Paardenhouder maakt zich zorgen over gif in sloot bij vliegbasis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenhouder maakt zich zorgen over gif in sloot bij vliegbasis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 18:32

Omrop Fryslân
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


De Jelsumer Feart bij de Leeuwarder vliegbasis is mogelijk niet alleen gevaarlijk voor mensen, maar ook voor dieren. Eerder waarschuwde de GGD al om het water uit de vaart niet te gebruiken, omdat er zeer hoge concentraties gifstoffen in zitten. Nu komen er adviezen bij voor huisdieren. Die kunnen beter niet in het water zwemmen, en ze mogen het water ook niet drinken.
"Ik vind het een ramp", zegt Anneke Kuipers. Ze heeft een stal met paarden, en die drinken uit de vaart. Al 30 jaar. "Ik ben heel bang, want er zitten stoffen in die de lever aantasten, en de nieren."

Een waterleiding is er niet. En dus maakt mevrouw Kuipers zich grote zorgen. "Ik hoorde het vorige week. Toen kwamen er twee van het waterschap. Ik schrok me dood, ik wist niet hoe ik het moest hebben." Nu krijgt ze water van het waterschap. Dat wordt aangeleverd in grote tanks.

Risico's
De risico's voor de gezondheid zijn nog niet precies bekend. Daarom adviseert de Friese GGD nog steeds om niet in de vaart te zwemmen, vis uit de vaart niet te eten, en het water niet te gebruiken om de groentetuin te besproeien.
In de vaart zijn verhoogde concentraties PFOS aangetroffen. Op sommige plekken wordt de norm meer dan 600 keer overschreden.

PFOS, ook wel perfluoroctaansulfonaten, zijn chemische stoffen die onder de familie van de PFAS (poli en perfluoralkylstoffen) vallen. PFOS stoten water, vet en vuil af. Dat is handig voor producten als schoonmaakmiddelen, regenjassen of anti-aanbakpannen.

Met de gemeente Leeuwarden en de GGD onderzoekt het waterschap op dit moment hoe groot het gebied is waar de PFOS zich heeft verspreid, en waar de bron kan liggen.

Afvoerput van de vliegbasis
Sommige omwonenden weten dat al. De vliegbasis ligt vlakbij. En de vaart is het afvoerputje.
"Het is de afwatering van alle putten van de vliegbasis", zegt Sytze Jansma. Hij woont al meer dan 60 jaar aan de vaart. "Alle regenwater, alle putten, alles wat wegspoelt, dat komt in dit kanaal. Daarom hebben ze het gegraven. Het is een kanaal voor de afvoer van de vliegbasis."

Volgens het waterschap zijn er veel omwonenden die vragen hebben over de risico's van PFOS voor dieren. De GGD kon daar eerder niets over zeggen. Deze organisatie gaat alleen risico's voor mensen.
De GGD had advies gevraagd aan de Gezondheidsdienst voor Dieren. Die zegt dat er nog veel onduidelijk is over de gevolgen die PFOS kan hebben voor dieren. Daarom is het advies om het contact met het water zoveel mogelijk te beperken.

Paarden
Mevrouw Kuipers heeft het er druk mee. Haar paarden durft ze het water niet meer te geven, ook al drinken ze er al 30 jaar van. "Nu moet ik met emmers sjouwen", zegt mevrouw Kuipers. "Dat is een behoorlijke klus, vooral als de paarden drachtig zijn. Ze drinken wel 30 liter per dag."
Aan de paarden zelf is niets te merken. "Mijn paarden waren nooit ziek. Nu ook niet. Maar ik ben wel bang. Want hoe lang duurt dit?"

Mensen die vragen hebben over de gezondheid van de dieren, wordt aangeraden om contact op te nemen met de eigen dierenarts.

Ministerie van Defensie
Na vragen van Omrop Fryslân laat het ministerie van Defensie weten dat er op de vliegbasis 'voor zover bekend' op dit moment geen producten worden gebruikt waar PFOS in zit. "Uitsluiten dat er middelen met PFOS worden gebruikt, kan Defensie echter niet. Leveranciers van producten weten soms zelf niet of producten PFOS bevatten."

"Wat betreft PFAS worden voor zover bekend 14 producten die PFAS bevatten op de vliegbasis Leeuwarden gebruikt. Dit gaat om smeermiddelen, koudemiddelen en blusschuim. Op de vliegbasis wordt op dit moment een plan opgesteld om de waterstromen in relatie tot PFAS inzichtelijk te maken."

Op de website van Omrop Fryslân is een filmpje te zien.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:24


paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paardenhouder maakt zich zorgen over gif in sloot bij vliegbasis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:17

We beginnen de prijs te betalen voor onze vooruitgang…