Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 22:49

Facebookpagina Wolf en Paard
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Afgelopen woensdag, 10 april, is er een nieuwe melding op de lijst van BIJ12 gekomen. In Arnhem zijn vier pony's tegelijk gedood door wolven. Dit nieuws wordt gemeld op de Facebookpagina van Wolf en Paard.


Overige aanvallen op pony's in die regio de afgelopen 5 weken:
  • 10-04-2024 4 pony's tegelijk gedood bij Arnhem en 1 pony gewond
  • 05-04-2024 1 pony dood bij Ede
  • 23-03-2024 1 pony dood bij Wekerom en 1 pony gewond
  • 11-03-2024 3 pony's tegelijk gedood bij Harskamp
  • 08-03-2024 1 pony bij Otterlo

Link naar tabel van BIJ12: https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wol ... de-melden/
.
EPM-kaart van de 4 pony's op 10 april 2024: https://ep-map.com/report/28254

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:51

Goed bezig Bokt om het te delen en het topic zelf open te laten. Dank!

Het gaat daar wel vreselijk de verkeerde kant op ;(

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:59

Ik wil graag aanvullen dat de site/pagina EPM, European Predation Map www.ep-map.com geverifieerde info op de site plaats.
De lijst met aanvallen (door wolf/beer/lynx/goudjakhals) wordt per dier soort en per land in Europa bij gewerkt.
DNA uitslagen worden bijgewerkt als de uitslag bij hen bekend is.
Men kan zoeken per land en predatorsoort en diersoort welke gedood of verwond is door vermoedelijk een predator.

De site is in het Frans, maar via knop op pagina is het in het Nederlands te volgen.
Tevens is er een Facebook pagina te volgen.
https://www.facebook.com/EPMNederland

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:20


Lalladidoo
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-03-24

Re: Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:31

Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:32

Bizar dat dit gewoon kan in een ontwikkeld land als Nederland… triest voor de beestjes en hun eigenaren

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:33

Lalladidoo schreef:
Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf

Waar haal je die info vandaan? Het zijn geen zombies, waarbij als je er een doodt ineens twee ontstaan?

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:34

Lalladidoo schreef:
Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf


Ik ben erg benieuwd hoe jij aan jou idee komt. Wetenschappelijk bewijs? Welk? Of geloof je de zogenaamde NL wolf experts die ook riepen dat er sporadisch een schaap gepakt zou worden maar zeker nooit grotere hoefdieren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:35

Lalladidoo schreef:
Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf

Als je ze afschiet gaan ze nog meer aanvallen/wraak nemen? Of wat bedoel je?

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:36

996981 schreef:
Lalladidoo schreef:
Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf

Waar haal je die info vandaan? Het zijn geen zombies, waarbij als je er een doodt ineens twee ontstaan?


Het schijnt (geen idee of het klopt) dat enkel de alfa wolvin jongen krijgt en de andere teefjes niet, schiet je de alfa teef er uit, dan krijgt de rest wel welpen. Dus ipv dat dan 1 teef jongen krijgt, krijgen er dan misschien wel 3 teven jongen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:37

Wintu schreef:
996981 schreef:

Waar haal je die info vandaan? Het zijn geen zombies, waarbij als je er een doodt ineens twee ontstaan?


Het schijnt (geen idee of het klopt) dat enkel de alfa wolvin jongen krijgt en de andere teefjes niet, schiet je de alfa teef er uit, dan krijgt de rest wel welpen. Dus ipv dat dan 1 teef jongen krijgt, krijgen er dan misschien wel 3 teven jongen.

Maar als je de brutale wolven afschiet, leert de rest bepaalde plaatsen te mijden.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:38

_San87_ schreef:
Wintu schreef:


Het schijnt (geen idee of het klopt) dat enkel de alfa wolvin jongen krijgt en de andere teefjes niet, schiet je de alfa teef er uit, dan krijgt de rest wel welpen. Dus ipv dat dan 1 teef jongen krijgt, krijgen er dan misschien wel 3 teven jongen.

Maar als je de brutale wolven afschiet, leert de rest bepaalde plaatsen te mijden.


Misschien, maar als je drie maal zoveel jongen krijgt als anders... en die gaan ergens naartoe
Laatst bijgewerkt door Wintu op 13-04-24 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:38

Lalladidoo schreef:
Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf

De situatie in Nederland is wat dat betreft een grote onbekende, tenzij je in de tijd leefde dat wolven hier nog bejaagd en verjaagd werden.
Dan ben je ervaringsdeskundige.

De toename van bevolkingsdichtheid van Nederland nog niet eens meegerekend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:39

Wintu schreef:
_San87_ schreef:

Maar als je de brutale wolven afschiet, leert de rest bepaalde plaatsen te mijden.


Misschien, maar als je drie maal zoveel jongen krijgt als anders... en die gaan ergens naartoe

Ja goed, ik neem aan dat er een goed beheerplan komt en niet gewoon in het wilde weg wordt geschoten.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:42

_San87_ schreef:
Wintu schreef:

Misschien, maar als je drie maal zoveel jongen krijgt als anders... en die gaan ergens naartoe

Ja goed, ik neem aan dat er een goed beheerplan komt en niet gewoon in het wilde weg wordt geschoten.

Ik denk dat wanneer je afschot wilt plegen, je dondersgoed de structuur in die roedel moet weten, lukraak afschieten kan niet, dan kan het probleem nog wel eens erger worden.
De alfa teef is het DFW is helaas de wolf die het meeste doodt.

Lalladidoo
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:43

Nee, ik kan het onderzoek zo niet vinden, maar als je toevallig een alfa afschiet, kan de roedel uit elkaar vallen en overal schapen gaan aanvallen, of ze missen hun leider een gaan makkelijkere prooien zoeken, zoals landbouwhuisdieren die nergens heen kunnen ;(

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:45

Lalladidoo schreef:
Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf



Als je in territoria gaat jagen klopt dat - overigens ook niet tot in het oneindige, anders was de wolf natuurlijk nooit uitgeroeid :D

Maar de wolvenaanvallen op schapen en ponies worden vooral gedaan door zwervende wolven, die nog een territorium moeten/willen vinden. Groot deel daarvan wordt trouwens ook platgereden.

Maar ten eerste willen we zo langzamerhand geen nieuwe roedels en territoria meer - houd je de zwervers 'binnen' (maw, in het gebied waar alle ruimte al vol is, bv de Veluwe) door ze terug te jagen worden die wel aangepakt door de zittende roedel (gedood door hun soortgenoten dus).
Schiet je ze af als ze toch 'buiten' komen (in het buitengebied, niet meer in 'natuur' maar op cultuurgronden), dan heb je hetzelfde effect (maar humaner).

Ten tweede voorkom je op deze manier uiteraard direct dat er minder vee slachtoffer wordt.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:47

Bedankt voor het plaatsen bokt.

Alles wat de zogenaamde experts hebben gezegd is het tegendeel van bewezen.
Dus dat afschot meer ellende geeft vast ook.

Ze hadden jaren terug de eerste gevestigde wolf al moeten schieten.
Dan waren er ook geen jongen en jongen en jongen gekomen.
Had men ook niet zoveel te schieten gehad als nu.

En ja als dan een andere wolf wil vestigen hetzelfde.

Maar dan was het lang niet zo'n ellende geworden als nu met zoveel.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:49

Ibbel schreef:
Lalladidoo schreef:
Bij mijn weten werkt afschot averechts. We zullen moeten leren leven met de wolf



Als je in territoria gaat jagen klopt dat - overigens ook niet tot in het oneindige, anders was de wolf natuurlijk nooit uitgeroeid :D

Maar de wolvenaanvallen op schapen en ponies worden vooral gedaan door zwervende wolven, die nog een territorium moeten/willen vinden. Groot deel daarvan wordt trouwens ook platgereden.

Maar ten eerste willen we zo langzamerhand geen nieuwe roedels en territoria meer - houd je de zwervers 'binnen' (maw, in het gebied waar alle ruimte al vol is, bv de Veluwe) door ze terug te jagen worden die wel aangepakt door de zittende roedel (gedood door hun soortgenoten dus).
Schiet je ze af als ze toch 'buiten' komen (in het buitengebied, niet meer in 'natuur' maar op cultuurgronden), dan heb je hetzelfde effect (maar humaner).

Ten tweede voorkom je op deze manier uiteraard direct dat er minder vee slachtoffer wordt.


Tja, hier zijn het gewoon de zittende roedels hoor die de schapen pakken en niet de zwervers, kun je ook volgen op BIJ12, staat ook gewoon welke wolven waarvoor verantwoordelijk zijn en er zullen zwervers tussen zitten, maar dat de aanvallen op vee gedaan worden voornamelijk door zwervers is niet correct.

Verder vinden de ecologen dat er in Nederland nog ruimte is voor tientallen roedels. Kijk voor de lol eens het ronde tafel gesprek over dit onderwerp, dan zit je met verbazing te luisteren.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:49

Het is toch best gek dat je er nergens een nieuwsbericht over kunt vinden, deze aanval in Arnhem? Of zou het om 'verwilderde' pony's gaan van Natuurmonumenten? Ik woon in de buurt van Arnhem en wil toch echt wel graag wat meer context over dit voorval, zeker met mijn seniorenpoown in het achterhoofd.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 13-04-24 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:50

DuoPenotti schreef:
Bedankt voor het plaatsen bokt.

Alles wat de zogenaamde experts hebben gezegd is het tegendeel van bewezen.
Dus dat afschot meer ellende geeft vast ook.

Ze hadden jaren terug de eerste gevestigde wolf al moeten schieten.
Dan waren er ook geen jongen en jongen en jongen gekomen.
Had men ook niet zoveel te schieten gehad als nu.

En ja als dan een andere wolf wil vestigen hetzelfde.

Maar dan was het lang niet zo'n ellende geworden als nu met zoveel.

Ja, ik ben bang dat dit idd had moeten gebeuren. Ik de eerste instantie zag ik de wolf ook wel zitten. Mooi dier, heeft hier altijd geleefd mooi tegenwicht voor de grotere grazers in de natuurgebieden, had niet verwacht dat ze koeien en paarden zouden pakken. Daar moest ik toch van terugkomen.

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:51

Allemaal afschieten dus, zijn alle problemen opgelost. :) Er is geen ruimte voor de wolf hier.

Lalladidoo
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-03-24

Re: Vier pony's in Arnhem tegelijk gedood door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:55

Laat duidelijk zijn: ik ben ook geen fan van de wolf in Nederland, maar is een schaap dan minder belangrijk dan een paard?

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:56

Captain schreef:
Allemaal afschieten dus, zijn alle problemen opgelost. :) Er is geen ruimte voor de wolf hier.


Jup, maar dat gaan ze dus niet doen, never nooit niet.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:56

Wintu schreef:
Verder vinden de ecologen dat er in Nederland nog ruimte is voor tientallen roedels. Kijk voor de lol eens het ronde tafel gesprek over dit onderwerp, dan zit je met verbazing te luisteren.


Ik heb net de laatste feedback vanuit onze gemeente zitten lezen (ben raadslid, is mijn portefeuille) en daar lees ik dat men zo langzamerhand begint te begrijpen en uit te spreken dat 'de wolf' een groot risico begint te vormen door 'te tam' te worden en dat er steeds meer gehamerd wordt op beheer.

Ook ecologen zijn bij lange na niet allemaal meer in een hoera-stemming.