Paardenhouder voor Raad van State: stikstofregeling is onredelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenhouder voor Raad van State: stikstofregeling is onredelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 18:48

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Een paardenhouderij in het Flevolandse Biddinghuizen is naar de Raad van State gestapt om een nieuwe stikstofregeling van gemeente Dronten te laten aanpassen. De eigenaren van het bedrijf zeggen dat die regeling onredelijk is. Hun bedrijfsvoering dreigt daardoor ernstig te worden aangetast.

Gemeente Dronten heeft met een nieuw bestemmingsplan de bestaande stikstofrechten van alle veehouderijen bevroren. Uitbreiding zou alleen nog kunnen door interne saldering.

De regeling geldt ook voor kruimelgevallen zoals de paardenhouderij in Biddinghuizen, die als kleine stikstofveroorzaker geen melding of natuurvergunning nodig had. Daarvoor is in het bestemmingsplan een peildatum vastgesteld om de maximale bestaande rechten te bepalen. Het aantal gehouden paarden in het jaar vóór de vaststelling van dat plan in 2022 is het maximum dat de paardenhouderij voortaan mag houden.

De eigenaren van het bedrijf vinden dat een slechte regel. Op de gekozen peildatum hielden ze minder paarden dan gebruikelijk. De regeling pakt in dit geval dus slecht voor hen uit. Volgens de eigenaresse wisselt het aantal paarden nu eenmaal sterk.

Andere norm
Een woordvoerder van gemeente Dronten zegt dat de peildatum juist in alle redelijkheid is vastgesteld. "We zijn in lijn met de rechtspraak van de Raad van State uitgegaan van de feitelijke situatie bij een bedrijf op een bepaald moment." Overigens vroeg hij de raadsvoorzitter om met een betere regeling te komen als die dat nodig vindt. Maar die paste ervoor om zelf een norm te bedenken.

De Raad van State beoordeelt binnen zes weken of de regeling van de gemeente wel of niet redelijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:02

Welkom in de wereld van de boeren.
Misschien dat men nu snapt waarom ze demonstreerden?
En wie zei er ook weer ; paardenhouders nee die hebben geen last van de regels.

suffie

Re: Paardenhouder voor Raad van State: stikstofregeling is onredelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:24

Tja, wij kregen ook te maken met een peildatum en mochten zelfs daarnaast nog x% inleveren. De reden om te stoppen met ons melkveebedrijf. Niet gegroeid de laatste jaren, wel geïnvesteerd voor 'straf' koeien afvoeren. Zo voelde het echt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:26

DuoPenotti schreef:
Welkom in de wereld van de boeren.
Misschien dat men nu snapt waarom ze demonstreerden?
En wie zei er ook weer ; paardenhouders nee die hebben geen last van de regels.

En er zijn nog steeds mensen die dit beweren en blijven beweren totdat ze met hun neus op de feiten worden gedrukt..........en zelfs dan steken ze hun kop in het zand.
Nederland is hard op weg een ontwikkelingsland te worden waarin de bevolking geen enkel recht van spreken meer zal hebben; we mogen straks alleen nog maar de pijpen van een "overheid" dansen die ons alles al wil nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:47

De vraag is vooral 'op de peildatum (wat beterft het bedrijf een willekeurige dag) waren er minder paarden dan te doen gebruikelijk'.

Dat soort zaken komt wel vaker voor de RvS en als je één en ander kunt aantonen is er een behoorlijke kans dat je 'terug mag' naar het oude gemiddelde.

Bovenstaande reacties snap ik wel, en de kop van het artikel helpt ook niet mee.
(Maar het is meer emotie dan feit.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:54

Janneke2 schreef:
De vraag is vooral 'op de peildatum (wat beterft het bedrijf een willekeurige dag) waren er minder paarden dan te doen gebruikelijk'.

Dat soort zaken komt wel vaker voor de RvS en als je één en ander kunt aantonen is er een behoorlijke kans dat je 'terug mag' naar het oude gemiddelde.

Bovenstaande reacties snap ik wel, en de kop van het artikel helpt ook niet mee.

ik betwijfel echt of dit gaat lukken. Maar goed, ik hoop van wel, want de jurisprudentie kan veel boeren helpen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:55

Janneke2 schreef:

Is dat de koeienboeren dan al gelukt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:55

ik heb bij melkveehouders geen succesverhalen gezien hierover

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:59

Ik heb ze ook nog niet gehoord, maar Janneke denk ik wel omdat ze denkt dat deze paardenhouder wel kans maakt of anders behandelt gaat worden :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:05

juval schreef:
Janneke2 schreef:

ik betwijfel echt of dit gaat lukken. Maar goed, ik hoop van wel, want de jurisprudentie kan veel boeren helpen :)

Ik acht de kans redelijk groot dat deze paardenhouder 'terug mag naar het oude gemiddelde', maar ik acht de kans nul dat 'de stikstof wetgeving' van tafel gaat.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:28

Precies ook waarom dat UBN nummer voor paardenhouders nou zo retehandig is. Zo heeft men fijn inzicht wat waar staat en van wie en kunnen ze zo de stikstofruimte bepalen per locatie.

Hoeveel blijven er nu nog wegkijken?
Deze hele onzin (Agenda 2030) gaat ons allemaal keihard raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:36

Janneke2 schreef:
Ik acht de kans redelijk groot dat deze paardenhouder 'terug mag naar het oude gemiddelde', maar ik acht de kans nul dat 'de stikstof wetgeving' van tafel gaat.

Waarom denk jij dat hij anders beoordeelt word als elke andere veehouder?
Paarden zijn gewoon vee hè. Ook al zien wij liefhebbers dat graag anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:53

DuoPenotti schreef:
Janneke2 schreef:

Waarom denk jij dat hij anders beoordeelt word als elke andere veehouder?
Paarden zijn gewoon vee hè. Ook al zien wij liefhebbers dat graag anders.

Wat in het artikel staat, is dat paardenhouderij niet vergunningsplichtig is en geldt als een kleine stikstofuitstoter.

Maar ondanks dat hoort het juridisch wel in het vakje van veehouderij.
Qua 'stikstof biologie' is er een enorm verschil tussen paarden en koeien.

We zullen zien.
(Ik wed tien tegen één dat melkveehouders niet zullen juichen, welke uitspraak de RvS ook doet.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:49

Ja had. Regels voor boeren veranderen ook steeds. Tonnen investeren... Oh nee. Regering verzint wat anders. Weg investering.

Wat duidelijker
https://www.vansantvoort.nl/blogbericht ... nhouderij/

En wat een enorm smerige laatste zin...

Juist als deze paarden houderij een uitzondering op de regel word zou dat mooi kunnen zijn voor andere bedrijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:39

Ja dit zat er wel in...

Vraag me af welk natura 2000 gebied er dicht bij Biddinghuizen ligt? Oostvaardersplassen?

Het klinkt als een handelstal met hun sterk wisselende aantal paarden. Vraag me af of ze niet het orginele bestemmingsplan kunnen aanhouden? Ik neem aan dat het ooit gebouwd is met een vergunning voor een x aantal paarden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:46

En dit zal alleen maar erger worden.

Maar gelukkig denkt half Nederland nog steeds dat het wel meevalt. :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:50

Biddinghuizen, die stal ligt een best eindje van oostvaardersplassen af wel. Wel de randmeren in de buurt en een stukje bos/natuur waar een aantal jaren geleden een treinverbinding doorheen gejast is. -O-

Maar ja ik vrees dat steeds meer bedrijven met dieren hiermee te maken gaan krijgen, en ook met de ietwat onlogische erg starre regels die soms verzonnen worden waar vervolgens geen mm meer vanaf geweken wordt. Maar natuur, klimaat en beestjes laten zich niet in starre regels gieten. :n

Deze stal is nu best de pineut daardoor

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:52

Het is een 'kruimelgeval' waar nooit een vergunning of melding nodig voor was. Dat maakt het wel een heel ander verhaal dan veehouderijen met vergunningen die in de praktijk veel meer blijken uit te stoten dan volgens de innovatie/op papier het geval is of PAS-melders die opeens in de kou staan.

Kalverhouderijen staan altijd een aantal weken leeg tussen afvoer en nieuwe aanvoer. Als er op zo'n datum toevallig gepeild wordt betekent dat ook niet dat een vergunning voor 300 kalveren opeens 0 is, 'want er stonden er op de peildatum geen'.

Ik ben wel benieuwd wat de RvS gaat zeggen in dit geval.
Eea hangt bv ook af of het bedrijf (vraag me ook af in hoeverre een 'kruimelgeval' daadwerkelijk een winstgevend bedrijf kan zijn) gewoon voldoende hectares grond heeft om de uitstoot van X paarden kwijt te raken.

Stel dat er normaal 16 handelspaarden waren en op peildatum 12, en er is 8000 m2 paddock/weiland. Dan roept bokt schande over het gebrek aan grond. Maar als diezelfde hoeveelheid grond een reden is om vanwege stikstof te zeggen dat er maar 2 paarden gehouden kunnen worden, dan heeft de overheid het opeens gedaan :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:01

https://www.destentor.nl/dronten/paarde ... ~ab47243d/

Uitgebreider artikel.

Ibbel.
Ik vind voor geen enkel bedrijf een peildatum eerlijk.

En ja ik vind dat paardenhouders idd ook het aantal dieren op het aantal aanwezige grond moeten aanpassen.
En ja dat kan heel vervelend uitpakken. Maar zie niet in waarom paarden houderij anders moet zijn dan koeien.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:06

idem, en daarnaast is bijna geen enkel paardenbedrijf grondgebonden, die mest gaat allemaal weg, dus het zou wel gewoon fair zijn als ook de paarden eronder vallen.

Peildatums zijn altijd heel moeilijk, wat als je net een nieuwe stal aan het bouwen was, maar de stallen nog niet vol had, een uitbraak van ziekte had, bedrijfsverplaatsing, etc.
Kalveren worden op stalplaatsen gepeild, omdat daar in principe 1 plaats 1 kalf is. Dit is bij o.a. de melkveehouderij anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:17

DuoPenotti schreef:
En ja ik vind dat paardenhouders idd ook het aantal dieren op het aantal aanwezige grond moeten aanpassen.
En ja dat kan heel vervelend uitpakken. Maar zie niet in waarom paarden houderij anders moet zijn dan koeien.

Aangezien heel bokt vindt dat je geen paard op een postzegel moet houden, en dat maneges en pensionstallen hun paarden voldoende en ruime weidegang zouden moeten kunnen bieden, zomer en winter, snap ik het geklaag over 'de overheid' niet. Nu lijkt er eindelijk een sluitende regelgeving te komen die gaat dwíngen dat paardenhouderij grondgebonden gaat worden, is het wéér niet goed.

En ik zie wel een kans in dat de grond van stoppende boeren naar grondgebonden (en dus extensieve) paardenbedrijven kan gaan.

Kan iedereen éindelijk een pensionstal vinden met voldoende weidegang in de winter.
Hoera toch? Lang leve het stikstofbeleid, als je van paarden houdt :P

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:17

Je bent bewust aan het kl0ten Ibbel :+

Betreft welzijn heel prima als je het mij vraagt.

Maar je kunt dat niet in 1 zin gelijk trekken.

Want wat een naaistreek van de overheid om het zo te doen.
Ja bij elk vee bedrijf.

Alleen zijn er nu mensen ineens verbaasd.
Toch niet bij hun geliefde paardjes? Dat is toch alleen maar bij die bio-industrie boer. Je weet wel die wij graag bashen als burger.
Die rijke stinkerd die slecht is voor zijn dieren.
[/sarcasme uit]

Ja nu treft het een boer met paarden en is het ineens anders.
Maar het is genoeg gezegd die komen ook aan de beurt maar dat werd niet geloofd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:40

Elisa2 schreef:
Ja dit zat er wel in...

Vraag me af welk natura 2000 gebied er dicht bij Biddinghuizen ligt? Oostvaardersplassen?

Het klinkt als een handelstal met hun sterk wisselende aantal paarden. Vraag me af of ze niet het orginele bestemmingsplan kunnen aanhouden? Ik neem aan dat het ooit gebouwd is met een vergunning voor een x aantal paarden.

die regels veranderen steeds. Wij hebben NB vergunning voor 200 koeien, maar volgens de fosfaat en / of stikstofregels mogen we er maar 115 houden. Op de Peildatum voor de fosfaat in 2015 zaten we net midden in een verbouwing en hadden we daardoor ook minder koeien. Het is lastige materie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:21

DuoPenotti schreef:
Je bent bewust aan het kl0ten Ibbel :+

Ik wijs slechts op de inconsistentie van de argumenten op bokt.