Mijn dierenarts (Merel Dierks van dierenkliniek Dennenoord) heeft 50 pleegmerries die elk jaar ingezet worden voor moederloze veulens (of voor veulens waarvan de moeder om een of andere reden niet voor hun veulen kunnen zorgen). De pleegmerries hebben al ooit al een veulen gehad en zijn bijna allemaal merries met een blijvende blessure. Bij de merries wordt de melkproductie op gang gebracht en elke dag worden de merries gemolken, tot ze een veulen adopteren. Ze zorgen dat ze altijd 5 merries klaar hebben, dus het is niet zo dat bij alle 50 merries op hetzelfde moment de melkproductie op gang gebracht wordt. Op het moment dat er een veulen aangemeld wordt krijgt de merrie een half uur van te voren een injectie met oxytocine. Het koppelen van merrie en veulen verloopt eigenlijk altijd zonder problemen. De pleegmerrie en je veulen neem je na een paar dagen mee naar huis, de merrie huur je als het ware voor een half jaar en is dan ook jouw verantwoordelijkheid.
Ik heb zelf (helaas) ook een pleegmerrie nodig gehad voor mijn veulen en was daar heel erg tevreden over. Het was een lieve ervaren merrie en een hele goede moeder voor mijn veulen. Ik heb nog een filmpje van het koppelen. Mijn veulen was net 1 dag oud en dronk binnen een minuut bij de pleegmerrie. Hier het filmpje (even naar het begin schuiven/scrollen want volgens mij begint het filmpje halverwege):
https://www.youtube.com/watch?v=AXfDpNm9A6E&t=25s
Mijn veulen was helemaal gelukkig met zijn pleegmoeder
.