Kampioen hengstenkeuring krijgt het druk: "Misschien wel 180 merries'

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kampioen hengstenkeuring krijgt het druk: "Misschien wel 180 merries'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 19:37

Omrop Fryslan
Fokkerij

Afbeelding
Alwin 469 (Felle 422 x Tsjerk 328), vader van Jeppe 537. Foto: Princequillo

Jeppe 537 zorgde zaterdag voor kippenvel bij de hengstenkeuring in Leeuwarden. Het paard van stoeterij Bommelsteyn uit Haskerhorne werd dan ook uitgeroepen tot algemeen kampioen. Maar wat levert zo'n kampioenschap op? De winst op de hengstenkeuring betekent veel voor fokkers, weet Henk Dijkstra. Hij is zelf ook fokker en fungeert als speaker op veel paardenevenementen. "Ik ken Jaap van der Meulen van de winnende stal goed. Hij is een groot liefhebber en wordt hier heel blij van."

Dekgeld
Voor zo'n winnende hengst komt veel interesse. Het zou zomaar kunnen dat er mensen zijn die Jeppe 537 willen kopen. "Dan is het maar net wat de gek ervoor geeft", zegt Dijkstra. "Een rijke Amerikaan maakt het niets uit, die koopt het voor iedere prijs." Maar Jeppe 537 zal niet snel verkocht worden, denkt Dijkstra. En dat heeft niet alleen met emotionele binding te maken. "Hij mag nu misschien wel 180 merries per jaar dekken. Het dekgeld is iedere keer zo'n 1.200 tot 1.500 euro. Dus waarom zou je hem dan verkopen?"

180 keer dekken per jaar, wordt dat niet wat veel voor een hengst? Nee, stelt Dijkstra. "Hij dekt dagelijks. Vroeger moest dat naturel, maar nu gaat het bijna allemaal via kunstmatige inseminatie. Hij doet het iedere ochtend even een keer, bijvoorbeeld om 9.00 uur 's ochtends. Dus 180 merries moet lukken."

Momentopname
"Hij is nu wel kampioen, maar dat is maar een momentopname", zegt Dijkstra over Jeppe 537. "Het belangrijkste is dat hij zijn eigen kwaliteit vererft. Over een jaar worden de eerste veulentjes geboren. Die worden tussen de derde en zesde maand door het hele land gejureerd. Dan pas krijg je een goede indicatie of het een goede vererver is.

Het uiteindelijke doel is om die veulentjes zo op te fokken dat ze ook kunnen schitteren op keuringen. De jury beoordeelt de paarden daarbij op rastype, draf, stap, bouw en benen. Bij een keuring zoals die in Leeuwarden zijn extra complicerende factoren: het publiek en de muziek.

Ontspanning belangrijk
"De hengsten moeten daarom getraind worden om optimaal ontspannen te zijn", zegt Dijkstra. "Daar hebben ze speciale trainingsvormen voor. Zo moeten hengsten in een trainingsruimte longeren (een paard loopt daarbij rondjes, red.) Op die manier moet het zo natuurlijk mogelijk worden. Bovendien is een paard dat stilstaat minder soepel dan een paard dat in beweging komt. Sommige paarden hebben volgens Dijkstra baat bij de drukte van het publiek, de vlaggen en de muziek. " Dat zorgt voor adrenaline bij een paard. Dan gaan de oortjes omhoog en denkt hij: wat is dit hier? Dat werkt als doping."

Geen Jurre 495
Verrassend genoeg haalde vijfvoudig winnaar Jurre 495 de finale niet. "Jurre staat natuurlijk bekend om zijn draf, maar moest het deze keer toch afleggen tegenover Jeppe 537 vanwege exterieur". zegt juryvoorzitter Sabien Zwaga. Met het 'exterieur' worden uiterlijke kenmerken bedoeld. De jury heeft echt naar details moeten kijken, zegt Zwaga. "Zoals de manenkam en de bouw van het paard." Om een keuring te winnen, moet een hengst er echt uitspringen. En dat deed Jeppe 537 zaterdag. Dijkstra: "Dat was een kippenvelmoment. Het publiek en de jury raakten door hem in vervoering. Wij waren euforisch, in extase door hoe hij zich manifesteerde en door de piste walste.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:55

Eigenaren van Jeppe 537 hartelijk geluk gewenst met het kampioenschap van jullie hengst.
Ik hoop van ganser harte dat Jeppe behalve zijn geweldige looks en beweging vooral ook gezonde Friese veulens gaat brengen…

BrankaZ

Re: Kampioen hengstenkeuring krijgt het druk: "Misschien wel 180 merries'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:50

Mogelijk kost het de hengst niet enorm veel energie omdat hij dekt door KI. Maar zijn 180 dekkingen en veulens in 1 jaar wel bevorderlijk voor de diversiteit van de genenpoule?
Hoe goed een hengst fysiek, qua karakter en qua bewegingen in elkaar zit, het lijkt mij wel erg veel de fokbasis wordt zo wel erg smal.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:55

BrankaZ schreef:
Mogelijk kost het de hengst niet enorm veel energie omdat hij dekt door KI. Maar zijn 180 dekkingen en veulens in 1 jaar wel bevorderlijk voor de diversiteit van de genenpoule?
Hoe goed een hengst fysiek, qua karakter en qua bewegingen in elkaar zit, het lijkt mij wel erg veel de fokbasis wordt zo wel erg smal.

Mee eens

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:11

BrankaZ schreef:

Dat dacht ik ook al...

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:30

BrankaZ schreef:

Precies wat ik dacht.

In Noorwegen zijn er ook veel problemen met de Dølahest. Hier is nu een limiet vast gesteld voor hoeveel een hengst mag dekken in een jaar.
Ik geloof dat 15 dekkingen voor een hengst het maximum is dat hij in een jaar mag dekken.
Elk volgend jaar wordt bekeken hoe het verwantschap is tussen deze hengst en de rest van de populatie.
Dan kan er besloten worden dat hij bijvoorbeeld nog maar 5 merries mag dekken.
Dit alles dus om te voorkomen dat de genepoule te klein wordt.

Ik vind 180 dekkingen echt gevaarlijk hoog, voor een ras waar al zo een hoge verwantschap percentage is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:44

Wel lekker cashen zo

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:58

Voor de hobby-fokker niet meer te betalen. Dus denk niet dat het een hele slimme zet geweest is het dekgeld dusdanig hoog te maken.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:47

Hele goede hengst, stond voor de hengstenkeuring al op ons lijstje maar dekgeld is veeeeelste hoog!
Jammer hoor, we zoeken verder:)