Veehouder over defensieplannen: 'Kan mijn dieren niet beschermen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Veehouder over defensieplannen: 'Kan mijn dieren niet beschermen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:01

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Als het aan defensie ligt wordt een groot deel van de Achterhoek laagvlieggebied. Dat leidt tot ongenoegen bij veehouders. "Wij begrijpen dat defensie moet oefenen, maar wij kunnen onze dieren zo niet beschermen", zegt veehouder Marievonne Reulink uit Rha. Op haar boerderij heeft Reulink zo'n tweehonderd melkkoeien en een aantal paarden rondlopen. Vooral bij haar paarden zorgen de lage helikoptervluchten voor veel stress. Het is een van haar paarden, haar 'zielspaard', in 2018 zelfs fataal geworden. "Die middag had ik contact gehad met defensie en zij hadden gezegd dat er niet gevlogen zou worden die avond. Ik dacht daarom dat ik mijn paarden buiten kon laten, maar ze kwamen dus wel. En toen is mijn paard zó hard geschrokken en weggerend", blikt ze terug. Tijdens zijn vlucht raakte het dier zwaargewond. De enige optie voor Reulink was om het te euthanaseren.

Onveilige wereld
Luitenant-kolonel Martijn Kleiberg zegt in het actualiteitenprogramma EenVandaag de bezwaren van de veehouders te begrijpen, maar geeft aan dat meer oefenruimte hard nodig is: "De wereld is er de laatste tijd niet veiliger op geworden."

Volgens de luitenant-kolonel was laagvliegen eerder minder hard nodig. Defensie was destijds namelijk bezig met missies in landen als Irak, Mali en Afghanistan. "Daar konden we ons permitteren om op hoogte te vliegen omdat de wapensystemen daar niet zo geavanceerd waren", legt hij uit.

Dat zit nu anders volgens Kleiberg. Hij haalt daarbij de oorlog in Oekraïne aan. "Een grootmacht als Rusland heeft geavanceerde systemen, zoals radargeleide wapensystemen. Dan is het ingewikkeld als je op hoogte wilt blijven vliegen. Ons missiepakket is daarom aangepast en laagvliegen hoort daarbij."

In een spagaat
Veehouder Reulink zegt hier zeker begrip voor te hebben, maar zit ook in een 'spagaat'. "Op hun website staat: 'defensie beschermt wat ons dierbaar is'. Wij kunnen dat nu niet. We snappen heel goed dat ze moeten oefenen en daar moeten ze ook zeker de gelegenheid voor krijgen. Maar de communicatie moet beter."

Een poging om die communicatie te verbeteren is al een keer gedaan. In 2019 zat defensie bij Reulink aan de keukentafel om de lucht te klaren. "Naar aanleiding van dat gesprek zijn ze wel op de website data en tijden gaan aangeven van hun laagvliegoefeningen. Dat maakt het al een stukje veiliger voor mijn dieren, maar het moet verbeteren", benadrukt de veehouder. Specifieke data of tijden worden er namelijk niet aangegeven. "Dan staat er bijvoorbeeld '22 januari tot 2 februari'. Welke dagen ze dan precies oefenen weet je niet. En qua tijd kan het alles tussen 10.00 uur en 22.30 uur zijn."

Specifieker kan niet
Dat specifieker aangeven is alleen niet altijd mogelijk, zegt Kleiberg. "Bij een planbare grote oefening informeren we de omgeving, misschien gaan we dat zelfs meer doen. Maar bij de dagelijkse trainingen zal dat lastig zijn."

Of het laagvlieggebied groter wordt in de Achterhoek is nog even de vraag. Kleiberg: "We hopen natuurlijk van wel. Het kan namelijk niet allemaal naar het buitenland. Dat zou afwentelen zijn." Uiteindelijk is het aan het kabinet om te beslissen of het laagvlieggebied uitgebreid kan worden.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina om de reportage over de laagvliegoefeningen te bekijken.

Iris82

Re: Veehouder over defensieplannen: 'Kan mijn dieren niet beschermen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:04

Ik snap dat ze moeten oefenen en ik vind het een goede zaak. Ik snap alleen niet dat in 2024 er nog geen mogelijkheid zou zijn om omwonenden te informeren. Desnoods maak je een WhatsApp groep aan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:20

De vraag is ook : wat kun je doen als je wel geïnformeerd wordt ?
Je dieren binnen halen ? Zelfs dan zijn ze zo bang !
Een straaljager is minder eng voor de paarden als de apaches. Dit zijn net hele hele grote insecten voor ze.
( denk ik ) Zelfs onze honden wisten niet waar ze het zoeken moesten toen deze van de zomer overvlogen.
Ik hoop dus heel sterk dat ze het buitengebied van de Achterhoek toch willen ontzien ;(

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:36

Het is voor beide partijen erg vervelend maar de dieren zullen er toch aan moeten wennen. De kans op oorlog word steeds realistischer en de oefenfrequentie zal dus ook opgehoogd worden.

In een oefening zijn bepaalde zaken onvoorspelbaar en mensen continu gaan informeren is daarbij niet realistisch.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:44

Hier vliegen ze ook regelmatig laag over, zowel apaches als chinooks. Ik heb ooit eens oog in oog met een apachepiloot gestaan toen ik op mijn paard zat en hij zakte tot op een paar meter boven de grond in het weiland ernaast. Hij zwaaide ook nog heel aardig :+.
Gelukkig gaf mijn paard er niets om en ook nu niet als ze laag overvliegen. Maar zoiets kun je niet trainen. Dat is volgens mij puur geluk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:14

Afbeelding

Dit soort oefeningen zijn hier heel normaal. Meestal bij de buren, maar soms ook aan de paardenkant van de wei. De paarden zijn er behoorlijk aan gewend. Natuurlijk gaan ze wel eens bokkend over de omloop (PP-track), maar en staan dan op een afstandje te snuiven. Maar erger dan dat is het niet. En nee, deze foto vertekent niet qua hoogte, hij vloog oprecht maar 4-5 meter van de grond.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:58

Hier vliegen ze ook vaak net over de boomtoppen en de paarden reageren er totaal niet op. Ik ben zelf meer onder de indruk ervan dan mijn paard. Als ze vaak genoeg over vliegen wennen de dieren vanzelf en is er geen probleem meer:)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:15

Ik snap niet dat er geschreven wordt dat dit soort oefeningen naar het buitenland verplaatsen afwentelen zou zijn.
Er zijn genoeg gebieden in andere landen waar laagvliegen niet voor de problemen zou zorgen zoals hier in ons drukbevolkte landje.
En hoeveel laagvliegen moet je dan eigenlijk oefenen in een landschap wat nergens anders ter wereld voorkomt?
Zijn de helikopter simulaters niet realistisch genoeg om op te oefenen? Daarop leren ze het toch ook en houden ze hun brevet up to date? Zou ook beter zijn voor het milieu, de kosten en het land, wat ze toch proberen te beschermen?
Ik krijg toch wel ernstig het idee dat er mensen blij zijn met een goed excuus om op onze kosten met hun speeltje rond te kunnen vliegen en daar liever geen commentaar op willen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:18

Hier zijn ze 1 keer laag over gekomen. Dacht dat de pannen van het dak gingen.
De paarden rende echt flink. Gelukkig niet door het draad. Maar dat was meer geluk dan wat anders.

Had het graag geweten.
Hoger vliegen ze wel vaker. Op de takkeherrie na geen probleem.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:24

Hier zijn het straaljagers die laag, hard en vaak overkomen. De paarden horen ze veel eerder dan wij mensen aankomen en geven 0,0 reactie terwijl ik nog steeds wel eens enorm schrik.

Bedenk me nu opeens dat we ze al tijdje niet gehad hebben, wellicht elders aan het oefenen.

Maar het is feit dat het steeds meer noodzaak wordt en dat defensie op scherp moet staan, hoe vervelend dan ook.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:38

Ze moeten dit gewoon beter communiceren en dat zijn de heren niet gewend en vinden zichzelf ook nogal belangrijk. Dat is een soort cultuur daar. Ze hebben gewoon sch*t aan de klagers.
Op scherp staan horen ze altijd. Hoeven ze niet nu opeens een showtje voor op te voeren om meer budget te krijgen…

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:54

Het is idd vervelend en denk dat de meeste paarden er wel min of meer aan wennen. Weet niet of het mag maar bomen rondom het weiland/track/paddocks zetten dan kunnen ze niet heel laag overkomen en heb je een soort buffer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:18

SparklingApp schreef:
Ik snap niet dat er geschreven wordt dat dit soort oefeningen naar het buitenland verplaatsen afwentelen zou zijn.
Er zijn genoeg gebieden in andere landen waar laagvliegen niet voor de problemen zou zorgen zoals hier in ons drukbevolkte landje.
En hoeveel laagvliegen moet je dan eigenlijk oefenen in een landschap wat nergens anders ter wereld voorkomt?
Zijn de helikopter simulaters niet realistisch genoeg om op te oefenen? Daarop leren ze het toch ook en houden ze hun brevet up to date? Zou ook beter zijn voor het milieu, de kosten en het land, wat ze toch proberen te beschermen?
Ik krijg toch wel ernstig het idee dat er mensen blij zijn met een goed excuus om op onze kosten met hun speeltje rond te kunnen vliegen en daar liever geen commentaar op willen!

Serieus?
Met alles wat gaande is in de wereld, moeten ze het maar doen op de simulator? Ik ben juist blij dat Nederland Defensie opschroeft. De wereld wordt er niet stabieler op, Europa en Nederland vanzelf ook, moeten niet aldoor afhankelijk willen zijn van Amerika, al helemaal niet als Trump wordt herkozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:23

Hier is het al jaren laagvliegroute. Paarden geven er echt niks om. Wennen ze wel aan hoor....

Ook al eens kunnen zwaaien naar soldaten in een apache die over de buitenbak kwamen op 4 meter toen ik aan het rijden was. Gaf geen paard iets om. En ik heb een kijkerig en zenuwachtig paard normaliter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 01:29

SparklingApp schreef:

Nederlandse leger is ten eerste voor hulp bij rampen in eigen land en verdediging van eigen land in tijden van oorlog. Lijkt het mij ook wel heel handig en verstandig als ze bekend zijn met het gebied waar ze moeten helpen/verdedigen. Ja dat betekend nu herrie en overlast en nee dat kan dus niet enkel in een simulator of in het buitenland. Wel kan er een stuk verbeterd worden qua communicatie.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 02:55

Ik vind het wel eng dat ze dit doen bij paarden in de buurt.
Sommigen zullen er niks om geven, maar anderen zullen zichzelf de dood injagen. Is dat het waard.

Ik zou echt niet blij worden als mijn huis ineens in een laagvlieggebied ligt. Ik zou ook niet weten wat te doen met mijn paarden. Ik heb geen stallen waarin ik ze de hele dag kan opsluiten als ik niet thuis ben. Ze hebben een grote stal met paddock ernaast en bepalen zelf. Wat moet je dan?
Om ze helikopterproof te maken moeten ze in eerste instantie al niet zelfmoord willen plegen bij het aanblik ervan. Dan heb je mogelijkheden, maar wat als je dier gewoon heel bang is?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 06:23

Hier overal laagvlieg gebied. Zitten nabij basis Gilze Rijen...

Paarden kijken niet meer op of om :+
En mijn hond vind het prachtig, die gaat graag mee spotten op een oefenterrein :=

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:51

Natuurlijk zijn er dieren die er ook niet om geven
Maar er valt niet op te trainen.
En we weten allemaal dat als 1 paard over de zeik gaat dat ze dan allemaal gaan.
Dus ja....voor degenen wiens paard er niet aan gewend is of wiens paard het doodeng vindt is het gewoon niet leuk.
En dan druk ik me zacht uit

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:29

Ik vind het gewoonweg getuigen van asociaal gedrag. Er komt nu een mega navo oefening aan dus maak je borst maar nat: de Steadfast defender 2024 van feb tot mei.
Sorry maar ik vind het echt niet meer van deze tijd. Laten zien wat voor spierballen je hebt…om de Russen af te schrikken…laat me toch niet lachen. Maar goed er zijn in die wereld nog veel te weinig vrouwen aan de top; dat zou mi echt schelen…
Boys and their toys. Nogmaals; zorg dat je shit op orde is, train je mensen in Canada of Noorwegen. En blijf lekker oefenen in de simulator. Stuk goedkoper en stuk beter voor het milieu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:25

Hier oefenen ze al jaren met laagvliegen over de hei en natuurgebieden (zal maar ff niet over stikstof beginnen) maar heb ook weleens gehad dat ik op het paard zat en ze net over de bomen langs kwamen vliegen. Paarden reageerden heel wisselend, die waar ik op zat was er niet gevoelig voor, die van mijn werkgeefster raakte in paniek.

Ik vind dat ze gewoon duidelijker moeten communiceren in deze, idd een whatsapp groep en tijd afbakenen. Gewoon we oefenen van 2 tot 5 oid. Snap niet wat daar moeilijk aan is. We leven inderdaad in een dichtbevolkt land waar iedereen rekening met elkaar dient te houden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:31

Hutcherson schreef:
Sommigen zullen er niks om geven, maar anderen zullen zichzelf de dood injagen. Is dat het waard.

Ik zou echt niet blij worden als mijn huis ineens in een laagvlieggebied ligt. Ik zou ook niet weten wat te doen met mijn paarden. Ik heb geen stallen waarin ik ze de hele dag kan opsluiten als ik niet thuis ben. Ze hebben een grote stal met paddock ernaast en bepalen zelf. Wat moet je dan?
Om ze helikopterproof te maken moeten ze in eerste instantie al niet zelfmoord willen plegen bij het aanblik ervan. Dan heb je mogelijkheden, maar wat als je dier gewoon heel bang is?

Nederland is zo klein, paarden en vee zijn niet te voorkomen.

Ik schrik wel van de "anti" defensie berichten hier.

"Stuur ze maar naar Canada of Noorwegen", op zich zijn de meeste grote oefeningen in het buitenland. De meeste militairen zijn al genoeg van huis zonder ook nog zulke dingen in het buitenland te moeten doen.

Waarom een whatsapp groep? Je kunt toch zelf de website in de gaten houden waarop ze aangeven waar/wanneer er oefeningen zijn?
Je kunt er toch niks tegen doen, maar geoefend moet er toch worden. Voor de meeste paarden is het echt een kwestie van wennen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:37

Kaitlyn schreef:
Hutcherson schreef:

Nederland is zo klein, paarden en vee zijn niet te voorkomen.

Ik schrik wel van de "anti" defensie berichten hier.

"Stuur ze maar naar Canada of Noorwegen", op zich zijn de meeste grote oefeningen in het buitenland. De meeste militairen zijn al genoeg van huis zonder ook nog zulke dingen in het buitenland te moeten doen.

Waarom een whatsapp groep? Je kunt toch zelf de website in de gaten houden waarop ze aangeven waar/wanneer er oefeningen zijn?
Je kunt er toch niks tegen doen, maar geoefend moet er toch worden. Voor de meeste paarden is het echt een kwestie van wennen.

Ik schrik ook van de anti defensie berichten, boys with their toys en dergelijke, als er oorlog uitbreekt, moeten zij er staan he... beetje respect mag wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:42

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:44

SparklingApp schreef:

Dit vind ik wel een reactie waarvan ik denk 'ok, hoe bedenk je het, complottheorie?