Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26325
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 14:38

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Ruiters van ruiterkorps 'Jan von Werth' tijdens een Rosenmontagoptocht in Keulen in 2006.
Foto: Rolf Hahn/Wikimedia Commons


Vier weken geleden, op 12 februari, was het Rosenmontag. Dit is het hoogtepunt van het carnaval in Duitsland en vindt plaats op de maandag voor Aswoensdag. In Keulen was er die dag een grote optocht, waarin ook paarden meeliepen. Drie van deze dieren waren onder invloed van pijnstillers, zo blijkt uit de uitslagen van bloedproeven.

Om de paarden tijdens de optocht te beschermen, zijn in Keulen de dieren voor aanvang onderzocht. Bij een aantal dieren werd ook een bloedproef afgenomen. In totaal liepen er 234 paarden mee, bij 40 van hen werd bloed afgenomen. Bij drie paarden werden er pijnstillers in het bloed aangetroffen, dit was niet toegestaan bij de optocht. Het is nog niet duidelijk of er sprake is van doping, dat wordt nog onderzocht. "Tegen de paardeneigenaren zal een strafproces worden aangespannen. Het festivalcomité is op de hoogte gebracht", zo liet een woordvoerster van de stad weten aan T-online. Die site sprak ook met een woordvoerster van het festivalcomité. Zij laat weten: "voor zover wij op dit moment weten, was er geen enkel monster dat kalmeringsmiddelen bevatte. De stad onderzoekt momenteel echter de medische redenen voor de pijnstillers die in drie monsters zijn aangetroffen en wanneer deze middelen zijn verstrekt. Afhankelijk daarvan zullen we zien wat de mogelijke gevolgen zijn."

De eigenaren van deze drie paarden zullen uitleg moeten komen geven tijdens een hoorzitting. Vervolgens zal beoordeeld worden of het toedienen van de pijnstillers onder de noemer ‘doping’ valt. Volgens een woordvoerder van de stad wordt er al een gerechtelijke procedure aangespannen tegen de eigenaren.

Voor dierenbeschermers is dit natuurlijk koren op de molen. Het onderwerp ‘het gebruik van paarden tijdens carnaval’ is al jaren een punt van discussie. Veel mensen, waaronder verantwoordelijken voor deze optocht, vinden dat dit gewoon hoort bij de tradities. Dierenbeschermers zijn er echter fel op tegen en roepen op tot een algeheel verbod op paarden bij optochten. Dit geval roept nu nieuwe vragen op over de beschermende maatregelen en regels voor dieren in carnavalsoptochten. PETA is daar één van en doet dat "omdat luide muziek, rondvliegende snoepjes en brullende narren de gevoelige dieren onder constante stress kunnen zetten." Zij riepen dan ook alle feestvierders op Rosenmontag op om op hun mobiele telefoon een symbolische rode kaart te tonen op het moment dat er een paard passeerde.

De optocht in Keulen is de grootste van heel Duitsland. Het festivalcomité laat weten dat er dit jaar zo’n 11.500 mensen meededen en er werd rond de 300 kilogram snoep rondgestrooid. Er wordt geschat dat zo’n 1,5 miljoen mensen langs de kant hebben staan kijken.


Gebruikte bronnen:

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:23

Oké hoe helpt een pijnstiller tegen stress van harde muziek en veel mensen?

Ik ben niet voor paarden in dit soort optochten maar dat ter zijde. Dan nog snap ik de link niet.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:43

Die link is er ook niet. Maar door de pijnstillers zou je een kreupel paard toch mee kunnen laten lopen, dat lijkt me toch ook niet wenselijk.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:43

pluisje88 schreef:
Oké hoe helpt een pijnstiller tegen stress van harde muziek en veel mensen?

Ik ben niet voor paarden in dit soort optochten maar dat ter zijde. Dan nog snap ik de link niet.


Daar gaat het niet om natuurlijk. Paard krijgt pijnstiller omdat-ie pijn heeft. Wat voor pijn maakt in feite ook niet uit, paard met pijn laat je thuis. Dat een eigenaar een paard pijnstillers geeft zodat het wel mee kan, betekent dat eigenaar die optocht meerijden belangrijker vindt dan het welzijn van het paard. En daar reageren dierenbeschermingsorganisaties op.

En terecht.
3 paarden in een steekproef van 40 uit een totaal van bijna 240. Even doorrekenen zegt dan dat er bijna 20 paarden met door pijnstillers verdoezelde pijn zouden kunnen hebben meegelopen.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:50

Eens. Maar Peta heeft het over constante stress door geluid, mensen ect. Volgens mij zijn er twee verschillende onderwerpen in 1 artikel gepropt dan… maar inderdaad ik zie niet in waarom je een paard pijnstillers zou geven om hem perse met een optocht mee te laten lopen. Lekker belangrijk… dus dat mogen ze inderdaad knetter hard aanpakken
Toch vind ik het een bijzonder artikel.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:51

Het ligt wel aan welke pijnstillers en in wat voor een mate voor wat voor een probleem.

De link met pijnstilling en stress is er inderdaad niet, maar laat ze eerst maar even nog wat meer onderzoek doen voor er grote uitspraken gedaan worden.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:54

Opvallend bericht, zeker omdat het daadwerkelijk om pijnstilling gaat en niet om een sedatiemiddel. Niet dat ik dat laatste wel zou goedkeuren, maar het lijkt me iets logischer ie zo’n drukke omgeving. Bewust pijn verdoezelen vind ik nóg heftiger.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:56

PETA heeft vooraf al lopen ageren. Anders kan je niet vragen om een 'rode kaart' te tonen op je telefoon. Dat wordt nu gewoon weer even in de herinnering geroepen. Dat meerijden met pijnstillers gezien de protesten vooraf van PETA niet alleen onethisch is maar ook gewoon stom (vanuit de organisatie gezien)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:57

Het zijn recreatiepaarden.
Hoeveel recreatiepaarden staan standaard op bijv. duivelsklauw vanwege artrose of spat?
Heul veel :j

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:59

Sizzle schreef:
Het zijn recreatiepaarden.
Hoeveel recreatiepaarden staan standaard op bijv. duivelsklauw vanwege artrose of spat?
Heul veel :j


Nou dat was ook mijn idee dus.. :o

Kun je ze wel zonder pijnstilling stil zetten..maar rust roest en dan gaat de artrose alleen maar nog harder achteruit.

Oftewel, laat ze eerst maar goed onderzoeken voordat er grote uitspraken gedaan worden zodat het in de juiste context geplaatst kan worden.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:02

Nou, het zou echt niet in mijn hoofd opkomen om met een paard dat standaard pijnstilling nodig heeft in een optocht mee te rijden. Dat is toch wat anders dan beweging geven omdat "rust roest".

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:11

Ja goed, dat zou ik zelf ook niet snel doen bij een paard die artrose in de benen heeft.

Maar ook dit is nog puur speculatie natuurlijk..kan ook wel artrose in een ander lichaamsdeel zijn waar het paard verder totaal geen last van heeft. We weten het niet, dus is het ook lastig om te oordelen op basis van wat vage informatie.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:17

Als ik het goed heb is het een tocht van 7 km. In combinatie met niet in eigen tempo kunnen lopen, veel lawaai en gedoe en dan blijkbaar paarden die pijnstilling nodig hebben... Ja, dat vind ik schandalig.


Voor een gezond paard is het niks en ga je met je paard met artrose zo'n afstand door het bos oid, oke.. Maar in een optocht, echt niet netjes naar je dier.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:28

Pijnstilling en stress zijn twee totaal verschillende zaken natuurlijk.

Veel paarden zouden enorme stress hebben van zo'n optocht en moet je echt niet meenemen natuurlijk. Maar dat zullen ze ook wel laten merken, waardoor het niet eens lukt om zo'n tocht er mee te rijden. Andere paarden doet het weinig, en ik geloof zelfs dat er paarden zijn die zoiets leuk vinden. Dat merk je toch aan die paarden.

Wij gingen vroeger met de ponyclub Sinterklaas inhalen in Eindhoven. Hartstikke leuk, ging altijd goed. De hele stad vol muziek en mensen. Liepen ze zo tussendoor.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:32

Nounou wat een schande...een pijnstilling bij een paard. :roll:
Net of wij nooit eens een paracetamol of ibu pakken om weer door te gaan.
Vind dit echt drama om niks!
Zoals hierboven al vermeld, duivelsklauw maybe...
En 7 km?? Laat me niet lachen, dat is een klein uur wandelen!

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:44

Dat is ook helemaal waar Popstra!

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:52

En waar ligt die grens volgens jullie dan bij dieren die met pijnstilling nog wel lopen?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:55

Wat een ophef weer nog voordat er om uitleg is gevraagd.

Hoeveel mensen functioneren er wel niet op een paracetamolletje of meer. Gut het leven is niet voorbij zodra je pijnstillers neemt.

Wilgentakken, duivelsklauw geven ongetwijfeld uitslag. En rust roest dus om dan alles in het leven van zo’n paard maar af te schrijven.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:59

Is het bewust gegeven voor die dag om te verdoezelen, of is het een onderhoudsdosis bij een paard dat zo nog lekker wat recreatief kan wandelen. Want 7 kilometer is natuurlijk niks.

Dus ja mag wel wat meer info komen dan alleen maar Peta geschreeuw

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 04:40

Ik moest ook gelijk denken aan wilgentakken die positief kunnen testen. Inderdaad vreemd bericht.

Liebe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:06

Dat was wel wat meer dan 300kg.

Ik zat in Düsseldorf. Daar zijn bijna geen paarden meer in de optocht. En achter het handjevol paarden wat er was reed een paardenambulance. Dat leek goed geregeld.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:52

Popstra schreef:
Nounou wat een schande...een pijnstilling bij een paard. :roll:
Net of wij nooit eens een paracetamol of ibu pakken om weer door te gaan.
Vind dit echt drama om niks!
Zoals hierboven al vermeld, duivelsklauw maybe...
En 7 km?? Laat me niet lachen, dat is een klein uur wandelen!


Waar het om gaat, is dat er vooraf al stennis is geschopt door Peta.
Dan worden er (aangekondigde?) bloedproeven gedaan door de organisatie - dat gebeurt ook niet voor de lol, maar zal juist ingesteld zijn om Peta de mond te kunnen snoeren.

En dan vind je geen kalmeringsmiddelen maar pijnstillers.

Gevolg: je bent als organisatie knap pissig. Je wordt belaagd door Peta, en je deelnemers zijn zo stom om met paarden op pijnstillers mee te rijden.

Dát is samengevat de teneur van het artikel.

Dat een recreatieruiter zich misschien niet realiseert dan wilgenbast of duivelsklauw naar boven komt in een bloedonderzoek, is een ander verhaal.
En dat die middelen voor iets onschuldigs gegeven zullen zijn, maakt voor Peta geen barst uit.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:55

Ja, die bloedproeven zijn koren op de molen van Peta. Ongelofelijk dom van de deelnemers, je weet dat je al onder een vergrootglas ligt. Als er bij een gemiddelde drafkoersdag 3 paarden met pijnstillers gevonden zouden worden zou de sport al afgeserveerd geweest zijn, maar bij een optocht is het ineens OK ?!?!?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:59

Ik denk dat de deelnemers het zich niet gerealiseerd hebben. En dat de organisatie zich ook niet heeft gerealiseerd dat recreatieruiters nogal eens (veel/onnodige) supplementen geven die ongewenste uitkomsten kunnen geven bij bloedonderzoek.

Dus de organisatie is 'not amused' maar had ook betere voorlichting kunnen geven. Juist omdat ze onder een vergrootglas liggen.
Of gewoon stoppen met dit soort dingen - maar dan geef je Peta gelijk :D

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Paarden onder invloed van pijnstillers tijdens optocht Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:03

Zal ongetwijfeld ook een kolieker tussen hebben gezeten, die een aantal dagen daarvoor was behandeld en nu gewoon weer fit was. Ik vind aantal overigens ook hoog.
PETA "draaft" wel vaker door. Denk aan het draaimolen verhaal. Ze hebben hier echter wel een punt. Alleen dit soort clubs stopt niet en zijn van alle realiteitszin verstoken.