KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 23:52

KNHS
Sport

Afbeelding
Christoph Hess - Pavo Cup Finale 2021.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Afgelopen vrijdagavond verzorgde de Duitser Christoph Hess de KNHS College Tour ‘Zonder aanspanning geen ontspanning’ in een afgeladen volle Amaliahal op het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo. Hij deed dit samen met dressuuramazone Justine Mudde, eventingamazone Sanne de Jong, en met Leendert Jan Hofland, teamveterinair van de TeamNL eventingpaarden. Na afloop stond als een paal boven water dat bezoekers duidelijk geïnspireerd huiswaarts keerden.

Voor ieder van hen was er wel een tip, waar hij of zij de volgende dag direct met zijn of haar paard mee aan de slag kon. Tijdens de College Tour hing iedereen aan de lippen van de Duitse dressuurtrainer en voormalig voorzitter van het van het Duits Olympisch Comité, die ook jureerde op grote internationale dressuur- en eventingwedstrijden. In totaal betraden vier combinaties de baan; Mudde met drie van haar paarden en De Jong met Global Faerlie Flashy, een van haar TeamNL toppers. Er was veel interactie met het publiek, dat vragen kon stellen via WhatsApp.

Openstaan om te leren
Christoph beet het spits af met Justine Mudde en een vierjarige nakomeling van Glock’s Toto Jr. “Een jong paard heeft een tweede persoon vanaf de grond nodig die het paard ook even aan de longe begeleidt. Op die manier kan de ruiter het paard voldoende teugelvrijheid geven om het paard zijn balans te kunnen laten houden. Het doel met een jong, maar eigenlijk ieder paard is eerst de ontspanning. Pas dan staat het open om leren. Het ene paard ontspant zich in de stap, de andere in draf of galop”, aldus Hess tijdens deze verrichting.

‘Binnenhand alleen voor decoratie’
“Rijd met je binnenbeen naar je buitenteugel. Je binnenhand is er alleen voor decoratie”, laat Christoph weten, waarbij Leendert Jan Hofland hem duidelijk aanvult: “De binnenhand van de ruiter kan een paard zelfs ernstig schaden. Het paard wordt namelijk gedwongen in de voet te roteren, omdat het binnenachterbeen wordt tegen gehouden, met blessures tot gevolg.” En Hess: “Het binnenbeen bepaalt het tempo, ook voor hete paarden. Drijvende hulpen controleren namelijk het tempo. Vang een paard ook op door het op een volte schouderbinnenwaarts te rijden. Schouderbinnenwaarts is ook de sleutel voor het rijden van goede overgangen. Ook het wijken of rijden van schouder voor of schouderbinnenwaarts, zorgen ervoor dat het paard zijn binnenachterbeen onder de massa moet zetten en daarmee vanzelf zal afremmen. Hoe korter je echter de teugels neemt, hoe harder het paard gaat rennen.”

Verlichte zit als suikerklontje
Bij het volgende paard van Justine Mudde valt het publiek op dat het paard met stelling naar buiten loopt. Een vraag erover werd voorgelegd aan Christoph, die antwoordde: “Is je paard moeilijk op de linkerhand en stug in deze hand? Train het paard dan met stelling naar buiten, zodat je rechterstelling houdt op de linkerhand. Het paard komt vanzelf meer in balans en wordt dan rechter.” En waarom rijdt Justine eigenlijk zo vaak in verlichte zit? “De verlichte zit is als een suikerklontje voor je paard. Rijd in galop eens in verlichte zit, zodat het paard zijn rug op de goede manier kan gebruiken. Ga ook niet te snel doorzitten in draf, maar blijf lichtrijden.”

Ruiter als fysiotherapeut
Veterinair Hofland benadrukte op zijn beurt: “Voldoende stappauzes en niet te veel dagen achter elkaar trainen is belangrijk. Door vermoeidheid krijg je ongecontroleerde bewegingen, die zorgen dat het paard blessures kan krijgen. Je kunt niet elke dag beter trainen. Geef paarden de tijd om te herstellen. En zorg dat je de hals eerst stretcht en daarna flext. Biomechanisch is het namelijk pas mogelijk om te flexen, als de hals eerste gestretcht is. Zonder de ruimte die je creëert met stretchen, is er niet genoeg ruimte in de gewrichten om te flexen. De beste fysiotherapeut van het paard dient de ruiter te zijn.”

Goed gevoel is hoogste doel
Passend bij deze College Tour sloot Hess af met wijze woorden: “Zorg dat je paard altijd met een goed gevoel de trainingsbaan verlaat. De paarden moeten het ook leuk vinden om samen met de ruiter te trainen. Pas dan krijg je 100% harmonie. Het paard is onze partner. Een goed gevoel is het hoogste doel met een happy horse, want die blijven ook langer gezond.”

Volgende KNHS College Tour
Met inmiddels vier leerzame en gevarieerde KNHS College Tours in 2024 achter de rug, kijken we alweer vooruit naar de volgende. Omcirkel daarvoor vrijdag 31 mei in de agenda als Bastiaan de Recht ons gaat meenemen in de verschillende vormen van het trainen aan de hand in de College Tour ‘Dressuur op gelijke voet’.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:08

Klinkt als een leerzame avond met hele goede tips, vooral die laatste. Zorg dat het paard altijd met een goed gevoel de trainingsbaan verlaat. +:)+

ZwarteHeks

Berichten: 605
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:54

Christoph Hess is op en top trainer, die geeft zulke goede tips, vooral hoe met gevoel te gaan rijden. Kan echt uren naar die man luisteren.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:58

Elisa2 schreef:
Klinkt als een leerzame avond met hele goede tips, vooral die laatste. Zorg dat het paard altijd met een goed gevoel de trainingsbaan verlaat. +:)+

dat zag je ook heel duidelijk bij Sanne, die net zo lang bleef uitstappen tot haar merrie ontspannen bleef (en die schrok een paar keer stevig)

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:37

Ik kon het al zien bij zijn zoon en hoe die de paarden reedt bij de Pavo. Zo fijn! Stuk van voor stuk verbeterden ze.

prompter

Berichten: 11122
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:35

Ik heb zijn training bij Linda Parelli destijds gezien, was ook zo leerzaam, hele fijne man!

Oh ja en een keer een clinic op de Equitana, daar kwam hij ook regelmatig.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:54

Lijkt me een interessante clinic!

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:38

Hier kan ik me zo in vinden.... :o

Maar ik vind het grappig dat veel mensen het stukje buitenstelling vreemd vinden. Het is zo'n goede en fijne manier om een jong paard in balans te laten lopen.

En over de binnenhand. Die is inderdaad te vaak en te makkelijk in de weg. Ik moest vaak ook echt mijn binnenhand naar voren steken zodat ik mijn paard niet zou blokkeren in de overgangen terug. Het was heel leerzaam om vooral niet toch stiekem die binnenhand te gebruiken. Nu steek ik hem natuurlijk niet echt meer naar voren, maar het is zo ingeprogrammeerd om daar vooral geen druk op te hebben in een overgang terug.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:34

Buitenstelling gebruikte ik eigenlijk niet zoveel moet ik bekennen. Wel soms rechter in de hals houden maar echt contrastelling niet veel. Bij een jong dier dan. Wel als ze verder in de training waren.
Die binnenband is wel echt heel herkenbaar. Interessante opmerking van de veearts. Ik wist wel dat de binnenhand het doortreden van het binnenachterbeen blokkeerde. Maar dat het echt blessures bracht wist ik niet.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:49

Voor mij is contrastelling niet onbekend, een mooie manier om met de schouders te spelen en zeker als een paard nog niet recht (genoeg) is. Maar, ik ben Duits klassiek opgeleid net als Hess en in de "moderne" dressuur wordt het voor zover ik weet niet echt gebruikt.

Binnenhand naar voren is me ook bekend, maar dat van de blessures wist ik ook niet. Het klinkt wel logisch. Eigenlijk zou het wel goed zijn om bij alles wat we wel en niet doen de visie van een DA die ook rijtechnisch onderlegd is er naast te hebben.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:15

Ik vond deze college tour echt een aanfluiting. Had er zoveel meer van verwacht. Iemand met zoveel kennis zou op z’n minst een rode draad moeten laten zien imo. Het ging van de hak op de tak zonder samenhangend verhaal. Ieder paard is anders maar als je 3 paarden gaat trainen op zo een moment die je al zo vaak traint dan kun je echt wel veel meer vertellen over het hoe en waarom. Alles was super oppervlakkig en vaag.

Ik vond de toelichtingen van de dierenarts wel ontzettend interessant en wat toe voegen! Dit zou echt vaker gedaan mogen worden, een dierenarts die aanvullingen geeft bij clinics. Is toch kennis die niet zomaar voor het oprapen ligt en wat veel nieuwe inzichten geeft.

denisesilver

Berichten: 2888
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:20

Elisa2 schreef:
Voor mij is contrastelling niet onbekend, een mooie manier om met de schouders te spelen en zeker als een paard nog niet recht (genoeg) is. Maar, ik ben Duits klassiek opgeleid net als Hess en in de "moderne" dressuur wordt het voor zover ik weet niet echt gebruikt.

Binnenhand naar voren is me ook bekend, maar dat van de blessures wist ik ook niet. Het klinkt wel logisch. Eigenlijk zou het wel goed zijn om bij alles wat we wel en niet doen de visie van een DA die ook rijtechnisch onderlegd is er naast te hebben.

Contrastelling wordt ook in de moderne dressuur gebruikt. Mij is bijvoorbeeld ook geleerd af en toe vanaf de hoefslag naar binnen te wijken. Buiten buiging neem je dan een stukje gehoorzaamheid mee.

Klinkt als een interessante college toer. Inderdaad mooi dat er een keer een dierenarts zijn kijk erop geeft.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: KNHS College Tour met Christoph Hess bezorgt bezoekers inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:43

Ik was ook aanwezig. Niets nieuws gehoord, maar vond wel dat hij met het laatste paard te lang door ging.
Dat was meer voor zijn ego dan als happy paard de ring verlaten.
De vragen uit het publiek vond ik wel vermakelijk. Hoeveel druk heb je dan op je buitenhand als je de binnenhand naar voren brengt... valt nog wel wat te leren voor een aantal toeschouwers. Hier had hij ook echt geen antwoord op.
Maar zeker goed dat er meer aandacht voor correct rijden komt.