Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Daphne__ schreef:Was er op de flanders horse expo ook geen dressuur combinatie? Die vond ik namelijk niet bepaald een teken van ontspannen en goed gebruik van het lichaam.
Wel knap overigens, maar perse beter voor het paard, nee dat geloof ik niet.

Popstra schreef:Vind dit weer zo een bullshit!
heel leuk en ontspannen maar vergeet niet wat er aan jaren voor training daaraan vooraf gaat MET tuig voordat je zonder kunt rijden!!
En neen dit gaat je niet met elk paard lukken

Jenara schreef:Ik rij mijn merrie zowel met bit, als op touwhalster, als ook wel eens op neckrope en die gebruikt haar eigen lijf gewoon echt niet goed genoeg om permanent zonder hoofdstel te gaan rijden, dan kan ik haar echt te weinig helpen met zichzelf recht en in balans te houden.
Ik heb door omstandigheden, die ik hier nu niet uitgebreid ga vertellen, een jaar lang alleen op touwhalster en neckrope gereden en haar balans en rechtgerichtheid ging erop achteruit. Sinds we terug dressuurmatig aan de slag zijn met hoofdstel, voel ik dit weer enorm verbeteren.
Janneke2 schreef:Ik heb een vergelijkbare, maar andere ervaring.
Ooit werd mijn paard,
gewend aan rijden met bit,
rijden met laten we zeggen neckrope
en rijden met kaptoom,
- gereden door een 'paardentrainer' die veel op neckrope reed.
Met kaptoom ging het niet slecht,
op neckrope ging het leuk,
en die dag dat ik ivm werk afwezig was, werd onder het motto "ik kan met bit een paard beter helpen zijn lichaam goed te gebruiken"
(ze zei het echt zelf en uit eigen beweging) paard met bit gereden (en deze keer zonder dat het gefilmd werd).
.... daarna heb ik een jaar lang niet meer met bit kunnen rijden.
Het dier was kennelijk genadeloos in de krul getrokken en krulde alleen maar weg voor het bit (of trok de teugels uit mijn handen als ik probeerde de neus naar voor te drijven - au).
Dus mwah.
Sindsdien ben ik wat terughoudend met rijden op neckrope.
En mijn vertrouwen in sommige trainers heeft een deuk opgelopen.
Freddy Knie reed uitstekend, zelfs zonder neckrope,
maar dus niet iedereen heeft dit niveau...
Ayasha schreef:Popstra schreef:Vind dit weer zo een bullshit!
heel leuk en ontspannen maar vergeet niet wat er aan jaren voor training daaraan vooraf gaat MET tuig voordat je zonder kunt rijden!!
En neen dit gaat je niet met elk paard lukken
Ik wil ze wel eens eentje tuigloos zadelmak zien maken. En dan geen fjord of tinker….
Zebrastreep schreef:Ayasha schreef:Ik wil ze wel eens eentje tuigloos zadelmak zien maken. En dan geen fjord of tinker….
Mwah ik zou mijn Fjord echt nooit tuigloos durven te beleren. Dat had ik nooit uit kunnen zitten.
Ik beheer liever met bit dan zonder. Zonder kan altijd nog wel een keer.
accepteer gewoon dat paarden individuen zijn met voorkeuren. De ene doet het fijner op bit. De andere bitloos. Klaar.