GOT-tarieven voor Duitse dierenartsen onder vuur

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

GOT-tarieven voor Duitse dierenartsen onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:58

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Ros Fotografie

Op politiek gebied zijn er nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de tariefregeling voor dierenartsen (GOT). De Bundestagcommissie voor Voeding en Landbouw heeft zich recentelijk beziggehouden met het onderwerp GOT en concludeerde dat de prijzen voor diergeneeskundige diensten aanzienlijk zijn gestegen sinds de nieuwe GOT in november 2022 van kracht werd.

De vertegenwoordigde fracties in de commissie constateerden bovendien dat er verbeteringen nodig zijn in de verordening en adviseerden dat de federale regering en de deelstaten het onderwerp opnieuw moeten bekijken.

"Dit is een belangrijke eerste stap in de goede richting en verheugt ons natuurlijk zeer! We hopen nu dat de federale regering en de deelstaten besluiten om de GOT zo vroeg mogelijk te evalueren," zegt Soenke Lauterbach, secretaris-generaal van de Duitse Ruitersportvereniging (FN).

De aanleiding voor de discussie in de Bundestagcommissie was een voorstel van de AfD-fractie om de GOT onmiddellijk in te trekken, maar dit werd in de commissie verworpen met de stemmen van de SPD, Bündnis 90/Die Grünen, FDP en CDU/CSU. Soenke Lauterbach benadrukt dat dit voorstel niet in het belang was van de FN en dat de AfD op geen enkel moment bij de gesprekken werd betrokken. De FN heeft zich met alle kracht ingezet voor paardeneigenaren. Er waren tal van gesprekken met vertegenwoordigers van alle democratische partijen (SPD, Grüne, FDP, CDU) en met de Duitse Dierenartsenkamer (BTK), de Federatie van Praktiserende Dierenartsen (bpt) en het Federale Ministerie van Voeding en Landbouw (BMEL) - zelfs persoonlijk met minister Cem Özdemir en zijn twee staatssecretarissen, Dr. Ophelia Nick en Silvia Bender, maar niet met de AfD.

hagelslag

Re: GOT-tarieven voor Duitse dierenartsen onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:04

De rekening was inderdaad goed hoog toen iris uit de kliniek kwam.
Ik twijfel nog een beetje om hem openbaar te maken(zonder duidelijk te zien welke kliniek het was).
Maar de prijzen liegen er idd niet om

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:37

En tegelijkertijd is de stijging nodig geweest. De GOT is sinds 1999 gelijk gebleven, terwijl alle andere kosten zijn gestegen. Daarbij zijn er posten gestegen en andere posten gezakt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:47

Saranghea schreef:
En tegelijkertijd is de stijging nodig geweest. De GOT is sinds 1999 gelijk gebleven, terwijl alle andere kosten zijn gestegen. Daarbij zijn er posten gestegen en andere posten gezakt

Klopt.
Aan de ene kant is het goed en aan de andere kant doet het goed auw

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:52

Dierenartsen mochten allang meer rekenen dan in de GOT stond, nu mogen ze echter niet mínder rekenen, terwijl mijn DA het ook niet leuk vindt om €120 te factureren voor 1 enting "maar hij kan niet anders meer".

Meer flexibiliteit hierin zou wel fijn zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:30

Saranghea schreef:

Ja ware het niet dat de stijging buitenproportioneel is.
Inderdaad €120 voor oa een enting. Maar denk ook aantich honderd euro voor een tandartsbehandeling en als het dier wel echt zorg nodig heeft ga je al snel richting de €1000.
Gevolg veel mensen in Duitsland kunnen de kosten echt, echt niet meer betalen.
Zelfs diegene met een royaal inkomen.
Ken meerdere mensen in Duitsland die nu dus niet meer fokken en hun paardenbestand flink gaan verkleinen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:38

Ik heb ook een duitse DA en na een wat serieuzer ongeluk met bloedafname, 2x visite, antibiotica, maagbeschermers, ontstekingsremmers zit je dan inderdaad al snel over de 1000 euro heen.
Bij inentingen, wormenkuur en tandarts handelingen heb ik niet zo veel verschil gezien.
Bilddiagnostiek vond ik ook niet schokkend, maar daar waren ze vermoedelijk al aan de prijs ivm de nieuwe apparatuur.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:47

Naar wat ik zie in de kostenstijging, zijn het vooral de verplichte minimumbedragen die bij elk bezoek toegevoegd zijn. Waar de DA voorheen even langs kwam tussen zijn andere patiënten door, voor een enting of om antibiotica te spuiten factureerde hij alleen 5 euro voorrijkosten en de prijs van de spuit. Nu móet hij nu voor elk bezoek voorrijkosten, huisbezoekskosten én algemene onderzoekskosten in rekening brengen (bij elkaar al meer dan 70 euro).

Bij het laatste bezoek vroeg mij DA daarom: kun je zelf spuiten? "Uh, nee, maar een vriendin wel". Toen was ik toch blij dat ik onder toeziend oog van een verpleegkundige mijn eigen paard heb leren spuiten. Anders zat ik voor een simpele 5-daagse AB-kuur al snel aan de 500 euro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:44

Bij mij op de rekening staat vaak „gedeelde voorrijkosten“ ookal is het niet bij ons op stal.
Ofwel: ze plannen hun rit en als het een geplande afspraak is (controle, inenting) die op de route ligt dan hebben ze daarvoor een lager tarief dan de normale voorrijkosten.