Haike Blaauw: "Dierwaardige paardenhouderij gaat ons allen aan"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Haike Blaauw: "Dierwaardige paardenhouderij gaat ons allen aan"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 19:43

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Of we het nu leuk vinden of niet, de discussie over aan welke voorwaarden voldaan moet worden om op een dierwaardige wijze vee te houden staat wederom op de agenda bij de Tweede Kamer. Dit keer kwamen de parlementariërs niet tot een besluit over dit onderwerp. Dat heeft niet alleen te maken met de nieuwe samenstelling van het parlement, maar ook met de complexiteit van het onderwerp. Eerder is een onuitvoerbare toevoeging gedaan aan het wetsartikel over dit onderwerp, nu trachten een aantal partijen om dit te repareren en een wet te maken die wel uitvoerbaar is.

Samen met de Sectorraad Paarden proberen we de belangen van de hippische sector bij dit dossier goed te verdedigen maar dat betekent niet dat we ervan uit kunnen gaan dat er niets zal veranderen. De manier waarop de samenleving naar het houden van dieren kijkt, is al lange tijd aan verandering onderhevig. Daar moeten we op inspelen om relevant te blijven.

Investeren in toekomstbestendige oplossingen
Om die reden hebben we ook ons kwaliteitsbeleid in 2021 aangepast en zijn al veel bedrijven druk bezig om verdere verbeteringen aan te brengen en te investeren in toekomstbestendige oplossingen. Het is mooi om te zien dat er in het hele land hard gewerkt wordt om bedrijven up to date te houden en te moderniseren, daar waar nodig. Voor een aantal maatregelen zijn zelfs aantrekkelijke subsidies beschikbaar. We hebben daar op onze website meer informatie over.

Deze inspanningen hebben als bijkomend voordeel dat wanneer je het bedrijf ooit wil verkopen, een koper eenvoudiger te vinden is en het bedrijf makkelijker te financieren is omdat het toekomstbestendig is.

Niks doen is geen optie
Eén ding is zeker: niks doen is geen optie, want dat worden we door de samenleving ingehaald. We moeten kritisch zijn op onze eigen bedrijfsvoering, mogelijkheden om te verbeteren benutten en vol gas door met innoveren. Wij komen, samen met de andere partijen uit de SRP, op voor de belangen van hippische ondernemers. Maar laten we vooral ook samen de discussie aangaan hoe we onze hippische bedrijven en de manier waarop we paarden houden steeds kunnen blijven ontwikkelen.

We spreken elkaar vast tijdens een van de komende regiobijeenkomsten, waar we hierover met elkaar van gedachte kunnen wisselen. Mocht je eerder hierover willen praten dan is het FNRS-team bereikbaar. Uiteraard ben ik ook persoonlijk bereikbaar en ga ik graag het gesprek met jullie aan.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Haike Blaauw: "Dierwaardige paardenhouderij gaat ons allen aan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:45

Beetje een vaag verhaal als je verder het nieuws niet zo volgt (en als je pas onderaan leest wie de 'we' is in het artikel).
Bij de originele column wordt wel gelinkt naar meer info, trouwens. Ook wel goed om te weten (wat ik niet wist) is dat Haike Blauw directeur is van de FNRS.

https://www.fnrs.nl/columns/2940-dierwa ... -allen-aan

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Haike Blaauw: "Dierwaardige paardenhouderij gaat ons allen aan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 05:52

Misschien dan een stoppen met sterren uit te delen voor mensenluxe meneer blaauw? Waar het voor paarden een hel is hebben bedrijven toch veel sterren... hun leven bestaat uit stal en lessen lopen. En oja soms een half uurtje ergens los.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:29

Meneer Blaauw is nogal...hoe zeg ik dit fatsoenlijk... Hypocriet.
sterren uitdelen alsof het snoepgoed is maar als er later naar gevraagd word zijn handen wassen in onschuld. Zogenaamd opkomen voor de belangen van hippische ondernemers, nou daar hebben ik en velen met mij toch wel andere mening over.
Bovendien als je een bedrijf vijf sterren kan geven waar de paarden maar een half uur per dag loskomen en er geen weiland oid is, ben je mijn steun sowieso al kwijt. De boodschap zelf is niet verkeerd maar in dit geval shoot ik wel de Messenger.
Eerst kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt Haike.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Haike Blaauw: "Dierwaardige paardenhouderij gaat ons allen aan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:55

De tweede kamer deed toch al onderzoek naar paardenwelzijn? Is dat onderzoek nog niet afgerond?

De boodschap is goed, maar inderdaad..FNRS mag wel even kijken naar hun sterrensysteem en hoe dat aansluit bij het welzijn van PAARDEN.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Haike Blaauw: "Dierwaardige paardenhouderij gaat ons allen aan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:46

En kijk gelijk ook even naar de impact van de wolf op paardenwelzijn. Veel paarden worden weer opgestald vanwege angst voor de wolf.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:23

Ik gun de heer Blaauw eeuwigdurende jeuk en te korte armpjes om te krabben.
Zelf sterren uitdelen aan bedrijven die het qua welzijn echt niet op orde hebben maar je 'hippische ondernemers bijstaan' waar de paarden wél iedere dag in de wei komen en een loopstal of box hebben met veel sociaal contact, onbeperkt ruwvoer en voldoende rust is teveel gevraagd, sterker nog die val je en publique keihard af en dan met dit statement komen.. goed verhaal. Lekker kort ook.