Bokt Community
1.Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Dat is al heel wat jaartjes geleden. Ik denk om een beetje mee te praten en mee te lezen over de fokkerij.
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
AM_Horses schreef:Wat denken jullie? Roan, stekelharig of toch schimmel?
De vader is een schimmel.
Moeder lijkt vos
Net geboren
[url=m/1KZR8n.jpg]Afbeelding[/url]
Aantal dagen
[url=m/VZEk6t.jpg]Afbeelding[/url]
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Als ik nu terug kijk, zie ik duidelijk verschil met wat ik nu zou schrijven en wat ik toen plaatste. In de afgelopen jaren meer wijzer geworden. Beschamend waren de berichten niet echt, denk ik. Daarom een 4
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik ben vooral actief in de dikke buiken topic en de kraamstal, een volgtopic van mijn merries die drachtig zijn.
De meeste mensen kennen mij van de NRPS-goedgekeurde hengst Formidable. Met hem was ik ZZ-Zwaar geklasseerd. Formidable is helaas plotseling en veel te vroeg overleden. Nu ben ik vooral bekend met de ggk cremello hengst White Dream GF.
En natuurlijk de veulentjes die we verwachten. Hier kijk ik enorm naar uit. Nog 1,5 maand dan verwachten wij de eerste. Uiteraard van White Dream GF, uit mijn fijne Jazz-merrie, en mijn grote Formidable merrie Nigrante.
5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Ik lees bijna dagelijks de topics die ik volg, dikke buiken topic, eigen volgtopics, topics die ik van andere Bokkers volg.
Vooral wat met de fokkerij te maken heeft. Bokt heeft mij in contact gebracht met andere gelijkgestemde paardenliefhebbers, die dezelfde passie delen. Erg leuk en fijn om buiten Bokt ook contact te hebben. Ik kan wel zeggen dat Bokt veel voor mij heeft betekent.

White Dream GF, de tweede goedgekeurde dekhengst van AM_Horses.
Foto is aangeleverd door AM_Horses.
Absoluut, en nog steeds. Wat is er nu leuker als een felroze deken voor je veulen dat het koud heeft... Ik hou er van! Roze halsters, glitters bij showblokken, verkleed showblok. Met Formidable was ik graag van de partij.
7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Mijn droom is toch wel de paarden aan huis. Een kleinschalige fokkerij, waar kleur en kwaliteit samen komen. De merries met veulens op een heerlijke grote wei. Klein dekstation, waar ik ook gastmerries kan ontvangen. Hoe vaak ik klanten zie tobben om hun merrie goed begeleid te krijgen. Naast de fokkerij zou ik ook graag weer in de sport uitkomen en andere mensen hierin willen begeleiden, om zo goed mogelijk hun paard te kunnen trainen gericht op biomechanica en welzijn van het paard. Helaas is dit nog steeds niet vanzelfsprekend.
8. Je hebt nu je tweede goedgekeurde dekhengst en ik zou graag willen weten wat het hebben van een dekhengst allemaal met zich meebrengt (keuringstraject en daarna)?
Het ligt een beetje aan het stamboek waar de hengst is ggk. Elk jaar zijn er terug komende kosten van het stamboek, keuring en medische onderzoeken. Bij sommige stamboeken moeten er nakomelingen getoond door de jaren heen om goedgekeurd te blijven. Voor het dekseizoen moet de hengst getest zijn op cem en eva. Tijdens het dekseizoen, zeker als ze vaker dekken, merk je dat dit ze veel energie kost. Daarom vind ik goede voeding erg belangrijk, eventueel aanvullen met supplementen. Ik vindt het belangrijk om ze ook gewoon paard te laten zijn. Lekker naar buiten elke dag, zo normaal mogelijk behandelen. Hoe meer je een hengst afzondert, des te meer hengstengedrag.
White Dream GF is echt een lieverd, liep met zijn drie jaar nog bij een ruin in de wei. Formidable was een heel ander verhaal. Heeft jaren buiten bijna niet gezien. Bijn zijn eerste eigenaar stond hij enkel in stal, kwam hier nauwelijks uit. Ik moest hem echt leren om buiten te staan, eigenlijk best zielig als ik daar aan terug denk.
Gelukkig heeft hij bij mij nog wel de kans gehad om uiteindelijk een paar uurtjes op de wei te kunnen staan.
9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
goldenarrow
10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Hoe is de liefde voor dit ras en jullie fokkerij van de Arabieren ontstaan?