KNHS College Tour ‘Zonder ontspanning geen aanspanning’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14058
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS College Tour ‘Zonder ontspanning geen aanspanning’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 17:02

KNHS
Sport

Afbeelding
Christoph Hess tijdens de finale van de Pavo Cup 2021.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Duitse dressuurgrootheid Christoph Hess ademt klassieke rijkunst en komt 5 april naar Ermelo. Al decennialang is de populaire dressuurtrainer verbonden aan de FN, de Duitse paardensportbond, was hij 20 jaar voorzitter van het Duits Olympisch Comité en jureerde hij internationaal alle grote wedstrijden in dressuur en eventing. Samen met zijn Nederlandse leerlinge Justine Mudde en dierenarts Leendert Jan Hofland verzorgt Hess op vrijdagavond 5 april een interessante College Tour, waar de klassieke rijkunst en correcte en harmonieuze training centraal staan.

“Hoe ik in mijn training samen met Christoph Hess rijd is écht anders dan hoe er in Nederland getraind wordt”, vertelt Zware Tour-amazone Justine Mudde. Op 5 april neemt Mudde drie paarden van verschillende niveaus mee naar Ermelo, waarbij het publiek getuige zal zijn van de volledige training van ieder paard, omdat volgens Hess het losrijden een essentieel onderdeel van de training is. Daarnaast zal Leendert Jan Hofland, dierenarts en teamveterinair van de TeamNL eventingpaarden, de avond aanvullen met inzichten over de biomechanica van het individuele paard in training.

Paarden met een mooie lichaamstaal
Hess demonstreert in deze College Tour hoe paarden in balans en harmonie getraind kunnen worden, waarbij ook de goede verstandhouding met de ruiter van groot belang is. “De houding van de ruiter is daarin essentieel, net als de manier waarop hij of zij hulpen geeft. We willen paarden zien met een mooie lichaamstaal: blij en gezond.” Met zijn leerlinge Justine Mudde legt Hess samen uit hoe een paard correct getraind kan worden om dit doel te bereiken en hij zal veel concrete ideeën en tips geven waar iedereen thuis mee aan de slag kan.

Training aanpassen op het paard
Samen met Hess traint Mudde haar paarden biomechanisch verantwoord en wordt er altijd gekeken naar de natuurlijke eigenschappen van het paard, waar de training op wordt aangepast. Mudde: “We willen het lichaam en de natuurlijke gangen van het paard op harmonieuze wijze ontwikkelen. Ontspanning kan je niet afdwingen. We sluiten graag iedere training af met een highlight, zodat het paard met een fijn gevoel afsluit en de vragen de volgende keer sneller snapt.”

Biomechanische verklaringen
Om de training ook veterinair en biomechanisch uit de kunnen leggen, zal dierenarts Leendert Jan Hofland de avond met zijn inzichten aanvullen. “Ik ben geen trainer, maar ik kan wel problemen waar combinaties tegenaanlopen biomechanisch verklaren. Deze avond zal ik uitleggen waarom sommige dingen biomechanisch bij de paarden goed of juist minder goed gaan. Daar speelt ook de kunde van de ruiter én het leervermogen van het paard, een rol in.” Voor Hofland is, net als voor Hess, de balans een centraal thema.

De KNHS College Tour op 5 april wordt daarmee een unieke en zeer leerzame avond, waarbij Hess op een duidelijke en begrijpelijke manier zijn weg naar een harmonieuze samenwerking tussen ruiter en paard zal uitleggen, waarbij ook duidelijk zal worden dat deze weg zeker niet altijd makkelijk is, maar wel altijd inspirerend en plezierig moet zijn.

Let op: deze KNHS College Tour zal in het engels zijn!

Licentiepunten voor instructeurs: 50 licentiepunten bij het volgen van deze avond.