[BLOG] Stal De Vliege: missie, visie en hengstenkeuze 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

[BLOG] Stal De Vliege: missie, visie en hengstenkeuze 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:30

*Bokt
Bokt Community

Afbeelding
Vogelenzang's Carlijn (v. Orchard Red Prince).
Foto: bokker Quir


Disclaimer: deze blog is mijn mening. Hier hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.

Vorige topics:
[VN] Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s
[VN] [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen

Poeh, wat is het een drukke tijd geweest! Na de HK van het NWPCS, waar ik in mijn vorige blog al over schreef, gingen we in vliegende vaart door. Op 18 februari stond de HK Rheinland (Duitsland) op de agenda. Ik wilde er vroeger altijd al heen, maar het was er nooit van gekomen. Dit jaar moest het dan toch eens gebeuren. Extra leuk omdat bokker Quir haar hengst Libenti’s Milagro (v. Strandgaards Mangold) mee had, dus ja, die moest ik natuurlijk ook supporteren. En hoe! :)) Milo liet zich hartstikke goed zien, en de jury was het daarmee eens. Met zeer lovende woorden werd hij in Duitsland goedgekeurd. Super gaaf!

Quir/Alice sliep die week bij mij, want op 22 februari was het alweer tijd voor de HK van het NRPS, waar wij allebei ook heen gingen. Maar, voor die tijd gingen Alice en ik naar Carlijn, en wat heeft zij haar prachtig vast weten te leggen. Ik ben echt onwijs blij met de foto’s, en deze hier in het topic hangt al op formaat 50x70 afgedrukt op plexiglas in mijn woonkamer. <3

In mijn vorige topic had ik het over contacten leggen, en het was super tof om te zien hoe dit tijdens de HK van het NRPS gebeurde. Zo schoven bokkers Mooney en Isa_Sofie aan, en ook LDRD heb ik even voorbij zien komen. Er was wederom succes voor Quir, want Milo werd, wederom met prachtig commentaar, bij het NRPS aangewezen voor de 3e bezichtiging/het hengstengala op 23 maart in Dronten.

In het eerste topic werden ideeën aangedragen, onderwerpen waar jullie graag van mij meer over willen horen. Ook dit keer wil ik er weer één uitlichten, en wel de missie/visie die ik heb voor mijn sportponyfokkerij. Ik ben bezig met een website, dus ik moest er toch eens voor gaan zitten om dit goed op papier te zetten, en dat komt goed uit voor deze blog.

Missie
Stal De Vliege is een kleinschalige ponyfokkerij gericht op het fokken van kwaliteitsvolle (inter)nationale sportpony’s waarbij kindvriendelijkheid en rijdbaarheid hoog in vaandel staan.

Een missie is bedoeld als in ‘vandaag’. Dit is waar ik voor sta en waar ik me op de korte termijn (5-10 jaar) op richt.

Visie
De droom is om ervoor te zorgen dat stal De Vliege een begrip wordt in de ponyfokkerij en (inter)nationale sport. Pony’s van ‘De Vliege’ hebben een goed karakter, zijn zeer werkwillig, beschikken over goede gangen en een mooi type. Als mensen aan een fijne sportpony denken voor hun kind, denken ze aan stal De Vliege.

Een visie richt zich op de toekomst en gaat om het opstellen van een blijvend resultaat/herinnering. Je kunt wel zien dat dit een veel groter project is, zeg 5-15 jaar, en misschien wel langer. Of het gaat lukken? Geen idee… maar dromen mag!

Maarja, hoe denk ik dat nou voor elkaar te krijgen? In mijn ogen begint dit met een goede merrie. Die hoop – en denk – ik in Carlijn te hebben. Sport vind ik daarbij heel belangrijk, en daar voldoet zij natuurlijk aan doordat zij FEI heeft gelopen en beschikt over het sportpredicaat. Daarna probeer ik er een passende hengst bij te zoeken, afhankelijk van wat ik wil verbeteren en welke kwaliteiten ik wil proberen te verankeren. Voorop in de selectie staan, naast karakter, een goed achterbeen en beweging die door het lijf getoond wordt. Sportprestaties (of aanleg hiervoor) zijn ook bij hengsten erg belangrijk; ze moeten werkbaar zijn onder het zadel. Bovenal moet een pony functioneel zijn: makkelijk schakelen met veel balans. Dit is wat ervoor zorgt dat ze onder het zadel fijn te rijden zijn, ook – of beter gezegd: júist – voor kinderen.

Inmiddels is Carlijn bijna 290 dagen drachtig. Normaal veulent zij met 320-325 dagen, dus hopelijk is er over een goede maand dan een veulentje? Het gaat ineens zo snel. Hier kun je haar volgen: [KS-MK] De Vliege's 'Baby V 1.0' - Davinci du Bois x Orchard Red Prince (2024)


Afbeelding
Vogelenzang's Carlijn (v. Orchard Red Prince). Foto: bokker Quir

Lekker dik wordt ze al he? :))
Deze foto is van 20 februari, dus ook alweer drie weken geleden.

En dan, ja… wat ga ik voor volgend jaar doen?

Waar ik vorig jaar een ellenlange lijst had en nog niet wist wat ik uiteindelijk zou kiezen (een gratis dekking winnen en advies krijgen van de foktechnische commissie was best handig, zeker omdat de gekozen hengst op mijn lijst stond :D ), was het dit jaar eigenlijk heel makkelijk… en niet omdat ik al zoveel ervaring heb, maar wel omdat ik soms pony’s zie waar ik gewoon écht in geloof.

En die pony, dat is Libenti’s Milagro van bokker Quir. Ik ken hem vanaf dat hij een maand of 7 was en heb hem – via foto’s en alle verhalen van Alice – toch een beetje mogen zien opgroeien, al is het op afstand omdat hij in Zweden stond. Al snel zag ik een heleboel dingen die mij aanstonden, zoals zijn mooie type en zijn goede achterbeen. Vorig jaar, toen de koop rondom Carlijn serieuze vormen aannam, zei ik het al tegen haar: als hij werd goedgekeurd, wilde ik hem – mits hij me aanstond als ik hem in het echt zag – graag gebruiken.

Begin januari ben ik stiekem al bij hem geweest, en ik was verkocht. <3 Wát een ontzettend lieve hengst. Prachtig type, drie goede gangen, lief en nuchter… ja, ik wist het wel toen ik hem een paar passen zag lopen in de bak op zijn trainingsadres: als hij werd goedgekeurd, dan was het een match voor Carlijn.

Nou, hoe dat is afgelopen heb je aan het begin van deze blog kunnen zien… en daarmee stel ik jullie graag voor aan mijn hengstenkeuze van 2024 voor Carlijn:

Libenti’s Milagro
Strandgaards Mangold x Orchid’s Floris

Afbeelding
Foto: Hengstenstation Vink Horses


Hoe gaaf is het dat Alice en ik elkaar via Bokt leerden kennen, en nu tussen merrie en hengst een match kunnen maken? <3

Hopelijk gaat de volgende blog over de geboorte van een gezond veulentje! :)