Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lieser schreef:Dat de fokkerij door de jaren heen erg veranderd is, ligt toch deels aan de manegehouders zelf? De eigenaar van de manege in Nootdorp fokt ook alleen KWPN-ers voor het 'hogere segment' in plaats van toekomstige manegepaarden ...
mirim schreef:Lieser schreef:Dat de fokkerij door de jaren heen erg veranderd is, ligt toch deels aan de manegehouders zelf? De eigenaar van de manege in Nootdorp fokt ook alleen KWPN-ers voor het 'hogere segment' in plaats van toekomstige manegepaarden ...
Hoe zie jij het verdienmodel voor je als hij paarden zou fokken voor zijn eigen bedrijf ?
mirim schreef:Lieser schreef:Dat de fokkerij door de jaren heen erg veranderd is, ligt toch deels aan de manegehouders zelf? De eigenaar van de manege in Nootdorp fokt ook alleen KWPN-ers voor het 'hogere segment' in plaats van toekomstige manegepaarden ...
Hoe zie jij het verdienmodel voor je als hij paarden zou fokken voor zijn eigen bedrijf ?
_San87_ schreef:Dat zou betekenen dat een groot deel van de manegehouders ook fokkers zijn. Volgens mij klopt dat niet, toch?
Fly_high schreef:Ze bedoelt imo dat je eigen paarden fokken, ongeacht het segment, per definitie verlies gaat geven tov volwassen paarden elders aanschaffen.
Waar ik het ook mee eens ben, want een betrouwbaar manegepaard moet ook bepaalde leeftijd en ervaring hebben. Dan is het meer rendabel om naast je manegebedrijf voor de verkoop te fokken wat commercieel aantrekkelijk is.
Kirrietje schreef:Volgens mij fok je niet ook zomaar een "manegepaard". Die moeten inderdaad dood braaf en bevestigd zijn en onervaren ruiters aankunnen. Ik zie een 4 jarige dat niet doen, voordat die de lessen in kunnen zit je denk ik minimaal op 6 jaar.
Ibbel schreef:Dat klinkt als een heel realistisch bedrag. Daarmee wordt paardrijden wel onbereikbaar voor modaal en lager. Maar is dat erg, is dan de volgende vraag?
Getup schreef:Hier in Luxemburg 10 ritten kaart 330€ ( dan 11e les gratis )....
Ok verdiensten en kosten zijn ook hoger hier.
Ibbel schreef:Kirrietje schreef:Volgens mij fok je niet ook zomaar een "manegepaard". Die moeten inderdaad dood braaf en bevestigd zijn en onervaren ruiters aankunnen. Ik zie een 4 jarige dat niet doen, voordat die de lessen in kunnen zit je denk ik minimaal op 6 jaar.
En dat is dus het probleem dat aangestipt wordt. Vroeger (40-50 jaar geleden) had je paarden die wel gewoon mak geboren werden. Die gewoon bij wijze van spreken in de les ingereden werden. Gewoon met 3 jaar, en dan werden ze ook nog zonder blessures 20 ook.
Dat bloed is er nu gewoon niet meer. Overal zit volbloed/ril bloed in waar dat niet meer mee kan.
Equipro schreef:Getup schreef:Hier in Luxemburg 10 ritten kaart 330€ ( dan 11e les gratis )....
Dan is een eigen paard houden goedkoper, in verhouding. Je kan dan per saldo veel vaker rijden.
Equipro schreef:Getup schreef:Hier in Luxemburg 10 ritten kaart 330€ ( dan 11e les gratis )....
Dan is een eigen paard houden goedkoper, in verhouding. Je kan dan per saldo veel vaker rijden.
Ik zie dat ook gebeuren om mij heen, mensen blijven niet zo lang meer op de manege rijden, en besluiten eerder over te stappen naar een eigen pony/paard.