaal goed voelde, vroeg ik rustig een halt en voegden we er lichte ‘bugeltritt’ aan toe. Zodra hij halthield en ontspande, werd hij beloond. Sam is ontzettend slim en werkwillig, dus hij snapte snel de bugeltritt, zeker gezien hij snel doorhad dat ik daardoor ook de teugel hulp verminderde. Hij legde ook de link dat mijn been geen gevaar was. Ik kon nl. hulpen geven zonder aan hem te moeten komen. Sam zijn gehele opleiding was eentje waar veel geduld voor nodig was. :D

Toen we konden halthouden en weg stappen zonder paniek, namen we de draf er bij. Dit bestond uit ‘aandribbelen’, niet uit effectief veel draven. :+ Mijn been werd heel licht aangelegd wanneer hij mooi los en ontspannen stapte, en ik maakte mezelf ‘lichter’. Ik weet niet goed hoe ik dit het beste omschrijf. Ik laat eigenlijk mijn been iets meer ‘hangen’ en daarmee krijg je het tegenovergestelde effect van je bekken kantelen om ‘terug te rijden’. Dat is voor mijn paarden de hulp om aan te draven. Sam mocht in het begin maar een paar passen draven. ‘De spanning voor zijn’, als het ware. Voor hij zich ging opdrukken, vroeg ik hem terug naar stap waar hij eerst weer ontspanning en rust kon vinden.

Afbeelding

Om dat succesvol te doen, moest ik echt gaan voelen. Niet enkel los in de hand, maar ook ‘dwingen’ in de rug en heupen. Zodra hij zelfs maar één spier ‘blokkeerde’, was het terug naar stap en ook in stap terug op zoek naar die losse soepele manier van gaan.

Dit klinkt als een heel gedoe, maar in praktijk werkt dit voor mij tot nu toe bij elk paard dat gespannen is snel en goed. Sam ging in een drietal lessen van niet te rijden zonder uitbarstingen naar ontspannen en los in stap en draf. Zo ontspannen dat we zelfs wat schouder voor konden vragen, wat met Sam zijn bouw een belangrijke schakel zou blijven.

Maflinger_S
Berichten: 12161
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 12:29

Ik heb geen stroef begin gezien bij het lezen van deze post maar wel een in zijn geheel heel goed omschreven manier van rijden die past bij de combinatie van paard en ruiter. Paard kan niet verbaal uitleggen wat het nodig heeft, het is dus aan de ruiter om dat wat het paard wel kan aangeven in zijn eigen taal, te vertalen naar wat er nodig is, daarbij rekening houdend met de (on)mogelijkheden van de ruiter. Gaaf!

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 13:59

Nogmaals, echt erg fijn en lekker leesbaar geschreven. Ik waardeer jou manier van omgaan met paarden, mensen en andere dieren enorm

ikkedus
Berichten: 3288
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 14:03

Leuk om de foto’s uit de oude doos te zien Kathleen! Zo is zijn bouw goed te zien van het begin. Dat was een beste uitdaging inderdaad.
Hoe ben je ooit bij hem terechtgekomen eigenlijk?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 14:21

De aller eerste foto’s van hem durf ik haast niet te tonen. Ik vond hem vreselijk lelijk eigenlijk. _O- mooi hoofd en daar stopte het. :o :))

Sam was oorspronkelijk in eigendom van twee partijen. Een van die twee was een vriendin. Toen Sam steeds problematischer gedrag ging vertonen en ze hem niet meer konden en eigenlijk ook niet meer wilden verkopen heb ik gevraagd wat ze voor hem wilde. Ik had hem alleen op foto gezien maar iets in zijn blik trok me aan. Een van de twee eigenaren wilde hem eigenlijk niet weg doen omwille van zijn gedrag. Mijn toenmalige vriendin heeft haar overtuigd dat ik wel wat gewend was kwa gedrag en dat ik hen geen verwijten zou maken als bleek dat ie precies deed wat ze me zeiden dat ie deed zoals dat wel eens gaat in de paardenwereld.

En dat ik ook niet iemand ben die niet beseft wat voor project ze in handen neemt (paarden als Sam trekken soms het type ruiter aan dat je er echt niet mee moet willen combineren.)

Na wat overleggen is er dan met de duidelijke afspraak dat ik geïnformeerd was over alles besloten dat hij naar mij mocht. Ik heb toen zelfs nog gezegd: ‘als hij echt niet te helpen is kan hij in België ook nog in geslapen worden.’

Hij was nl niet enkel onder het zadel onvoorspelbaar maar hem veilig houden voor zichzelf op stal en in de de weide was ook een ding. Ik heb geen probleem met een paard dat niet onder het zadel kan maar als ik niet kon voorkomen dat hij zichzelf steeds stuk maakte moest ik toch een harde beslissing maken. Daar was ik me ook bewust van.

Eenmaal ik het ziekenhuis mocht verlaten hebben ze hem met professioneel transport afgeleverd op de stal waar hij iets minder dan een jaar gestaan heeft. Ik heb veel gevloekt dat jaar. _O-

ikkedus
Berichten: 3288
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 15:25

A kijk. Zoiets moest ook wel het verhaal zijn. Anders past het niet bij hoe we je hier kennen. Lucky Sammeke!

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:54

Leuk om dit van je te lezen en ook leuk dat je precies zegt wat ik altijd zeg hahahahaha.

Als mensen aan mij vragen hoe ik zo ben gaan rijden krijg ik een soort error in mijn hoofd. Het is eigenlijk jarenlang tobben en alles bij elkaar gooien en vooral voelen wat wel en niet goed voelde.

De revalidatiepaarden hebben me denk ik het meest geholpen. Leren waarom en hoe we iets doen. Beseffen wat we niet willen en werken naar wat we wel willen. Ups en downs kalm blijven en vertrouwen op wat je doet.

Ik heb er ooit 1 gehad die levensgevaarlijk zou zijn en zelfs tegen betonne muren opklapbed uit paniek. Toen ik hem liet komen hebben mensen me gevraagd wat voor grafkist ik wilde. Ik moet je eerlijk zeggen dat toen hij uit de trailer kwam ik toch wel even dacht "wat heb je je nu weer op je hals gehaald." Toen hij net in stal stond wilde die eigenlijk per direct via de andere kant van de stal via het Luik vertrekken. Na veel TLC tender love and care werden we een topteam en werd hij vanzelfsprekend naar een andere ruiter gebracht die hem nu naar het Z reed.

Vind het superleuk dat je het een keer uitgetypt hebt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 21:05

ikkedus schreef:
A kijk. Zoiets moest ook wel het verhaal zijn. Anders past het niet bij hoe we je hier kennen. Lucky Sammeke!

Impulsief en onverstandig? _O- _O-


GabberGill schreef:
Leuk om dit van je te lezen en ook leuk dat je precies zegt wat ik altijd zeg hahahahaha.

Als mensen aan mij vragen hoe ik zo ben gaan rijden krijg ik een soort error in mijn hoofd. Het is eigenlijk jarenlang tobben en alles bij elkaar gooien en vooral voelen wat wel en niet goed voelde.

De revalidatiepaarden hebben me denk ik het meest geholpen. Leren waarom en hoe we iets doen. Beseffen wat we niet willen en werken naar wat we wel willen. Ups en downs kalm blijven en vertrouwen op wat je doet.

Ik heb er ooit 1 gehad die levensgevaarlijk zou zijn en zelfs tegen betonne muren opklapbed uit paniek. Toen ik hem liet komen hebben mensen me gevraagd wat voor grafkist ik wilde. Ik moet je eerlijk zeggen dat toen hij uit de trailer kwam ik toch wel even dacht "wat heb je je nu weer op je hals gehaald." Toen hij net in stal stond wilde die eigenlijk per direct via de andere kant van de stal via het Luik vertrekken. Na veel TLC tender love and care werden we een topteam en werd hij vanzelfsprekend naar een andere ruiter gebracht die hem nu naar het Z reed.

Vind het superleuk dat je het een keer uitgetypt hebt

Heb doorheen de jaren veel paarden gereden. Vrijwel elk paard dat zich misdroeg werd vooral niet begrepen. Het is vaak echt niet zo moeilijk.
Begrip, luisteren en een beetje flexibel zijn. Niet verwachten dat zij zichzelf kunnen veranderen. Díe capaciteit hebben ze niet. Wij moeten veranderen.


Mijn moeder was ook niet zo blij met Sam. _O- _O- en wel…. Er was maar 1 stalhulp en de eigenaar van de stal die hem buiten en binnen wilde zetten na twee dagen. _O- Hij had zijn naam snel gemaakt. :o


Yavanna schreef:
Nogmaals, echt erg fijn en lekker leesbaar geschreven. Ik waardeer jou manier van omgaan met paarden, mensen en andere dieren enorm

:o dankjewel voor de lieve woorden.


Maflinger_S schreef:
Ik heb geen stroef begin gezien bij het lezen van deze post maar wel een in zijn geheel heel goed omschreven manier van rijden die past bij de combinatie van paard en ruiter. Paard kan niet verbaal uitleggen wat het nodig heeft, het is dus aan de ruiter om dat wat het paard wel kan aangeven in zijn eigen taal, te vertalen naar wat er nodig is, daarbij rekening houdend met de (on)mogelijkheden van de ruiter. Gaaf!

Sam heeft me daar echt enorm in geholpen. Sam heeft me echt doen om denken en dat is zo’n tweede natuur geworden dat ik er niet eens meer bij stil sta. Met het jonge grut is dat ook wel handig. Aanpassingsvermogen is in mijn ogen zo belangrijk als je met paarden wil werken.

Lucia88

Berichten: 530
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:58

Nog steeds geen probleem mee als het een volgtopic wordt hoor!

Leuk leeswerk weer! Thnx!

JudithGigi

Berichten: 4209
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 22:05

Heel interessant stuk om te lezen en ik kan me er ook zeker in vinden! Ik heb zelf ook zo eentje die maar niet in de standaard stijlen van instructeurs wil vallen, dus dan flexibel moeten zijn herken ik wel _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 01:18

Lucia88 schreef:
Nog steeds geen probleem mee als het een volgtopic wordt hoor!

Leuk leeswerk weer! Thnx!

:D er komen in elk geval nog een aantal blogs. Sam, Rêve en Joy hun reis neem ik mee. Ik ben nu aan mijn vierde trainer toe, twee er van hebben me eigenlijk gewoon op een moment gezegd dat ze me niet meer verder konden helpen kwa niveau. (Oké één van die twee zag Rêve vooral niet zitten. _O- wat oké geweest was als ze het iets anders gecommuniceerd had. Dan was ik met Sam gewoon bij haar blijven gaan en had ik voor Rêve iemand anders gezocht..)

Mijn huidige trainer ga ik nooit ontgroeien maar als hij stopt iemand vinden zoals hem wordt nog een klus. := nog maar even niet aan denken. Hij wordt gewoon 100. :))

Ik heb een soort van volg topic, oorspronkelijk is dat over Joy begonnen maar inmiddels is het hele reilen en zeilen meegenomen er in. :+

JudithGigi schreef:
Heel interessant stuk om te lezen en ik kan me er ook zeker in vinden! Ik heb zelf ook zo eentje die maar niet in de standaard stijlen van instructeurs wil vallen, dus dan flexibel moeten zijn herken ik wel _O-

Sam was daar het meest extreem in, Rêve is een mix van Barok x warmbloed en vergt dus ook een iets andere aanpak dan bv Sam. Puur omdat haar hele zwaartepunt anders ligt dan dat van een wpn’er. Ik vind het leuk zo veel verschillende types.

Ooit reed ik met mijn 1e wedstrijd-pony tegen een meisje dat je echt op een koe kon zetten en na drie wedstrijden won ze. Die kreeg alles voor mekaar. Dat is altijd mijn doel geweest. Niet het winnen maar met elk type paard ‘kunnen weg rijden.’

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 05:42

Even een heel korte vraag: wat houdt bugeltritt in?
Google kon me niet helpen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 12:44

Nienkje_H schreef:
Even een heel korte vraag: wat houdt bugeltritt in?
Google kon me niet helpen.

Bij bugeltritt ‘steun’ je afwisselend links en rechts op de beugel als je wil remmen ‘tegen’ het ritme (dus leunen op het achterbeen dat opgeheven wordt) als je juist ruimer wil geef je dat been ruimte.

In piaffe en passage zie je veel ruiters al dan niet onbewust bugeltritt toepassen al voegen ze vaak ook wat kuit bij. Als je goed kijkt zal je veel ruiters afwisselend links en rechts ‘de kuit aan leggen’ in wezen is het gewoon lichte druk op je beugel zetten.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Blog] Van troubles in paradise naar harmonie in chaos zoekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:43

Thanks. Helder.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 13:50

Nienkje_H schreef:
Thanks. Helder.

Ik zelf gebruik het vooral om te remmen. :+
Bij verzameld werk kan het helpen om hun ritme te ‘behouden’. Maar ik heb het nooit gebruikt om echt te verruimen tot nu toe.