Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 19:44

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Douglas Lindelöw, hier met Casquo Blue. Foto: © FEI/Richard Juillart


Verschillende - voormalige - grooms hebben de Zweedse springruiter Douglas Lindelöw beschuldigd van dierenmishandeling. Dat nieuws maakt het Zweedse blad Sportbladet bekend. Hoewel de ruiter zijn naam niet vermeld wordt, bevestigen verschillende bronnen dat het wel degelijk over de zilveren EK-medaille-winnaar van 2017 gaat. Ondertussen heeft de Zweedse federatie de ruiter tijdelijk geschorst tot het onderzoek is afgelopen.

Vijf grooms hebben een dossier opgesteld tegen de ruiter. Daarbij hebben ze foto's en video's als (zogenaamd) bewijs. Deze zouden aantonen dat de springruiter moeite heeft om zijn frustraties en boosheid te controleren, en dat vaak afreageerde op de paarden. Lindelöw zou verder de paarden zwaar afstraffen als de resultaten ondermaats waren. Zo zou Lindelöw ooit een hamer op de rug van een paard gesmeten hebben omdat het niet bleef stilstaan. "Gelukkig hield het paard er geen zware verwonding aan over, maar dit is ongehoord", vertelt groom Anna.

Geen overtreding op de wetgeving
In een interview vertelt Lindelöw aan Sportbladet dat hij de Zweedse wetgeving inzake dierenwelzijn op geen enkel moment heeft overtreden. "In de voorbije jaren heeft geen enkele instantie klachten ontvangen over het vermoedelijk afstraffen van paarden. Bovendien worden mijn paarden uitermate goed verzorgd en krijgen ze wel degelijk voldoende eten."

Ondertussen heeft de Zweedse federatie de ruiter - die niet bij naam wordt genoemd - geschorst. "De Zweedse federatie heeft een klacht ingediend tegen deze persoon en hem verboden deel te nemen aan internationale en nationale wedstrijden. Onze sport staat in het teken van het paard en paardenliefde is wat telt! Alle acties die in strijd zijn met die gedachte moeten afgestraft worden."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:01

Alweer |( !

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:21

Dieptriest. Wellicht komt er meer bovendrijven nu dit bekend is geworden.
Als je even googled op zijn naam dan komt er een link naar horses .nl naar boven…de honden lusten er geen brood van. Schandalig.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 06:52

Ik blijf er bij dat de sportrijderij bijna gepredestineerd is voor zulk gedrag. De combinatie van ongelijke machtsverhoudingen met de drang tot presteren, winnen en daar ook nog voor beloond worden schept een situatie die erg gevoelig is voor misstanden.
Het is een vorm van "me too" in de paardenwereld en het zou me niet verbazen als er nog meer verhalen naar boven komen, nu er steeds meer bewustwording wordt gecreëerd.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 07:40

Goed dat de grooms nu aan de bel trokken, door de ongelijke machtsverhoudingen durven die meestal weinig. Maar inderdaad, alweer.....

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:23

Het zal niet de eerste en niet de laatste zijn die z'n frustraties uit op het paard. Dat komt helaas in alle diciplines en niveau's voor en ook bij de hobby ruiter. Maar hij heeft wel een voorbeeld functie, op dat niveau zou je met emoties op een goede manier om moeten kunnen gaan.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:30

Hopelijk,of eigenlijk niet,volgen er nu nog meer.
Het feit dat grooms het nu naar buiten durven brengen zet mogelijk andere aan dit ook te gaan doen!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:21

fransje23 schreef:
Hopelijk,of eigenlijk niet,volgen er nu nog meer.
Het feit dat grooms het nu naar buiten durven brengen zet mogelijk andere aan dit ook te gaan doen!


Ik ben groot voorstander van een mooie opschoon actie als grooms nu zich uit durven te spreken.
Laat alleen de keurige en normale maar over blijven. Die zijn er. En ook zei verdienen deze onzin niet.
Om nog maar niet te spreken over die arme paarden die bij deze incompetente lui terecht komen.

Van mij mag de bond een klokkenluiders week organiseren. Alle shit op tafel. Alle rotte appels tegelijk aanpakken. En door.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:52

Zoals ik ook op insta zie een best bekende springruiter ook. Wat bizar he.. die gefrustreerd mannen zijn vaak toch wel een terugkomend iets in de paarden(sport)

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:03

Hieperdi schreef:
Zoals ik ook op insta zie een best bekende springruiter ook. Wat bizar he.. die gefrustreerd mannen zijn vaak toch wel een terugkomend iets in de paarden(sport)


:o Alleen mannen? Dames zijn uiteraard allemaal lieve penny meisjes? Laten we het houden op gefrustreerde mensen die met paarden werken.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:06

Er zitten overal rotte appels tussen, alleen jammer dat er zo weinig mensen aan de bel trekken.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:15

CharleyT schreef:
Hieperdi schreef:
Zoals ik ook op insta zie een best bekende springruiter ook. Wat bizar he.. die gefrustreerd mannen zijn vaak toch wel een terugkomend iets in de paarden(sport)


:o Alleen mannen? Dames zijn uiteraard allemaal lieve penny meisjes? Laten we het houden op gefrustreerde mensen die met paarden werken.

Klopt! Maar mijn ervaring is dat mannen gewoon wat minder gevoelig zijn en eerder hard zijn :+ In de paarden(sport).

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:43

BigOne schreef:
Er zitten overal rotte appels tussen, alleen jammer dat er zo weinig mensen aan de bel trekken.


Dit klopt, ik heb het zelf ook meegemaakt. Een hele bekende friezentrainer/hengstenhouder, ik heb daar 1 dag meegelopen om te kijken of het iets voor me was.
Ben nog net niet gillend weg gelopen. Trainingspaard kreeg een gore hooivork in zijn bil geramd omdat hij de kont durfde toe te keren, hengst werd helemaal tot moes geramd omdat hij niet stil stond op de poetsplaats. Ik durfde er toen niks van te zeggen, hij is een grote naam heeft jaren de beste hengsten op de keuring. Dan denk ik weer aan die tijd (lang geleden) en baal ik dat ik er niks van heb gezegd, arme dieren...

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:19

Hieperdi schreef:
CharleyT schreef:

:o Alleen mannen? Dames zijn uiteraard allemaal lieve penny meisjes? Laten we het houden op gefrustreerde mensen die met paarden werken.

Klopt! Maar mijn ervaring is dat mannen gewoon wat minder gevoelig zijn en eerder hard zijn :+ In de paarden(sport).


Mwah..kende een GP amazone die ieder paard aan het steigeren kreeg. Ook door afreageren.. |( snapte eigenlijk niet dat die uberhaupt nog klanten had.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:50

De zwijgcultuur is een van de grootste vijanden van paarden en de paardensport.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:53

Dat is zo..maar tegelijk als je er in werkt en graag in wilt blijven werken kan dit nogal lastig zijn.

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:00

pol013 schreef:
fransje23 schreef:
Hopelijk,of eigenlijk niet,volgen er nu nog meer.
Het feit dat grooms het nu naar buiten durven brengen zet mogelijk andere aan dit ook te gaan doen!


Ik ben groot voorstander van een mooie opschoon actie als grooms nu zich uit durven te spreken.
Laat alleen de keurige en normale maar over blijven. Die zijn er. En ook zei verdienen deze onzin niet.
Om nog maar niet te spreken over die arme paarden die bij deze incompetente lui terecht komen.

Van mij mag de bond een klokkenluiders week organiseren. Alle oliebol op tafel. Alle rotte appels tegelijk aanpakken. En door.


Helemaal mee eens!
Tijd om de paard onvriendelijke ruiters er uit te halen. Misschien kan de sport dan terugkeren naar iets moois..

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 15:43

Anna79 schreef:
BigOne schreef:
Er zitten overal rotte appels tussen, alleen jammer dat er zo weinig mensen aan de bel trekken.


Dit klopt, ik heb het zelf ook meegemaakt. Een hele bekende friezentrainer/hengstenhouder, ik heb daar 1 dag meegelopen om te kijken of het iets voor me was.
Ben nog net niet gillend weg gelopen. Trainingspaard kreeg een gore hooivork in zijn bil geramd omdat hij de kont durfde toe te keren, hengst werd helemaal tot moes geramd omdat hij niet stil stond op de poetsplaats. Ik durfde er toen niks van te zeggen, hij is een grote naam heeft jaren de beste hengsten op de keuring. Dan denk ik weer aan die tijd (lang geleden) en baal ik dat ik er niks van heb gezegd, arme dieren...


Echt laf als je niet op durft te komen voor de dieren. Je kunt dit ook anoniem melden, dus geen smoes.

Paardensport moet gewoon stoppen

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:18

Oh wauw _Mir zo kan die wel weer >;)

Er zou een soort me to beweging moeten komen in de paardensport

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:19

_Mir schreef:
Anna79 schreef:

Er zitten overal rotte appels tussen, alleen jammer dat er zo weinig mensen aan de bel trekken.


Dit klopt, ik heb het zelf ook meegemaakt. Een hele bekende friezentrainer/hengstenhouder, ik heb daar 1 dag meegelopen om te kijken of het iets voor me was.
Ben nog net niet gillend weg gelopen. Trainingspaard kreeg een gore hooivork in zijn bil geramd omdat hij de kont durfde toe te keren, hengst werd helemaal tot moes geramd omdat hij niet stil stond op de poetsplaats. Ik durfde er toen niks van te zeggen, hij is een grote naam heeft jaren de beste hengsten op de keuring. Dan denk ik weer aan die tijd (lang geleden) en baal ik dat ik er niks van heb gezegd, arme dieren...


Echt laf als je niet op durft te komen voor de dieren. Je kunt dit ook anoniem melden, dus geen smoes.

Paardensport moet gewoon stoppen[/quote]

Ja ik zou er nu anders in staan, ik was jong en geïntimideerd. Ik vind je wel heftig, kan ook anders hè, je was er niet bij...

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:18

Dit zijn verschrikkelijke dingen. Dus ik hoop dat de grooms erover naar buiten komen, met footage.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:45

_Mir schreef:
Anna79 schreef:


Dit klopt, ik heb het zelf ook meegemaakt. Een hele bekende friezentrainer/hengstenhouder, ik heb daar 1 dag meegelopen om te kijken of het iets voor me was.
Ben nog net niet gillend weg gelopen. Trainingspaard kreeg een gore hooivork in zijn bil geramd omdat hij de kont durfde toe te keren, hengst werd helemaal tot moes geramd omdat hij niet stil stond op de poetsplaats. Ik durfde er toen niks van te zeggen, hij is een grote naam heeft jaren de beste hengsten op de keuring. Dan denk ik weer aan die tijd (lang geleden) en baal ik dat ik er niks van heb gezegd, arme dieren...


Echt laf als je niet op durft te komen voor de dieren. Je kunt dit ook anoniem melden, dus geen smoes.

Paardensport moet gewoon stoppen


En jij denkt dat ze niet op 1 hand na kunnen gaan van wie zo'n anonieme melding komt? En of mensen daarna nog een baan in die branche hebben..of kunnen houden.

Nee, het beste is om irl iets van te zeggen maar door de machtspositie..werkgever- werknemer is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Daarnaast is er ook vaak een leeftijdsverschil, het zijn vaak jonge mensen die dromen van zo'n baan.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:50

Nu, ik moet eerlijk zijn dat ik het soms ook niet snap hoe grooms denken. Ik heb ook geen grote mond en zou dus zeker iemand er niet op durven aanspreken, maar het moment dat ik mijn werkgever een paard onnoemelijk hard zie slaan, is dat daar op dat ogenblik het laatste uur geweest dat ik voor die persoon gewerkt heb. Waarom dan nog maanden- of jarenlang voor die persoon blijven werken en geld in het laatje brengen.

Maar goed, een deel van mijn onbegrip zal ook voornamelijk komen omdat ik nooit van mijn job als groom afhankelijk geweest ben voor levensonderhoud.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zweedse EK-ruiter onder vuur na dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:14

Die keuze heb je natuurlijk wel altijd, mits je makkelijk een andere baan kunt vinden.

Deze grooms hebben video's en foto's gemaakt en zijn zo te lezen zowel opgestapt als dat ze samen een front hebben gevormd. Dan sta je natuurlijk ook altijd sterker.