HEA! Eigenwijs paard Floris

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14094
Geregistreerd: 20-04-16

HEA! Eigenwijs paard Floris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 19:17

Omroep Fryslan
Algemeen

Afbeelding
IJslands paard. Foto: Maureen Stegeman Fotografie


In de manege van Franeker is een wedstrijd met IJslandse paarden. Emma Faber uit Tjerkgaast doet vandaag met die wedstrijd mee, samen met haar eigenwijze paard Floris. Ze doen verschillende proeven en dat gaat ze goed af.

Het IJslandse paard is een ras dat langzaam populairder wordt, vooral in het zuiden en in Duitsland. Ook bij ons zijn er steeds meer liefhebbers. Deze IJslandse paarden hebben als extra gang de tölt en de telgang. De jury let specifiek op de meerdere gangen en hoe ze die uitvoeren.
Floris is een paard met speciale gebruiksaanwijzing, want die wil wel eens koppig zijn. Emma kan er goed mee omgaan en ze vallen deze wedstrijd ook nog in de prijzen.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: HEA! Eigenwijs paard Floris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:35

Ik hou van IJslanders maar ik zie niet in waarom dit voorpagina nieuws is. Wat is hier zo bijzonder aan?

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:11

Dreamboy schreef:
Ik hou van IJslanders maar ik zie niet in waarom dit voorpagina nieuws is. Wat is hier zo bijzonder aan?


Omdat het een regionale omroep gehaald heeft.
En die regionale omroep vindt het nieuws, omdat er zomaar een Friezin op iets anders dan een Fries paard rijdt :))

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:17

Ik vind het een leuk filmpje om te zien :D

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:36

Ibbel schreef:
Dreamboy schreef:
Ik hou van IJslanders maar ik zie niet in waarom dit voorpagina nieuws is. Wat is hier zo bijzonder aan?


Omdat het een regionale omroep gehaald heeft.
En die regionale omroep vindt het nieuws, omdat er zomaar een Friezin op iets anders dan een Fries paard rijdt :))


Er zijn toch zat friezinnen die op andere rassen rijden? Filmpje is wel leuk hoor.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:11

[quote="Ibbel”]
Omdat het een regionale omroep gehaald heeft.
En die regionale omroep vindt het nieuws, omdat er zomaar een Friezin op iets anders dan een Fries paard rijdt :))[/quote]

HEA! is een regionaal tv programma dat niet zozeer nieuws brengt, maar meer dagdagelijkse dingen in Friesland in het licht zet. Beetje zoals ‘man bijt hond’ vroeger was. Dus nieuws is het niet echt te noemen nee… Maar het gaat over paarden dus komt het blijkbaar op bokt :D

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:55

Dreamboy schreef:
Ik hou van IJslanders maar ik zie niet in waarom dit voorpagina nieuws is. Wat is hier zo bijzonder aan?

Zie het wat ruimer. Die wedstrijd is georganiseerd door Anne-Jet. Aangezien dat meisje in het nieuwsbericht in Tjerkgaast woont vermoed ik dat ze bij Anne-Jet lest (is namelijk een kwartiertje rijden, met de trailer misschien 20 minuten) en daar mogelijk ook haar paard gekocht heeft. Het is inderdaad geen wereldnieuws dat het een VIT-trainer lukt om een steeds groter bereik voor de IJslandersport te creëren in (Zuidwest) Friesland maar het is wel erg leuk dat ze in de loop der jaren zo veel mensen enthousiast heeft gekregen dat ze nu een wedstrijd kan organiseren (en nee niet alleen voor de mensen die via haar in de sport zijn gekomen). Dat vind ik een leuk succes voor iemand die hard werkt voor de sport en zo'n succes is best het vermelden waard.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: HEA! Eigenwijs paard Floris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:47

En wie is Anne-Jet?

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:48

Anne-Jet is een VIT-trainer en meestal is zij ook een vaste waarde in de Nederlandse equipe. Zij is de blonde dame die je ook in het filmpje ziet.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:55

Koper schreef:
Anne-Jet is een VIT-trainer en meestal is zij ook een vaste waarde in de Nederlandse equipe. Zij is de blonde dame die je ook in het filmpje ziet.

Ah oke. Dank je wel.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: HEA! Eigenwijs paard Floris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:29

Ik vindt het best bijzonder dat een 10 jarige dit kan en doet.