Springclinic door Henk van den Broek op KWPN Stallion Show

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Springclinic door Henk van den Broek op KWPN Stallion Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 20:05

KWPN
Algemeen/Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Nóg een reden om donderdag naar de KWPN Stallion Show te komen. Voormalig hengstenkeuringscommissielid Henk van den Broek gaat samen met zijn stalamazone Renée de Weert een interessante springclinic geven tijdens de Onori Show, over de opleiding van jonge springpaarden.

Afgelopen zomer won Renée de Weert de bronzen medaille op het WK Jonge Springpaarden in Lanaken met Labantrix, gefokt door en in eigendom van Henk van den Broek. Aanstaande donderdag is het niet Labantrix die naar Den Bosch komt, maar een ander groot talent: de nummer twee van de Blom Cup en winnaar van de Hendrix-competitie Nelson (v. Highway TN).

“Mooi verhaal”
"Daar zit wel een mooi verhaal aan vast", vertelt Henk van den Broek. "Ik ben van begin af aan gek geweest van Highway. Ik heb er zelf direct bij gedekt en heb Zoï Snels getraind toen hij Highway als 5- en 6-jarige reed. Ik was erbij toen er een andere ruiter voor hem gezocht moest worden. Dat ging toen tussen Marcus Ehning en Willem Greve. Ik zei: doe Willem, da's makkelijker voor de dekkerij en dan blijft 'ie in Nederland."

Nelson
Bij Team Nijhof op bezoek hoorde Van den Broek dat er een veulentje van Highway was geboren bij Mark Kuipers in Hengelo. "Met Klaas Mosterd ben ik gaan kijken en die kocht 'm. Dat was Nelson. Als driejarige heeft Renée de Weert de VSN Trofee met hem gereden en werden ze vierde. Op vierjarige leeftijd heeft Wilgo van der Mheen Nelson gekocht, op advies van mij." Toen Nelson vijf jaar was, won hij de Hendrix Cup en werd hij met Renée de Weert tweede in de Blom Cup. Op het WK in Lanaken hadden ze in de eerste omloop een balkje en werden ze twaalfde in de troostfinale.

Voorbereiden en toewerken naar kampioenschap
"We gaan in deze clinic niet heel veel springen", aldus Henk van den Broek. "In de opleiding en het management van een jong springpaard moet meer gebeuren dan springen. In deze clinic willen we laten zien hoe je een paard voorbereidt op een wedstrijd en toewerkt naar een kampioenschap." De clinic vindt plaats op donderdag 1 februari, tijdens de Onori show.

De KWPN Stallion Show staat weer in de startblokken. ’s Werelds grootste hengstenkeuring vindt plaats van 31 januari tot en met 3 februari in Den Bosch. De kaartverkoop is inmiddels van start gegaan en KWPN-leden gaan vanzelfsprekend met korting naar de KWPN Stallion Show. Het beloven weer vier fantastische dagen te worden.