Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Paarden is gewoon geen landbouw, daar komt het op neer. Paardenvlees en -melk is hier geen industrie, anders was het wel agrarisch. En in dit geval dus van belang om een pachtcontract te kunnen ontbinden. Dat is heel lastig, omdat je als agrarisch pachter gewoon kunt aantonen dat je de grond nodig hebt voor je bedrijfsvoering. En dan sta je als eigenaar van de grond met lege handen, zelfs als je zelf ook agrarier bent.
Wat de BTW betreft: omdat paarden niet agrarisch zijn kan (en gaat) de BTW ook omhoog.
Elisa2 schreef:Maar waarom de pachtovereenkomst dan ingetrokken wordt is me totaal niet duidelijk.
Dees schreef:Interessant.
Dat zou betekenen dat je dus niet zomaar grond met bestemming landbouw zonder bestemmingsplanwijziging mag aanwenden voor paardenopfok voor derden.
Ibbel schreef:Paarden is gewoon geen landbouw, daar komt het op neer. Paardenvlees en -melk is hier geen industrie, anders was het wel agrarisch. En in dit geval dus van belang om een pachtcontract te kunnen ontbinden. Dat is heel lastig, omdat je als agrarisch pachter gewoon kunt aantonen dat je de grond nodig hebt voor je bedrijfsvoering. En dan sta je als eigenaar van de grond met lege handen, zelfs als je zelf ook agrarier bent.
Wat de BTW betreft: omdat paarden niet agrarisch zijn kan (en gaat) de BTW ook omhoog.
Ibbel schreef:Dees schreef:Interessant.
Dat zou betekenen dat je dus niet zomaar grond met bestemming landbouw zonder bestemmingsplanwijziging mag aanwenden voor paardenopfok voor derden.
Deze uitspraak heeft niets met bestemmingsplannen te maken. Die worden op gemeentelijk niveau vastgesteld. De ene gemeente hanteert wél een afzonderlijke categorie voor paarden, de andere niet.
Moska schreef:Andere vraag: hoe komt het dan straks met de btw? Opfok is nu nog laag tarief en als je boxen verhuurd dan zit daar ook nog een deel laag in (wat straks ook naar het hoge tarief gaat)
denisesilver schreef:Moska schreef:Andere vraag: hoe komt het dan straks met de btw? Opfok is nu nog laag tarief en als je boxen verhuurd dan zit daar ook nog een deel laag in (wat straks ook naar het hoge tarief gaat)
Kale box- en weidehuur is 0%
Stro en hooi is 9%
Verzorging van, dus binnen-en buitenzetten, voeren, etc. is 21%
Btw technisch kan je het beste een fiscaal adviseur in de hand nemen want faciliteiten maken het plaatje ook weer anders. Op bovenstaand moet je me ook niet vastpinnen. Is al een tijdje geleden dat ik met btw kwesties te maken heb gehad![]()
En logisch toch. Het voorzien van pension is een service. Je produceert geen landbouwproduct, om het zo maar te noemen. Voor zover ik weet mag je wel weer als nevenactiviteit voor derden opfok faciliteren. Paardenmelkerijen en paardenmesterijen (die zijn er echter niet in Nederland voor zover ik weet) zijn wel degelijk agrarisch, omdat je hiermee een landbouwproduct levert.