Sport

Bohemian en amazone Cathrine Dufour tijdens het EK 2021.
Foto: Liz Gregg/FEI/Flickr
De Amerikaanse dressuurpaardeneigenaar Heidi Humphries heeft bekendgemaakt dat ze heeft besloten om Bohemian te laten klonen. Het paard behaalde een vierde plaats bij de Olympische Spelen 2021 in Tokio en werd reservekampioen tijdens de Europese kampioenschappen, beide keren met de Deense amazone Catharine Dufour.
Humphries kocht Bohemian in december 2023, als hoop voor de Olympische Spelen in Parijs met de Amerikaan Endel Ots in het zadel.
Humphries schrijft op de sociale media: “Bohemian verspilt mijn tijd niet, en laat een hoefafdruk achter in de USA. Volg mij op deze reis en blijf kijken voor een schattige kloon van Bohemian. We kunnen geen genoeg krijgen van dit speciale paard en zijn enthousiast over wat komen gaat.”
Paardengenen bewaren
In een interview met Eurodressage, onthulde Humphries verder dat “we zijn gestart met het proces om Bohemian te klonen. Viagen Pets & Equine in Texas doen dit voor ons. Ik heb Viagen persoonlijk gevraagd om mijn hond te klonen en dat was een prachtige ervaring!”
Heidi’s eerste ervaring met klonen was met een hond, deze omschrijft ze als geweldig.
"We hebben gezien dat er in de afgelopen jaren ook andere toppaarden zijn gekloond. Na het doen van intensief onderzoek en veel gesprekken met onze dierenarts over het proces met paarden, besloten we te investeren in klonen. Op deze manier kunnen we uitzonderlijke paardengenen bewaren", zegt ze.
Erfgoed
Bohemien is een nu 14-jarige Westfaalse ruin van Bordeaux uit de merrie Sunshine (Samarant x Foxiland xx x Maraschino). De vos heeft tot op dit moment een illustere carrière opgebouwd, zo werd hij met Cathrine Dufour 8e bij de Deense kampioenschappen voor jonge paarden in 2015, met Katrine Kraglund 8e bij de wereldkampioenschappen voor jonge paarden in 2016 en met Dufour vervolgens 4e bij de Olympische Spelen van 2021 in Tokio en twee keer tweede bij de Europese kampioenschappen in 2021. Daarna werd hij verkocht aan een Duits bedrijf, waar hij gereden werd door de Koraan Dong Seon Kim, voordat hij binnen een jaar werd verkocht naar de Verenigde Staten.
“Bohemian is een ongelooflijk paard, en onze hoop is om dat erfgoed te beschermen voor de komende jaren”, vertelt Heidi. “De schoonheid en de prachtige ziel van Bo te leren kennen, dat is echt van hem houden. Op het moment dat ik hem ontmoette, wist ik dat de wereld meer Bohemians nodig had! Als een trotse supporter van de dressuursport in de Verenigde Staten, is het mijn doel om paarden te fokken en te trainen met de genen van Bo, hier op ons eigen bedrijf. Ik geniet van dit proces en het klonen van meer paarden is een mogelijkheid waar ik op een later tijdstip nog eens over ga nadenken.”
Klonen in de dressuursport
Klonen is tegenwoordig al populair in de polo-wereld, in de dressuursport is dat proces op dit moment nog niet populair. De bekendste dressuurklonen in de Europa zijn die van de merrie Poetin en de KWPN-hengst Jazz. In de Verenigde Staten heeft Charlotte Jorst drie klonen van Nintendo en twee van Zhaplin Langholt.
.