Romantiek in het Kralingse Bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Romantiek in het Kralingse Bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 19:16

CHIO Rotterdam
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Tijdens de afgelopen 75 jaar zijn er gedurende het CHIO al flink wat liefdes ontvlamd. Afgelopen week vierden Betty Westgren-Brugman en Anders Westgren hun 55-jarig huwelijk. Hun dochters hadden als verrassing een lunch geregeld op de Rotterdamsche Manège, omdat daar iets meer dan 55 jaar geleden Anders en Betty elkaar tijdens het CHIO voor het eerst ontmoetten.

De dochters Birgitta en Pia haalden hun ouders in de ochtend van hun 55ste trouwdag op met een boeketje en taart. Daarna vertrokken ze gezamenlijk. Betty en Anders hadden geen idee waar de reis naar toe ging. Pas bij de rotonde van de Kralingseweg kreeg Betty iets door toen ze de witte villa’s aan de Plaszoom passeerden. De taxi stopte bij de Rotterdamsche Manège en daar wachtte een feestelijk gedekte tafel voor hen in Bistro de Jockey Club. En Jan Willem Körner, die met het bruidspaar uitgebreid herinneringen uit wisselde en hen een rondleiding gaf over het terrein. Want in de afgelopen 55 jaar was er wel wat veranderd. Ook hun beste vrienden Pia Arts en René Hermans waren erbij.

Elke dag feest
Pia en Betty waren beiden springruiters. Pia Arts, dochter van chef d’equipe Ben Arts, heeft zelf in de zestiger jaren aan het CHIO deelgenomen met haar paarden. Betty kennen we onder andere van de jachtpaardenrubrieken, waar de familie Brugman vooral bekend door was. De beide dames waren jong en elk jaar in het Kralingse Bos te vinden tijdens het CHIO Rotterdam. Betty: “Het was in de jaren ‘66/’67 van de vorige eeuw. Wij vonden het geweldig. Wij keken op de tribune naar de landenwedstrijd, in het team zaten toen Harrie Wouter van den Oudeweijer, Anton Ebben, Jan Maathuis en Tjeerd Velstra. En elke avond was het feest. In die tijd werden de deelnemers op de eerste avond uitgenodigd op het stadhuis door burgemeester Thomassen. Ook de andere avond was het altijd feest, bij Heineken, op de Spido en de Cocktail d’Adieu bij iemand in Kralingen.

Tijdens die ontvangst op het stadhuis kwam er opeens een Zweed op ons af. Dat was Anders. Hij stelde zich netjes voor en vroeg me aansluitend mee te gaan dansen in een discotheek. Ik vond hem zo beleefd, dat maakte echt indruk.”


Chef d'equipe Zweedse springruiters
Anders Westgren neemt het gesprek over. “Ik was daar met het Zweedse team. Vier van mijn vrienden waren goede springruiters. Samen met hen reisde ik van een andere wedstrijd naar Rotterdam voor het CHIO en de landenwedstrijd. Mijn vrienden zeiden vooraf tegen mij, jij bent onze chef d’equipe. (lachend) Zo ging dat in die tijd. We zijn met het Zweedse team in de middenmoot geëindigd. Tegenwoordig springen de Zweedse ruiters een stuk beter.

Maar goed, wij waren dus op de ontvangst in het stadhuis en zeiden tegen elkaar, we moeten wel iets regelen voor als deze receptie is afgelopen. Toen zagen we deze leuke dames staan en dachten, daar gaan we op af.”


Herinneringen aan CHIO en Kralingse Bos
Betty vervolgt: “Het was zo’n charmante en keurige man. Ik herinner me ook nog goed dat hij, tijdens de landenparade van het CHIO, waar alle ruiters en chefs d’equipe zich opstelden en alle volksliederen een voor een live werden gespeeld, bij elk volkslied in de houding sprong. Dat viel echt op.” “Met een opleiding als reserve officier was me dat bijgebracht, dus voor mij de normaalste zaak van de wereld”, zegt Anders.

Op 28 februari zijn Anders en Betty getrouwd. De Zweedse springruiter Jana Wannius was hun getuige. Paarden speelden steeds een belangrijke rol in het leven van Anders en Betty. Ze hebben een aantal jaar in Zweden gewoond en wonen sinds enige tijd weer in Nederland. We hopen dat het weerzien in het Kralingse Bos mooie herinneringen bij hen heeft bovengebracht en kijken er naar uit om Betty en Anders tijdens het 75ste CHIO Rotterdam te verwelkomen.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:52

Wat leuk zeg, hier wordt je toch blij van! Mooi verhaal <3