Omroep Fryslan
Fokkerij
Friezin Akke Kraak in Canada was graag bij de KFPS-hengstenkeuring in Fryslân aanwezig geweest, maar dat lukt dit jaar niet. Daarom biedt de livestream bij Omrop Fryslân uitkomst. De familie Kraak in Mount Elgin (Ontario) heeft negentien Friese paarden. Sinds 1987 wonen Akke (69) en Roelof (73) Kraak in Canada. Ze komen oorspronkelijk uit Fryslân: Akke uit Suwâld en Roelof uit Delfstrahuizen. In Fryslân molken ze koeien in Delfstrahuizen en Makkinga. Zo'n 36 jaar geleden zijn ze met hun vier kleine kinderen naar Canada geëmigreerd. In Fryslân was het werk op de boerderij niet meer rendabel.
Ankie
Akke is blij dat ze in een streek woont waar meer Friezen en Nederlanders wonen. "Dan kan ik zo nu en dan Fries spreken." Voor het gemak heeft Akke haar oorspronkelijke Friese naam moeten laten varen. Ze wordt nu 'Ankie' genoemd.
Vroeger toen hun ouders nog leefden, gingen ze regelmatig terug naar 'it heitelân.' Akke: "Mijn man kwam er elk jaar in november en ik in mei. We leefden met één been in Fryslân en met één been in Canada. Nu de ouders er niet meer zijn, onze kinderen volwassen zijn en zelf ook kinderen hebben, is het anders. Nu is Canada ons thuis." Zoals dat altijd gaat met emigranten vinden de kinderen in de loop der tijd hun eigen weg in het nieuwe land. Ook de vier kinderen van Akke en Roelof. Ze zijn getrouwd met Canadezen en er kwamen acht kleinkinderen.
Grandma en pake
Akke laat zich door de kleinkinderen 'grandma' noemen. Ze vindt het woord 'beppe' zo oud klinken. Haar man Roelof noemen ze wel 'pake'. De Friese taal gaat er langzamerhand uit bij de familie Kraak in Canada. Met haar man spreekt Akke nog wel Fries, maar met de kinderen is ze overgegaan op het Engels, al zeggen die wel 'Hoi mem' als ze haar bellen.
De kinderen hadden op een gegeven moment geen interesse meer in het melken van koeien, wel in het houden van kippen. Toen is Roelof een kippenhouderij begonnen die de jongste zoon uiteindelijk heeft overgenomen.
Toen ze met hun werk stopten, namen ze Friese paarden als liefhebberij. Voor Akke is dat vertrouwd. Zij is opgegroeid met Friese paarden. In 2016 lieten ze vanuit Nederland zes paarden overvliegen naar Canada. Ze fokken zelf ook met de paarden en nemen deel aan paardenkeuringen, ook in Amerika. Bijkomend voordeel van Friese paarden: tegen de paarden kun je lekker Fries praten, aldus Akke. "Wij hebben inmiddels negentien paarden. Er moeten een paar verkocht worden. Maar we weten nog niet welke. Dus, we laten het maar zo."
Ze betreuren het zeer dat ze dit jaar niet naar de hengstenkeuring in Fryslân kunnen. Roelof staat op de wachtlijst voor een operatie en daarom moeten ze thuis blijven. Anders waren ze er wel bij geweest. Maar ze hoeven niets te missen: "We zitten met volle aandacht voor de livestream. En ik kook een grote pan met snert, zodat we makkelijk kunnen eten."
Klik op de bron bovenaan de pagina voor foto's.