Sport

Ildiko Fonyodi en Bojengel tijdens het EK 2023 in Riesenbeck.
Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr
De Hongaarse paradressuur-amazone Ildiko Fonyodi heeft een nieuwe danspartner gevonden in Bojengel van Jazmin Yom Tov. Ze reizen nu heel Europa door om kilometers te maken en ervaring op te doen in Grade V. Ildiko wordt gecoacht door Jazmin, bewees het ongelijk van mensen die niet in haar geloofden en is hopelijk op weg naar Parijs.
Paradressuur in Hongarije
In februari 2023 overtuigde de Hongaarse Grand Prix-amazone Jazmin Yom Tov haar vader Arie om de 44-jarige Fonyodi te sponsoren en haar paradressuur-carrière een boost te geven door haar de 18-jarige, KWPN goedgekeurde dekhengst Bojengel (Uptown x Gribaldi) te laten rijden. Het belangrijkste plan was om een ambitieuze, hardwerkende amazone te ondersteunen en Hongarije op de kaart te zetten in de paradressuur.
“Jazmin overtuigde mij dat we Ildiko zouden helpen en ondersteunen met Bojengel”, vertelt Arie Yom Tov aan Eurodressage. “Niemand gaf het een kans, maar nu weten we dat ze mogelijk hun doelen kunnen bereiken. Jazmin heeft veel energie en tijd in hun training gestoken, zij geloofde dat ze het met zijn drieën konden doen.”
Een spannend jaar
Fonyodi maakte haar internationale debuut in de paradressuur in mei 2022 met de Westfaalse Sir Sincere (Sunday x Florestan) van Zsuzsanna Kiss. Zij vertegenwoordigde Hongarije tijdens de wereldkampioenschappen paradressuur 2022 in Herning, waar ze als 11e eindigden in de individuele proef.
In september 2022 verkende ze tijdens het CPEDI Waregem voor het eerst de wegen met een nieuw paard, de 17-jarige Oldenburger hengst Surprise (Donnerhall x Prince Tatch xx) van Yom Tov. Het was echter de match met Bojengel die haar carrière naar een hoger niveau tilde.
De nieuwe combinatie maakte zijn debuut in juni 2023, tijdens het CPEDI Pilisjaszfalu waar ze een dubbele overwinning boekten in de Grade V-proeven. Van daaruit gingen ze door naar de CPEDI’s in Ornago en Deurne, voordat ze Hongarije vertegenwoordigden tijdens de Europese kampioenschappen paradressuur 2023 in Riesenbeck. Hier werden ze 12e in de Grand Prix B-proef. Twee maanden later sloegen ze een nieuwe dubbelslag tijdens het CPEDI Montesice, waarna ze hun turbulente jaar afsloten met drie plekken in de top vijf tijdens het grote en competetieve CPEDI in het Nederlandse Genemuiden.
“Het mooiste moment dit jaar was toen ik met ‘Jango’ de wedstrijdbaan in reed in Pilisjaszfalu, onze thuiswedstrijd”, zegt Ildiko. “Hier juichte iedereen voor ons: Hongaarse fans, mijn leerlingen en ruiters van de Nederlandse stal van de eigenaar, waar we veel hebben getraind en ons samen hebben voorbereid. En we wisten zelfs te winnen.”
Nauw contact
Ildiko trainde onder de waakzame supervisie van Jazmin, die tijdelijk terug is in Hongarije bij Stable Unikornis, waar Ildiko gevestigd is. Jazmin heeft jaren in Nederland doorgebracht, waar de familie Yom Tov trainings- en handsstal Sport Pro Horses in Uden runt.
“Het is fantastisch om met haar te werken”, vertelt Ildiko over haar trainster. “Ondanks haar jonge leeftijd beschikt Jazmin over een enorme kennis en veel ervaring. Ze heeft een ongelooflijk vermogen om mijn spanning in situaties met veel druk te verlichten met een paar grapjes.”
Voor Jazmin is het coachen een nieuw onderdeel van haar baan als professioneel dressuuramazone. “Het is erg spannend, een hele nieuwe wereld die ik voorheen al een klein beetje deed, maar alleen voor mijn vrienden”, vertelt ze aan Eurodressage. “Maar ik vind het leuk en uitdagend, proberen iemand te helpen en combinaties verbeteren is een leuke uitdaging. Het geeft ook een goed gevoel zoals in dit geval met Ildi, ik zie zo’n enorme verbetering in net iets meer dan een jaar.”
Ildiko en Bojengel hebben hun thuisbasis bij Stable Unikornis in Pilisjasfalu.
“Ildi is een zeer hard werkende vrouw. Zij geeft niet alleen lessen aan haar eigen leerlingen, maar is ook een geweldige moeder”, zegt Jaszmin. “Uiteraard zorgt ze ook zo goed voor Bojengel, het maakt me gelukkig dat hij zo’n liefdevolle amazone heeft. Ildi is erg perfectionistisch, dat vind ik erg belangrijk. Ze staat erg open voor nieuwe dingen, is altijd bereid om nieuwe dingen te leren en we werken ook erg goed samen als een team. Dat helpt ook een beetje mee.”
Bojengel
De familie Yom Tov kocht de hengst in 2018. In 2019 maakte Jazmin haar debuut met hem tijdens het CDI Pilisjaszfalu bij de Young Riders en werkte hem op tot de U25 Grand Prix in Exloo. Tussen 2019 en juni 2021 bracht ze hem uit in Leudelange, Pilisjaszfalu en Fot, en won ze twee internationale rubrieken. Ze kent de bruine door en door. Haar paard vervult nu een rol als leermeester.
“Bojengel is een uitzonderlijke KWPN-hengst met drie fantastische gangen, met een ongelooflijk hart en ijver”, zegt Ildiko. “Hij tolereert de zwakte en de afwijking van mijn linkerbeen enorm goed!”
Als Eurodressage haar vraagt naar de zwakke plek van de hengst, lacht Ildiko en antwoordt: “merries.”
Dansend naar Parijs
De FEI heeft de individuele startplekken voor de Paralympische Spelen 2024 in Parijs nog niet officieel bevestigd, maar het ziet er naar uit dat Hongarije zeker is van één plek, en daar mikt Ildiko nu op.
Parijs gloort al aan de horizon en Ildiko koestert elke stap op de weg daar naar toe, ze kijk uit naar de geselecteerde wedstrijden voor 2024. “Dit jaar wil ik minder met Jango reizen dan vorig jaar. Helaas zijn alle competities best ver van Hongarije”, legt ze uit. “Gelukkig is hier straks in mei een competitie, daar ga ik zeker heen. Daarna hebben we Stadl Paura gepland en mogelijk Deurne in Nederland. Alles hang af van de vorm van het paard, want uiteindelijk is hij het belangrijkste!”
Jazmin voegt er nog aan toe: “Ik herinner me nog hoe we zijn begonnen. Niemand geloofde in Ildiko en ons. Veel mensen dachten dat haar droom veel te groot was, maar ze bewees iedereen hun ongelijk. En ze verdient het ook gewoon!”