Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11124
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:10

Er is maar een handjevol kootbeenderen gevonden, en na het verdwijnen van de ijstijd, waarna we dus ons huidige zeeklimaat kregen, kwamen hier geen paarden meer voor. Ze vonden dit "nieuwe" klimaat zelf kennelijk niet meer geschikt om in te leven :)

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:47

herr_balou schreef:
Wat is die groene smurrie?

Algen..

Als ik hier mijn paarden enkel overdag buiten zou hebben gehouden op onze 2,5 hectare wei dan zou het er wss net zo uit gezien hebben als bij deze het geval is.
Het heeft een dik half jaar geregend. We kunnen nig geeneens laten bemesten nu omdat de wagens het land niet op kunnen omdat het nog te nat is.
2 dagen droog is nog niet droog. Volgende week weer regen!
Ik denk dat velen nu wel problemen hebben daar mee.
Ik heb gelukkig droge gedraineerde zandpaddocks en savonds gaan ze naar binnen maar het was afgelopen herfst, winter tot nu echt kommer en kwel. Ben dat goed beu

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 20:47

Popstra schreef:
herr_balou schreef:
Wat is die groene smurrie?

Algen..

Als ik hier mijn paarden enkel overdag buiten zou hebben gehouden op onze 2,5 hectare wei dan zou het er wss net zo uit gezien hebben als bij deze het geval is.
Het heeft een dik half jaar geregend. We kunnen nig geeneens laten bemesten nu omdat de wagens het land niet op kunnen omdat het nog te nat is.
2 dagen droog is nog niet droog. Volgende week weer regen!
Ik denk dat velen nu wel problemen hebben daar mee.
Ik heb gelukkig droge gedraineerde zandpaddocks en savonds gaan ze naar binnen maar het was afgelopen herfst, winter tot nu echt kommer en kwel. Ben dat goed beu

Tja, wen er maar aan... o.a. 47 miljard subsidie en andere voordelen (jouw belastingcenten) voor fossiele brandstof en dat gaat met het verwachtte komende kabinet niet minder worden.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:03

Ik vind 2,5 hectare hartstikke netjes.
Jammer genoeg ken ik wel mensen met paarden die nog geen eens 0,5 hectare hebben en vervolgens wel 5 paarden er op houden en dan ook nog allerlei veulens fokt.
Echt heel triest is dat.

En het artikel was ook goed verwoord, de modder was het probleem niet maar de hoeveelheid mest en urine.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:06

Jildau schreef:
Prugelpiet: ik weet wel zeker dat veel paarden baat hebben bij deels op stal staan. Bij ons op stal heb je keus tussen 24/7 buiten of overdag buiten en ‘s nachts op stal. Sommige paarden die 24/7 buiten stonden komen op een gegeven moment (om wat voor reden dan ook) ‘s nachts op stal en je ziet ze gewoon opknappen / verbeteren.

Mijn paard heeft ook een poosje 24/7 buiten gestaan in de winter maar wat een ellende was dat. Hij doet het zoveel beter nu met deels op stal.


Uit interesse. Met hoeveel paarden stond jouw paard en hoeveel droge ligplakken waren er op hoeveel oppervlakte?

Want goed kunnen rusten is inderdaad heel erg belangrijk. Daar moet je zeker in voorzien.
Maar als je bedenkt hoe en hoeveel (weinig) een paard slaapt is het best vreemd dat hij daarvoor een hele nacht op stal moet staan. Bij 24/7 vergt het wel wat meer aandacht dan bij 'gewoon' op stal staan. En zijn manier van voeren, groeps samenstelling en schuil/lig gelegenheid alles bepalend. Als dat helemaal in orde is, zou 95% van de paarden eigenlijk niet op stal hoeven voor zijn rust.
Als er ergens iets schort (en dat kan al makkelijk, dat is geen beschuldiging) kan het misschien beter zijn om ze wel een paar uur op stal te zetten. Maar dat is niet omdat 24/7 niet geschikt is voor zo'n paard.
Het is namelijk heel normaal om 24/7 in een groep te staan en niet logisch om ingeperkt te worden in die mogelijkheden.

Waarmee ik dus nooit zou prediken dat ieder paard het alléén goed kan hebben met 24/7 buiten. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het de beste manier zou zijn als je alles goed geregeld kunt krijgen (wat dus niet altijd kan)

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 15:53

Ik blijf het lastig vinden dat ik m'n paarden door t slechte weer uit hun 24/7 vrije beweging constructie heb moeten halen . En het niet aandurf ze terug te brengen en in de herst met dezelfde ellende te zitten.
Professionele pp zijn er niet in de buurt of alleen voor bepaalde rassen.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:19

Zinzi_jewel schreef:
Ik blijf het lastig vinden dat ik m'n paarden door t slechte weer uit hun 24/7 vrije beweging constructie heb moeten halen . En het niet aandurf ze terug te brengen en in de herst met dezelfde ellende te zitten.
Professionele pp zijn er niet in de buurt of alleen voor bepaalde rassen.

Merk je verschil bij je paarden?

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:12

Ik vraag me toch altijd af hoe men dat ziet dat zn paard ongelukkig is om snachts binnen te staan!?
Als ze dat eenmaal gewend zijn vinden ze dat toch prima!?
Lekker droog en voorzien van hooi!

Smorgens na het voeren weer naar buiten..
Ik houd er 9 op deze manier en zie nooit een ongelukkig paard.
Vind het ook wel een erg fijn idee ze snachts met koude en nat gewoon binnen zijn.
En soms overdag ook als het zo slecht is.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:15

Popstra schreef:
Ik vraag me toch altijd af hoe men dat ziet dat zn paard ongelukkig is om snachts binnen te staan!?
Als ze dat eenmaal gewend zijn vinden ze dat toch prima!?
Lekker droog en voorzien van hooi!

Smorgens na het voeren weer naar buiten..
Ik houd er 9 op deze manier en zie nooit een ongelukkig paard.
Vind het ook wel een erg fijn idee ze snachts met koude en nat gewoon binnen zijn.
En soms overdag ook als het zo slecht is.


Eens. Ze willen vaak eind van de middag alweer graag naar binnen. Lekker droog dik bedje in plaats van wind, regen en bagger. Je ziet ze vaak ook helemaal plat languit in het stro liggen. Dan kan je mij niet vertellen dat ze dit ook in de blubber doen. Ik ben voorstander van een goede balans tussen stal en buiten, niet van 24/7 buiten. Alleen hoogzomer doe ik dat, maar zelfs dan willen ze graag met donker naar binnen en ‘s ochtends vroeg er weer uit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:26

Popstra schreef:
Ik vraag me toch altijd af hoe men dat ziet dat zn paard ongelukkig is om snachts binnen te staan!?
Als ze dat eenmaal gewend zijn vinden ze dat toch prima!?
Lekker droog en voorzien van hooi!

Smorgens na het voeren weer naar buiten..
Ik houd er 9 op deze manier en zie nooit een ongelukkig paard.
Vind het ook wel een erg fijn idee ze snachts met koude en nat gewoon binnen zijn.
En soms overdag ook als het zo slecht is.

Als ze na 6 uurtjes binnen staan te trappelen om naar buiten te gaan, weer of geen weer, kan ik wel een gok wagen waar ie het meest happy is. Zeker als ie ook weeft op stal. En ja, ruime stallen met scharrelmogelijkheid, meer hooi dan hij op een week op krijgt én variërende andere vormen van bezigheid zoals hooiblokken en meuslie likstenen bv. Dus hij hoeft zich echt niet te vervelen op stal. En hij kan aan zijn vriendin.

MAAR geluk en welzijn is imo wel een soort weegschaal. Ik heb 5 paarden op zandgrond lopen met dik gestrooide inloopstal en veel natuurlijke schuilmogelijkheden. Zelfs de afgelopen maanden stonden er op die 2 hectaren maar twee plassen en zelden langer dan drie dagen. Grond en (hoogte en afloop) ligging bepaalt de mogelijkheden imo.

Ik heb er twee op leem/klei grond met beperkte schuilmogelijkheid. Met het weer van de laatste maanden zijn die twee ‘s nachts toch echt binnen gehaald dat ze een aantal uren droog konden staan en konden liggen. Ja de ruin staat liever buiten (de merrie maakt het niets uit.) maar hij gaat de schuilstal zelf niet in dus als het zo ongeveer 24/7 regent dan dwing ik hem toch binnen dat hij écht kan opdrogen en rusten.

24/7 buiten is mooi maar je verstand blijven gebruiken beter. Dus ja vaak wordt 24/7 een vorm van verwaarlozing omdat mensen oprecht denken dat dat minder werk is (maar niet heus als je het goed wil doen.)

Dat gezegd zijnde vind ik Max 2 uur in een paddockje ook verwaarlozing. Dat is evenmin je verstand gebruiken IMO.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:34

Ik denk dat er zeker mooie plekjes zijn 24/7. Met weinig paarden en veel plek. Daarom ook plek om te slapen en rust.

Maar nacht op stal geeft ook rust.
Heb het gezien bij mijn sjimpie toen die op leeftijd raakte.
Die was altijd gewend geweest de "baas" te zijn over de rest. Dat koste hem helemaal geen moeite, die had zo'n uitstraling de rest deed gewoon wat hij vroeg.
Maar hij werd ouder en hij ging die automatische uitstraling missen en hij moest er steeds meer moeite voor doen. Maar een stap terug zetten, nee dat vertikte hij ook.

Daarna had ik ook 2 tinker merries, altijd 24/7 buiten gestaan bij de fokker, zo ook bij mij.
Maar die karakers waren zo enorm anders.
Hooi eten ging goed samen, maar brokjes..nee nee.
De ne viel echt de ander helemaal aan. Hoe ver ik ze ook uiteen zette.
Ze bleef op en neer vliegen van emmer naar emmer.
En de ander liet het op een gegeven moment maar helemaal om te eten...

Dus ben ze met voeren op stal gaan zetten. Eerst hing de dominante in de tralies, Steigerde want zoveel voernijd.
Maar ze merkte dat ze er niet bij kon..maar ze merkte ook dat het niet afgepakt kon worden.
Denk binnen 3 keer binnen staan had ze dat al begrepen. En beide zo enorm veel rust.
Na het eten zette ik ze weer buiten.

Later waren ze 3 en ik vond het zelf handiger in de nacht op stal.
En toen kwam er nog meer rust. Terwijl ik ze in de wei eigenlijk nooit zag donderjagen.
Daar ook languit zag liggen, zowel in de schuilstal als in de wei. (geen modder)
Toch ook het hooi voor zichzelf, dat was blijkbaar ook belangrijk?
En elke avond kwamen ze braaf binnen en in die tijd kregen ze al lang geen brokjes meer meteen bij het binnen zetten, dus dat was ook de motivatie niet meer.

Nadien kreeg mijn merrie een pollenallergie en moest ik haar meer binnenzetten dan ik wilde.
Later gelukkig weer meer buiten...maar net toen ik begon te denken, in de zomer toch weer in de nacht buiten kwam de wolf hier in de buurt moorden.

En nu heb ik besloten dat de nacht binnen prima is. En merk aan mijn paarden dat ze het ook goed vinden.
Zelfs dit jaar meer uren dan ooit en ze komen zelf vragen om binnen te gaan...
Denk dat ik de gene ben met de meeste moeite...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:26

Die trut van mij hinnikt wel als ik ze langer laat staan dan normaal ‘omdat het toch ellende is buiten’ maar dat kan ook gewoon een punt maken zijn. Met Rêve weet je het nooit. _O-

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:44

En daarom is het fijn als ze de keuze hebben tussen binnen en buiten. Ik denk dat als je de deuren open laat, de meeste paarden op een gegeven moment toch weer de stal uit wandelen. Zeker als er buiten ook hooi is. Toen ik een jaar of 8 geleden mijn paard de optie kon geven met een open deur naar de paddock en binnen en buiten hooi, stond ze meestal buiten te eten. Krachtvoer kreeg ze binnen en daar lag ze meestal ook, vanaf daar kon ze de andere paarden zien.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:47

Mijn ervaring is ook dat veel paarden naar binnen willen doordat het geassocieerd wordt met voer.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:50

Buiten is hier altijd gras en hooi.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:34

Hier ook altijd hooi buiten.
Sterker nog, we bouwen sinds enkele dagen het gras terug op. ‘S avonds is er nu 20-40 min vrij grazen ingebouwd in het programma. Ze stormen in galop supergelukkig die wei op… en komen een half uurtje later kuikenmak terug mee, waarbij de helft zelfs los meeloopt naast degenen die we vasthebben. En ik heb toch echt niets lekkerder te bieden dan gras op stal. Begrijp het zelf ook niet.
De merrie die nu ingeslapen is kwam vroeger na 3-4 uur gras zelfs vrijwillig terug op stal staan als ik nog aan het uitmesten was. Nooit meer gekregen dan een paar wortels in haar voerbak en een netje hooi.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:36

En al die verhalen bewijzen gewoon dat paarden houden maatwerk is. De ene zal wellicht inderdaad liever op stal staan. En dan is dat prima. Het meest ideale ís natuurlijk als ze kunnen kiezen en zowel binnen als buiten hetzelfde kunnen kwa eten maar ideaal vind je nu eenmaal niet snel. En de middenweg die je dan kiest moet imo afgestemd zijn op het paard.

En hoewel ik wel geloof dat er een uitzondering zal rondlopen die maar een uur buiten wil heb ik moeite met te geloven dat dat procentueel een hele grote groep is… heb je die uitzondering, maak m dan blij en zet m op stal. Maar Ik denk dat veel paarden meer dan twee uurtjes toch wel waarderen. En dan kom je terug bij ‘moet je ergens paarden houden omdat het kan?’

Deze mensen kunnen de paarden in de modder zetten maar dat moet je gewoon niet willen. Hetzelfde geldt imo voor plaatsen waar ze in de winter amper of niet (minder dan drie uur) uit de stal kunnen.

Maar laten we wel eerlijk blijven: slechte verzorging is slechte verzorging of dat nu 24/7 buiten of binnen is.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:17

Popstra schreef:
Ik vraag me toch altijd af hoe men dat ziet dat zn paard ongelukkig is om snachts binnen te staan!?
Als ze dat eenmaal gewend zijn vinden ze dat toch prima!?
Lekker droog en voorzien van hooi!

Smorgens na het voeren weer naar buiten..
Ik houd er 9 op deze manier en zie nooit een ongelukkig paard.
Vind het ook wel een erg fijn idee ze snachts met koude en nat gewoon binnen zijn.
En soms overdag ook als het zo slecht is.



Daar kom je snel genoeg achter. Heb je de deur wel eens open laten staan 's nachts? En wat doen ze dan? Blijven ze dan ook binnen staan tot de ochtend?

Het is inderdaad heerlijk om even warm en droog te gaan liggen. Zeker als daar ook nog eens je brokken gevoerd wordt en hooi gegeten kan worden. Maar als het paard echt graag een hele nacht op stal zou staan zou je de deur ook niet dicht hoeven te doen.
+ het is gewoon natuurlijker om steeds tussendoor te bewegen. Niet om uren aaneengesloten te rusten.

Daarmee zeg ik niet dat een nacht op stal zetten slecht of zielig is. Maar ik zie het niet als logisch uitgangspunt of de beste manier in alle gevallen.
Als het alternatief is geen rust krijgen omdat de groep niet fijn is of omdat ze anders in de modder staan, omdat je oudje anders niet genoeg kan eten, omdat je pony anders te dik wordt omdat hi j te vele kan eten etc is het zeker te verkiezen. Maar dat zijn dan omstandigheden. Niet de ideale wereld.

En ja, die ideale wereld maken is een bult werk (en geld).
Dat is niet genoegen nemen met je paarden weken of maanden in de modder op te sluiten zoals in de OP. Dan maar op stal. Dat is in zo'n geval absoluut beter voor het welzijn.

Josien_

Berichten: 9011
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:40

Het is inderdaad maatwerk en per paard verschillend. Ook per plek is het verschillend wat mogelijk is.
Heb beide paarden zowel 24/7 buiten gehad als 's nachts op stal. Zelfs wel eens tijdelijk veel meer op stal dan ik zou willen bij bijvoorbeeld boxrust.
Ze laten het allemaal prima gebeuren, maar toch merk ik dat de oudste het liefst buiten is en de jongste graag een paar uur op stal staat. Verschil hierbij is ook wel dat de oudste hoger in rang staat dan de jongste.
Zo ligt de jongste standaard 's avonds in stal, maar weet ik van de oudste dat ze meestal midden op de dag in de weide haar dutje doet.
Gelukkig sta ik op een stal waar dit te faciliteren is op een manier die ook met die regentijd te doen is. Al heb ik deze winter wel vaker dan normaal de oudste mee naar stal genomen zodat ze even een uurtje op stal kon staan als ik met de jongste bezig was.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:37

pol013 schreef:
Popstra schreef:
Ik vraag me toch altijd af hoe men dat ziet dat zn paard ongelukkig is om snachts binnen te staan!?
Als ze dat eenmaal gewend zijn vinden ze dat toch prima!?
Lekker droog en voorzien van hooi!

Smorgens na het voeren weer naar buiten..
Ik houd er 9 op deze manier en zie nooit een ongelukkig paard.
Vind het ook wel een erg fijn idee ze snachts met koude en nat gewoon binnen zijn.
En soms overdag ook als het zo slecht is.



Daar kom je snel genoeg achter. Heb je de deur wel eens open laten staan 's nachts? En wat doen ze dan? Blijven ze dan ook binnen staan tot de ochtend?

Het is inderdaad heerlijk om even warm en droog te gaan liggen. Zeker als daar ook nog eens je brokken gevoerd wordt en hooi gegeten kan worden. Maar als het paard echt graag een hele nacht op stal zou staan zou je de deur ook niet dicht hoeven te doen.
+ het is gewoon natuurlijker om steeds tussendoor te bewegen. Niet om uren aaneengesloten te rusten.

Daarmee zeg ik niet dat een nacht op stal zetten slecht of zielig is. Maar ik zie het niet als logisch uitgangspunt of de beste manier in alle gevallen.
Als het alternatief is geen rust krijgen omdat de groep niet fijn is of omdat ze anders in de modder staan, omdat je oudje anders niet genoeg kan eten, omdat je pony anders te dik wordt omdat hi j te vele kan eten etc is het zeker te verkiezen. Maar dat zijn dan omstandigheden. Niet de ideale wereld.

En ja, die ideale wereld maken is een bult werk (en geld).
Dat is niet genoegen nemen met je paarden weken of maanden in de modder op te sluiten zoals in de OP. Dan maar op stal. Dat is in zo'n geval absoluut beter voor het welzijn.


En dan wat als ik de deur laat open staan? Als ik mijn nichtje laat kiezen loopt die ook de straat op en steekt ze in de snoeppot maar dat wil niet zeggen dat dat ook de meest gezonde manier is om haar te ‘houden’. Mijn paarden blijven bvb gerust in de gietende regen staan ipv in de schuilstal maar dat betekent niet dat compleet doorweekt zijn goed of gezond is voor hen. Alleen dat ze duidelijk dus ook regelmatig slechte keuzes maken.

Op mijn vorige stal kon je dat goed zien: alle paarden dezelfde omstandigheden behalve wanneer het terug wedstrijdseizoen werd. Dan werden de wedstrijdpaarden van de staleigenaar ‘s avonds uit de groep gehaald en voor de nacht binnen gezet. Die zagen er stuk voor stuk veel beter en energieker uit. (En nee de rest van de paarden in die groep waren niet allemaal slome oudjes of verwaarloosde beestjes).

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:50

Poekkie schreef:
Op mijn vorige stal kon je dat goed zien: alle paarden dezelfde omstandigheden behalve wanneer het terug wedstrijdseizoen werd. Dan werden de wedstrijdpaarden van de staleigenaar ‘s avonds uit de groep gehaald en voor de nacht binnen gezet. Die zagen er stuk voor stuk veel beter en energieker uit. (En nee de rest van de paarden in die groep waren niet allemaal slome oudjes of verwaarloosde beestjes).


Jouw vergelijk gaat niet op. Want het is buiten niet gevaarlijker en ze gaan er ook geen snoepppot leeg eten.

Maar wat kan er nou beter zijn aan uren op stal staan?

Ik kan wel een vermoeden hebben dat die paarden beter op maat gevoerd konden worden en er daarom beter uit zagen. Dat lijkt me ook een prima valide argument om ze in de nacht op stal te zetten.
Maar wat moet er anders beter zijn voor een paard? Wat is er goed aan stil staan?

Dat ze een uurtje of 2 op stal gaan om even ongestoord diep te slapen op een comfortabel bed wil er dan nog wel prima ingaan bij mij. Of voor de extra voerbeurten een uur naar binnen.
Maar wat is de meerwaarde van 8 uur op stal staan? Behalve dat het voor ons makkelijker is.

Mij lijkt in dat geval in de ochtend en de einde van de middag een uur of 2 op stal bijvoorbeeld veel functioneler.

Nog los van het feit dat er hier ook volop gestrekt gesnurkt wordt en staande dutjes gedaan worden op alle uren willekeurige momenten van de dag. Midden op de dag, 's nachts in de ochtend én dat ze daarvoor vaak het droog wit zand verkiezen boven stro als ze de keuze hebben. Binnen plassen.... buiten slapen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:59

Idd op maat voer en hooi. En even volledig opdrogen. En toch echt meer individuele rust, zeker in de winter. Niet alleen qua slaap maar ook qua eten in alle rust. In de zomer maakt dat minder uit.
Maar ja als je 2 of 3 maal per dag de paarden 3 uurtjes zou binnen zetten bereik je wss hetzelfde. Dan staan ze ook gewoon 6-9 uur binnen, maar heb je veel meer werk. Dat ene uur voor extra voerbeurten geloof ik niet zo in, al is het alleen maar dat voor velen juist te veel hooi zou voorzien worden. En dat zulke korte timing niet helpt om tot rust te komen of eens volledig op te drogen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:18

Poekkie schreef:
Op mijn vorige stal kon je dat goed zien: alle paarden dezelfde omstandigheden behalve wanneer het terug wedstrijdseizoen werd. Dan werden de wedstrijdpaarden van de staleigenaar ‘s avonds uit de groep gehaald en voor de nacht binnen gezet. Die zagen er stuk voor stuk veel beter en energieker uit. (En nee de rest van de paarden in die groep waren niet allemaal slome oudjes of verwaarloosde beestjes).

Min merrie gaat in het wedstrijd-seizoen juist 24/7 buiten veelal gezien het weer het dan normaal toe laat en die ziet er niet doffer of minder goed uit dan als ze ‘s nachts op stal gaat. :?

Maar goed, gaat er dan ook glansspray enz op de ‘binnen’ groep en worden die regelmatig geborsteld waar de buiten groep wellicht niet gewassen wenste -klaar ) gemaakt wordt?

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:29

Als er een bui regen valt, blijven die van mij ook gewoon buiten staan. Kont in de wind en vreten :P

In de hele natte periode afgelopen seizoen(en), gingen ze op een gegeven moment wel gewoon binnen staan. Ik zorgde er dan ook voor dat er voldoende stro in de stal lag en er netten met hooi hingen. Als het echt nat was, zag je ook wel dat ze in de stal hadden gelegen :)
Een mooi voorbeeldje toen het aan het regenen was en ik de laatste mest aan het opruimen was :=
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:52

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
Op mijn vorige stal kon je dat goed zien: alle paarden dezelfde omstandigheden behalve wanneer het terug wedstrijdseizoen werd. Dan werden de wedstrijdpaarden van de staleigenaar ‘s avonds uit de groep gehaald en voor de nacht binnen gezet. Die zagen er stuk voor stuk veel beter en energieker uit. (En nee de rest van de paarden in die groep waren niet allemaal slome oudjes of verwaarloosde beestjes).

Min merrie gaat in het wedstrijd-seizoen juist 24/7 buiten veelal gezien het weer het dan normaal toe laat en die ziet er niet doffer of minder goed uit dan als ze ‘s nachts op stal gaat. :?

Maar goed, gaat er dan ook glansspray enz op de ‘binnen’ groep en worden die regelmatig geborsteld waar de buiten groep wellicht niet gewassen wenste -klaar ) gemaakt wordt?


Jawel hoor… binnengroep waren alleen de paarden van de staleigenaar. De rest van pension zaten ook nog mooie paardjes tussen waaronder oa de mijne die 6x per week gereden werd.