Queen Uniek, van Friesian-Horses, overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14095
Geregistreerd: 20-04-16

Queen Uniek, van Friesian-Horses, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 20:33

Friesian-Horses op Facebook
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Foto: Screenshot Friesian-Horses op Facebook


De merrie Uniek kreeg in 2022 wereldwijde bekendheid doordat ze de zorg voor een pleegveulen op zich nam, nadat haar eigen veulen dood werd geboren. De eerste ontmoeting tussen de twee werd gefilmd, en zelfs gedeeld door "the dodo" op social media.

Gisteravond laat deelde Yvonne van Friesian-Horses het trieste bericht dat Uniek is overleden. Ze schreef op Facebook:

"Ik (Yvonne) heb slecht nieuws.
Op donderdag 4 april 2024 om 14:00 uur werd Queen Uniek onwel, ze had zichtbaar pijn. De dierenarts is met spoed gekomen en heeft haar pijnstillers gegeven. Helaas werd dit na een uur nog niet beter. Mathilde en ik namen Queen Uniek mee naar de paardenkliniek in Wolvega, waar ze verder onderzocht werd.

Daar leek ze er niet veel last van te hebben. Ze deed alsof er niets aan de hand was. Dat is typisch voor een Fries paard. Maar er werd een echo van haar buik gemaakt. Daaruit bleek dat haar buik veel te groot was.

Ze werd opgenomen en zou daar minstens één nacht moeten blijven. Maar 's avonds ging het steeds slechter met haar. De dierenarts belde me op en gaf aan dat ze echt heel veel pijn had. De maagwand was waarschijnlijk gescheurd. Een maagbreuk. Iets wat helaas vaker voorkomt bij Friese Paarden en dat komt omdat er meer inteelt is.

Ik kreeg het advies om haar in te laten slapen, om te voorkomen dat ze verder zou lijden. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik wil niet dat een paard zoveel pijn heeft. Dus hebben ze haar rond 22.00 uur laten inslapen.

Vanochtend ben ik samen met Gea en Rinske naar Queen Uniek gegaan om afscheid van haar te nemen. Ik heb haar laten ophalen door een bedrijf dat paarden cremeert. In Nederland is het verboden om een paard te begraven.

Queen Uniek wordt morgen gecremeerd. Haar as kan ik later ophalen.
Terwijl ik dit typ, zijn we nog geen 24 uur verder, maar ik wil het graag eerst met jullie delen.
Ik zal later een video maken. Daar heb ik nog wat tijd voor nodig.

Verder zijn er nog andere video's gepland. En ik wil de Queen ook zoveel mogelijk laten zien, zoals ik altijd doe...

Maar ik, Bauke, Rein & Teije zullen haar zo missen!!! En zeker ook Baas Rein, de Stal H- en Stal G-mensen en de YouTube-kudde!!!

Want Queen Uniek betekende heel veel voor iedereen!!! Ze was bijzonder en dat is ze nog steeds!
Bedankt voor alles Queen Uniek! Ik ben zo blij dat Belle er is.... En ik ben blij dat Queen Uniek haar eigen veulen heeft kunnen zien met Coralle!

We zullen je nooit vergeten Queen Uniek!!!
Liefs Yvonne"



Gerelateerde artikelen:

Avalanche

Berichten: 16051
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Queen Uniek, van Friesian-Horses, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:50

Och, wat vreselijk. Wat naar voor Yvonne.

jacqdh
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:07

Wat vrezelijk, heel veel sterkte, wat is het toch een rot ziekte.Wij zijn onze ruin eraan kwijt geraakt, wat een verdriet

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Queen Uniek, van Friesian-Horses, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:54

Gisteren bij toeval ontdekt toen ik op youtube haar nieuwste filmpje bekeek en daar reageerde iemand op het inslapen van Uniek.

Ik ben haar kanaal aan het volgen door dat ik een tijdje geleden per toeval op dat filmpje van Queen Uniek en Rising Star.

Ben zelf ook een paard verloren aan een maagruptuur en dat is verschikkelijk pijnlijk voor de dieren.