Stokpaardrijden brengt kinderen in beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Stokpaardrijden brengt kinderen in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 00:38

Pferd-Aktuell
Algemeen

Afbeelding
Stokpaardjes. Foto: Keppihevosharrastaja/Wikimedia Commons

Kinderen met liefde voor paarden spelenderwijs laten kennismaken met het thema paarden en kinderen in beweging krijgen: hobby horsing, of stokpaardrijden, helpt verenigingen en bedrijven om een aanbod voor kinderen te hebben, ook als er geen manegepaard beschikbaar is of geen plaats in een rijles. Het stokpaardrijden trekt tegenwoordig ook veel volwassenen aan, in tegenstelling tot de bedoelingen van de Duitse Hippische Federatie (FN). Thomas Ungruhe, hoofd van de afdeling paardensportontwikkeling bij de FN, beantwoordt hieronder een aantal van de meest gestelde vragen aan de FN.

FN Aktuell: Wat heeft stokpaardrijden met de paardensport te maken? Waarom is de FN betrokken bij het stokpaardrijden?
Thomas Ungruhe: “Het bijzondere aan de ruiter- en paardensport is de band met het paard. Daarnaast is stokpaardrijden geen paardrijden en vervangt het ook niet het rijden. Wat stokpaardrijden dan wel met de paardensport te maken heeft? Verenigingen en bedrijven gebruiken stokpaardrijden als een mogelijkheid om kinderen kennis te laten maken met het thema paard en ze te interesseren voor de paardensport. Kinderen die bij verenigingen en bedrijven komen voor stokpaardrijden, willen natuurlijk te paard. Zij zijn gefascineerd door paarden en willen rijden, voltigeren, paarden poetsen – alles doen wat je met paarden samen kunt beleven. Dat ondersteunen wij, net als de verenigingen en bedrijven: stokpaardrijden als aanloopje naar de paarden en de paardensport.

Dat stokpaardrijden in deze zin nu een rol speelt bij verenigingen en bedrijven, daar zijn een aantal redenen voor. Zo is de vraag naar paardrijlessen voor kinderen groter dan het aanbod. Stokpaardrijden is een mogelijkheid voor verenigingen en bedrijven om kinderen niet op een wachtlijst te zetten, maar ze ook een kans te geven om zich in de aanwezigheid van paarden op een speelse manier met deze dieren bezig te houden. Dat helpt om de kinderen betrokken te houden bij de paardensport.
Stokpaardrijden brengt kinderen ook in beweging. Het bereidt de kinderen niet alleen theoretisch, maar ook op een sportieve manier voor op het paardrijden. Er worden niet alleen rijbaanfiguren geoefend en hindernissen genomen, maar er kan ook kennis over paarden overgedragen worden.
Stokpaardrijden biedt verenigingen en bedrijven ook de mogelijkheid om nieuwe kinderen/leden/klanten te werven, zoals hierboven beschreven, of in het kader van evenementen, door ook wedstrijden uit te schrijven voor mensen die niet of nog niet paardrijden.

Stokpaardrijden levert daarmee een bijdrage aan het thema maatschappelijke waardering en ook bij de gezamenlijke acceptatie van de paardensport. We hoeven kinderen met interesse in paarden en hun ouders niet af te wijzen. Hierdoor neemt het aandeel mensen dat positief tegenover paarden staat alleen maar toe.”

FN-Aktuell: Waarom is stokpaardrijden in de wedstrijdbepalingen (WBO) opgenomen?
Thomas Ungruhe: “Allereerst wilden onze verenigingen en bedrijven concepten en wedstrijdreglementen voor stokpaardrijden, om ze op deze manier in wedstrijdevenementen te integreren. Er is vraag naar stokpaardrijden als hobby. Verenigingen en bedrijven die zich met de basis bezighouden, wilden dat wij een aanbod creëerden en wij zijn op die vraag in gegaan. Wij zien dat we kinderen kunnen interesseren voor paarden. Als we kinderen en hun familie via wedstrijden in het stokpaardrijden kunnen interesseren, dan profiteren we daar allemaal van.
Daarom hebben wij in samenwerking met actieve stokpaardruiters, rijverenigingen en paardenbedrijven in de WBO 2024 een landelijk gelijk wedstrijdkader ontwikkeld voor verschillende competities in stokpaardrijden. Verenigingen en bedrijven die geïnteresseerd zijn, hebben zo een simpele en zeer praktische ondersteuning om wedstrijden tijdens aan te bieden tijdens hun concoursen en deze te integreren. De deelnemers kunnen op deze manier kennismaken met toernooien en ontwikkelen zo direct een bijzonder wedstrijdgevoel. Daaraan kun je herkennen dat stokpaardrijden bij verenigingen en bedrijven serieus genomen wordt.
En er is een nog zwaarder wegend argument: met het opnemen van stokpaardrijden in de WBO zijn deelnemers aan deze wedstrijden automatisch verzekerd. Raakt er bijvoorbeeld een kind gewond tijdens het afleggen van een parcours voor stokpaarden, dan zit organisatie daar niet zonder verzekering.”

FN-Aktuell: komt stokpaardrijden nu ook in het reglement voor trainingen en proeven, het Ausbildungs-Prüfungs-Ordnung (APO)?
Thomas Ungruhe: “In principe zien wij in het stokpaardrijden de kans voor onze verenigingen en bedrijven om kinderen naar hun rijscholen en paarden te trekken. Ons standpunt is dan ook om onze verenigingen en bedrijven te ondersteunen met maatregelen die hen helpen om middels stokpaardrijden kinderen aan het te binden en dan bovenal de kinderen die niet rijden, maar wel dol op paarden zijn. Wat zinvol en noodzakelijk is om die doelen te bereiken, dat onderzoeken wij natuurlijk. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een soort bewegingsinsigne als motivatie en leerdoel voor de kinderen. Of en waar het de APO betreft, dat is nog een open vraag. Maar het gaat er niet om of je straks met je stokpaard je ruiterinsigne kunt halen.”

Voor meer informatie over stokpaard rijden en leuke tips kun je hier kijken. Deze website is in het Duits.

7ofhearts

Re: Stokpaardrijden brengt kinderen in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:12

Mijn vriendinnen en ik hadden vroeger geen stok tussen de benen nodig om al “paardrijdend “ aan onze beweging te komen.
Wij speelden met z’n tweeën ruiter en paard.
De een voorop met een touwtje om en de ander erachter.
Kilometers afgelegd zo.
Rennend en springend over hekjes en obstakels.
En als het paard braaf was kreeg het nog schouderklopjes ook.

Triest dat kinderen de fantasie veelal verloren lijken te zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:47

Ik moet altijd zo hard lachen als ik die wedstrijden zie met stokpaarden. Ik heb moeite om het echt serieus te nemen, ik vind het vooral heel grappig. Dan zie je ze opzij en een soort passage lopen. Op zich best nog wel knap. Maar ik vind het vooral hilarisch.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-01-24 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:51

Herkenbaar! Ik had samen met mijn toenmalige buurjongen 2 pony’s aan huis :j die verzorgden we samen. Volledig virtueel dan wel. Konden ze dus ook rustig een paar dagen vergeten _O- .
Heerlijk praktisch.
De fiets was ook een fijn rijdier als ik naar de manege reed met mijn rijlaarzen en cap op, kort zweepje in de hand.
En nu ben ik groot…maar rijdt als het rustig is op de randweg soms met twee wielen op de middenstrepen. En dan ben ik in galop op het strand := . Althans zo klinkt het voor mij precies.
Het kind in jezelf: koester het!!

Als dit een manier is om kids in beweging te krijgen en ze hebben er lol in; top! Ik vind het het als ‘sport’ er hilarisch uitzien, net alsof het een sketch is. Ieder ‘n ding.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:55

7ofhearts schreef:

Jij vind een stok zien als paard geen fantasie? :+

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:10

Vroeger, toen ik een touw aan het stuur knoopte om te sturen en de kettingkast aan spoorde om sneller te gaan en elke drempel een hindernis was.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:23

Ik zie die filmpjes ook wel met ladingen commentaar eronder van mensen die het niet kunnen aanzien.

Ik denk vooral lekker doen, kinderen hebben beweging ipv de hele dag op social media. Het is toch een soort turnen.. met een stok tussen je benen. Ondertussen heeft geen echt paard er last van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:24

Ik vind het mega knap, doe het ze niet na over een 'hindernis' van 1.30 springen. Wat dat betreft meer sport dan schaken of darten. :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:34

nevica schreef:
7ofhearts schreef:

Ik dacht precies hetzelfde :D

Leuk toch, lekker in beweging met een goeie dot fantasie.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:48

Er wordt vaak lacherig over gedaan maar, dit is toch leuk! Lekker in beweging, creatief, buiten, beter dan de hele dag binnen achter een computer verschuilen..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:58

Heerlijk, ik had vroeger ook een stokpaard. Een grijze, zelfgemaakt. M'n vriendinnetje had er ook 1, we hebben wat kilometers afgelegd. En parcoursen geoefend.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:59

Ik ben ook nooit zo'n fan van al die negatieve reacties onder die filmpjes. Als kind ging ik na school meteen naar huis om op Habbo Hotel te zitten, daar was ik ook een paard :D Maar zat ik gewoon achter de computer te stinken. Hier ben je met je vrienden/vriendinnen, in het echt, aan het spelen en aan het bewegen. En heb je wel eens de tuigjes gezien die ze voor hun stokpaarden maken? Echt geweldig!

Captain schreef:
Ik vind het mega knap, doe het ze niet na over een 'hindernis' van 1.30 springen. Wat dat betreft meer sport dan schaken of darten. :+

En dan ook nog met een stok tussen de benen! Doe ik ze ook niet na :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:00

mvdbijl schreef:
Er wordt vaak lacherig over gedaan maar, dit is toch leuk! Lekker in beweging, creatief, buiten, beter dan de hele dag binnen achter een computer verschuilen..

Zo denk ik er ook over. Bovendien doen ze er niemand kwaad mee, lekker bezig en actief. Lekker toch. Vooral doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:01

Mij lijkt het een prima iniatief, blijft een soort fantasiepaardrijden ook beschikbaar voor mensen met een kleinere beurs. :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:05

Ik lees op Facebook echt nare commentaren . Mijn mening: laat iedereen in z'n waarde en hun fantasie / beweging.

Maar dit heeft imo niets te doen in het officiële wedstrijd reglement van de FN .

Eerder bij de turnbond

En dit is ook waar vele Duitse ruiters over vallen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:23

nevica schreef:
7ofhearts schreef:

Niet meer als je ziet hoe realistisch de stok is opgedoft.
Ik denk dat menig een die ons vroeger zag rennen gedacht heeft waar zijn die in godsnaam mee bezig.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:27

LaPluche schreef:
Vroeger, toen ik een touw aan het stuur knoopte om te sturen en de kettingkast aan spoorde om sneller te gaan en elke drempel een hindernis was.

Herkenbaar.
En steigeren.
Een keer bijna met fiets en al achterover geklapt.

Nu hebben ze daar speciale stuntfietsjes voor maar wij trokken destijds die hele zware barrels naar achter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:50

7ofhearts schreef:

Vroegahhh was alles beter :Y)

Stokpaardjes zijn al bekend sinds 1600.
Die oude waren pas echt mooi. Helemaal uit hout gesneden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:58

7ofhearts schreef:
nevica schreef:

Niet meer als je ziet hoe realistisch de stok is opgedoft.
Ik denk dat menig een die ons vroeger zag rennen gedacht heeft waar zijn die in godsnaam mee bezig.

Dat denk ik ook zo vaak als ik iemand op een echt paard zie :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:01

Dit is toch alleen maar positief?! De kinderen hebben plezier, zitten niet achter hun tablet de hele dag, én krijgen beweging en het is een sociale activiteit. Ik zie er niks mis mee :D Het brengt me juist terug naar de tijd dat ik een klein meisje was en mijn eigen stokpaardjes maakte met vriendinnetjes :D We maakten ook hele springparcoersjes in de tuin, wat een beweging kregen we :D Misschien ben ik nu juist wel jaloers dat het meer mainstream geworden is nu :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:09

Het ziet er superschattig uit!
En sommige paardjes zijn ook echte kunstwerken!
Vind het ook zo leuk dat ze echt namen hebben en stalletjes.
Is toch heerlijk om zo te spelen?

Heeft (buiten het leren van de bakletters en hindernissen dan) volgens mij niet erg veel met echte paardensport te maken, maar ze hebben plezier en zijn lekker in beweging, niks mis mee *\o/*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:14

Suzanne F. schreef:
Ik moet altijd zo hard lachen als ik die wedstrijden zie met stokpaarden. Ik heb moeite om het echt serieus te nemen, ik vind het vooral heel grappig. Dan zie je ze opzij en een soort passage lopen. Op zich best nog wel knap. Maar ik vind het vooral hilarisch.

Als ik dan zie hoe hoog ze springen met de stok tussen die benen kan ik alleen maar bewondering hebben :j

7ofhearts schreef:
Mijn vriendinnen en ik hadden vroeger geen stok tussen de benen nodig om al “paardrijdend “ aan onze beweging te komen.
Wij speelden met z’n tweeën ruiter en paard.
De een voorop met een touwtje om en de ander erachter.
Kilometers afgelegd zo.
Rennend en springend over hekjes en obstakels.
En als het paard braaf was kreeg het nog schouderklopjes ook.

maar dan was jij met 2, om de voorste het touw aan te doen.
Voordeel van het stokpaardje dat kun je alleen.

Wat dat aan fantasiegebrek te maken heeft?
Misschien maken ze de halsterjes wel zelf en vlechtjes enz sowieso.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:22

Ik vind het heel knap hoe die meiden door een bak kunnen huppelen en over hindernissen kunnen springen met een stok tussen de benen.

Misschien is dit ook een reden dat het alleen een sport voor de dames is en de jongens overslaan :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:29

Op het filmpje loopt er ook een jongen mee.
Maar die had een zwemnoodle als lijf, geloof ik.
Het paard dan, hè ;)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:41

Het ziet er inderdaad wel hilarisch uit vind ik, maar ik vind het ook knap wat ze doen. En tja Facebook, daar zetten mensen overál wel lelijke opmerkingen neer, erger mij er zo aan dat veel mensen het nodig vinden om andere mensen de grond in te boren via Social Media.

Wij speelden vroeger paardje met de skippyballen :P Parcoursen springen, over de kleinere skippyballen springen en ook deden we er handstand overheen enzo.

Met een springtouw paardje spelen deden we ook en dan bijvoorbeeld ook met de rolschaatsen erachter :P

Stuk goedkoper dan echt paardrijden in ieder geval en ja bewegen is goed, als je ziet hoe jongeren al helemaal verslaafd zijn aan hun mobieltje...