Paardensportverenigingen De Wolden stalloos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardensportverenigingen De Wolden stalloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 22:19

RTV Drenthe
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De paardensportverenigingen in gemeente De Wolden hebben het zwaar deze winter, want plek om binnen te oefenen is er niet meer. En dat zorgt voor minder inkomsten en een terugloop in leden.
Zeven paardensportverenigingen konden voorheen terecht bij de binnenaccommodaties van Manege Den Esch in Zuidwolde en Manege Zuidwolde in Veeningen, maar beide zijn geen optie meer. Den Esch staat in de verkoop en de hal in Veeningen is afgekeurd.

De ruiters zijn deze winter tijdelijk ondergebracht bij maneges in Beilen en Staphorst. "Maar dat is geen structurele oplossing", vertelt Maaike Buning, woordvoerder namens de clubs en lid van rijvereniging Ceres. "Zonder eigen locatie kunnen we geen wedstrijden organiseren en de kas dus ook niet spekken."

Kopzorgen
De problemen zorgen voor de nodige kopzorgen bij Buning en haar collega's. Samen hadden de verenigingen zo'n vijfhonderd leden, maar dat aantal is met vijftig gedaald, zegt Buning. "Als we geen wedstrijden binnen meer kunnen organiseren, dan denk ik dat dat aantal nog meer daalt."
Het liefst zien de clubs dat ze in de winter in De Wolden kunnen blijven oefenen. "Elke keer naar Beilen of Staphorst gaan is op den duur natuurlijk geen optie meer", vertelt de ruiter. Maar een manege zelf kopen of bouwen lijkt op dit moment uit den boze vanwege de hoge prijzen.

Brandbrief
De problemen spelen inmiddels al een tijdje. Afgelopen zomer stuurden de verenigingen nog een brandbrief richting de gemeenteraad en het college om hun zorgen kenbaar te maken. "Met name, omdat De Wolden zich profileert als de paardensport-gemeente van Nederland", legt Buning uit.
Wethouder Egbert van Dijk, die nu werkzaam is als gedeputeerde (BBB) bij de provincie Drenthe, liet destijds weten mee te willen denken. Bijvoorbeeld door samen met de clubs naar geschikte grond te zoeken voor de bouw van een nieuwe indoorhal. Ook dat kost te veel geld voor de clubs.

Geen investering van gemeente
Geld investeren in de bouw van een nieuwe hal doet De Wolden niet, vertelt een woordvoerder van de gemeente. "Er is wel iemand die dicht op het dossier zit en zoveel mogelijk probeert mee te denken. Binnenkort zijn er weer gesprekken met alle betrokken partijen."

Verenigingsgevoel
Als er geen oplossing komt vreest Buning dat de clubs 'papierverenigingen' worden. "De landelijke bond stelt dat je lid van een vereniging moet zijn om aan wedstrijden mee te mogen doen. Een papierenvereniging is een vereniging waar je lid van bent puur vanwege de administratie. Er is geen verenigingsgevoel."

En dat is volgens de ruiter juist van belang. "Het verenigingsgevoel is voor ons juist belangrijk. Samenkomen voor de lessen, het oefenen, clubdagen en de wedstrijden. Het hoort er allemaal bij."
Binnenkort zitten de verenigingen weer om tafel met de gemeente. "Hopelijk kunnen we samen tot een oplossing komen. Zo niet, dan zie ik het somber in voor de volgende winter, maar we blijven op dit moment positief denken."

miccamaaike

Re: Paardensportverenigingen De Wolden stalloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:42

Echt heel jammer dat we hier in het dorp 2 maneges tegelijk verliezen. De gemeente de Wolden zou een paarden gemeente moeten zijn maar een indoor wedstrijd kun je hier nergens organiseren. Heel jammer.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:19

Waarom is de hal van Manege Zuidwolde in Veeningen afgekeurd?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:13

miccamaaike schreef:
Echt heel jammer dat we hier in het dorp 2 maneges tegelijk verliezen. De gemeente de Wolden zou een paarden gemeente moeten zijn maar een indoor wedstrijd kun je hier nergens organiseren. Heel jammer.

Helemaal mee eens.. Niks in de buurt meer om binnen te rijden of te starten. Moet je direct weer verder weg..
Ik ben benieuwd of de gemeente er iets mee gaat doen of nog met een oplossing komt. Maar ben er bang voor..

@Lieser
Wat ik heb begrepen, is dat het gaat om het dak van de oude hal wat niet meer veilig is

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:23

En daar kan geen nieuw dak op?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:31

xPearl schreef:
Ik ben benieuwd of de gemeente er iets mee gaat doen of nog met een oplossing komt. Maar ben er bang voor..

@Lieser
Wat ik heb begrepen, is dat het gaat om het dak van de oude hal wat niet meer veilig is

Waarom zou de gemeente met een oplossing (moeten) komen? Kunnen de manege en de rijverenigingen dit niet zelf oplossen? Geld inzamelen en een nieuw dak, meteen zonnepanelen erop.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:03

Kunnen ze niet terecht bij een prive binnenbak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:08

Ik snap dat van de manege in Veeningen niet, die oude hal zou idd jaren geleden al afgekeurd moeten worden, die was staatsgevaarlijk.. Maar de grote hal was toch nog prima? Wordt een locatie dan volledig afgekeurd als een deel niet voldoet?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:42

De achterste bak is nog wel in gebruik in Veeningen, de bak voorin schijnt een van de spanten niet meer goed van te zijn, dus daar mag niet meer gereden worden. De pensionklanten kunnen dus nog wel rijden, maar de verenigingen kunnen er niet meer terecht. Zal ook aan de eigenaar van de manege liggen in Veeningen, volgens mij is het onderhoud daar al jaren lang nihil.

Santos, op zich zijn er wel genoeg privé binnenbakken, maar het zal vast lastig zijn om eentje te vinden waar een vereniging dan terecht kan. Moeten die mensen dan ook maar net zin in hebben.

Voor verenigingen is het heel kostbaar om in de huidige markt grond aan de kopen en er een hal op te plaatsen. Dat was jaren geleden misschien makkelijker geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:49

Oh serieus? Dus juist die gare bak is nog 'goed'? :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:28

Dat begreep ik laatst van iemand die daar haar paard had staan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:39

Even een nieuw dak erop is natuurlijk hartstikke kostbaar. Ik gok dat de leden daar geen trek in hebben (ook gezamenlijk een miljoen ofzo lappen is nog steeds heel veel). En als de gemeente ook niet wil, wat ik snap trouwens, dan blijven er geen opties over.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:39

troi schreef:
Even een nieuw dak erop is natuurlijk hartstikke kostbaar. Ik gok dat de leden daar geen trek in hebben (ook gezamenlijk een miljoen ofzo lappen is nog steeds heel veel). En als de gemeente ook niet wil, wat ik snap trouwens, dan blijven er geen opties over.

Een miljoen voor het renoveren van een dak? Het hoeft toch niet van goud te zijn? Volgens mij heb je aan 2 ton genoeg. Asbest verwijderen kost 13 euro per m2, nieuwe dakplaten iets minder.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:58

Een nieuw dak is duur, maar een lap grond kopen en een heel nieuw pand uit de grond stampen is nog veel duurder :=