Bokt Community

De pony's van Elegance_. Foto: Elegance_
Ook op Bokt is de terugkeer van de wolf in Nederland een hot issue. In het topic [PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2 worden alle ins en outs besproken en alle nieuwsberichten op VN over de wolf worden gretig door jullie verslonden. Maar hoe is het nou echt om te wonen/leven in een gebied waar ook wolven wonen? Bokker Elegance_ woont in Gelderland, in een gebied waar wolven wonen en vertelt over hoe zij zich hierbij voelt. Bokker Elisa2 vertelde al eerder over haar ervaringen en gedachten omtrent de wolf. Het artikel met haar kun je hier lezen: [VN] Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2.
In welke regio woon je en weet jij hoeveel wolven er bij jou in de omgeving ongeveer wonen?
Ik woon op de Veluwe in Voorthuizen, mijn pony's wonen in Putten. Wij zitten in het leefgebied van de Noordwest Veluwe, hoeveel het er exact zijn durf ik niet te zeggen.
Heb jij zelf al eens de wolven gezien? En zo ja, wat ging er toen door je heen? Helaas al meerdere keren. De eerste keer schrok ik vooral hoe groot ze eigenlijk zijn, daar verkijk je je toch snel op. Wolven kunnen gerust 80 tot 85 cm hoog zijn, dus echt een flinke slag groter dan bijvoorbeeld een herdershond. Ter illustratie: een Duitse herder is 55 tot 65 cm groot, een Mechelse herder gemiddeld 58 tot 62 centimeter.
Weet je ook hoeveel wolvenaanvallen er al zijn geweest bij jou in de regio?
Ja een heel aantal, en we merken dat het er steeds meer worden helaas.
Zijn jouw dieren ook al eens aangevallen?
Gelukkig niet, wel lopen de wolven hier regelmatig langs of door de weide, en zijn mijn pony's hier dan helemaal van slag van..
Heb jij maatregelen genomen om jouw dieren te beschermen tegen de wolf? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Ja wij hadden eerst een paddock paradise voor onze pony's, maar hier zijn wij mee gestopt in verband met de wolf, de pony's gaan nu voor het donker naar binnen en komen pas buiten zodra het licht is. Ook hebben wij camera's hangen, zodat ik de boel op afstand ook in de gaten kan houden.
Hoe voel jij je onder de dreiging van de wolf, als je naar je paarden/pony's gaat of boodschappen doen bijvoorbeeld?
Je bent continue alert. Onderweg let ik nu veel meer op de dieren in de wei, want misschien is hij wel weer op bezoek geweest. Helaas heb ik al 2 keer aangevallen schapen gevonden 's morgens vroeg, en dat is echt geen pretje om te zien.
Ben je meer op je hoede bijvoorbeeld nu je weet dat er bij jullie in de buurt zoveel wolven wonen? Ga je op bepaalde tijdstippen niet meer naar buiten of heb je op een andere manier iets dat jou beangstigt als het op de wolf aan komt?
Jazeker, ik loop 's avonds niet meer graag alleen buiten. En als dit wel moet ben je toch meer op je hoede. Ook met de hond in het bos loop je niet meer op je gemak.
Wat vind je van de huidige maatregelen, zoals wolfwerende hekken enzovoorts? Wat zou je graag zien qua oplossingen tegen de wolvenaanvallen, vanuit de verschillende overheden (Europa, 1e en 2e kamer, provincie Gelderland, de gemeente)?
De wolfwerende hekken vind ik zelf niet voldoende werken, daar heb ik zelf al veel voorbeelden van gezien. Ook kuddebewakingshonden vind ik geen oplossing, want vanuit het buitenland zijn er al heel wat voorbeelden van honden die gedood zijn door wolven. Zelf zou ik graag zien dat ze beheerd gaan worden, ik ben van mening dat Nederland te dichtbevolkt is voor zoveel wolven.
Mensen die voor de wolf zijn praten vaak heel makkelijk dat wij onze dieren beter moeten beschermen, maar kijken niet naar de impact wat het kan hebben als er een wolf alleen maar langsloopt. Een mooi voorbeeld daarvan is mijn oudje, die veilig op stal stond en volledig in paniek raakte omdat er een wolf door de wei liep, die ze kon zien.
Hier staat een filmpje van haar reactie:
https://www.facebook.com/share/p/6YEKx7E7nifXjEBj/
Deze stress is echt geen pretje voor onze paardjes, en ik ben ook erg bang dat ze zich een keer gaat verwonden of gezondheidsklachten krijgt door de stress.
Jij bent beheerder bij de Facebookpagina Geen Wolf. Wat is het doel van deze pagina, wat willen jullie bereiken?
Wij zijn een Facebookgroep en daarnaast hebben wij WhatsApp alert-groepen, waar alle aanvallen en zichtmeldingen worden bijgehouden. Via WhatsApp is dit uit je eigen regio, en op Facebook is dit landelijk. Daarnaast willen we het eerlijke verhaal vertellen over wolven in Nederland, en de naam van onze groep zegt het eigenlijk al: wij willen geen wolf in Nederland.
Hoe weten jullie of de meldingen op jullie Facebookpagina inderdaad kloppen en er geen valse berichten tussen zitten, alleen bedoeld om angst te zaaien?
De meldingen komen over het algemeen via WhatsApp binnen. Voordat mensen bij ons in de app komen, vullen ze een kleine vragenlijst in zodat wij een idee hebben met wie we te maken hebben. Bij twijfel vragen wij altijd door, en halen wij bijvoorbeeld de foto door Google Lens om te kijken of hij niet al eerder geplaatst is.
Afgelopen tijd heeft er een petitie online gestaan, de link stond ook regelmatig in het wolventopic op Bokt. Wat was het doel van deze petitie, wat willen jullie bereiken met het aanbieden ervan aan de regering?
Het doel van deze petitie was om onze zorgen onder de aandacht te brengen, zorgen om onze weide en huisdieren, maar ook onze kinderen. Het zou mooi zijn als deze petitie een zet in de goede richting geeft, zodat de wolf makkelijker beheerd kan gaan worden. Bij het aanbieden op 2 april 2024 hebben we een goed gesprek gehad met Caroline van der Plas (BBB) en Dion Grauss (PVV).