Eigenaresse Heidi Humphries gaat Bohemian laten klonen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Eigenaresse Heidi Humphries gaat Bohemian laten klonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 21:17

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Bohemian en amazone Cathrine Dufour tijdens het EK 2021.
Foto: Liz Gregg/FEI/Flickr

De Amerikaanse dressuurpaardeneigenaar Heidi Humphries heeft bekendgemaakt dat ze heeft besloten om Bohemian te laten klonen. Het paard behaalde een vierde plaats bij de Olympische Spelen 2021 in Tokio en werd reservekampioen tijdens de Europese kampioenschappen, beide keren met de Deense amazone Catharine Dufour.

Humphries kocht Bohemian in december 2023, als hoop voor de Olympische Spelen in Parijs met de Amerikaan Endel Ots in het zadel.

Humphries schrijft op de sociale media: “Bohemian verspilt mijn tijd niet, en laat een hoefafdruk achter in de USA. Volg mij op deze reis en blijf kijken voor een schattige kloon van Bohemian. We kunnen geen genoeg krijgen van dit speciale paard en zijn enthousiast over wat komen gaat.”

Paardengenen bewaren
In een interview met Eurodressage, onthulde Humphries verder dat “we zijn gestart met het proces om Bohemian te klonen. Viagen Pets & Equine in Texas doen dit voor ons. Ik heb Viagen persoonlijk gevraagd om mijn hond te klonen en dat was een prachtige ervaring!”

Heidi’s eerste ervaring met klonen was met een hond, deze omschrijft ze als geweldig.

"We hebben gezien dat er in de afgelopen jaren ook andere toppaarden zijn gekloond. Na het doen van intensief onderzoek en veel gesprekken met onze dierenarts over het proces met paarden, besloten we te investeren in klonen. Op deze manier kunnen we uitzonderlijke paardengenen bewaren", zegt ze.

Erfgoed
Bohemien is een nu 14-jarige Westfaalse ruin van Bordeaux uit de merrie Sunshine (Samarant x Foxiland xx x Maraschino). De vos heeft tot op dit moment een illustere carrière opgebouwd, zo werd hij met Cathrine Dufour 8e bij de Deense kampioenschappen voor jonge paarden in 2015, met Katrine Kraglund 8e bij de wereldkampioenschappen voor jonge paarden in 2016 en met Dufour vervolgens 4e bij de Olympische Spelen van 2021 in Tokio en twee keer tweede bij de Europese kampioenschappen in 2021. Daarna werd hij verkocht aan een Duits bedrijf, waar hij gereden werd door de Koraan Dong Seon Kim, voordat hij binnen een jaar werd verkocht naar de Verenigde Staten.

“Bohemian is een ongelooflijk paard, en onze hoop is om dat erfgoed te beschermen voor de komende jaren”, vertelt Heidi. “De schoonheid en de prachtige ziel van Bo te leren kennen, dat is echt van hem houden. Op het moment dat ik hem ontmoette, wist ik dat de wereld meer Bohemians nodig had! Als een trotse supporter van de dressuursport in de Verenigde Staten, is het mijn doel om paarden te fokken en te trainen met de genen van Bo, hier op ons eigen bedrijf. Ik geniet van dit proces en het klonen van meer paarden is een mogelijkheid waar ik op een later tijdstip nog eens over ga nadenken.”

Klonen in de dressuursport
Klonen is tegenwoordig al populair in de polo-wereld, in de dressuursport is dat proces op dit moment nog niet populair. De bekendste dressuurklonen in de Europa zijn die van de merrie Poetin en de KWPN-hengst Jazz. In de Verenigde Staten heeft Charlotte Jorst drie klonen van Nintendo en twee van Zhaplin Langholt.

Afbeelding

Earth

Re: Eigenaresse Heidi Humphries gaat Bohemian laten klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:18

Ja voor dat soort mensen is alles te koop hé... Ik vind het niet wat maar goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:22

Het is geen garantie op een exact hetzelfde paard in uiterlijk en gedrag. Hij is alleen genetisch gelijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:24

Ik vind het zo ontzettend ver gaan. Paard, hond, wat is de volgende stap? Uiteindelijk is het geen kopie van een dier, enkel een genetische kopie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:58

Tja, voor God spelen vind ik het. Vind dit te ver gaan. Maar goed, ben ook al geen fan van draagmerries voor sportpaarden.

Ik heb altijd het idee dat de klonen enkel diens eigenaren maar teleurstellen, altijd het vergelijk met de echte, snap het nut niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:07

Hmm.. dat je nu een erg getalenteerde ruin kloont om met de genen te kunnen fokken kan ik nog snappen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 05:03

Wintu schreef:
Tja, voor God spelen vind ik het. Vind dit te ver gaan. Maar goed, ben ook al geen fan van draagmerries voor sportpaarden.

Ik heb altijd het idee dat de klonen enkel diens eigenaren maar teleurstellen, altijd het vergelijk met de echte, snap het nut niet.

Precies dit dus.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 07:06

Ik weet niet of klonen de eigenaar altijd teleurstellen (want ik ken persoonlijk niemand die zijn dier gekloond heeft) maar weet wel dat een van de Jazz klonen hartstikke goed presteert in de sport. Volgens mij niks om teleurgesteld over te zijn. De betreffende vrouw lijkt ook niet teleurgesteld over de kloon van haar hond?

Ethisch weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Waar de grens ligt in hoever we kunstmatig moeten in grijpen en manipuleren om nieuw leven te creëren… waarschijnlijk verschuift die grens ook telkens weer. Mijn gevoel zegt nee. Maar waarom kan ik niet echt onderbouwen. We doen al zo ontzettend veel kunstmatig (hengstenkeuze, eventueel hengstig spuiten, spoelen, insemineren etc. ) ook zonder bijvoorbeeld Icsi is het hele proces enorm onnatuurlijk en kunstmatig. Is klonen echt zoveel erger?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 07:20

Maar waarom. Het paard is genetisch niet eens zo heel boeiend. Bordeaux leeft nog gewoon.

De hobby's van rijke mensen, ik zal t nooit snappen :=.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:14

Ik vindt klonen ethisch ook te ver gaan, vind dit paard genetisch ook niet zo boeiend. Heb het idee dat ze er gewoon een kopie van wilt. Maar de Jazz klonen zijn ook geen exacte kopieen geworden. Hollywood loopt Grand Prix inderdaad maar hem gezien hebbende en Jazz zelf in volle glorie vind ik die eerste meer een soort slap aftreksel (sorry) qua exterieur.

Daarnaast een van die springpaarden klonen (ben even de naam kwijt) is op exact dezelfde leeftijd overleden als zijn gekloonde vader. Ik vraag me dus af wat er nog meer gekloond wordt qua gezondheid en sterfelijkheid. En in hoeverre dit schadelijk is voor de kloon zelf.

Nouja in ieder geval een boel vragen dus..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:32

Chellano Alpha Z is vrij jong overleden (aan koliek). Zijn nafok doet het overigens erg goed.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:48

T klinkt allemaal best hysterisch, maar ach, als ze er blij van wordt...

Geeft alsnog geen garantie op een " kopie" van Bohemian.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 08:50

manic schreef:
Chellano Alpha Z is vrij jong overleden (aan koliek). Zijn nafok doet het overigens erg goed.

Oja dankjewel, die bedoelde ik inderdaad:
https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... overleden/

Vond het frappant dat beide op 11 jarige leeftijd overleden zijn. Is zijn nafok al ouder dan dat? In theorie..met de genen van de moeder er bij zou dat wel moeten kunnen lijkt me.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 08:57

Ik snap het klonen ook niet perse.
We hebben echt tich getalenteerde dressuurpaarden in de wereld. Moet daar echt eentje van gekloond worden??