Boston VDL stelt zege in Blom Hengstencompetitie klasse L veilig
Sport
Als enige hengst bleef hij alle selectiewedstrijden foutloos en dat wist hij ook in de finale door te zetten, daarmee kon de competitiewinst Boston VDL niet meer ontgaan. De overwinning in de dagwinst ging naar Etoulon VDL-zoon Oosterbuur onder Kees Greve.
Achttien hengsten kwamen aan de start in de finale van de Blom Hengstencompetitie klasse L, dertien streden mee in de eindstand van de competitie. Oosterbuur (Etoulon VDL uit Coletta van Cornado I, fokker A. Baumann uit Rees) bleek vanavond het meest in vorm en wist er met de dagprijs vandoor te gaan in de 10-koppige barrage.
Veel geleerd
“Hij sprong super, hij deed echt goed mee, en dat met dit publiek. Het is een heel fijn en voorzichtig paard. Hij laat zich goed rijden ook als hij af en toe gretig wat gretig wordt, maar hij tikt niet snel een balk aan.” En dat liet hij vanavond zien. Volgens Greve heeft de hengst veel geleerd in de competitie. “In het begin was hij nog wat groen, en nu de laatste twee wedstrijden met een beetje hulp van mijn broer erbij, heeft hij veel geleerd.” Zijn broer is niemand minder dan Willem Greve. “Ja, hij had toch wel wat tips. Ik kan toch wel een paar dingen van hem leren”, lacht Greve. “We hebben vooral geoefend op de controle en hem aan mijn zit krijgen.”
Grootste eer
De grootste eer ging naar competitiewinnaar Boston VDL (Baltic VDL uit Jeune Dame VDL ster van Zirocco Blue VDL) van foker VDL Stud uit Bears onder Cristel Kalf. Maar liefst alle wedstrijden van de competitie wisten zij dubbel foutloos te blijven en dat betekende de winst. In de dagwedstrijd was er een mooie vierde plaats voor dit duo. Willem Greve en On The Spot (Diamant de Semilly uit Kathelien W keur IBOP-spr van Cornet Obolensky, f/g Jan en Willem Greve) finishte als tweede in de competitiewedstrijd, met slechts 1 tijdfout over alle wedstrijden. In de dagwedstrijd was er een vijfde plaats. Derde in de competitie werden O’Connor TN (Ogano Sitte uit Gilana van Acord II, fokker Eder uit Osterhofen) en Kars Bonhof. Met de snelste tijd in de barrage, maar met een balk in het zand, werden zij vandaag achtste.
Uitslag.
New Pleasure VDL regeert in Blom Hengstencompetitie klasse 1.20m
Hij won de dagprijs vandaag niet, maar Hessel Hoekstra gaf de winst in de klasse 1.20m van de Blom Hengstencompetitie niet meer uit handen. New Pleasure VDL (v.For Pleasure) sprong de gehele competitie louter nulrondes en werd vandaag vierde in de barrage.
De winnaar van vandaag, Sambucci de Muze (Hunter’s Scendro uit Malissa de Muze van Vigo d’Arsouilles) van fokker Joris de Brabander en mede-eigenaar VDL Stud, kon niet meedingen naar de competitiewinst. De BWP-hengst werd tijdens het najaarsonderzoek met 88 punten goedgekeurd voor de KWPN-dekdienst, waardoor hij pas in Groningen aan zijn eerste competitiewedstrijd deel kon nemen. Hij werd via de Blom Cup uitgenodigd voor het verrichtingsonderzoek.
Een fantastische atleet
“Ik was verbaasd dat hij zo snel was. Mijn plan was eigenlijk om zes galopsprongen te rijden in de eerste lijn, maar het werden er zeven. Maar hij is zo snel, slim en hij kijkt heel goed mee. Hij springt heel vloeiend rond, en vloeiend is altijd snel”, klinkt de troste Luke Hill na afloop. Hij rijdt de hengst vanaf zijn derde en is er duidelijk gek van. “Het is echt een fantastische atleet. Echt gewoon perfect. Zo veel bloed, voorzichtig, slim. Ik rijd hem sinds zijn derde en nu is hij zes, we kennen elkaar dus al heel goed.”
VDL-hengsten op 1 en 2
New Pleasure VDL (For Pleasure uit Lady-A ter Putte van Diamant de Semilly, fokker familie De Maertelaere/Stal Van de Zuidakker) en Hessel Hoekstra leken goed op weg naar de dagwinst, maar lieten in de wending naar de dubbel wat tijd liggen. Alsnog kon de hengst naar voren treden als winnaar van de Blom Hengstencompetitie klasse 1.20m. De meeste concurrentie kreeg New Pleasure VDL van zijn stalgenoot Night Life VDL (Erco van ’t Roosakker uit Ialba VDL elite IBOP-spr PROK van Arezzo VDL). Onder David Alex Gill sprong deze VDL-hengst naar de tweede plaats in de eindstand en een derde plaats in de dagwedstrijd op slechts 0,02 seconde verschil met de nummer twee. Newmarket VM (Chacoon Blue uit Nouvelle Star Z van Numero Uno, fokker Paul van Montfort uit Maria-Hoop) sprong onder Kars Bonhof naar de tweede plaats in de dagwedstrijd wat hem uiteindelijk de derde plaats in de eindstand opleverde.
Uitslag.
Vier keer winst voor Stargos VDL levert titel op in Blom Hengstencompetitie 1.30m
Hij kwam, zag en overwon. De Stakkato Gold-zoon Stargos VDL was opnieuw onverslaanbaar met Hessel Hoekstra in het zadel. Met een barrage gereden uit het boekje is de overwinning in de Blom Hengstencompetitie klasse 1.30m dik verdiend.
Na de winst van vorig jaar in de Blom Hengstencompetitie, ging hij dit jaar op herhaling. “Dit kon niet beter”, klinkt een meer dan tevreden Hessel Hoekstra. “Niet normaal wat voor goed paard dit is. Zijn instelling is abnormaal, hij is zo voorzichtig, hij heeft er meer dan genoeg in. Hij moet erin groeien, maar dat heeft ieder paard nodig. Zuinig op zijn, dat is het enige wat ik moet doen.”
Defender VDS Z
De tweede plaats in de competitie is er voor Defender VDS Z. Deze KWPN-goedgekeurde hengst van Dominator Z (uit Atureusa keur sport-spr van Padinus, fokker Van der Schaar, ger. H.C. Verhagen) wordt gereden door Marco Sas en sprong vandaag op imponerende wijze in de dagwedstrijd naar de derde plaats. Tevens kreeg Defender VDS Z gisteren zijn eerste zoon aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.
Top 3
De top 3 wordt gecomplementeerd door de tweede Stakkato Gold-zoon, Menno H (uit Toy H ster sport-spr pref van Baloubet du Rouet), van fokker Pieter van Hees uit Uden. Onder Joep van der Kampen liep de hengst tegen een springfout aan in de barrage. In totaal namen vandaag tien hengsten deel aan de Blom Hengstencompetitie klasse 1.30m, waaronder ook de recent goedgekeurde Cero Blue TN (Chacoon Blue uit Die Cera van Balou du Rouet) van fokker Harm Thormählen, Team Nijhof en Kees van den Oetelaar. Met Kars Bonhof in het zadel liet de hengst twee foutloze ronden noteren.
Uitslag.
VHO Trofee naar Lambada Shake AG
Aganix du Seigneur-zoon Lambada Shake AG schreef vanavond het slotnummer van de donderdag van de KWPN Stallion Show op zijn naam. Als laatste starter in de barrage, zette de hengst onder Pieter Keunen een snelle nulronde neer: goed voor de VHO Trofee.
Voor de winnende combinatie in de VHO Trofee werd vanavond niet alleen de trofee, maar ook 2500 euro en een Acaris Horse Protector camerasysteem beschikbaar gesteld. Zeven combinaties deden een gooi naar de titel, waarvan vijf zich selecteerden voor de barrage. Daar zette de nieuwe combinatie Frank Schuttert en La Costa ES (Mosito van het Hellehof uit Isolde ES elite pref sport-spr PROK van Cumano, fokker Egbert Schep uit Tull en ’t Waal) al een snelle nulronde neer, die nipt werd geklopt door Pieter Keunen en Lambada Shake AG (uit Grappa AG sport-spr van Spartacus, fokker Alex Gisbertz uit Beek). Ebba Danielsson maakte met Je Suis Equus Tame (Qlassic Bois Margot uit Tame Tame van Quaprice Z, fokker S.N.C. Brohier uit St Come du Mont) de top drie compleet.
Instelling
“Top, dit is heel mooi”, is Pieter na afloop enthousiast over de hengst van Jan van Meever, Joy Lammers en HX Breeding. “Dit verdient Lambada. En heel eerlijk, misschien verdien ik het zelf ook wel een keer! Ik heb al vaak goed meegedaan, maar nog nooit gewonnen. Het is fantastisch dat het nu lukte. Lambada’s instelling, temperament, kwaliteit en vermogen maken hem uniek. Ik denk dat hij alles heeft voor een top springpaard. Zijn go is wat een goed sportpaard nodig heeft.”