Eigenaresse stelt voorbijgangers gerust: “Paard is niet dood, wel lui"

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Eigenaresse stelt voorbijgangers gerust: “Paard is niet dood, wel lui"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 23:57

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een paard dat plat ligt te slapen. Afbeelding ter illustratie. Foto: Banjer

Telkens weer werd de eigenaresse van het paard Custard aangegeven bij de dierenbescherming op het Britse eiland Guernsey, waar ze woont. Reden daarvoor is dat het paard regelmatig helemaal plat op de grond ligt te slapen. Mensen denken dan dat het dier dood is, maar dat is gelukkig niet het geval.

Uiteraard bedoelen de aangevers het goed, een terechte aangifte kan ervoor zorgen dat schandelijke praktijken aan het licht komen. In zo’n geval kunnen de dieren worden bevrijd uit hun benarde situatie en op naar een beter leven. Maar soms zijn de aangiften ook onterecht, zoals in dit geval in Guernsey. De eigenaresse van Custard is er wel een beetje klaar mee. In een bericht op de lokale Facebookpagina vertelt ze hoe het werkelijk zit. “Hallo iedereen. Dit is mijn paard Custard, hij woont in de plaats Baudu, samen met zijn vrienden. Ik krijg regelmatig telefoontjes en berichten van mensen die bezorgd zijn dat hij ziek of dood is. Dit is niet het geval. Hij is nog maar een baby en ongelooflijk lui. Hij slaapt veel, en kan dan snurken of knorren, alsof hij geen adem krijgt. Maar echt, hij is helemaal gezond. Ik controleer hem minimaal drie keer per dag, hij heeft onbeperkt hooi en wordt daarnaast twee keer per dag gevoerd. Ik ga nog bordjes maken voor op het hek om dit aan de mensen uit te leggen. Als iemand bezorgd om hem is, voel je dan vrij om contact met mij op te nemen.”

Later voegde ze daar nog een update aan toe, waarin ze de mensen vraagt om te stoppen met het brengen van eten naar de paarden. “Asjeblieft, willen jullie ze nooit voeren. Ze worden goed gevoerd en alle goedbedoelde extraatjes kunnen ervoor zorgen dat ze gaan bijten of vechten om het lekkers. Van sommige snacks kunnen ze ernstig ziek worden of ze kunnen sterven door verstikking of koliek.”

Gebruikte bronnen:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:56

Ach gossie, lig je lekker languit te pitten als paard, staat de hele wereld aan je hek.

Herkenbaar; wij hebben ook zo'n luiwammes. Die ligt ook gerust languit te pitten, zodanig dat nieuwe stalgenoten even moeten leren niet in paniek te bellen dat ze ziek is :j

Ingrid_92

Re: Eigenaresse stelt voorbijgangers gerust: “Paard is niet dood, wel lui"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 01:23

Heel herkenbaar. Een van mijn pony's deed dat ook altijd. Er liep een wandelpad langs de wei, waardoor ik regelmatig gebeld werd dat pony dood in de wei lag. Hij sliep altijd zo diep, echt snurken en gewoon niet horen als je hem riep. Zijn hele leven al. Een keer zelfs gehad dat wandelaars de dierenarts al gebeld hadden. Toen ik aankwam was de dierenarts al bij de wei, maar nog niet bij de pony. Heb snel uitgelegd dat hij gewoon altijd zo sliep en dat hij kerngezond was. Net kunnen voorkomen dat er kosten werden gemaakt, want ze zei dat als ze hem zou gaan onderzoeken er ook kosten aan verbonden zaten. Heb haar toen vriendelijk uitgezwaaid haha.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 06:23

Vind het wel raar dat vreemden zomaar een dierenarts gaan bellen :?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 07:06

Texas02 schreef:

In dit geval..ja!
Ben benieuwd wat die DA had gedacht te moeten onderzoeken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:45

Mijn grote zwarte geniet er ook van om te zonnen. Dit is geen baby, en hij maakt geen enkele beweging. Hij kan gerust een paar uur plat liggen.
Ook ik heb regelmatig mensen die even komen vragen of hij nog leeft. Het antwoord is positief, alhoewel het wel veel moeite kost om een oor te bewegen als je roept.
Afbeelding

Afbeelding

Snappen jullie waarom mensen het eng vinden?
Laatst bijgewerkt door Utixo op 26-01-24 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:46

Die beller zou dan ook mogen betalen, hij is de opdrachtgever aan de dierenarts.

Nickee_ooe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:48

Oef, als ik een dier zo in de wei zie liggen, zou ik dat ook wel spannend vinden...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:50

Zelfs ik vind het iedere keer opnieuw eng, ondanks dat hij echt dagelijks zo ligt in de zomer. Maar hij geniet wel :+.

Ik kan me dus heel erg goed voorstellen dat toevallige voorbijgangers ongerust zijn. Horen dat het bordje gaat helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:51

Als ze dood zijn zwelt de buik op en ligt dat bovenste achterbeen niet meer op de grond. Althans dat gebeurde bij Merho toen hij ingeslapen werd. Nog geen uur later al.

Maar mensen die dat niet weten of niks van kennen is het idd wel raar als ze zo plat liggen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:52

Ja, maar als je dat niet weet. Als je verstand hebt van paarden zal je ook eerder geneigd zijn om even de wei in te lopen om te kijken, of om even met je tong te klikken. In het verhaal van de OP lijken het me niet direct mensen met verstand van paarden die bellen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:00

Naja, ik weet niet hoor.. Onze kat ligt ook vaak plat achter het huis zodat je niet kunt zien of hij nog leeft (en hij is al 18, dus dat is ook wel eens eng voor ons). Maar als je een kat zo bij iemand in de tuin ziet liggen als je langs loopt, maak je je dan ook direct zorgen? Bel je dan ook een dierenarts? En als er een dood paard zou liggen, wat natuurlijk een keer zou kunnen gebeuren want je weet nooit wanneer het hun tijd is, waarom bel je als buitenstaander dan de dierenarts? Die kan dan echt weinig meer doen hoor.. Als er nou een paard met duidelijke verwondingen of pijn ligt snap ik dat, maar in dit geval toch echt niet.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:02

Die van mij ligt zomers ook dagelijks languit :D schrok er de eerste keren behoorlijk van en soms nog steeds, maar hij ligt gewoon heerlijk in de zon te maffen 8-)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:07

Art_Ificious schreef:
Als ze dood zijn zwelt de buik op en ligt dat bovenste achterbeen niet meer op de grond. Althans dat gebeurde bij Merho toen hij ingeslapen werd. Nog geen uur later al.

Maar mensen die dat niet weten of niks van kennen is het idd wel raar als ze zo plat liggen.

Lijkstijfheid kan enkele uren duren voordat dat intreed.
Zwellen komt na de stijfheid en zie vaak bij zomerse temperaturen.
Maar meestal komt de rendac die dag al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:11

Wij hebben ook wel eens mensen aan de deur gehad met de vraag of het met mijn paard goed ging, die kon ook heerlijk uitgebreid in coma in de bak liggen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:40

Bij twijfel is het meestal heel goed te zien aan een buik die op en neer gaat van de ademhaling.

Lijkt me erg frustrerend als de dierenpolitie steeds gebeld wordt als je paard zo uitgebreid ligt te slapen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:02

Ik heb laatst ook maar een foto van mijn slapende paard op facebook gezet.... die kan ook zo plat liggen, je ziet dan ook nauwelijks dat hij ademt. Als je dichtbij komt hoor je hem wel snurken :+
Bleek ook dat meerdere mensen al eens waren gestopt om te kijken of het allemaal wel goed ging, lief van ze :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:24

We hebben dat hier regelmatig met de mini. Die ligt echt zo achterlijk te slapen soms.... ook languit en dan met hele stijve poten zodat het net lijkt alsof ze al een poosje ligt op te zwellen :=

Ook al een paar keer gehad dat mensen het niet wilden aannemen dat het beest gewoon ligt te pitten, want deze was echt-echt dood hoor, dat kon niet anders. Dan staan ze al zo bij je dat je aanvoelt dat ze er al schande over gesproken hebben weet je wel :=

Nou kom maar mee dan.... en dan schrikken dat het beest beweegt als je dichterbij komt :')

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:09

Toen ik m’n jonkie nog had gebeurde het bij ons ook regelmatig dat er passanten in paniek bij de boer aan de deur stonden omdat er “een dood paard in de wei lag”.

Rafiki’s op 1 na grootste hobby was lang gestrekt slapen (inclusief gesnurk :') ) en dan was er ook echt nauwelijks beweging in te krijgen. Meestal gewoon een zucht en dan bleef meneer lekker op zijn plek liggen.

Uiteindelijk hebben we maar een bordje opgehangen met een foto en daarbij geschreven; “Ik ben niet dood, wel aardslui.”

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:38

imaudy schreef:
Texas02 schreef:

In dit geval..ja!
Ben benieuwd wat die DA had gedacht te moeten onderzoeken.

De beller dacht dat hij bijna dood was, dus dacht dat de dierenarts hem nog kon redden. :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:58

Hahahaaaaa, ik heb er ook zo één, die plat gaat liggen.... :D
Héérlijk juist, zo'n relaxt paard.

Mijn buurvrouw heeft mij wel eens gebeld, omdat mijn ruin zo lang lag. Ik als een gek naar stal, al hoewel ik ook dacht, hoe hij kan zijn... :Y)

Niets aan de hand natuurlijk... :o

Maar op zich kan ik wel begrijpen dat mensen schrikken. Ik bedoel, dit is wel alert en liefdevol bedoeld natuurlijk....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:06

Die van mij kon er in haar jonge jaren ook zo doods bij liggen. Ze stond toen bij een minicamping en campinggasten stonden met regelmaat bij de staleigenaar aan de deur, om te melden dat er dood paard in de wei lag :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:12

Bij mij kan Jorie dat ook zo goed. Gelukkig staan ze achteraf thuis. Maar deze foto is dus door de weide-eigenaresse genomen in Epe. Daar lag hij alle dagen plat. Erg vermoeiend om dagelijks 20km voor de wagen te moeten. _O-
Afbeelding

Heerlijk als ze zo in de zon kunnen slapen. Maar niet erg praktisch met mensen die niks van paarden weten en alleen ergens vaag gehoord hebben dat paarden staande slapen en er dan maar vanuit gaan dat "liggen=dood, want paard slaapt staand".

Dit doet me ook heel erg denken aan die Facebook-reel van een merrie palomino met de naam Squidward die dagelijks een carcass time doet met haar kuddegenoten. :')
Laatst bijgewerkt door Jorex op 26-01-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:39

Wij kregen toen wij de shetjes nog hadden ook geregeld mensen in paniek aan de deur!

Zomaar dierenarts bellen lijkt me een beetje apart? Ik zou dat persoonlijk iig niet snel doen! Dan maar een andere dag terugkomen en kijken of het paard ergens anders ligt te pitten

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:54

Zie je dan niet als een paard slaapt dat zijn buik beweegt net zoals bij mensen? Of zeg ik nu iets heel doms?