Sport

Boyd Exell (l, 1e) en Bram Chardon (r, 2e) tijdens de prijsuitreiking van de
wereldbekerwedstrijd in Mechelen, afgelopen december.
Foto: Dirk Caremans/FEI/Flickr
De grootste sterren van de mensport reizen af naar Bordeaux voor de finale van de FEI Wereldbeker Vierspannen, en dit belooft een superspannende te worden!
Tot aan de laatste wedstrijd uit de reeks zag het er naar uit dat de strijd om de titel van 2024 zou gaan tussen Boyd Exell en Bram Chardon. Maar na zijn eerste overwinning in Leipzig heeft de Belg Dries Degrieck de rangorde flink opgeschud en zichzelf ontpopt als een serieuze kanshebber. Zal er een verrassende winnaar komen, of vult een legende zijn prijzenkast verder aan? Van vrijdag 2 februari tot en met zondag 4 februari kun je de wedstrijd volgen op FEI TV.
De Australiër Boyd Excell begint aan de finale als de nummer 1 op de ranglijst. De regerend kampioen en winnaar van maar liefst tien wereldbekerfinales, een ongekend aantal, scoorde het maximum van 30 punten in het seizoen 2023/2024. Voor aanvang van de eerste wedstrijd in Lyon voorspelde hij al dat het dit seizoen dicht bij elkaar zou liggen, en dat is waar, ondanks zijn dominantie. Want van de zeven wedstrijden won hij onderdeel twee vijf keer. Voeg daar nog vijf overwinningen in onderdeel één aan toe en het is duidelijk dat het Australische volkslied het vaakst werd gespeeld tijdens prijsuitreikingen.
Bram versus Boyd
Bram Chardon staat tweede op de ranglijst met 27 punten. De tweevoudig kampioen won de vierde en vijfde wedstrijd, in Stockholm en Geneve. In de strijd tegen de klok zijn zijn paarden constant snel geweest, en als alle ballen blijven liggen, zijn ze moeilijk te verslaan. De Nederlander en Excell kwamen voor het eerst tegen elkaar uit in de tweede wedstrijd, in Maastricht. Daar reden ze beiden met een wildcard en dus kwamen ze niet in aanmerking voor de punten.
Bram lag hier voor, maar een extra lus in de tweede drive off maakte dat hij teruggleed naar de derde plaats. Boyd won deze wedstrijd. In Stockholm was het andersom, een fout van Boyd in de drive off liet hem afglijden naar de derde plaats, Bram greep het goud. Hun volgende clash was net na de kerst, tijdens de zesde wedstrijd in Mechelen, België. Boyd bleef foutloos en werd eerste, en hoewel Bram sneller was, moest hij de overwinning laten gaan na het vallen van een bal.
In Leipzig lag de focus op de dynamiek tussen Boyd en Bram, maar het event kreeg een extra boost door de deelname van alle zes de menners die al gekwalificeerd waren voor de finale. Echter, het liep niet zoals gepland en het spel kreeg een plottwist. Boyd won resoluut de openingswedstrijd, terwijl Bram de drive off niet haalde. In de tweede competitie keerden de kansen, toen Boyd een aantal strafpunten opliep, die hem uit de drive-off hielden.
De winst lag voor het grijpen voor Bram, want zijn paarden leken onverslaanbaar, maar een kostbare fout betekende dat Dries – die tweede was geworden in de openingswedstrijd – een snelle en foutloze ronde kon rijden, die een historische overwinning betekende. Het was een welverdiende winst voor de talentvolle Belg, die pas aan zijn derde seizoen van de FEI Wereldbeker Vierspannen bezig is.
Kijk hier de overwinningen van Bram in Stockholm en Boyd in Mechelen terug:
Wie is favoriet?
Na Leipzig is de strijd om de titel spannender dan het ooit geweest is, maar uiteindelijk blijft Excell de favoriet. Ondanks zijn recente resultaten heeft hij in zijn carrière laten zien hoe hij terug kan komen en de grote overwinningen kan pakken. Bram heeft ook zijn blik gericht op een derde overwinning FEI Wereldbeker Vierspannen, geholpen door wellicht een van de meest hechte spannen van paarden in het wereldbekercircuit.
Maar geen van beiden kan rustig achteroverleunen, want deze keer is er een grote kans dat er een nieuwe naam op de trofee komt te staan.
Vlak de andere finalisten niet uit
Dries Degrieck nam deel aan vier kwalificatiewedstrijden, zonder wildcards te gebruiken. Na zijn overwinning in Leipzig vertelde hij hoe trots hij was op zijn paarden. Niet alleen zijn deze relatief jong, andere paarden in de wereldbekerserie zijn vaak ouder en meer ervaren, maar dit zijn ook KWPN-ers, terwijl de meeste gespecialiseerde indoorteams de voorkeur geven aan Lipizzaners.
De Nederlandse titanen en voormalig kampioenen IJsbrand Chardon en Koos de Ronde hebben vele finales gereden en zijn zeer ervaren. Ook zij zullen strijden om de podiumplaatsen in Bordeaux. De als derde geplaatste IJsbrand is overal ter wereld publieksfavoriet. Hij geniet ook van het succes van zijn zoon Bram, terwijl hij zelf net zo toegewijd is aan zijn rijden als altijd. Hij wist Boyd tijdens een enerverende vrijdag in Londen bijna te verslaan – er zat slechts een seconde tussen. Koos eindigde vlak daarachter op de derde plaats.
De Ronde heeft enkele indrukwekkende momenten neergezet tijdens het seizoen met zijn langgelijnde paarden. De derde wedstrijd in Stuttgart, in een grote rijbaan met een galopbaan eromheen, wist hij bijna te winnen, tot en slippertje in het water en het verlies van impuls zijn hoop de grond in boorden.
Met zijn tactiek van ruimere, vloeiende lijnen tussen de marathonhindernissen blijft De Ronde een sterke uitdager voor de topposities. In Leipzig wist hij uiteindelijk derde te worden tegen sterke tegenstanders, een mooie opsteker voor zijn zelfvertrouwen.
Ook de Duitser Michael Brauchle is een menner die door andere nauwlettend in de gaten wordt gehouden, hij wist enkele keren de snelste tijd neer te zetten. Hij zoekt altijd naar de meest voordelige lijnen met zijn scherpe paarden en als hij foutloze ronden kan rijden, is hij ook kandidaat voor een plaats op het erepodium. Hij wist in Maastricht en Stockholm een mooie tweede plaats te behalen.
Het deelnemersveld in Bordeaux wordt aangevuld met Benjamin Ailaud, die met de wildcard voor het gastland start. Hij nam ook deel aan de eerste wedstrijd in Lyon, begin november.
Ogen gericht op Bordeaux
Het parcours wordt gebouwd door Johan Jacobs, die ook de parcoursen ontwierp in Stockholm, Geneve en Mechelen. In de openingswedstrijd is er geen drive off, maar wordt wel de volgorde bepaald van de startlijst voor de volgende dag. In de tweede wedstrijd gaan de drie beste menners naar de drive off, hun scores worden opgeteld bij de totale score. Een ander verschil tussen de finale en de kwalificatiewedstrijden is de accumulatieve puntentelling, waarbij 50% van het verschil tussen de menners en de hoogste score wordt meegenomen naar het volgende onderdeel.