Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:41

Fijn dat hier eens aandacht aan gegeven wordt! Ipv het eeuwige gedoe over de prijzen, kan dit topic hopelijk enige perspectief bieden vanaf de andere kant.

Het is echt veel minder leuk in het vak. Verbale agressie vanuit de klant; ik heb op een praktijk gewerkt waar dit gerust meerdere keren per week gebeurde. Volledig uitgescholden worden omdat ik simpelweg de regels niet maak, is echt geen uitzondering. Of omdat Pietje pas na 3 dagen aankijken, met z'n hond langs kwam en nu dood is. Onze schuld. Of tot vrijdagavond wachten en dan in de spoed komen. Onze schuld.
Vervelend? Ja. Maar dat is echt geen reden om mij en collega's voor van alles uit te maken.

Grensoverschrijdend gedrag; ik ken wat landbouw dierenartsen, 50+ en dat zijn echt geen lieverdjes om mee te werken.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:47

Marije_jiplover schreef:
Of die veehouder die belde voor een koe in barensnood in de nacht, maar die eigenlijk gewoon zijn Sjakie bij de vrouwelijke dienstdoende dierenarts naar binnen wilde duwen, niks geen koe in barensnood.

Dus nee, deze cijfers verbazen mij van geen kant, helaas...


Dat wordt dan een duur nachtje.... ;)
Ik had juist geen idee dat het zo erg zou zijn. Maar wij hebben meestal met de veeartsen te maken voor de koeien, en dat zijn bij onze praktijk mannen.
Keihard aanpakken zulke aso's/aanranders/etc

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:25

Ik had even gemist dat het vooral over klanten gaat.
Dat hoor ik inderdaad wel van onze dierenartsen.

Vooral dat ze overal de schuld van krijgen of dat er onredelijke eisen worden gesteld.
Helaas blijkbaar eigen aan deze tijd, je hoort het overal.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:33

Pff is al wat jaren geleden dat ik werkzaam was in een kliniek. Voor mij in die tijd niks wat mij bij gebleven is. Tuurlijk kan iemand emotioneel reageren op een moment van stress, maar geen rare dingen.

Ik verwacht wel dat problemen toegenomen zijn, nu de prijzen ook toegenomen zijn. De mentaliteit van mensen is ook aan het veranderen. Hoop dat een hoop ouders eens hun opvoeding onder de loep nemen, hier begint het mee.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:48

Allemaal mee gemaakt, met de dood bedreigd door klanten, en die bleven dan gewoon welkom, vond mijn bazin geen probleem. Als ook pestgedrag en zeer grensoverschrijdende gedrag van collega's.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:49

Toevallig was ik vorige week getuige van zo‘n genant moment waarbij een klant (man van middelbare leeftijd) bij de bakker (geen dierenarts in dit geval) volledig uit zijn panty ging vanwege blijkbaar een fout in een rekening.
Echt gestoord hoe hij tegen de vrouw achter de balie tekeer ging terwijl zij uiteraard niets te maken heeft met boekhouding 8)7

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:53

[quote="Tinka"]Allemaal mee gemaakt, met de dood bedreigd door klanten, en die bleven dan gewoon welkom, vond mijn bazin geen probleem. Als ook pestgedrag en zeer grensoverschrijdende gedrag van collega's.[/quote]

Nou dit inderdaad ook. Zolang ze maar betalen toch?
De heisa en moeite om ook maar te opperen om een klant uit je systeem te halen. Triest.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:17

Ik baal natuurlijk ook wel vd gestegen prijzen of het feit dat een voor mij onbekende dierenarts binnen de vaste praktijk niet even de moeite neemt om zich in te lezen in het laatste stukje geschiedenis en dus geheel tegen mijn wensen in behandelingen wil gaan inplannen voor mijn Shih Tzu.
Maar dat is geen reden om onbeleefd te gaan doen of te gaan dreigen, uitschelden of weet ik veel wat. :o
Ik ben mondig als in dat ik voor mezelf en mijn dieren durf op te komen maar ik doe dat altijd zo beleefd mogelijk.
Zoals de betreffende dierenarts gewoon te horen krijgt 'ik begrijp dat je behandeling x of y wilt inplannen maar er is met *naam dierenarts* een protocol opgesteld dat aangeeft dat dit niet meer gaat gebeuren om reden a, b en c.' en daarop volgt er zo nodig verdere uitleg en een overleg wat er binnen dat protocol nog wel mogelijk is. :)

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 06:33

Ik vind de cijfers schokkend. Dit mag nooit normaal gedrag zijn. Mensen horen hun vak veilig te kunnen uitvoeren. 1 is al teveel. Deze cijfers zijn ronduit afgrijselijk.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:26

janouk schreef:
Ik vind de cijfers schokkend. Dit mag nooit normaal gedrag zijn. Mensen horen hun vak veilig te kunnen uitvoeren. 1 is al teveel. Deze cijfers zijn ronduit afgrijselijk.

Ik vind het helemaal niet schokkend meer, als je ziet hoe mensen in de zorg, ambu personeel, politie, brandweer, leerkrachten en dergelijke allemaal worden behandeld. Ik denk dat je het gebrek aan respect en fatsoen over de gehele linie kan doortrekken. Sterker nog, denk dat het enkel maar erger gaat worden.
Ik ben vertrokken van een pensionstalling vanwege grensoverschrijdend gedrag zelfs.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:38

Dus omdat het veel gebeurd is het niet meer schokkend. En zo wordt geweld genormaliseerd.

Als maatschappij mogen we daar best harder onze stem tegen laten horen.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:00

Sizzle schreef:
Dus omdat het veel gebeurd is het niet meer schokkend. En zo wordt geweld genormaliseerd.

Als maatschappij mogen we daar best harder onze stem tegen laten horen.

Ik zeg nergens dat ik het normaal gedrag vind, want dat vind ik niet.
Alleen dat het breder gebeurd en niet enkel naar de 'normale' zorgverleners maar in de gehele maatschappij vind ik niet schokkend. De maatschappij is enorm verhard.

Maar ik geloof ook wel dat mensen afstompen op de vele berichtgeving hier over. Net zoals men steeds ongevoeliger wordt voor ander leed wat veel in het nieuws komt.
Net zo als men steeds meer gewend raakt aan het beeld van uit elkaar getrokken schapen, om een recent thema te noemen. Als je iets maar vaak genoeg hoort of ziet, dan hoor of zie je het steeds minder, je word er ongevoelig voor.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:13

Ik heb dan als beveiliger in het ziekenhuis gewerkt. Meestal naast de SEH/HP.
En er is zeker begrip voor emotie en daardoor feller reageren dan normaal. Maar dat gaat ook regelmatig verder dan iets teveel emotie.
En laten we eerlijk zijn.. Beveiliging die daarvoor nodig is?
Die mensen moeten zich toch kapot schamen!

En dat zal in en dierenartsen praktijk niet veel anders zijn.
Zie daar binnenkort in de avond/ nacht ook wel beveiliging zitten. En zodoende alles nog weer duurder.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:19

Bij de spoed klinieken zit volgens mij al beveiliging in de nacht.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:32

Over ziekenhuisagressie gesproken, 28 jaar geleden spoedopname SEH op de VU in de avond.
Wist niet wat ik mee maakte, beveiligers op de afdeling.
Tot dat er een doorgedraaide gebruiker op het bed naast me kwam te liggen toen snapte ik het.

Maar dat soort fratsen had ik nog nooit meegemaakt me een spoedopname SEH in Zwolle.
Hoewel er tegenwoordig daar natuurlijk ook beveiligers lopen, maar niet zo overduidelijk aanwezig.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:41

Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen zwaar over de flos gaan bij de dierenarts vanwege de kosten.

Ik kan me zeker voorstellen dat dit minder is bij de humane ziekenzorg want dat valt natuurlijk grotendeels onder de zorgverzekering. Dus die discussies zijn er dan minder.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:59

Mensen kunnen toch zelf informeren hoeveel iets kost voordat ze de behandeling laten doen? Ik snap ook wel dat men baalt van de prijzen, zeker met de 21% BTW er boven op. Maar je kiest er zelf voor om een dier te hebben en deze te laten behandelen als dat nodig is.

Ik vindt ook dat we die verharding niet moeten willen normaliseren.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:08

Elisa2 schreef:
Mensen kunnen toch zelf informeren hoeveel iets kost voordat ze de behandeling laten doen? Ik snap ook wel dat men baalt van de prijzen, zeker met de 21% BTW er boven op. Maar je kiest er zelf voor om een dier te hebben en deze te laten behandelen als dat nodig is.

Ik vindt ook dat we die verharding niet moeten willen normaliseren.


Dat is wel heel makkelijk gezegd. Lang niet alle da's geven een prijsindicatie en vaak kloppen die alsnog niet ook. Plus dat het echt enorm, echt enorm, omhoog gegaan is in hele korte tijd. Meer als verdubbeld of 3 of meer keer over de kop on sommige gevallen. En daar kom je dan achter als je moet afrekenen.

Ik snap Nyaleti haar opmerking ook niet. Hier is juist heel veel aandacht voor, ook in al die topics over prijzen komt het naar voren. Kan je gedoe vinden, tot je zelf al jaren een dier hebt die je ineens weg zou moeten doen omdat de kosten de pan uit reizen door bepaalde organisaties. Dus waarom mogen mensen zich daar geen zorgen over maken?

Heeft ook niks met elkaar te maken verder. Het is gewoon asociaal gedrag wat steeds 'normaler' wordt en geen echte reden voor hoeft te zijn. Zulk gedrag zou gewoon hard aangepakt moeten worden, maar ja, hoe dan?

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:10

Dierenartsen noemen toch al prijs inclusief btw als het om huisdierbehandelingen gaat?

En als btw er bij komt, wordt dat toch ook gezegd?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:11

Ja als het niet klopt dan begrijp ik wel dat mensen boos worden..dat het enorm gestegen is weet ik helaas ook. Dat mensen uit onmacht emotioneel worden begrijp ik dan ook heel goed. Het is alleen geen reden voor asociaal gedrag. Je kunt ook boos worden op een nette manier zeg maar.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:39

Hé wat zijn we toch allemaal onaardig tegen elkaar..

Maar we schrikken hier nu van in dit vakgebied, maar het zijn bijna alle vakgebieden waar het gebeurd. Je kan beter vragen waar gebeurd het niet..
Het is toch bijzondere hoe we met elkaar om gaan

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:42

Cioccolato schreef:
Hé wat zijn we toch allemaal onaardig tegen elkaar..

Maar we schrikken hier nu van in dit vakgebied, maar het zijn bijna alle vakgebieden waar het gebeurd. Je kan beter vragen waar gebeurd het niet..
Het is toch bijzondere hoe we met elkaar om gaan


Eens. En afvragen hoe je het weer kan laten stoppen...

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Grensoverschrijdend gedrag bij dierenklinieken is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:57

Stoppen ga je deze generaties niet meer doen vrees ik. De volgende generaties kan je weer opvoeden zoals wij zijn opgevoed. Een pak strenger dan dat ze nu doen. Tegenwoordig staat de advocaat aan de schoolpoort in veel gevallen omdat een leerling straf heeft gekregen van de leerkracht.

Ik moest opletten dat ik er thuis nog geen straf bovenop kreeg.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:00

Mijn dierenarts verteld niet hoeveel behandelingen kosten, tenzij je er zelf naar vraagt op dat moment.
Toen mijn Shih Tzu geopereerd moest worden in januari heb ik daar bewust naar gevraagd om een richtlijn te hebben vd kosten, maar zomer 2022 werd ik onaangenaam verrast door de hoogte vd factuur omdat de kosten ontzettend gestegen bleken te zijn en ipv de geschatte ±€180,- was de originele factuur ruim €350,-. :wow:
Ik heb het betaald, maar dat was wel ff schrikken zegmaar.
Ik heb nog overwogen om naar een andere dierenarts over te stappen maar met de Shih Tzu durf ik dat niet ivm zijn toch wel dikke dossier en de rest ziet de dierenarts niet of nauwelijks dus dat zou op de hun levens mss €100,- winst opleveren en dat vond ik de moeite niet waard.
Maar ik ga niet lopen schelden oid, hooguit vraag ik naar het waarom vd berekende prijzen of om toelichting vd factuur als dingen mij niet helemaal duidelijk zijn.
En ja, ik zeg heus weleens dat ik baal vd gestegen prijzen maar tegelijkertijd geef ik ook aan dat ik ondanks dat zeer tevreden ben over de praktijk en hun personeel.

Zij snappen ook wel dat als de emoties hoog oplopen er weleens wat uitfloept maar nogmaals, de dierenarts of het andere personeel uitschelden, bedreigen of zelfs geweld gebruiken gaat er imo ver over.
En wat mij betreft mogen degenen die dusdanig over de schreef gaan ook gewoon een ban/behandelverbod oid krijgen.
Het is alleen jammer dat hun dieren daar dan de dupe van worden.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:01

tienus63 schreef:
Dierenartsen noemen toch al prijs inclusief btw als het om huisdierbehandelingen gaat?

En als btw er bij komt, wordt dat toch ook gezegd?

Ik heb nooit de prijs van te voren gehoord, alleen als ik daar om vroeg.
En dat heb ik 1 keer gedaan