Ophef om opheffen ruiterpaden Almere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Ophef om opheffen ruiterpaden Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 22:26

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Amazone tijdens buitenrit. Dit is niet in Almere. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vier paardensportverenigingen in Almere staan te steigeren. Eind 2023 liet Staatsbosbeheer weten dat het de ruiter- en menpaden die zij in Buiten, Haven en Hout beheren, niet meer gaat onderhouden. Reden hiervan is dat er volgens hen geen geld meer is voor het onderhoud. Per januari 2024 worden deze paden opgedoekt, tenzij de verenigingen een contract ondertekenen dat ze zelf gaan onderhouden. Maar daarmee worden de verenigingen ook verantwoordelijk én aansprakelijk in het geval dat er op die paden iets mis gaat. De Belangenvereniging Stadsweiden Almere, Schouten Hippique, Almeersch Hippisch Centrum en Stichting Kathedralentrail willen dit niet zomaar laten gebeuren en hebben gezamenlijk een brief gestuurd aan de gemeenteraad.

“De boodschap is dat alle ruiterpaden op grondgebied van Staatsbosbeheer per januari 2024 worden opgedoekt als de gebruikers van de paden géén onderhoudscontract voor tien jaar afsluiten, met de daarbij behorende verantwoordelijkheden én aansprakelijkheden”, zo schrijven zij. Ook geven zij aan dat ze niet begrijpen waarom de gemeente dit laat gebeuren: “hoe kan het dat een stad die zo groen is, die alle sportfaciliteiten faciliteert en woonwijken promoot waar mensen een paard aan huis kunnen hebben, het besluit om de ruiterpaden op te heffen ondersteunt?” Bovendien zouden de paden er al verwaarloosd bij liggen, er zou veel achterstallig onderhoud zijn en hier en daar zouden de paden al verstoord zijn door nieuwbouw. De vier verenigingen zijn verder bang dat dit alles ten koste gaat van hun sport, het welzijn van de paarden en de veiligheid van ruiters, menners en overige weggebruikers. Want als de paden straks niet meer toegankelijk zijn, moeten de ruiters en menners over de openbare weg, tussen het andere verkeer in. Bovendien druist dit in tegen de Sportvisie Almere 2021-2026. Daarin staat: “naast een fijnmazig netwerk van fiets- en wandelpaden, hebben we ook kwalitatieve ruiter- en menpaden en een netwerk op het water zoals kanoroutes”. De briefwisseling met de Gemeente Almere kun je hier lezen.

De gemeenteraad van Almere heeft de brief intussen doorgestuurd naar het college van burgemeester en wethouders, omdat de raadsleden hierin ‘niet aan zet’ zijn. Het CDA Almere heeft ook vragen gesteld aan het college. De partij vind de ontstane situatie niet gewenst. Zij willen graag weten wanneer de gemeente op de hoogte is gesteld en wat er vanuit de gemeente is gedaan om dit te voorkomen. “De gemeente Almere heeft ook een deel van de ruiter- en menpaden in bezit. Vanuit de ondertekenaars hebben wij begrepen dat ook de gemeente Almere een soortgelijk contract met de verenigingen wil opstellen.” De verenigingen worden door de voorgestelde overeenkomst verantwoordelijk voor onderhoud en beheer en aansprakelijk ingeval van eventuele ongevallen. Omdat het hier om een openbaar natuurgebied gaat, is handhaving daar voor de verenigingen niet haalbaar, zo stelt CDA Almere.

Ook het CDA Flevoland bemoeit zich met de zaak. Zij hebben intussen schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Zij dragen de verenigingen een warm hart toe en volgens hen ligt of lag hier mogelijk ook een rol voor de provincie. Volgens de Statenfractie zijn de paden overigens per 1 januari 2024 eigendom van de gemeente. Dat zou overeenkomstig met het nieuwe beleid van Staatsbosbeheer zijn, ze zouden de bospaden al niet meer in eigendom hebben. Dat zou de situatie voor de verenigingen nog complexer en uitdagender maken dan ze al is.

Gebruikte bronnen:/Gerelateerde berichten:

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:41

Citaat:
“De boodschap is dat alle ruiterpaden op grondgebied van Staatsbosbeheer per januari 2024 worden opgedoekt als de gebruikers van de paden géén onderhoudscontract voor tien jaar afsluiten, met de daarbij behorende verantwoordelijkheden én aansprakelijkheden

Staatsbosbeheer gaat het uiteindelijk ook alleen maar om geld en wil steeds meer dingen afstoten die geld kosten. Echt triest dit soort dingen.
Ik zie het hier in het bos ook, nauwelijks meer onderhoud maar wel kappen en hout en kerstbomen verkopen; verdienmodel!

Babootje

Re: Ophef om opheffen ruiterpaden Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:49

Wat het geld betreft vind ik het eigenlijk ook wel normaal dat er betaald moet worden om de ruiterpaden te kunnen gebruiken. En dat kan prima worden geregeld via een vereniging.

Autogebruikers betalen immers ook motorrijtuigenbelasting voor de onderhoud aan ons wegennet. Dus waarom zouden ruiters niet hoeven betalen voor de infrastructuur die zij gebruiken?

Maar de verantwoordelijkheid voor het beheer/onderhoud aan de ruiterpaden afschuiven op private partijen gaat echt te ver. En is ook onuitvoerbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:53

Maar de plaatselijke wandelverreniging, de moutainbike club enz worden ook verantwoordelijk voor paden in het bos?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:01

maar zijn die ook aansprakelijk? MTB dan, want wandelaars zijn nergens verantwoordelijk voor.

Want ik denk dat hier het grootste bezwaar ligt en niet zo zeer bij het onderhoud. Immers kunnen verenigingen met elkaar vaste dagen afspreken voor onderhoud en dan zoveel mogelijk leden optrommelen die op die dagen mee willen helpen.

Echter ook aansprakelijk zijn, als er iets gebeurd op die paden ( bvb een ruiter alleen op buitenrit die valt en een been breekt), gaat gewoon te ver. Het blijft tenslotte altijd nog gebied van SBB.

de verenigingen zelf het onderhoud doen, samen met hun leden, zal het probleem niet zijn; als daarmee de paden open blijven.
Maar dan ook gelijk aansprakelijkheid opgelegd krijgen door SBB, zou ik ook voor passen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:06

SBB heeft het niet meer in eigendom, maar de gemeente wel. Voor de rest ben ik het met je eens.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:16

ow oke, dat wist ik niet. Was ook niet uit het bericht te halen...o wacht; zie nu staan dat een deel van die paden in bezit zijn van de gemeente.....maar dus ook een deel van SBB.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:18

Volgens mij zijn er best veel MTB clubs die de routes in hun omgeving onderhouden in bossen van SBB.
Die clubs hebben vaak weinig moeite om letterlijk aan mankracht te komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:26

xxCYNNxx schreef:
ow oke, dat wist ik niet. Was ook niet uit het bericht te halen...o wacht; zie nu staan dat een deel van die paden in bezit zijn van de gemeente.....maar dus ook een deel van SBB.

Het deel van SBB is per januari al opgedoekt als ruiter en menpad, want er staat tenzij de verenigingen een ( niet haalbaar) contract tekenen.

Het is belachelijk deze voorwaarden. Dat ze het onderhoud door de verenigingen willen laten uitvoeren, daar kan mijnsinziens best over worden gepraat. Maar verantwoordelijkheid bij ongevallen, dat natuurlijk niet, belachelijke en onhaalbare eis.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:27

tienus63 schreef:
Volgens mij zijn er best veel MTB clubs die de routes in hun omgeving onderhouden in bossen van SBB.
Die clubs hebben vaak weinig moeite om letterlijk aan mankracht te komen.

Dat is vrij logisch… Het ledenbestand is vele malen groter over het algemeen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:27

Die ruiterpaden worden al jaren niet meer goed bijgehouden, althans niet in Haven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:32

Verantwoording dragen lijkt me grote onzin want op de meeste paden die je met je paard mag betreden geld eigen risico, volgens mij dan- zelfde de waterleidingduinen waar wij rijden is dat zo- er kan een konijn een gat graven of een hert langs je pad liggen en wegschieten als je langsrijdt. Ik denk dat er voor de knhs nog wel ergens een taak ligt.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 07:27

Als elke bosgebruiker betaalt voor gebruik van het bos vind ik het prima, maar nu zijn over het algemeen alleen ruiters die op kosten worden gejaagd met penningen etc. en dan nog niet veilig van ruiterpaden gebruik kan maken, omdat alle ruiterpaden ook door andere bosgebruikers worden gebruikt, bijvoorbeeld fietsers/ mountainbikers etc. Overigens worden fiets- en wandelpaden wel bijgehouden, dus ik begrijp die discriminatie van ruiters niet.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:42

In Almere is geen sprake van betalen dmv penningen etc.
Wel snap ik dat de rijverenigingen etc niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden: De bomen/bossen hier zijn van belabberde kwaliteit met veel omgevallen bomen en bij elke zucht wind liggen er veel takken op de grond. We hebben hier veel snelgroeiende bomen en die zijn niet bepaald stevig. Verder worden de ruiterpaden ook gebruikt door fietsers en wandelaars (met en zonder hond) dus ook de kwaliteit van de paden zijn niet fantastisch voor paarden, veel kuilen etc. Naast dat voor zover ik weet de meeste paden erg dicht bij bebouwing / in de bebouwdekom liggen waardoor er gewoon veel gebruik door anderen gemaakt wordt. Kortom die paden kunnen niet de verantwoording zijn van alleen de verenigingen. Dat hoort echt bij gemeente en/of SBB.
Als bosruiter wil ik ook niet in Almere rijden, het zijn maar kleine beetjes groen en veel 'verkeer'. Mijn paard staat om die reden dan ook 30 minuten verderop in de polder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:05

sanne1221 schreef:
Als elke bosgebruiker betaalt voor gebruik van het bos vind ik het prima, maar nu zijn over het algemeen alleen ruiters die op kosten worden gejaagd met penningen etc. en dan nog niet veilig van ruiterpaden gebruik kan maken, omdat alle ruiterpaden ook door andere bosgebruikers worden gebruikt, bijvoorbeeld fietsers/ mountainbikers etc. Overigens worden fiets- en wandelpaden wel bijgehouden, dus ik begrijp die discriminatie van ruiters niet.

Hier in de buurt heb je als mtber een vergunning nodig, die ook geld kost. Ik neem aan dat ze van dat geld ook de paden onderhouden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:33

Supervixen schreef:
sanne1221 schreef:

Hier in de buurt heb je als mtber een vergunning nodig, die ook geld kost. Ik neem aan dat ze van dat geld ook de paden onderhouden.

Hier ook, maar €7,50 voor mtb-ers en €70 voor ruiters.
Waarvan de ruiters idd ook nog eens alle paden delen met wandelaars en fietsers op sommige stukken.

Als er werkzaamheden zijn worden de mtb-ers omgeleid over de ruiterpaden. Andersom? Nee, de paarden kunnen hun benen kapot lopen over de trekkersporen.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:56

Helaas is er nog altijd geen reactie vanuit B&W in Almere.
De belanghebbenden zijn daarom een petitie gestart.
Mocht je die willen tekenen zoek dan even bij petities.com op onderwerp ruiterpaden Almere.
Jullie steun wordt gewaardeerd!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:29

Onze hele stal heeft de petitie getekend en ik heb hem zelf ook geshared op facebook.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:35

Onze rij- en menvereniging heeft jarenlang een of twee keer per jaar meegewerkt aan het onderhoud van bepaalde paden. Dan hadden we zelf ook wat invloed. Het was later lastiger toen er een nieuwe boswachter kwam.
Weet niet of dat nog gebeurt.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:39

pjer schreef:
Onze hele stal heeft de petitie getekend en ik heb hem zelf ook geshared op facebook.

Super, dank daarvoor!
We hebben inmiddels 350 handtekeningen dus dat gaat goed!
Het is de bedoeling de petitie te paard aan te gaan bieden op het stadhuis, maar daarover komen we nog in de lucht!