World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH) over PSSM2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH) over PSSM2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 21:24

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Definitie
Type 2 Polysaccharide Storage Myopathy (PSSM2) werd ontdekt toen bleek dat niet alle paarden die via een biopt uit de spieren gediagnostiseerd werden met PSSM, de genetische glycogen synthase 1-mutatie hebben. Net als bij PSSM1 is PSSM2 een vergelijkbare vermoeidheid en spierschade. PSSM2 heeft geen excessieve opbouw van glycogeen in de spieren en paarden hebben geen spierschade, gezien de activiteit van creatine kinase in de bloedbaan normaal is.

Er is wel een subgroep van PSSM2, deze wordt PSSM2-ER genoemd en heeft tijdens aanvallen wel een verhoogde creatine kinase in de bloedbaan. PSSM2-ER reageert op dezelfde aanbevelingen in het dieet en bewegingspatroon als PSSM1.

Klinische kenmerken
Bij paarden met PSSM2 zie je dat ze niet voorwaarts willen gaan onder het zadel, ze willen de achterhand niet gebruiken en willen niet bewegen. Als het paard het dieet en de aangepaste trainingen volgt die worden aangeraden bij PSSM1, verbeteren de symptomen slechts bij 50% van de dieren. Dit laat zien dat er een verschil is met de PSSM2-ER. Bij warmbloeden zie je dat de deze groep paarden met PSSM2 myofibrillaire myopathie (MFM) heeft. Het management hiervan is anders dan bij PSSM2-ER. Om onderscheid te maken tussen PSSM2 en PSSM2-ER zijn er metingen en CK-activiteit in de spierbiopten nodig. Bij warmbloeden zijn de meeste gevallen van niet willen werken en een normaal CK-niveau vaak gerelateerd aan myofibrillaire myopathie.

Rassen bij wie PSSM2 bekend is, zijn KWPN-ers, Zweedse warmbloeden, Hannoveraners, Selle Français, Westfalers, Canadese warmbloeden, het Irish Sport Horse en het Gelders paard. Bij warmbloeden kan er een afwijking in de gangen optreden waar geen diagnose voor te vinden is, spierpijn en een verlaagd energieniveau, en na 5-10 minuten werken niet meer verder willen. Ze hebben pijnlijke, strakke rugspieren, ze willen niet meer verzamelen of hun achterhand niet meer gebruiken, maken zich niet mooi rond boven een hindernis en komen langzaam op gang, vooral als ze niet aan het werk zijn. De gemiddelde leeftijd waarop de diagnose gesteld wordt, is tussen de 8 en 11 jaar oud.

Pathologie
De specifieke oorzaak van PSSM2 is tot op heden nog niet geïdentificeerd. Onderzoek heeft uitgewezen dat er twee types PSSM2 zijn. Allereerst is er PSSM2-ER, een afwijking in de opslag van glycogeen met een hoge activiteit van creatine kinase (CK). Daarnaast is er PSSM2-MFM, dat wordt gekenmerkt door niet willen werken en normale activiteit van creatine kinase (CK). Er is mogelijk een link tussen PSSM2 en myofibrillaire myopathie, aangezien bij sommige paarden een abnormale glycogeenopstapeling in de spieren werd gevonden. Deze paarden kregen de diagnose PSSM2. Myofibrillaire myopathie wordt ook in verband gebracht en een abnormale klontering van het eiwit ‘desmin’ in de spieren. Die veroorzaakt ook symptomen van extreme vermoeidheid. De link tussen deze twee ziekten is echter niet geheel duidelijk.

Genetica
Op dit moment raden onderzoekers een genetisch onderzoek naar PSSM2 of MFM niet aan. Er is namelijk geen wetenschappelijk bewijs dat de varianten waar de genetische test voor beschikbaar is, verband houden met PSSM2 of MFM. Op dit moment is er ook geen bedrijf dat commerciële testen voor PSSM2 of MFM aanbiedt.

Behandeling
PSSM2-ER bij paarden kan gemanaged worden door een dieet en een aangepast trainingsschema. Paarden met PSSM2-MFM reageerden positief op een dieet met verhoogde hoeveelheid aminozuren en vet voor de calorieën, maar ook op een aangepast trainingsschema. Echter, het onderzoek hiernaar is nog niet overtuigend.

Afbeelding

Gerelateerd artikel: [VN] World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH) over PSSM1

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:41

Wat een raar artikel. Ik heb zelf een paard met pssm2 dus weet wel een beetje hoe of wat maar ik lees hier wel wat dingen waar ik van ga fronsen.. of het is een slechte vertaling of het is een raar artikel..

Een pssm-er is gewoon een paard met pssm. Al die dingen die hier genoemd worden heb ik in 9 jaar nog nooit van mn leven van gehoord.

Lukasje

Re: World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH) over PSSM2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:17

Eerlijk gezegd begrijp ik er niet veel van, ik vind het niet zo’n duidelijk artikel.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:21

https://www.eurodressage.com/2023/12/03 ... thy-type-2

Verwacht dat dit het originele artikel is? Hier spreken ze wel over een PSSM-ER variant, waar ze volgens mij niet een paard met pssm mee bedoelen maar echt een aparte variant van PSSM. Maar vind t een knap ingewikkeld artikel

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 04:01

Ja zoals ik al zei ze hebben het over dingen waar ik nog nooit van gehoord heb. Er zijn verschillende types pssm2, aangeduid met p en dan iets erachter. Deze worden internationaal gebruikt. Op zowel nationale als internationale fora heeft iedereen het daar over. Iedere vorm heeft z’n eigen management en voedings dingen en eigen symptomen. Daar hoor je ze helemaal niet over.

Pssm2-er en pssm-mfm heb ik in die 9 jaar inlezen in pssm nog nooit van gehoord.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:21

Ik heb idd ook al wel wat artikels erover gelezen omdat ooit een lusitano met vage klachten maar dit vind ik een erg verwarrende.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 08:46

Ook al is het misschien wat verwarrend geschreven, het is in ieder geval goed dat er aandacht voor is

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:32

Heel goed dat er meer aandacht voor komt. Hopelijk ook onder de fokkers en hengstenhouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:11

Die tot nu bekende P varianten zijn verbonden met een gen.
Wellicht helpt het om het samen op een rijtje te hebben:

P2: MYOT (Myotilin),
P3: FLNC (Filamin C)
P4: MYOZ3 (Myozenin 3)

Deze varianten worden ook wel aangeduid als MFM.

Dan heb je dus nog:
PX: CACNA2D3 (Ca2+-Ions) wat ook wel bekend is onder het ziektebeeld RER.

P8. PYROXD1 (Pyridinnucleotid-Disulfid-Oxidoreductase-Domain 1)

K1: COL6A3 (Collagen Typ VI, alpha 3)

(Er kan hier en daar een Duits-vervuiling in de gen-namen zitten)

Edit: ik vind het ook een niet overzichtelijk, net niks artikel.