Gemeente plant zwembad op plaats paardenwei, ruiters in verweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26328
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Gemeente plant zwembad op plaats paardenwei, ruiters in verweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 17:17

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een paard in een wei, dit is niet bij genoemde manege. Foto: Marlies Trap Fotografie


Manege en pensionstal Die Flardingha Ruiters uit Vlaardingen bestaat binnenkort 75 jaar, maar ze vrezen voor hun toekomst. Het zwembad in deze plaats is op en heeft nieuwbouw nodig, net als de atletiekbaan. In de gemeenteraad is nu het plan voorgelegd om deze te bouwen op de plek waar nu nog de paardenwei van de manege ligt. Ook het terrein van de Radio Modelvliegvereniging Vlaardingen (RMVV) is in beeld als optie voor het nieuwe zwembad. Wethouder Arnoud Proos (ChristenUnie-SGP) van de Gemeente Vlaardingen bracht op 20 maart 2024 beide opties in bij de gemeenteraad. Insprekers mochten ook hun visie hierop geven.

Het huidige zwembad in de gemeente, de Kulk, is 25 jaar oud en aan vervanging toe. De huidige atletiekbaan van vereniging AV Fortuna verzakt steeds vaker en op steeds meer plekken en is ook toe aan een nieuwe plek. Maar waar verhuis je deze heen? De gemeente startte hiervoor een locatieonderzoek. Daar kwamen twee plekken uit: het terrein van de RMVV en de paardenwei van Die Flardingha Ruiters. Het veld van RMVV wordt gezien als een prima optie voor de atletiekvereniging, boven de naastgelegen gemeentewerf. Voor het zwembad werd geen locatie gevonden. Vanuit het adviesbureau werd wel de voorkeur uitgesproken om het zwembad te bouwen op de plaats van de huidige atletiekbaan, maar volgens de gemeente is dat geen optie. De omgeving zou niet toegerust zijn op en toenemende verkeersdrukte en hier moet de grond ook voor vele miljoenen gesaneerd worden. De beoogde plek aan de Vaardingervaart zou eveneens geen optie zijn, ook daar moet de grond gesaneerd worden. Toen kwam het terrein van de manege in beeld, aan de rand van de Broekpolder. Dit zou volgens de manege het enige stuk grond zijn dat niet is opgespoten met giftig havenslib.

Bij Die Flardingha Ruiters kijken ze intussen met grote zorgen naar de plannen van de gemeente. Het weiland is immers heel belangrijk voor het welzijn van de paarden. “Het weiland is van essentieel belang om de paarden voldoende vrije beweging te bieden, op het eigen erf is daar geen ruimte voor. De paarden kunnen niet de hele dag op stal staan”, zo vertelt Debora Evers-Wiersma namens het bestuur aan de krant PZC. Bij de manege staan nu 95 paarden en pony’s, daarvan zijn 17 van de manege zelf. Deze worden gebruikt in de lessen. De andere 78 zijn eigendom van hun leden. De gemeente stelt dat de paarden straks in de nabijheid van het zwembad naar buiten kunnen, maar de ruiters zien dat niet als een geschikte optie. Volgens hen is er geen ander geschikt perceel te vinden en is dat ook qua veiligheid voor mens en dier niet wenselijk. Zij vrezen ook dat een hoop leden hun paarden gaan verhuizen, als de dieren niet meer naar buiten kunnen. Dit kan er voor zorgen dat de manege flink in de financiële problemen komt. De vereniging hoopt dat de gemeenteraad uiteindelijk gaat kiezen voor een ander alternatief.

Vermoedelijk zal de wethouder op 6 juni 2024 aan gemeenteraad vragen om een budget van €100.000 à €150.000, bestemd voor verder onderzoek naar het betreffende weiland (voor de bouw van het zwembad) en de locatie van de RMVV (voor de bouw van de atletiekbaan). Indien de politiek vóór stemt, zal het aanvullende onderzoek een jaar in beslag nemen. Wethouder Proost vertelt voor de camera van regionale zender Twee dat de puzzel best ingewikkeld is en de paarden daar ook zeker niet weg hoeven:


Bij de manege zijn ze daar niet gerust op, zij hebben intussen een petitie in het leven geroepen. Hierbij leggen ze uit waarom die wei zo belangrijk voor hen is: “Onze vereniging, die dit jaar haar 75 jarig bestaan viert, huurt en onderhoudt dit weiland al meer dan 50 jaar. Ondanks dat, komt ons weiland helaas, voor de projectleider, als beste locatie uit de bus. De reden hiervan is het feit dat ons weiland de enige grond in de Broekpolder is die niet is opgespoten met giftig havenslib.

Ongeveer 95 paarden staan ieder jaar vanaf april tot oktober op dit weiland. De gemeente heeft er kennelijk geen moeite mee dat al deze paarden wellicht dus niet meer naar buiten kunnen.

Dit is voor de paarden van grote waarde, zodat zij met soortgenoten in kuddeverband sociaal contact kunnen leggen, aan hun vrije beweging komen en kunnen grazen. Helaas staat het dierenwelzijn bij de Vlaardingse gemeenteraad niet hoog in het vaandel. Daarnaast zullen vele paarden eigenaren opzoek gaan naar een andere stal voor hun paard, waar zij wel naar buiten kunnen. Dat zal de vereniging in grote financiële problemen brengen.

Het mag en kan niet gebeuren dat al deze dieren en hun gezondheid moeten lijden onder de plannen van de gemeente! Hiermee verliest de Broekpolder ook nog eens het laatste stukje gezonde grond en wordt dit prachtige natuurgebied straks weer een stukje kleiner!”



Gebruikte bronnen:

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:28

"Daarnaast zullen vele paarden eigenaren opzoek gaan naar een andere stal voor hun paard, waar zij wel naar buiten kunnen."

Dat wordt daar in de omgeving sowieso dan al heel moeilijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Gemeente plant zwembad op plaats paardenwei, ruiters in verweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:43

Maar 25 jaar oud en al afgeschreven? Dat voelt echt heel erg snel?

Wel naar voor de manege dat net hun terrein als vervanging moet gaan dienen omdat dat stukje wel schoon is.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Gemeente plant zwembad op plaats paardenwei, ruiters in verweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:40


Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:04

Ik ken de manege vrij goed. We startten daar in het verleden wel eens een wedstrijd. Een sympatieke stal en ik hoop ook echt dat de gemeente voor de paarden kiest! Dus ik heb de petitie ook getekend.
Ik woon in Den Haag en sta met mijn paarden in Woubrugge, bij Hoogmade in de buurt van Schiphol. 40 autominuten rijden van mijn huis.
Dat heb ik ervoor over omdat mijn paarden dan weidegang hebben. Naast ruime stallen en goede bodems om op te trainen. In de omgeving van Den Haag is dat helaas niet te vinden. Stallen die nog een beetje buitenruimte hebben staan overvol. Dat zou ik graag veranderd zien. Maar helaas gaat alle ruimte naar wonen en bedrijvigheid ten koste van leefbaarheid, recreatie, sport. In de sport komt bij de gemeente(raad) voetbal altijd eerst dan alle andere teamsporten en ruimte voor paardensport achteraan.