Test drinkwater voor paarden

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:12

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Nederlandse grond bevat van nature veel ijzer. Als water wordt opgepompt met een puls die dieper dan 100 meter gaat, blijkt er nauwelijks risico op een hoog ijzergehalte. Maar als water uit ondiepere lagen wordt gehaald is dat risico veel groter. Water uit een eigen bron of uit de sloot kan daardoor snel te veel ijzer bevatten. Dit kan een risico zijn voor paarden.

Paarden nemen ijzer namelijk heel efficiënt in de darmen op en stapelt dit in de lever. Uiteindelijk gaat de lever minder werken, wordt het paard ziek (vermageren, sloom, dorre vacht) en kan het zelfs sterven. Drinkwater voor paarden moet bij voorkeur minder dan 0,2 mg/l ijzer bevatten. Meer dan 10 mg/l ijzer in het drinkwater levert een reëel gezondheidsrisico op. Teveel zware metalen zorgt voor een verbindweefseling in de lever. Paarden kunnen, zonder duidelijk acute ziektesymptomen, plotseling sterven. Vergiftiging is dan een mogelijke doodsoorzaak. Deze kan dus ook voorkomen door teveel metalen in het eigen drinkwater.

Het is dus verstandig om drinkwater voor paarden, zeker als dit uit een sloot of eigen bron komt, te testen op kwaliteit en aanwezigheid van zware metalen. Bij de GD is dit mogelijk met het zware metalen-pakket waarin, behalve ijzer ook op arseen, cadmium, chroom, koper, nikkel, lood, ijzer en zink wordt getest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Test drinkwater voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:25

Latinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:41

Dit in acht nemende, hoe zit dat met een Sweet Iron bit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:49

Er zitten twee soorten ijzer in water. Opgeloste ijzerverbindingen, en niet oplosbare ijzerverbindingen (roest). Daarnaast heb je gewoon het metaal 'ijzer', in bitten. Uit het metaal ijzer komt geen oplosbaar ijzer vrij. Als daar al ijzerdeeltjes afkomen dan is dat nog steeds het pure metaal. Gebeurt niets mee.

Het ijzer dat het water rood kleurt (roest, allerlei ijzeroxiden) is óók niet gevaarlijk, want ook dat is niet opneembaar. Dus er wordt altijd geroepen: als het water rood is, is het gevaarlijk, maar in feite kan je daar niets van zeggen. Datzelfde roest geeft ook het sweet iron bit z'n smaak en is dus ook ongevaarlijk, want niet oplosbaar en daarmee niet opneembaar.

De oplosbare ijzerzouten in grondwater zijn over het algemeen kleurloos, en daar moet je het water dus op laten analyseren, want aan de buitenkant kan je er niets van zeggen.

Je krijgt bij een wateranalyse wel ook altijd de analyse van de onoplosbare ijzerverbindingen terug. Die zijn wel van belang, want die kunnen je metalen leidingen en ventielen aantasten. Maar voor je paard zijn ze ongevaarlijk.

Aldus de waterexpert die mij de wateranalyse van mijn bron uitlegde. 90 meter diep (3 grindlagen door), geen ijzer. Nog 50 x lager dan de veilige grens, zo ongeveer. 60 meter (2 grindlagen door) was achteraf gezien vermoedelijk ook zat geweest qua diepte.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:26

Het water uit onze put in Zweden is recent getest en goed bevonden qua ijzer dus gelukkig :) Als het regent krijgen ze regenwater en anders water uit eigen put

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:42

Ibbel schreef:
Er zitten twee soorten ijzer in water. Opgeloste ijzerverbindingen, en niet oplosbare ijzerverbindingen (roest). Daarnaast heb je gewoon het metaal 'ijzer', in bitten. Uit het metaal ijzer komt geen oplosbaar ijzer vrij. Als daar al ijzerdeeltjes afkomen dan is dat nog steeds het pure metaal. Gebeurt niets mee.

Het ijzer dat het water rood kleurt (roest, allerlei ijzeroxiden) is óók niet gevaarlijk, want ook dat is niet opneembaar. Dus er wordt altijd geroepen: als het water rood is, is het gevaarlijk, maar in feite kan je daar niets van zeggen. Datzelfde roest geeft ook het sweet iron bit z'n smaak en is dus ook ongevaarlijk, want niet oplosbaar en daarmee niet opneembaar.

De oplosbare ijzerzouten in grondwater zijn over het algemeen kleurloos, en daar moet je het water dus op laten analyseren, want aan de buitenkant kan je er niets van zeggen.

Je krijgt bij een wateranalyse wel ook altijd de analyse van de onoplosbare ijzerverbindingen terug. Die zijn wel van belang, want die kunnen je metalen leidingen en ventielen aantasten. Maar voor je paard zijn ze ongevaarlijk.

Aldus de waterexpert die mij de wateranalyse van mijn bron uitlegde. 90 meter diep (3 grindlagen door), geen ijzer. Nog 50 x lager dan de veilige grens, zo ongeveer. 60 meter (2 grindlagen door) was achteraf gezien vermoedelijk ook zat geweest qua diepte.

Dat ligt ook aan de bodemgesteldheid. Wellicht had dat gewerkt maar diepte is niet per se een relatie met kwaliteit.

Ooit mee gemaakt dat een put op ca 50mtr van de oorspronkelijke put een totaal ander waterbeeld gaf, ondanks dat diverse onderzoeken aan de opdrachtgever zouden hebben aangetoond dat hij in dezelfde waterlaag zou zitten. Blijkbaar dus niet en dat water was ook bijna niet op drinkwaterniveau te krijgen door veel te hoge ijzer- en mangaanwaardes.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:17

Waar zou je het kunnen testen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:10

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:30

Ook je poel in je PP testen! Daar heb ik ook al bij verschillende plekken heel slechte uitslagen gezien.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:17

SunnyHorse schreef:
Waar zou je het kunnen testen?

Dat staat toch hierboven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:39

Gewoon leidingwater geven.

Grondwater, slootwater en regenwater geeft grote kans op sluipende ellende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:17

Leidingwater is getest grondwater. Leidingwater wordt bij voorkeur daar uit de grond gehaald waar het direct bruikbaar is. Er wordt zelden nog nagefilterd om het veilig drinkbaar te maken.
Maw, als jij een voldoende diepe bron hebt waarvan het water na analyse OK is, is dat net zo veilig als leidingwater. En als je zo'n bron ook voor beregenen wilt gebruiken, spaar je (schaars) leidingwater.

Regenwater is over het algemeen ook veilig - het is zelfs zuiverder dan leidingwater als het gaat om zouten en mineralen ed. Wel kan er stof en andere deeltjes in terecht komen.

Slootwater is oppervlaktewater en dat is inderdaad meestal niet bruikbaar. Maar zit je aan een natuurlijke beek, dan kan het ook best drinkbaar zijn. Alleen zal je dan wat vaker moeten testen, na langdurige droogte kan het slechter van kwaliteit zijn dan na langdurige regenval.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:44

Ibbel schreef:
Regenwater is over het algemeen ook veilig - het is zelfs zuiverder dan leidingwater als het gaat om zouten en mineralen ed. Wel kan er stof en andere deeltjes in terecht komen.

Regenwater bevat veel fijnstof (uitlaatgassen van vliegtuigen) condesatiekernen. Is dus over het algemeen geen drinkwaterkwaliteit.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:58

Ook bij grondwater zijn er wel degelijk risico’s. Afhankelijk van die diepte wordt het als beregening of drinkwater gezien. Hier op zandgrond grondwater vanaf 8 meter, maar drinkwater op 300 meter. Aan 300 meter diepte zitten stevige investeringen. Bij een klein aantal paarden is dan drinkwater veiliger dat water van 8 meter diepte. Regenwater zou ik zowieso al nooit geven, daar zit ook echt rotzooi in.

Leidingwater is zeer stabiel in kwaliteit. Ik snap echt niet dat mensen hun dieren bijv.uit een sloot laten drinken of opgevangen regenwater, via lucht, dakpan, dakgoot ( waar na korte droogte de parasieten weeldig tieren in kleine plasjes die zijn blijven staan ) regenpijp naar opvang. Hoe warmer hoe gevaarlijker.

Nee hier uitsluitend leidingwater

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:55

Mijn dieren krijgen altijd regenwater. Behalve als het zelden regent natuurlijk. Ik heb ook een grondwaterpeil op 10 meter. Daar zit wel ijzer in dus zomers toch leidingwater. Ik wil dat grondwater toch eens laten testen. Het is heel schoon en helder, maar onder in de bak zit na een dag, als hij bijna leeg is, toch bruin water.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:05

Mijn paarden krijgen regenwater. Alleen in de zomer leidingwater als mijn vaten leeg zijn.

En zelf verkiezen ze plassen als het geregend heeft. :+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:07

Ik zie mijn kippen wel uit plassen drinken maar de paarden nooit

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:40

Ibbel schreef:

Dus als de automatische drinkbak een beetje verroest is, kan dat geen kwaad?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 00:39

nikysa90 schreef:
Dus als de automatische drinkbak een beetje verroest is, kan dat geen kwaad?

Nee. IJzeroxide (roest) is onoplosbaar in water en daarmee niet opneembaar. Een ijzerverbinding die oplost, splitst in ijzer-ionen en de andere helft van de verbinding in ion-vorm (bv een sulfaat, of een chloride). Het zijn de ijzer-ionen die opgenomen worden en de ellende geven.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 00:57

DuoPenotti schreef:
https://www.gddiergezondheid.nl/Product ... drinkwater

En hier de link uit het artikel dat niet meegenomen word.

Dat de link niet is meegenomen, is wel een beetje onhandig DuoPenotti. Ik heb de link er alsnog even in gezet. Ik zag het vandaag pas, mijn excuses dat het iets langer geduurd heeft. Wij van de Nieuwsredactie kunnen niet alle berichten elk moment van de dag in de gaten houden op feedback helaas. Als je jouw tip volgende keer even in het feedbacktopic zet, zien we deze sneller en kunnen we hem eerder aanpassen. Dankjewel dat je het in ieder geval even gemeld hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:23

Oh ik dacht dat jullie dat gewoon niet mee mochten nemen in het artikel. Iets met auteursrecht oid.
Dus dacht zet hem er maar meteen onder als dat niet mag word het wel weer verwijderd :D
Daarom niet aan het feedback topic gedacht.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:04

Kan gebeuren DuoPenotti. Feit is dat de link er weer in staat, dat is het belangrijkste. En mocht het niet mogen, dan kunnen we je ook dat antwoord geven in het feedbacktopic.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 03:37

Maar om eens een knuppel in het hoenderhok te gooien... Hoe doen paarden in de natuur het dan? Die krijgen geen getest (kraan)water en drinken uit sloten, poelen, beken of uit de rivier... Voornamelijk regenwater... :)*

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:47

DJZ schreef:
Maar om eens een knuppel in het hoenderhok te gooien... Hoe doen paarden in de natuur het dan? Die krijgen geen getest (kraan)water en drinken uit sloten, poelen, beken of uit de rivier... Voornamelijk regenwater... :)*

In Nederland hebben we weinig paarden "in de natuur" natuurlijk en dit gaat over Nederlandse grond. Daarnaast hebben die geen last van regenwater via vieze dakgoten en kunnen die zelf rond trekken en uit verschillende plekken drinken, dan die vaak ene of weinige plekken (uit dezelfde bron) die wij ze aanbieden. En tenslotte worden paarden in de natuur doorgaans niet zo oud als de gedomesticeerde paarden, dus wellicht is daar stiekem toch ook wel invloed.