Paard gered uit sinkhole in de VS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paard gered uit sinkhole in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 19:02

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een paard in de wei, dit is niet het paard uit dit artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie

Paardeneigenaar Randy McDowell uit het Amerikaanse Bozeman in de staat Montana, kreeg dinsdagavond de schrik van zijn leven. In het weiland was een groot sinkhole ontstaan en zijn paard Ziggy was erin gevallen. Uiteindelijk kon het dier na enkele uren weer uit het gat worden gehaald.

Toen McDowell zijn paarden wilde gaan voeren, zag hij dat Ziggy miste. Toen hij dichterbij kwam, ontdekte hij de sinkhole, waar stoom uit kwam. Omdat het al donker begon te worden, is hij snel een zaklamp gaan halen en toen hij in het gat keek, zag hij zijn paard erin liggen. Het dier kwam uiteindelijk ongeschonden weer boven de grond, en volgens zijn eigenaar is dat een wonder. Het gat was volgens hem zo’n 15 feet diep, omgerekend circa 4,57 meter.

“Het was een complete shock”, zo vertelt hij aan de lokale zender KBZK. “Ik bedoel, dat stuk grond is in de paddock. Ik rij daar ook vaak met mijn tractor en heb nooit geweten dat daar een gat onder de grond zat.” . Hij belde het alarmnummer en al snel werd er een grote reddingsactie opgezet. De brandweer, reddingswerkers en veeartsen kwamen naar de plek des onheils. Uiteindelijk is met een grote graafmachine een tunnel gegraven naar het paard toe, om het zo uit zijn benarde positie te bevrijden. De reddingsactie duurde enkele uren, maar uiteindelijk kwam Ziggy levend weer boven de grond. Het dier staat nu bij de dierenarts om te herstellen van de val. Volgens de eigenaar is het echt ongelooflijk dat het paard er zonder grote verwondingen vanaf is gekomen.

Beelden van de reddingsactie zijn hier te zien:

Gebruikte bronnen:

Monique1963

Re: Paard gered uit sinkhole in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:04

Sjemig heftig! Ik ben 1x tijdens het rijden op mijn Callas in een sinkhole gestapt. Ik was aan het stappen in mijn weiland en ineens zakken we tot aan haar boeg weg! Er was dus ondergronds een waterstroompje ontstaan, dat de grond had uitgehold. Mijn paard krabbelde sprong er uit en keek niet op of om. Ik zat te shaken van de schrik.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:32

Dat geloof ik gelijk, Monique! Vreselijk!!

En wat een geluk hebben jullie gehad.

En dit paard ook...had heel anders kunnen aflopen als de eigenaar het niet ontdekt had -O-

paars

Re: Paard gered uit sinkhole in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:19

Horror…dat je de grond waarop je loopt niet kunt vertrouwen…doodeng.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:59

Shirley schreef:
Dat geloof ik gelijk, Monique! Vreselijk!!

En wat een geluk hebben jullie gehad.

En dit paard ook...had heel anders kunnen aflopen als de eigenaar het niet ontdekt had -O-

Ja ze had idd haar been kunnen breken, of alletwee want we zakte vol weg. En het paard van het nb is echt akelig die zie je zowat door het omliggende zand niet meer liggen. Jammer dat het niet duidelijk wordt hoe het paard er nou uitgekomen is.

paars schreef:
Horror…dat je de grond waarop je loopt niet kunt vertrouwen…doodeng.

Nou dat dus! We hebben het uitgegraven tot waar het niet meer hol was en opgevuld. Maar het kon altijd weer gebeuren natuurlijk. Je weet niet wat er onder de grond gebeurt. Dat bleef altijd onzeker. Nu wonen we ergens anders.