Onderzoek: veulens langer buiten voorkomt blessures op latere leeftijd

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onderzoek: veulens langer buiten voorkomt blessures op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 20:55

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een Britse studie heeft aangetoond dat veulens 24/7 buiten laten wel degelijk positief is voor de gezondheid. Het onderzoek legt het verband tussen langer buiten laten van veulens en jonge paarden, en eventuele blessures op een latere leeftijd.

Hoe meer beweging tijdens de eerste levensjaren, hoe minder kans op blessures in het latere leven van het paard. De wetenschappers voerden een onderzoek naar het buitenkomen en het aantal gevallen van spier- en skeletaandoeningen bij paarden. In totaal werden 134 veulens opgevolgd.

Verder werd aangetoond dat ook de grootte van de weides belang heeft. Een oppervlak dat één hectare groter is, zorgde bij veulens van vier maanden voor ongeveer 24 procent afname van letsel en aandoeningen op de leeftijd van 6 en 19 maanden.

Wintu

Re: Onderzoek: veulens langer buiten voorkomt blessures op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:12

Zou mooi zijn als dat nog kon, maar helaas in vele delen van Nederland kan het niet meer.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:35

Jonge paarden hebben gewoonweg veel ruimte en gezonde leefomstandigheden nodig, anders wordt het niets.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:42

Goh, fijn dat het onderzocht is, maar lijkt me logisch. Ook voor latere leeftijd overigens, ''rust roest''.
En als er geen plek is om een paard te houden(veulen, wat dan ook); niet doen. Het welzijn(zowel mentaal als fysiek) gaat er echt aan onderdoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:54

Is al lang bekend inderdaad. Wel vervelend dat het steeds moeilijker wordt.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:03

Wintu schreef:
Zou mooi zijn als dat nog kon, maar helaas in vele delen van Nederland kan het niet meer.

Nou dit dus.
Ik heb ieder jaar veulentjes maar sinds september 2022 alles snachts binnen gehouden vanwege de wolf en dus hun eigen veiligheid terwijl zomers alles normaal 24/7 buiten liep en in de winter bij slecht weer op stal ;(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:24

Anastasia24 schreef:
Goh, fijn dat het onderzocht is, maar lijkt me logisch. Ook voor latere leeftijd overigens, ''rust roest''.
En als er geen plek is om een paard te houden(veulen, wat dan ook); niet doen. Het welzijn(zowel mentaal als fysiek) gaat er echt aan onderdoor.

Plek is er wel, fokkers hebben gewoon weilanden. Maar we hebben te maken met een roofdier die ook maar al te graag veulens eet als het even kan. Dus wat jou betreft besteden we het fokken uit aan mensen in Engeland, want dat is de enige plek waar veulens nog veilig buiten kunnen staan. Alleen 24/7 ophokken achter slot en grendel helpt tegen de wolf. Maar dat is niet paardwaardig dus op risico toch maar overdag buiten dan.

Ik voel je probleem Maris. Ik bezit er twee die voorgoed veulen grootte zijn. Staan inderdaad sinds najaar 2022 binnen s nachts ook.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:44

Jeetje wat een open deur weer zeg.....

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:54

Als het enigszins het weer het toeliet liepen bij ons de veulens ook 24/7 buiten: fantastisch!
Inmiddels niet meer aangezien ze nu als duur en luxe wolvenvoer aangezien kunnen worden.

Merk dat ik inmiddels al die goede bedoelde wetenschappelijke inzicht rondom welzijn en vrije beweging me steeds meer gaan frustreren. Vrije beweging is leuk, maar wordt steeds grotere uitdaging.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 01:24

SunnyHorse schreef:
Als het enigszins het weer het toeliet liepen bij ons de veulens ook 24/7 buiten: fantastisch!
Inmiddels niet meer aangezien ze nu als duur en luxe wolvenvoer aangezien kunnen worden.

Merk dat ik inmiddels al die goede bedoelde wetenschappelijke inzicht rondom welzijn en vrije beweging me steeds meer gaan frustreren. Vrije beweging is leuk, maar wordt steeds grotere uitdaging.

Toen de eerste wolvenroedel zich in Nederland vertoonde, was het eerste wat ik dacht: dag draadje om het weiland... dag 24/7 buitenlopen... :evaw:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 08:23

Beetje open deur inderdaad, maar niet makkelijk te realiseren in Nederland. In de winter staan ze in de meeste opfokstallen binnen in grote loopstallen. Geen 1 hectare. In de zomer wel.
Maar de gemiddelde particulier probeert ook veulentjes op postzegels te houden dus die hectare is vaker niet dan wel in zicht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:00

Paardenhouders in Gelderland kunnen vanaf mei ‘24 subsidie aanvragen voor aanschaf ‘wolfwerende afrastering.’

In steeds meer gebieden luiden bewoners de noodklok over de aanwezigheid van wolven.
Zie artikel over de aanvallen omgeving Lunteren.
https://www.xon.nu/56043-bewoners-de-va ... oiSReJlRQ0

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:02

Helaas op de plekken waar dit kon nu bijna onmogelijk door de komst van de heilige wolf!

En nee, wolfwerend raster gaat niet helpen is al meerdere keren bewezen

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:08

Ook in niet-wolvengebied zie ik veulens veel binnenstaan bij pensionstallen.... Ik vraag me vaker af of er niet ook veel veulens gefokt worden op plekken die gewoon niet geschikt zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:13

De winter in Nederland is grotendeels niet geschikt :+
Klimaat, grond, vergunningen voor schuilmogelijkheden, wolf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:31

Ondanks dat de wolf zeker in delen van het land het nu niet meer toelaat, was deze open deur ook dicht voordat de wolf er was.

Zag pas nog een opfok aangeboden worde buiten wolvengebied met in de zomer plek genoeg.
Maar hoe groot het winterverblijf was vroeg maar 1 persoon, de rest van de reageerders wat niet zo snugger. Die lazen paddock, dus 24/7 buiten, joepie joepie.

Maar de ruimte in de winter was dus van stal plus paddock van 144m2 voor 6 paarden.

Daar wilde ik ze nog niet gratis hebben staan....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:43

En dat is dus een van de redenen waarom wij besloten hebben onze opfok en pensioenplekken ook in Nederland aan te bieden bij ons in Frankrijk. Ja, het is ver weg voor mensen dus maandelijks langs gaan is lastig maar wel heerlijk de ruimte met afwisselend terrein waar ze heerlijk op kunnen groeien of hun oude dag kunnen spenderen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:58

Totdat je zo'n handige ukkie hebt die even in t draad gaat hangen _O-
Maar god zij dank mag ze nu wel weer buiten overdag